Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Barneveld

Aanwijzingsbesluit cameratoezicht juli 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBarneveld
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingAanwijzingsbesluit cameratoezicht juli 2022
CiteertitelAanwijzingsbesluit cameratoezicht juli 2022
Vastgesteld doorburgemeester
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling treedt uit werking op 1 juli 2025.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 151c van de Gemeentewet
  2. Algemene plaatselijke verordening gemeente Barneveld
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

05-08-202201-07-2022nieuwe regeling

27-07-2022

gmb-2022-356844

Tekst van de regeling

Intitulé

Aanwijzingsbesluit cameratoezicht juli 2022

De burgemeester en wethouders van de gemeente Barneveld;

 

gelet op artikel 2:77 van de Algemene plaatselijke verordening gemeente Barneveld en artikel 151c van de Gemeentewet;

 

gehoord de beraadslaging met de lokale gezagsdriehoek

 

overwegende dat:

  • de burgemeester, indien dat in het belang van de handhaving van de openbare orde nodig is, bevoegd is om op basis van artikel 151c van de Gemeentewet en artikel 2:77 van de Algemene plaatselijke verordening gemeente Barneveld 2021 voor een bepaalde duur camera’s in te zetten ten behoeve van het toezicht op een openbare plaats;

  • het cameratoezicht in de hierna genoemde straten en gebieden voldoet aan de eisen die artikel 151c van de Gemeentewet stelt aan het instellen van cameratoezicht (zoals kenbaarheid van cameratoezicht, proportionaliteit, subsidiariteit);

  • de duur van de aanwijzing en de omvang van de gebieden proportioneel zijn in relatie tot het beoogde legitieme doel;

  • het uitoefenen van voornoemde controlebevoegdheden in de bewuste gebieden een onderdeel is van een breder pakket aan maatregelen ter vergroting van leefbaarheid en veiligheid;

  • dat uit advies van politie blijkt dat het cameratoezicht nuttig en bruikbaar is voor de politie bij de handhaving van de openbare orde;

  • de belangen van openbare veiligheid, het voorkomen van wanordelijkheden en van strafbare feiten in het onderhavige geval zwaarder wegen dan het individuele belang van de burgers (bescherming van de persoonlijke levenssfeer);

besluit:

 

vast te stellen het Aanwijzingsbesluit cameratoezicht juli 2022

Artikel I Aanwijzingsbesluit

Als gebied voor cameratoezicht wordt aangewezen:

  • a.

    Barneveld, bestaande uit de omgeving van de Jan van Schaffelaarstraat, Stationsplein, Burgemeester Kuntzelaan, Langstraat, Raadhuisplein, Brouwerstraat en Nieuwe Markt.

  • b.

    Voorthuizen, bestaande uit de omgeving Hoofdstraat.

Artikel II Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in op de dag na bekendmaking, werkt terug tot 1 juli 2022 en geldt tot 1 juli 2025.

Artikel III Citeertitel

Dit besluit kan worden aangehaald als “Aanwijzingsbesluit cameratoezicht juli 2022”

Aldus vastgesteld op 27 juli 2022,

J.J. Luteijn,

Burgemeester

 

Tegen dit besluit kan een belanghebbende binnen zes weken na datum van bekendmaking bezwaar maken bij de burgemeester van Barneveld, postbus 63, 3770 AB, Barneveld. Hiervoor dient een bezwaarschrift te worden ingediend dat naam en adres, dagtekening, kenmerk of omschrijving van het besluit en de gronden van het bezwaar moet bevatten. Mits tijdig bezwaar is gemaakt, kan aan de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Gelderland in Arnhem, Postbus 9030, 6800 EM te Arnhem, worden verzocht om met betrekking tot het besluit een voorlopige voorziening te treffen. Zie voor meer informatie rechtspraak.nl

Bijlage:

Toelichting

In dit besluit wordt een gebied aangewezen voor openbare orde- cameratoezicht. Het gaat in dit gebied om cameratoezicht als bedoeld in artikel 151c Gemeentewet en artikel 2:77 van de Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Barneveld.

 

Plaatsingsduur

De plaatsingsduur van camera’s wordt bepaald in dit aanwijzingsbesluit. Uitgegaan wordt van een operationele periode van drie jaar. De camerabeelden worden alleen rechtstreeks bekeken als er een calamiteit of incident plaatsvindt of een dreiging daarvan, door daarvoor bevoegde opgeleide personen in een beveiligde ruimte. Dit besluit wordt ingetrokken zodra inzet van camera’s niet langer noodzakelijk is in het belang van de handhaving van de openbare orde.

 

Toetsing

Aan de hand van advies van de politie wordt een toetsing uitgevoerd waarbij de problemen in een gebied zo objectief mogelijk worden gewogen. Op basis van deze beoordeling kan worden bepaald of een gebied in aanmerking komt voor cameratoezicht, of camera’s worden verplaatst of weggehaald.

 

Europese richtlijnen blijven doorslaggevende criteria voor cameratoezicht:

  • Maatschappelijke behoefte: Er is sprake van een dringende maatschappelijke behoefte.

  • Het proportionaliteitsbeginsel: Er is een evenwichtige verhouding tussen inzet van cameratoezicht in verhouding tot de geconstateerde criminaliteit en overlast.

  • Het subsidiariteitsbeginsel: Het geformuleerde doel kan niet met alternatieve (minder ingrijpende) maatregelen worden behaald.

Naast de Europese richtlijnen zijn in Barneveld aanvullende criteria opgesteld:

  • Pakket aan maatregelen: Cameratoezicht is altijd onderdeel van een pakket aan maatregelen en is hierbij een uiterst middel. Denk hierbij aan: - (verhoogde) inzet toezichthouders / politie / jongerenwerk; - persoonsgerichte aanpakken; - horecaconvenant en -bijeenkomsten; - Keurmerk Veilig Ondernemen.

  • Combinatie van problemen: Altijd spelen meerdere problemen, nooit is alléén sprake van overlast.

  • Actuele analyse van problemen en incidenten: - Analyse van de problemen: verstoringen van de openbare orde, beeld van overlast en veiligheid, problemen door evenementen, demonstraties, voorzieningen (winkels, horeca), grote stromen van bezoekers (crowd control). - Analyse van incidenten: openlijke geweldpleging, mishandelingen, vernieling van/aan auto, vernieling van/aan openbaar vervoer/abri, vernieling van/aan openbaar gebouw, vernieling overige objecten, belediging, verstoring openbare orde, verzet, wederspannigheid, brandstichting, bezit harddrugs, handel harddrugs, vervaardigen harddrugs, bezit softdrugs, handel softdrugs, vervaardigen softdrugs, ruzie/geweld (zonder vervolg), ruzie/twist (zonder vervolg), burenruzie, overlast vuurwerk, geluidsoverlast particulieren, project overlast jeugd, melding overlast jeugd, toezicht Jeugd, overlast ivm alcohol/drugs, overlast door verward/overspannen persoon, bedreiging, afsteken vuurwerk. Het aantal geregistreerde incidenten is in vergelijking tot andere gebieden hoog.

  • Opvolging: Afspraken zijn gemaakt over het uitkijken en de opvolging.

  • Evaluatie: Afspraken zijn gemaakt over evaluatie: na drie jaar vindt een evaluatie plaats door middel van een advies/aanbeveling door middel van het opstellen van een veiligheidsbeeld door de politie.

Verder wordt gekeken naar de aard van het gebied om het subdoel te bepalen. Sommige gebieden hebben te maken met structurele problemen. Zo’n gebied is kwetsbaar voor overlast en criminaliteit, denk aan het uitgaans- en stationsgebied. Daarnaast zijn er gebieden waar problemen niet (uitsluitend) gerelateerd zijn aan de functies die daar gevestigd zijn, denk aan gebieden met jongerenoverlast, autokraken of autobranden. Deze gebieden kennen vaak pieken in de overlast en criminaliteit.

 

Door middel van bebording ter plaatse wordt aan het publiek duidelijk gemaakt dat men zich in een gebied bevindt waarin cameratoezicht wordt uitgeoefend.

 

Ook aan de eisen die aan de wijze waarop de beelden worden vastgelegd (afscherming van woningen) en geregistreerd (op basis van de Wet Politiegegevens) wordt voldaan. De (nieuwe) inrichtingseisen ten aanzien van de uitkijkruimte worden na dit besluit verder bekeken, beoordeeld en ingericht.