Organisatie | Oirschot |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening fractieondersteuning |
Citeertitel | Verordening fractieondersteuning |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-05-2004 | Nieuwe verordening | 25-05-2004 Weekjournaal van 25 november 2009 | HSS |
Voor toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:a) Fractie: het lid of de gezamenlijke leden van een politieke groepering dat (die) in derraad van de gemeente zitting heeft (hebben) namens een groepering.b) Zittingsjaar: de tijdperiode vanaf 14 maart tot en met 13 maart van het jaardaaropvolgend.
Indien tijdens de zittingsduur, als bedoeld in artikel C4 van de Kieswet, een of meerraadsleden, die deel uitmaken van een fractie, na mededeling aan de voorzitter vande raad als zelfstandige fractie(s) gaan optreden, heeft (hebben) zij, met ingang vande eerste van de maand volgende op die, waarin de mededeling is gedaan, slechtsaanspraak op dat deel van de tegemoetkoming dat gevormd wordt door devergoeding per fractielid, zijnde ten hoogste 100,-- euro per lid.
Indien tijdens een zittingsjaar, een lid van een fractie zich aansluit bij een anderebestaande fractie, na mededeling aan de voorzitter van de raad, hebben debetrokken fracties met ingang van de eerste van de maand volgende op die waarindie mededeling is gedaan aanspraak op de hun ingevolge artikel 2, lid 2toekomende tegemoetkoming, met inachtneming van hun nieuwe aantal leden.
Vastgesteld in de openbare vergadering van de gemeenteraad van Oirschot van 25 mei 2004.De raad voornoemd,
H. Struijs, Mr. G.G.I.M. Speetjens,griffier voorzitter
1 Toelichting behorende bij de Verordening fractieondersteuning
AlgemeenDeze verordening geeft uitvoering aan artikel 33 van de Gemeentewet. Dit artikel is door deWet dualisering gemeentebestuur ingrijpend gewijzigd. Het legt o.a. expliciet het recht op fractieondersteuning vast. De uitwerking van dit recht moet bij verordening worden geregeld.De fractieondersteuning betreft het conditioneren van het functioneren van de fractie enanderzijds de onkosten, die een raadslid in verband met het raadslidmaatschap maakt. Dezebeide aspecten zijn vervat in een financiële tegemoetkoming, waardoor aan de fracties devrijheid wordt geboden, de fractieondersteuning in te richten op een wijze die zij zelf hetmeest effectief achten.
Artikel 1Dit artikel bevat een aantal begripsbepaling en spreekt voor zich.
Artikel 2Er is een financiële regeling getroffen voor fractieondersteuning. De hoogte van het budget voor fractieondersteuning zal in de gemeentebegroting moeten worden opgenomen en wordt dus door de raad jaarlijks vastgesteld. De fractieondersteuning bestaat uit een vast en een variabel deel. Het vaste deel garandeert dat elke fractie de kans krijgt zich op gelijkwaardig niveau te laten ondersteunen. Omdat grote fracties meer lasten zullen hebben op facilitair gebied is het logisch dat zij voor dergelijke kosten een hogere vergoeding krijgen. Vandaar het variabele deel.
Artikel 3Omdat het niet uitgesloten is dat tijdens de zittingduur zich wijzigingen kunnen voordoen in het aantal fracties dan wel de getalsmatige samenstelling van fracties is een regeling getroffen hoe in die situatie(s) met de financiële bijdragen wordt omgegaan.
Artikel 4Naast vergoeding van onkosten worden de fracties grotendeels de vrijheid gelaten wat betreft de inhoudelijke besteding van de fractieondersteuning. Minimumvoorwaarde is wel dat de bijdrage besteed wordt aan raadswerkzaamheden. Omdat het bij uitstek om politieke ondersteuning gaat kan deze inhoudelijk niet te zeer gedetailleerd geregeld worden. Het budget voor fractieondersteuning mag evenwel niet voor campagne- dan wel partijbelangen aangewend worden. Ook is fractieondersteuning niet bedoeld voor persoonlijke onkosten voor raadsleden, zoals cursussen, congressen en opleidingen. Dit is nl. via het stelsel van onkostenvergoeding geregeld.Fractieondersteuning in de vorm van het beschikbaar stellen van gemeenteambtenaren voorde fracties is niet wenselijk.
Artikel 5De administratieve regeling in dit artikel spreekt voor zich. Daarnaast is het min of meervanzelf sprekend dat door iedere fractie inzicht wordt gegeven in de wijze waarop devergoeding is besteed.