Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Harderwijk

Verordening op de ambtelijke bijstand voor de leden van de gemeenteraad van Harderwijk

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHarderwijk
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de ambtelijke bijstand voor de leden van de gemeenteraad van Harderwijk
CiteertitelVerordening ambtelijke bijstand 2009
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

De ‘Regeling inzake het verstrekken van ambtelijke bijstand aan de leden van de gemeenteraad’ zoals vastgesteld bij raadsbesluit van 3 januari 1995, nr. 3, wordt ingetrokken.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 33, lid 2
  2. Gemeentewet, art. 33, lid 3
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

06-01-201101-01-2009nieuwe regeling

18-12-2008

Het Kontakt, 29-12-2010

Dossiercode 417136

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de ambtelijke bijstand voor de leden van de gemeenteraad van Harderwijk

De raad van de gemeente Harderwijk;

 

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 25 november 2008 raadsbesluitnummer 110;

 

Gelet op artikel 33, tweede en derde lid van de Gemeentewet overwegende dat .

 

b e s l u i t:.

 

vast te stellen de volgende verordening;

 

Verordening op de ambtelijke bijstand voor de leden van de gemeenteraad van Harderwijk

Artikel 1: Begripsomschrijvingen

Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    informatie: gegevens neergelegd in schriftelijk stukken en ander materiaal dat gegevens bevat;

  • b.

    advies: het kenbaar maken van een deskundig oordeel;

  • c.

    bijstand: het verzamelen en verwerken van informatie en het verlenen van hulp bij de redactionele vormgeving van voorstellen.

Artikel 2: Informatie en advies

  • 1.

    Een raadslid wendt zich tot de griffier of een ambtenaar met een verzoek om:

    • a.

      feitelijke informatie van geringe omvang;

    • b.

      inzage in of afschrift van documenten die openbaar zijn.

  • 2.

    Indien de ambtenaar twijfelt of het verzoek betrekking heeft op informatie bedoeld onder het eerste lid stelt hij de secretaris daarvan in kennis. De secretaris beslist.

  • 3.

    Een raadslid wendt zich tot de griffier met een verzoek om bijstand bij het opstellen van voorstellen, amendementen en moties of andere bijstand.

  • 4.

    De bijstand, bedoeld in bet derde lid, wordt verleend door de griffier of een medewerker van de griffie. Indien de gevraagde bijstand niet door hen kan worden verleend, kan de griffier verzoeken een of meerdere ambtenaren verzoeken, de gevraagde bijstand zo spoedig mogelijk te verlenen. De griffier stelt de secretaris hiervan in kennis.

Artikel 3: Ambtelijke bijstand

  • 1.

    Een ambtenaar verleent op verzoek van de griffier of de secretaris ambtelijke bijstand, tenzij:

    • a.

      het raadslid niet aannemelijk heeft gemaakt dat de bijstand betrekking heeft op de werkzaamheden van de raad;

    • b.

      dit het belang van de gemeente kan schaden;

    • c.

      het geen bijstand betreft als bedoeld in artikel 1, derde lid.

  • 2.

    De secretaris beoordeelt of ambtelijke bijstand op grond van het eerste lid geweigerd wordt.

  • 3.

    Indien de bijstand op grond van het eerste lid wordt geweigerd, deelt de secretaris dit met redenen omkleed mee aan de griffier en aan het raadslid dat het verzoek heeft ingediend.

Artikel 4: Weigering verzoek

Indien het verzoek om bijstand van een ambtenaar door de secretaris wordt geweigerd, kan de griffier of het betrokken raadslid het verzoek voorleggen aan de burgemeester. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk over het verzoek.

Artikel 5: Onvrede met verleende bijstand

  • 1.

    Indien een raadslid niet tevreden is over door de ambtenaar verleende bijstand, doet hij of de griffier hiervan mededeling aan de secretaris.

  • 2.

    Indien overleg met de secretaris niet leidt tot een voor beide partijen bevredigende oplossing leggen zij de zaak voor aan de burgemeester. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk over de zaak.

Artikel 6: Informatie aan college

De gemeentesecretaris verstrekt het college desgewenst informatie over:

  • a.

    welk onderwerp om bijstand is verzocht;

  • b.

    welke ambtenaar de bijstand heeft verleend;

  • c.

    hoeveel tijd het verlenen van de bijstand heeft gekost;

  • d.

    de reden waarom een verzoek is geweigerd.

Artikel 7: Intrekking oude regeling

De ‘Regeling inzake het verstrekken van ambtelijke bijstand aan de leden van de gemeenteraad’ zoals vastgesteld bij raadsbesluit van 3 januari 1995, nr. 3, wordt ingetrokken.

Artikel 8: Citeertitel en inwerkingtreding

Deze verordening kan worden aangehaald als ‘Verordening ambtelijke bijstand 2009’ en treedt in werking met ingang van 1 januari 2009.

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente

Harderwijk in zijn openbare vergadering van

18 december 2008, onder nummer 110.

de heer J.C.G.M. Berends de heer M.J.E.M. van Dam

voorzitter raadsgriffier a.i