Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Vlieland

Financieringsstatuut

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieVlieland
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingFinancieringsstatuut
CiteertitelFinancieringsstatuut
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

gemeentewet, artikel 212

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-200701-01-2015-

10-12-2007

Uit het Kastje 2007, 15 december 2007

-
01-01-200702-04-2014-

10-12-2007

Uit het Kastje 2007, 15 december 2007

-
01-01-200716-01-2017-

10-12-2007

Uit het Kastje 2007, 15 december 2007

-
01-01-200725-10-2011-

10-12-2007

Uit het Kastje 2007, 15 december 2007

-
01-01-200716-01-2017-

10-12-2007

Uit het Kastje nummer 50, 15 december 2007

-

Tekst van de regeling

Intitulé

financieringsstatuut

De Raad van de gemeente Vlieland

Gelezen het voorstel van het college van 27 november 2007;

Gelet op artikel 212 van de Gemeentewet;

Gelet op de Wet financiering decentrale overheden;

Besluit:

Vast te stellen het navolgende:

financieringsstatuut

Artikel 1 begrippenkader

In dit statuut wordt verstaan onder:

. college:het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Vlieland;

. derivaten: financiële instrumenten belichaamd in contracten waarin de voorwaarden zijn vastgelegd waartegen een transactie op een bepaald moment zal of kan plaatsvinden en waarvan de waarde afhankelijk is van één of meer onderliggende activa, referentieprijzen of indices;

. financieringsfunctie:het beheersen van de financiële vermogenswaarden, de financiële geldstromen, de financiële posities en de hieraan verbonden risico's, het afleggen van verantwoording over dat beheer het houden van toezicht daarover;

. financieren: het aantrekken en uitzetten van financiële middelen. Deze middelen kunnen bestaan uit zowel eigen vermogen als vreemd vermogen en kunnen een looptijd hebben van zowel korter als langer dan één jaar ;

. financieringsparagraaf: de financieringsparagraaf geeft in de begroting de beleidsplannen voor de financieringsfunctie aan voor de komende jaren, terwijl in het jaarverslag een verschillen analyse wordt gegeven tussen deze plannen en het gerealiseerde beleid;

. geldstromenbeheer: al die activiteiten die nodig zijn om liquiditeiten te verplaatsen zowel binnen de organisatie als tussen de organisatie en derden (betalingsverkeer);

. intern liquiditeitsrisicode: risico's van mogelijke wijzigingen in de liquiditeitenplanning en meerjareninvesteringsplanning waardoor financiële resultaten kunnen afwijken van de verwachtingen;

. kasgeldlimiet: een bedrag ter grote van een percentage van het totaal van de jaarbegroting van de gemeente bij aanvang van het jaar, welk bedrag op grond van de Wet Fido het maximum vormt van de gemiddelde netto-vlottende schuld per kwartaal;

. koersrisico: het risico dat de financiële activa van de organisatie in waarde verminderen door negatieve koersontwikkelingen;

. kredietrisico: de risico's op een waardedaling van een vordering ten gevolge van het niet, of niet tijdig nakomen van een betalingsverplichting door een tegenpartij;

. liquiditeitenbeheer: het aantrekken en uitzetten van financiële middelen voor een periode tot één jaar;

. liquiditeitenplanning: een gestructureerd overzicht van de toekomstige inkomsten en uitgaven ingedeeld per tijdseenheid;

. rating: de inschatting van de kans op eventuele wanbetalingen bij toekomstige rente- en aflossingsbetalingen op schuldpapier;

. renterisico: het gevaar van ongewenste veranderingen van de financiële resultaten van de gemeente door rentewijzigingen;

. renterisiconorm: een bedrag ter grootte van een percentage van het totaal van de vaste schuld van de gemeente bij het begin van het jaar, welk bedrag op grond van de Wet Fido het maximum vormt van het renterisico op de vaste schuld;

. rentetypische looptijd: het tijdsinterval gedurende de looptijd van een geldlening waarin op basis van de leningsvoorwaarden van de geldlening sprake is van een door de verstrekker van de geldlening niet beïnvloedbare constante rentevergoeding;

. rentevisie: toekomstverwachting over de renteontwikkeling;

. solvabiliteitsratio van 0%: status die door een bancaire toezichthouder in een EU-lidstaat aan het schuldpapier van een instelling kan worden toegekend;

. uitzetten: het tijdelijk toevertrouwen van liquiditeiten aan derden tegen vooraf overeengekomen condities en bedingen. Kortlopende uitzettingen hebben betrekking op een periode tot één jaar en langlopende uitzettingen hebben betrekking op een periode van één jaar of langer.

Artikel 2 doelstellingen van de financieringsfunctie

De financieringsfunctie van de gemeente dient tot;

  • 1.

    Het verzekeren van duurzame toegang tot financiële markten tegen acceptabele condities;

  • 2.

    Het beschermen van gemeentelijke vermogens en resultaten tegen ongewenste financiële risico's zoals renterisico's, koersrisico's, kredietrisico's en liquiditeitsrisico's;

  • 3.

    Het minimaliseren van de interne verwerkingskosten en externe kosten bij het beheren van de geldstromen en financiële posities;

  • 4.

    Het optimaliseren van de renteresultaten binnen de kaders van de Wet Fido respectievelijk de limieten en richtlijnen van het financieringsstatuut.

Artikel 3 uitgangspunten risicobeheer

Met betrekking tot risicobeheer gelden de volgende algemene uitgangspunten:

  • 1.

    De gemeente verstrekt geen leningen of garanties aan derden anders dan uit hoofde van haar publieke taak.

  • 2.

    De gemeente kan middelen uitzetten uit hoofde van de financieringsfunctie indien deze uitzettingen een prudent karakter hebben en niet zijn gericht op het genereren van inkomen door het lopen van overmatig risico. Het prudente karakter van deze uitzettingen wordt gewaarborgd door middel van de richtlijnen en limieten van dit financieringsstatuut;

  • 3.

    Het gebruik van derivaten is toegestaan maar deze worden uitsluitend toegepast ter beperking van de financiële risico's. Tot de concrete inzet van derivaten wordt besloten door het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 4 renterisicobeheer

  • 1.

    De kasgeldlimiet conform de Wet Fido wordt niet overschreden;

  • 2.

    De renterisiconorm conform de Wet Fido wordt niet overschreden;

  • 3.

    Nieuwe leningen en uitzettingen worden afgestemd op de financiële positie en op de liquiditeitenplanning;

  • 4.

    De rentetypische looptijd en het renteniveau van de betreffende lening of uitzetting wordt zo veel mogelijk afgestemd op de actuele rentestand en de rentevisie;

  • 5.

    De rentevisie van de gemeente, genoemd in lid 4, wordt opgesteld op basis van de rentevisie van minimaal twee vooraanstaande financiële instellingen;

  • 6.

    De rentevisie van de gemeente, genoemd in lid 4, streeft de gemeente naar spreiding in de rentetypische looptijden van uitzettingen.

Artikel 5 koersrisicobeheer

  • 1.

    De gemeente beperkt de koersrisico's op uitzettingen uit hoofde van het financieren door daarbij uitsluitend de volgende producten te hanteren: rekening courant, spaarrekening, daggeld, deposito’s, commercial paper (CP), certificates of deposit (CD), obligaties, medium term notes (MTN) en garantieproducten;

  • 2.

    Tevens beperkt de gemeente de koersrisico's door conform artikel 4 de looptijd van de uitzettingen af te stemmen op de liquiditeitenplanning.

Artikel 6 kredietrisicobeheer

  • 1.

    Bij het uitzetten van middelen uit hoofde van het financieren geldt het volgende uitgangspunt:Uitzettingen vinden uitsluitend plaats bij:

    • a.

      Nederlandse overheden en andere publiekrechtelijke lichamen met een solvabiliteits ratio van 0%

    • b.

      Financiële instellingen met minimaal een A rating afgegeven door tenminste één gezaghebbende rating agency.

Artikel 7 intern liquiditeitsrisicobheer

De gemeente beperkt haar interne liquiditeitsrisico's door de financiering te baseren op een korte termijn liquiditeitenplanning (looptijd tot één jaar), alsmede een meerjarige liquiditeitenplanning met een looptijd van minimaal 4 jaar.

Artikel 8 valutarisicobeheer

De gemeente sluit valutarisico's uit door uitsluitend leningen te verstrekken of aan te gaan in euro's.

Artikel 9 lange termijn financiering

Bij de financiering op lange termijn (langer dan één jaar) gelden de volgende uitgangspunten:

  • 1.

    Langlopende leningen worden alleen aangetrokken voor de uitoefening van de publieke taak;

  • 2.

    Financiering met externe financierigsmiddelen wordt zoveel mogelijk beperkt door primair de beschikbare interne financieringsmiddelen (reserves en voorzieningen) te gebruiken teneinde het rente resultaat te optimaliseren;

  • 3.

    Toegestane instrumenten bij het aantrekken van langlopende leningen zijn: onderhandse leningen, commercial paper (CP) en medium term notes (MTN);

  • 4.

    De gemeente vraagt offertes op bij minimaal twee instellingen alvorens een langlopende lening wordt aangetrokken.

Artikel 10 lange-termijn uitzettingen

Bij het uitzetten van middelen uit hoofde van financiering gelden de volgende uitgangspunten:1.Uitzettingen worden uitsluitend gedaan onder de in artikel 4,5 en 6 genoemde voorwaarden2.De gemeente vraagt offertes op bij minimaal twee instellingen alvorens een langlopende uitzetting wordt gedaan.

Artikel 11 relatiebeheer

De gemeente beoogt het realiseren van gunstige dan wel marktconforme condities voor af te nemen financiële diensten. Hiervoor gelden de volgende uitgangspunten:1.Bankrelaties en hun bancaire condities worden ten minste ééns in de vijf jaar beoordeeld2.Bankrelaties dienen wat betreft hun kredietwaardigheid minimaal te voldoen aan de eisen die zijn gesteld in artikel 6;3.Financiële instellingen (kredietinstellingen, beleggingsinstellingen, effecteninstellingen, verzekeraars en pensioenfondsen) dienen onder Nederlands of anderszins EU-toezicht te vallen, zoals de Nederlandsche Bank en de Verzekeringskamer;4.Tussenpersonen dienen geregistreerd te staan bij de Stichting Toezicht Effectenverkeer (STE) en daarvan een vergunning als makelaar te hebben ontvangen.

Artikel 12 geldstromenbeheer

Teneinde de kosten van het geldstromenbeheer te beperken wordt:1.het liquiditeitsgebruik beperkt door de geldstromen op gemeente niveau op elkaar af te stemmen. Hierbij wordt erop toegezien dat de liquiditeitspositie voldoende is om te garanderen dat de verplichtingen tijdig kunnen worden nagekomen.2.Het betalingsverkeer zoveel mogelijk elektronisch uitgevoerd bij één bankinstelling;

Artikel 13 liquiditeitenbeheer

Voor het liquiditeitenbeheer gelden de volgende specifieke richtlijnen:1.De gemeente streeft naar concentratie van de overtollige liquiditeiten binnen één rentecompensatiecircuit bij de bank met de gunstigste condities;2.Indien er een liquiditeitsbehoefte ontstaat kan de gemeente kortlopende middelen aantrekken. Hierbij wordt de kasgeldlimiet niet overschreden;3.Toegestane instrumenten bij het aantrekken van kortlopende middelen zijn daggeld, kasgeldleningen en kredietlimiet op rekening courant;4.Toegestane instumenten bij het uitzetten van gelden voor een periode korter dan één jaar zijn rekening-courant, daggeld, spaarrekeningen en deposito’s;5.Bij het extern uitzetten van gelden korter dan één jaar zijn slechts de in de artikel 6 genoemde tegenpartijen toegestaan;6.De gemeente vraagt offertes op bij minimaal twee instellingen alvorens middelen worden aangetrokken of uitgezet met een looptijd korter dan één jaar.

Artikel 14 uitgangspunten administratieve organisatie en interne controle

In het kader van de financieringsfunctie gelden de volgende algemene uitgangspunten op het gebied van administratieve organisatie en interne controle:

  • 1.

    De verantwoordelijkheden en bevoegdheden van financieringsactiviteiten zijn op eenduidige wijze schriftelijk vastgelegd;

  • 2.

    Bij de uit te voeren financieringsactiviteiten is functiescheiding doorgevoerd met als belangrijkste voor waarden:a.iedere transactie wordt door minimaal twee functionarissen geautoriseerd;b.de uitvoering en controle geschiedt door afzonderlijke functionarissen;c.de uitvoering en registratie in de financiële administratie geschiedt door afzonderlijke functionarissen.

  • 3.

    Tegenpartijen wordt opdracht gegeven de bevestigingen van iedere transactie te versturen richten aan de gemeente secretaris of diens plaatsvervanger en te versturen zonder tussenkomst van de personen die bevoegd zijn tot het sluiten van de transacties;

  • 4.

    De transacties worden onmiddellijk geregistreerd door de functionaris die de transactie heeft afgesloten en gecontroleerd door de functionaris die belast is met de interne controle.

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Vlieland van 10 december 2007

De voorzitter, De Griffier

B.A.H. Galama, Mr. R.A. Lanting