Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Zijpe

Verordening brandveiligheid en hulpverlening Zijpe

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Zijpe
Officiële naam regelingVerordening brandveiligheid en hulpverlening Zijpe
CiteertitelVerordening brandveiligheid en hulpverlening Zijpe
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerpVeiligheidsbureau

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling is alleen van kracht voor het grondgebied van de voormalige gemeente Zijpe. De regeling is vastgesteld door de gemeenteraad van de voormalige gemeente Zijpe, welke is opgeheven met ingang van 1 januari 2013. Op grond van artikel 28 van de Wet algemene regels gemeentelijke indeling behoudt deze regeling haar rechtskracht voor het grondgebied waarvoor ze is vastgesteld gedurende twee jaar, tenzij de regeling eerder wordt ingetrokken.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Brandweerwet 185, art. 1, lid 2 en art. 12
  2. Woningwet, art. 8, lid 2
  3. Gemeentewet, art. 149
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

08-01-200828-12-2013Onbekend

25-03-2008

Schager Weekblad/Zijper Nieuws 27-01-2010

voorstel van college d.d. 29 januari 2008

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening brandveiligheid en hulpverlening Zijpe

De raad van de gemeente Zijpe; nr. 9

Gelet op het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 29 januari 2008

gelet op:

artikel 1, tweede lid en artikel 12 van de Brandweerwet 1985, artikel 8, tweede lid van de Woningwet, artikel 8.11, derde lid en 8.40 van de Wet Milieubeheer en artikel 149 van de Gemeentewet,

overwegende dat:

  • .

    artikel 1, lid 4 van de Brandweerwet 1985 bepaalt dat burgemeester en wethouders de zorg hebben voor:

    Het voorkomen, beperken en bestrijden van brand, het beperken van brandgevaar, het voorkomen en beperken van ongevallen bij brand en al hetgeen daarmee verband houdt;

    Het beperken en bestrijden van gevaar voor mensen en dieren bij ongevallen anders dan bij brand;

  • .

    artikel 1 van de Wet rampen en zware ongevallen bepaalt dat burgemeester en wethouders belast zijn met de voorbereiding van de bestrijding van rampen en zware ongevallen in de gemeente, voor zover niet bij of krachtens de wet ander is bepaald;

  • .

    artikel 1, lid 6 van de Brandweerwet 1985 bepaalt dat de taak van de brandweer in elk geval bestaat uit de feitelijke uitvoering van werkzaamheden ter zake van de in artikel 1, lid 4 van de Brandweerwet genoemde onderwerpen alsmede ter zake van het beperken en bestrijden van rampen en zware ongevallen als bedoeld in artikel 1 van de Wet rampen en zware ongevallen;

  • .

    burgemeester en wethouders andere werkzaamheden dan hierboven bedoeld kunnen aanwijzen die de gemeentelijke brandweer verricht;

  • .

    de Brandbeveiligingsverordening voorschriften bevat omtrent het gebruik van inrichtingen voor zover dit geen bouwwerken zijn als bedoeld in de Woningwet en de Bouwverordening;

  • .

    de Bouwverordening voorschriften bevat omtrent het gebruik van woningen, woongebouwen, woonwagens, andere gebouwen, bouwwerken geen gebouwen zijnde en standplaatsen, waaronder in elk geval zijn begrepen voorschriften met betrekking tot onder meer brandveiligheid;

  • .

    de Wet Milieubeheer beoogt het milieu te beschermen, onder meer door de brandveiligheid te bevorderen;

    de gemeente deelneemt aan de gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Noord-Holland Noor;

  • .

    het wenselijk is de voorzieningen voor brandveiligheid en hulpverlening in samenhang te treffen.

Besluit:

vast te stellen de Verordening brandveiligheid en hulpverlening Zijpe

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • 1.

    Pro-actieve taken:

    ·het wegnemen van structurele oorzaken van onveiligheid en het voorkomen daarvan;

  • 2.

    Preventieve taken:

    • het voorkomen en beperken van brand, het beperken van brandgevaar, het voorkomen en beperken van ongevallen bij brand en al hetgeen daarmee verband houdt;

    • de uitvoering van werkzaamheden ter zake van het beperken van rampen, als bedoeld in artikel 1 van de Wet op rampen en zware ongevallen;

    • de uitvoering van de voorschriften met betrekking tot het brandveilig gebruik van woningen, woonketen, woonwagens, andere gebouwen, bouwwerken geen gebouwen zijnde, en standplaatsen;

    • de uitvoering van de brandbeveiligingsverordening.

  • 3.

    Preparatieve taken:

    ·het voorzien in voorbereidende maatregelen opdat in voorkomende gevallen adequate brandbestrijding en hulpverlening plaatsvindt;

  • 4.

    Repressieve taken:

    • het beperken en bestrijden van brand, het beperken van brandgevaar, het beperken van ongevallen bij brand en al hetgeen daarmee verband houdt;

    • het beperken en bestrijden van gevaar voor mensen en dieren bij ongevallen anders dan bij brand;

    • de uitvoering van werkzaamheden ter zake van het beperken en bestrijden van rampen, als bedoeld in artikel 1 van de Wet rampen en zware ongevallen;

  • 5.

    Nazorg taken:

    • het geven van zorg, aandacht, opvang en verwerkingsgelegenheid aan slachtoffers, familie en ingezet personeel bij en na een inzet;

    • het na afloop van een inzet of oefening of uit het gebeurde voor de veiligheidsketen op een of meer onderdelen lering kan worden getrokken.

Artikel 2 Gemeentelijke brandweer

Burgemeester en wethouders beschikken over een gemeentelijke brandweer.

Artikel 3 Taken brandweer

De taken van de gemeentelijke brandweer bestaan, behoudens de in artikel 5 aan de regionale brandweer opgedragen taken, uit:

  • 1.

    de feitelijke uitvoering van de pro-actieve, preventieve, preparatieve, repressieve en nazorg taken;

  • 2.

    andere dan de onder 1 genoemde werkzaamheden, voor zover deze niet te maken hebben met het wegnemen van onmiddellijk gevaar voor mens en dier, te weten:

    • het beperken en bestrijden van milieu-incidenten;

    • het reinigen van wegen en terreinen bij ongevallen;

    • het verrichten van wacht- en bewakingsdiensten bij evenementen;

    • het onderhoud en testen van de persoonlijke beschermingsmiddelen;

    • het verrichten van overige diensten waarvoor de brandweer door haar paraatheid, uitrusting en technische kennis de meest aangewezen organisatie is.

Artikel 4 Beleidsplan brandveiligheid en hulpverlening

Burgemeester en wethouders leggen de gemeenteraad eenmaal per 4 jaar een plan voor op welke wijze aan de inhoud van in artikel 3 omschreven taken uitvoering zal worden gegeven (beleidsplan brandveiligheid en hulpverlening). Dit plan omvat in elk geval een omschrijving van de financiële en personele middelen die beschikbaar zijn voor de uitvoering van de pro-actieve, preventieve, preparatieve, repressieve en nazorg taken;

Artikel 5 Regionale taken

Naast de in de artikel 3, tweede lid, van de Brandweerwet 1985 en de in artikel 5 van de gemeenschappelijke regeling regio Noord-Holland Noord opgedragen taken, zijn aan de regionale brandweer Noord-Holland Noord opgedragen de taken van de veiligheidsketen die niet ingevolge artikel 3 van deze verordening zijn opgedragen aan de gemeentelijke brandweer, een en ander overeenkomstig de uitwerking in het regionaal organisatieplan

Artikel 6 Personeel

Burgemeester en wethouders dragen zorg voor een adequate personeelsvoorziening ten behoeve van de gemeentelijke brandweer. Deze zorg komt tot uitdrukking in een personeelsplan, waarin de minimale vereisten met betrekking tot het brandweerpersoneel staan vermeld; een en ander overeenkomstig de uitgangspunten in het gemeentelijk beleidsplan brandveiligheid en hulpverlening.

Artikel 7 Opleiding en oefening

Burgemeester en wethouders dragen zorg voor de opleiding en oefening van het brandweerpersoneel, die voor de taakuitoefening noodzakelijk zijn.

Artikel 8 Ambtsinstructie intergemeentelijk brandweercommandant en hoofd veiligheidsbureau

De intergemeentelijk brandweercommandant heeft het bevel over de operationele brandweer. Het hoofd veiligheidsbureau heeft de algemene leiding over de niet-operationele, taakstellende brandweerorganisatie.

Artikel 9 Materieel
  • 1. Burgemeester en wethouders dragen zorg voor het zoveel mogelijk in overeenstemming brengen en houden van het materieel van de gemeentelijke brandweer met het in de gemeente benodigde materieel zoals vastgesteld in het beleidsplan brandveiligheid en hulpverlening.

  • 2. Burgemeester en wethouders bepalen de plaats waar en de wijze waarop het materieel en de overige goederen van de brandweer worden ondergebracht.

Artikel 10 Bluswatervoorziening

Burgemeester en wethouders dragen zorg voor zodanige bluswatervoorzieningen en de bereikbaarheid daarvan, dat de brandbestrijding te allen tijde zoveel mogelijk gewaarborgd is.

Artikel 11 Citeertitel en in werking treden
  • 1. Deze verordening kan worden aangehaald als: 'Verordening brandveiligheid en hulpverlening Zijpe'.

  • 2. Deze verordening treedt in werking op de 8e dag na bekendmaking door middel van publicatie.

  • 3. Op de in het tweede lid genoemde datum vervalt de verordening betreffende de organisatie, het beheer en de taak van de gemeentelijke brandweer, vastgesteld bij raadsbesluit van de gemeente Zijpe, d.d. 20 februari 1990, zoals deze sedertdien is gewijzigd

Ondertekening

Schagerbrug, 25 maart 2008