Organisatie | Oirschot |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college |
Citeertitel | Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | bestuur en recht |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-12-2009 | nieuwe verordening | 24-11-2009 weekjournaal | EMI |
Artikel 2 Dag en plaats van de vergaderingen
Indien een wethouder een extra vergadering nodig acht, verzoekt hij onder opgave van redenen aan de voorzitter deze bijeen te roepen. De secretaris zorgt na overleg met de voorzitter voor een oproep voor deze vergadering – onder vermelding van de te bespreken onderwerpen – die zo mogelijk uiterlijk 24 uur van tevoren op een in de gemeente gebruikelijke wijze aan de leden van het college wordt toegezonden.
Artikel 5 Ambtelijke ondersteuning
De secretaris draagt zorg voor al hetgeen binnen de hem opgedragen taak nodig is in het belang van een vlot verloop van de vergadering van het college.
Artikel 6 Deelneming derden aan de vergadering
Het college kan besluiten ambtelijke medewerkers of derden voor een vergadering uit te nodigen.
Artikel 8 Parafenbesluit en besluitenlijst
Een parafenbesluit is een besluit dat buiten de collegevergadering tot stand komt door middel van een conceptbesluit waarop binnen een circulatietermijn van vijf werkdagen door geen van de collegeleden is aangegeven dat bespreking in een vergadering is gewenst en waarop binnen die circulatietermijn door ten minste de helft plus één van het college voor akkoord is geparafeerd.
In de door het college vastgestelde vakantieperiode komen besluiten, die wegens spoedeisendheid, ter beoordeling van de secretaris en het eerstverantwoordelijk collegelid, geen uitstel dulden, buiten de vergadering tot stand indien door tenminste de helft plus één van het aantal collegeleden buiten de vergadering voor akkoord is geparafeerd, waardoor het besluit als definitief parafenbesluit wordt beschouwd. In de eerstvolgende collegevergadering worden de besluiten ter kennis aan het college gebracht.
Artikel 9 Verslag en besluitenlijst
Aan de hand van het verslag wordt een besluitenlijst opgesteld voor toezending aan de leden van de raad. Voorzover de aard en de inhoud van de besluitvorming zich daartegen niet verzet, wordt de besluitenlijst zo spoedig mogelijk na de vergadering openbaar gemaakt en toegezonden aan de leden van de raad.
Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders op 24 november 2009.
De secretaris, de burgemeester,
Paula Perriëns Ruud Severijns
Ingevolge artikel 52 Gemeentewet stelt het college een Reglement van Orde (RvO) voor zijn vergaderingen en andere werkzaamheden vast. Onder werkzaamheden wordt onder meer verstaan de bekendmaking van besluiten. Ook de onderlinge vervanging van de wethouders behoort daartoe.
Artikel 1 Verdeling werkzaamheden en onderlinge vervangingIn het eerste lid van dit artikel wordt een onderwerp geregeld zoals dat aan de orde zal zijn in het zogenaamde constituerend beraad, de eerste vergadering van het college direct na de raadsvergadering waarin de wethouders zijn benoemd. Wellicht ten overvloede wordt erop gewezen dat het college als geheel de verantwoordelijkheid draagt voor de uitgeoefende taken, dit ondanks de portefeuilleverdeling en het
Naast de verdeling van de werkzaamheden kan de onderlinge vervanging worden geregeld.
Artikel 2 Dag en plaats van de vergaderingenMet het eerste en derde lid wordt voldaan aan het gesteld in artikel 53, eerste lid, Gemeentewet. Ook hier is weer gekozen voor een flexibele formulering, waardoor de mogelijkheid bestaat in bijzondere gevallen af te wijken. Uit het tweede deel van het eerste lid en het tweede lid volgt dat zowel de burgemeester, als voorzitter van het college (zie artikel 34 Gemeentewet), als ook een lid van het college ervoor kan zorgen dat een extra vergadering wordt gehouden. De formulering van het bepaalde in het tweede lid houdt overigens niet in dat de burgemeester de bevoegdheid zou toekomen een extra vergadering tegen te houden. De imperatieve formulering van het eerste lid staat daaraan in de weg. Het tweede lid geeft verder de procedure voor een extra vergadering weer. Door niet voor te schrijven in welke vorm de toezending van de oproep moet gebeuren, kunnen in voorkomend geval de stukken voor de extra vergadering zo nodig per e-mail verzonden worden.
Artikel 3 VerhinderingDit artikel is naast een vastlegging van de procedure ook van belang om al voorafgaand aan de vergadering te kunnen constateren dat het benodigde quorum voor beraadslaging en besluitvorming niet gehaald wordt (zie artikel 56 Gemeentewet). De voorzitter kan dan een nieuwe vergadering beleggen.
Artikel 4 AgendaDe rol van de gemeentesecretaris bij de collegevergaderingen wordt in de artikelen 103 en 104 Gemeentewet aangegeven. Nadere uitwerking van de taken van de secretaris vindt plaats in dit reglement.
In dit artikel wordt aangegeven dat de secretaris verantwoordelijk is voor het doen toekomen van de agenda aan de collegeleden. De secretaris zal al naar gelang de omstandigheden dienen af te wegen of ten aanzien van de spoedeisende onderwerpen van tevoren gecommuniceerd wordt met de collegeleden of dat dit in de vergadering gebeurd.
Artikel 5 Ambtelijke ondersteuningDeze tekst is afgeleid van de artikelen 103, lid 1, en 104 Gemeentewet, waarbij is bepaald dat de secretaris het college, de burgemeester en de door hen ingestelde commissies terzijde staat bij de uitoefening van hun taak en in de vergadering van het college aanwezig is. Daarnaast is bij de vergaderingen van het college een notulist aanwezig. Een communicatie adviseur kan op verzoek van het college voor delen van de vergadering aansluiten.
Artikel 6 Deelneming derden aan de vergaderingDe artikelen 55, lid 1, en 57 Gemeentewet geven indirect aan, dat het mogelijk is dat naast de collegeleden en de secretaris anderen bij de vergadering aanwezig kunnen zijn. Deze artikelen in de Gemeentewet geven aan dat de onschendbaarheid en de eventueel opgelegde geheimhouding voor allen aanwezig bij de vergadering geldt.
Artikel 7 StemmingenTen aanzien van het stemmen wordt opgemerkt dat in de praktijk slechts zelden wordt gestemd. In het nieuwe regelement geldt dat bij het staken van een eerste stemronde opnieuw wordt gestemd. Staken de stemmen opnieuw dan geldt de stem van de voorzitter. Dit geldt ook voor personen.
Artikel 8 ParafenbesluitenDit artikel regelt het nemen van parafenbesluiten. De uitspraak van de Raad van State van 16 juli 2003 is hierbij van belang (LJN-nr AH9850, zaaknr. 200200757/1). Doordat met een parafenbesluit in materiële zin besluitvorming buiten de collegevergadering plaatsvindt, dient dit bekend gemaakt te zijn hetzij op grond van het RvO hetzij op grond van een bekend gemaakte vaste praktijk. Daarbij moet geregeld zijn dat alsnog de mogelijkheid bestaat tot beraadslaging over een (parafen)besluit in een collegevergadering en moet tevens duidelijk zijn wanneer het besluit geacht wordt te zijn genomen.
Om te komen tot bevoegd genomen parafenbesluiten is dit artikel in het RvO opgenomen. In lid 1 is bepaald wanneer een conceptbesluit is aan te merken als een parafenbesluit. In lid 2 wordt naar analogie van het bepaalde in de Gemeentewet de regels voor quorum en stemming in de vergadering toegepast indien er sprake is van besluitvorming in een door het college vastgestelde vakantieperiode en waarbij sprake is van spoedeisendheid wegens voorzienbare financiële, juridische of gezichtsbepalende gevolgen.
In de praktijk geldt als uitgangspunt dat besluitvorming over controversiële zaken alleen in een vergadering zoals bedoeld in artikel 2 kan plaatsvinden. In het geval van de vakantieperiode geldt des te meer bij deze controversiële zaken dat er absolute spoedeisendheid aanwezig moet zijn om een parafenbesluit te nemen.
Kort en krachtig komt dit artikel erop neer, dat de dagelijkse praktijk bij het nemen van parafenbesluiten door het college op een zodanige wijze is verwoord dat bevoegde parafenbesluiten worden genomen die de juridische toets van de Raad van State zullen kunnen doorstaan.
De Wet dualisering gemeentebestuur heeft het begrip ‘besluitenlijst’ geïntroduceerd. Op grond van artikel 60 Gemeentewet kan de raad regelen van welke beslissingen van het college de raad op de hoogte gesteld wil worden. In het derde, vierde en vijfde lid is uitgewerkt hoe de besluitenlijst totstandkomt. Gekozen is voor een regeling waarbij de informatie over de besluitenlijst snel beschikbaar is. De openbaarmaking geschiedt op de in de gemeente gebruikelijke wijze.
Artikel 9 Notulen van de vergadering en besluitenlijstDit artikel regelt de taak van de secretaris en de wijze waarop de notulen, tevens zijnde de besluitenlijst, worden vastgesteld. Als op grond van artikel 55 Gemeentewet door het college een geheimhoudingsplicht is opgelegd, zal ten aanzien van de beraadslaging en eventuele besluiten over dit onderwerp een afzonderlijke besluitenlijst moeten worden gemaakt. Deze zal door de secretaris afzonderlijk moeten worden bewaard totdat de geheimhouding is opgeheven.
Door het college worden de concept notulen bekendgemaakt aan de raad. De besluitenlijst wordt een week na de collegevergadering naar de pers gestuurd en gepubliceerd. Indien er wijzigingen op de concept notulen zijn wordt dit vermeld in het verslag volgende op de vergadering waarvan de notulen gewijzigd dienen te worden onder vaststelling notulen.
Artikel 10 Openbare vergaderingIngevolge artikel 54 Gemeentewet is hoofdregel dat de vergaderingen met gesloten deuren plaatsvinden. Het college kan daar zelf van afwijken. In artikel 10 wordt dit ook uitdrukkelijk aan het college overgelaten. Indien een vergadering van het college openbaar is, bepaalt lid 2 van artikel 53 Gemeentewet dat de burgemeester dag, plaats en tijdstip daarvan bekend moet maken.
Artikel 11 InwerkingtredingDit artikel behoeft geen nadere uitleg.