Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Terschelling

Rechtspositie BABS Terschelling

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieTerschelling
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRechtspositie BABS Terschelling
CiteertitelRechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Terschelling.
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-09-2007nieuwe regeleing

02-10-2007

De Terschellinger

2007/067

Tekst van de regeling

Intitulé

Rechtspositie BABS Terschelling

Gelet op het reglement, houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand, kortweg “het Reglement Burgerlijke Stand” genoemd, zoals vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders d.d. 2 oktober 2007, gelet op de bereikte overeenstemming in de commissie voor georganiseerd overleg, d.d.

BESLUITEN:

Vast te stellen de navolgende regeling:

Rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Terschelling.

 

Artikel 1 Begripsomschrijving

Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:a. buitengewoon ambtenaar: de bezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, zoals bedoeld in het Reglement Burgerlijke Stand;b. CAR/UWO: de Collectieve arbeidsvoorwaardenregeling en Uitwerkingsovereenkomst voor de sector Gemeenten. 

Artikel 2 Aanstelling

  • 1

    Aanstelling geschiedt in vaste dienst of in tijdelijke dienst voor bepaalde tijd.

  • 2

    Een aanstelling voor bepaalde tijd eindigt van rechtswege.

Artikel 3 Bezoldiging

  • 1

    De buitengewoon ambtenaar ontvangt een bezoldiging in de vorm van een vergoeding per voltrokken huwelijk of geregistreerd partnerschap.

  • 2

    De vergoeding is gelijk aan vijfmaal het uurloon, behorende bij het hoogste bedrag van schaal 8, bijlage IIa van de CAR/UWO, opgehoogd met het percentage van de vakantietoelage van artikel 6:3, tweede lid van de CAR/UWO.

  • 3

    De vergoeding van het tweede lid wordt opgehoogd met het percentage van de eindejaarsuitkering van artikel 3:6 van de CAR/UWO.

  • 4

    Ter compensatie van het niet genieten van het vakantieverlof als bedoeld in artikel 6:2 van de CAR/UWO, wordt een extra vergoeding toegekend ter hoogte van 8,6% van het totaal van de vergoedingen op basis van de voorgaande twee leden.

  • 5

    Artikel 3:3 van de CAR/UWO (toelage onregelmatige dienst) is van overeenkomstige toepassing. Als salaris wordt het totaal van de vergoedingen op basis van de voorgaande drie leden beschouwd.

  • 6

     Als tegemoetkoming in de representatiekosten wordt, aanvullend op de bezoldiging, een onbelaste vergoeding toegekend van € 4,54 per huwelijk, zoals de gemeente Terschelling toegestaan door de Inspecteur van Belastingen d.d. 20 maart 1998.

Artikel 4 Aanspraken bij ziekte

  • 1

    Bij ziekte van de buitengewoon ambtenaar jonger dan 65 jaar zijn de artikelen 7:1 t/m 7:3 (definities, begeleiding en recht op bezoldiging bij ziekte), 7:9 tot en met 7:14 (verplichtingen en sancties) en 7:19 tot en met 7:21 (samenloop doorbetaling bezoldiging en uitkering) van de CAR/UWO van overeenkomstige toepassing.

  • 2

    Voor toepassing van lid 1 wordt onder bezoldiging verstaan: de gemiddelde vergoeding over de 12 maanden onmiddellijk voorafgaande aan het ziekteverzuim

Artikel 5 Ontslag en schorsing

  • 1

    Ontslag kan worden verleend overeenkomstig de artikelen 8:1 (op verzoek), 8:2 (wegens ouderdomspensioen), 8:4 (wegens reorganisatie), 8:5 (wegens arbeidsongeschiktheid), 8:6 (wegens onbekwaamheid of ongeschiktheid), 8:7 en 8:8 (overige ontslaggronden), 8:11 (wegens FPU), 8:12 en 8:12:1 (van rechtswege en tussentijdse ontslag uit tijdelijke aanstelling) en 8:13 (als disciplinaire straf) van de CAR/UWO.

  • 2

    Schorsing van de buitengewoon ambtenaar vindt plaats overeenkomstig artikel 8:15:1 en 8:15:2 van de CAR/UWO.

Artikel 6 Overige rechten en plichten

De artikelen 15:1, 15:1b tot en met 15:1g (verplichtingen rond integriteit, 15:1:2 (vergoeding van schade), 15:1:15 (beoordeling van de ambtenaar),15:1:16 (uniform of dienstkleding), 15:1:19 (verbod betreden arbeidsterrein), 15:1:20 (infectieziekten) en 15:1:23 (vergoeden van schade) van de CAR/UWO zijn van overeenkomstige toepassing.

Artikel 7  

Bij het niet nakomen van verplichtingen of bij plichtsverzuim kunnen disciplinaire maatregelen worden genomen tegen de buitengewoon ambtenaar, die uiteenlopen van een schriftelijke berisping tot ontslag. Hierbij is aansluiting gezocht bij hoofdstuk 16 van de CAR/UWO. In dit hoofdstuk is ook de strafprocedure geregeld.

Artikel 8 Slotbepalingen

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 september 2007

Artikel 9  

Deze regeling kan worden aangehaald als de rechtpositieregeling voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Terschelling.

1  

Toelichting op de rechtspositieregeling voor de BABS van Terschelling

Aanstelling

Artikel 2De buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand (babs) wordt aangesteld door het college van burgemeester en wethouders (Burgerlijk Wetboek, Boek 1: artikel 16).

Bezoldiging

Artikel 3Artikel 125 van de Ambtenarenwet stelt dat voor ambtenaren nadere regels voor bezoldiging moeten worden getroffen. Artikel 3 van deze regeling voorziet hierin voor de babs. Het eerste lid maakt duidelijk dat de bezoldiging bestaat uit een vergoeding per voltrokken huwelijk of geregistreerd partnerschap. Het tweede lid legt de relatie met de salarisschaal waarin de functie van ambtenaar voor de burgerlijke stand is ingeschaald. In het tweede en derde lid wordt het basisbedrag opgehoogd met een toeslag voor respectievelijk de vakantietoelage en de eindejaarsuitkering. De grondslag voor de berekening van de vakantietoelage is de basisvergoeding van drie uursalarissen. De grondslag voor de berekening van de eindejaarsuitkering is de basisvergoeding, vermeerderd met de vakantietoelage. Tenslotte wordt in het vierde lid het recht op vakantie-uren, dat de “normale” gemeenteambtenaar heeft op grond van artikel 6:2 van de CAR, afgekocht door het toekennen van een vergoeding van 8,6%. Dit percentage is gebaseerd op de breuk tussen het aantal vakantie-uren per jaar (158,4 uren) en de arbeidsduur per jaar (1836 uren) van de gemeenteambtenaar. Vakantie-aanspraken worden afgekocht vanwege het oproepkarakter van de werkzaamheden.De gemeente Terschelling heeft voorts van de inspecteur loonbelasting toestemming om per huwelijk € 4,54 representatiekosten onbelast uit te keren.

Rekenvoorbeeld februari 2007:Uitgaande van een salarisbedrag van € 2.898,00 (hoogste bedrag schaal 8), een vakantie-uitkering van 8% en een eindejaarsuitkering van 3% (zoals geldend op 1 februari 2006), vindt de volgende berekening plaats:

5 maal 1/156e deel van € 2.898,00 € 92,88verhoogd met 8% (vakantietoelage) 7,43

vergoeding: €100,31verhoogd met 3% (eindejaarsuitkering) 3,01

vergoeding: €103,32verhoogd met 8,6% (afkoop vakantie-uren) 8,89

totaal belaste vergoeding €112,21onbelaste tegemoetkoming representatiekosten 4,54

Bruto salaris per huwelijk €116,75

Aanspraken bij ziekte

Artikel 4De regeling verklaart de CAR/UWO op het punt van doorbetaling bezoldiging bij ziekte van toepassing op de babs jonger dan 65 jaar. Achtergrond hiervan is het dwingende karakter van de sociale wetgeving die zieke werknemers (voor zover jonger dan 65 jaar) rechten en plichten toekent. Artikel 76a van de Ziektewet geeft de persoon “krachtens publiekrechtelijke aanstelling gehouden tot het verrichten van arbeid” bij ziekte recht op 104 weken (of zolang als het dienstverband nog duurt) doorbetaling van 70% van de bezoldiging of, indien de bezoldiging op een andere wijze dan naar tijdsruimte vastgesteld wordt, de gemiddelde bezoldiging die betrokkene, wanneer hij niet verhinderd was geweest, gedurende die tijd had kunnen verdienen. De CAR/UWO geeft aanspraak op een hoger doorbetalingspercentage dan 70%.

Schorsing en ontslag

Artikel 5De babs wordt geschorst en ontslagen door het college van burgemeester en wethouders (Burgerlijk Wetboek, Boek 1, arikel 16). Artikel 125 van de Ambtenarenwet stelt dat voor schorsing, ontslag en uitkering nadere regels worden getroffen. Er wordt een limitatieve opsomming gegeven van de ontslaggronden voor de babs, onder verwijzing naar de CAR/UWO.

Overige rechten en plichten

Artikel 6De rechten en plichten van hoofdstuk 15 van de CAR/UWO worden hier voor een groot gedeelte ook op de babs van toepassing verklaard. Voor de inhoud van de artikelen wordt verwezen naar de CAR/UWO.

Artikel 7Bij het niet nakomen van verplichtingen of bij plichtsverzuim kunnen disciplinaire maatregelen worden genomen tegen de buitengewoon ambtenaar, die uiteenlopen van een schriftelijke berisping tot ontslag. Hierbij is aansluiting gezocht bij hoofdstuk 16 van de CAR/UWO. In dit hoofdstuk is ook de strafprocedure geregeld.