Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Ameland

Mandaatregeling Gemeente Ameland 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAmeland
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingMandaatregeling Gemeente Ameland 2022
CiteertitelMandaatregeling gemeente Ameland 2022
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpBestuur en recht
Externe bijlageMandaatregister gemeente Ameland 2022

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

+ Algemene wet Bestuursrecht afdeling 10.1.1

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 160 van de Gemeentewet
  2. artikel 171 van de Gemeentewet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

28-07-2022Nieuwe regeling

28-06-2022

gmb-2022-328466

Tekst van de regeling

Intitulé

Mandaatregeling Gemeente Ameland 2022

Burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Ameland;

 

ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;

 

gelet op afdeling 10.1.1, van de Algemene wet bestuursrecht en de artikelen 160 en 171 van de Gemeentewet;

 

Besluiten:

 

Vast te stellen de volgende Mandaatregeling Gemeente Ameland 2022:

 

 

 

 

 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

 

In deze mandaatregeling wordt verstaan onder:

  • a.

    Mandaat

  • De bevoegdheid om in naam en onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan een besluit te nemen;

  • b.

    Mandaatgever

  • Het bestuursorgaan dat mandaat, machtiging of volmacht heeft verleend;

  • c.

    Gemandateerde / Ondergemandateerde

  • Persoon al dan niet werkzaam onder verantwoordelijkheid van het bestuursorgaan aan wie (onder)mandaat, machtiging of volmacht is verleend;

  • d.

    Volmacht

  • De bevoegdheid om in naam en onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten;

  • e.

    Machtiging

  • De bevoegdheid om in naam en onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan andere handelingen te verrichten die noch besluiten noch privaatrechtelijke rechtshandelingen zijn;

  • f.

    Het bestuursorgaan

  • Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ameland of de burgemeester van de gemeente Ameland;

  • g.

    Secretaris-directeur

  • De secretaris-directeur als bedoeld in het Organisatiestatuut Gemeente Ameland 2021 of opvolgende regelingen;

  • h.

    Leidinggevende

  • De secretaris-directeur, de twee adjunct-directeuren (Beleid en Realisatie) en de bedrijfsleider buitendienst (de werknemers die zijn belast met de hiërarchische aansturing van werknemers);

  • i.

    Besluit

  • Een beslissing als bedoeld in artikel 1:3, eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht (Awb);

  • j.

    Mandaatregister

  • Het register dat een overzicht van de verleende mandaten bevat;

  • k.

    Budgethoudersregeling

  • De Budgethoudersregeling Gemeente Ameland 2022.

 

Artikel 2 Mandaatregister

Deze mandaatregeling is van toepassing op het mandaatregister.

 

Artikel 3 Volmacht en machtiging

Het mandaatregister bevat ook door het bestuursorgaan verleende volmachten en machtigingen. Op volmacht en machtiging zijn de artikelen van deze mandaatregeling van overeenkomstige toepassing.

 

Artikel 4 Reikwijdte van het mandaat

  • 1.

    Het mandaat omvat -tenzij anders is aangegeven- naast het nemen van besluiten ook het verrichten van alle voorbereidings- en uitvoeringshandelingen die bij de uitoefening van de bevoegdheid horen, zoals:

  • a.

    het verstrekken van informatie en gegevens van feitelijke en objectieve aard;

  • b.

    het verzenden van ontvangstbewijzen;

  • c.

    het voeren van overige correspondentie;

  • d.

    het vragen van adviezen en inwinnen van inlichtingen;

  • e.

    het verzorgen van publicaties;

  • f.

    het verdagen dan wel verlengen van beslistermijnen;

  • g.

    het intrekken en wijzigen van een besluit;

  • h.

    overige direct met de gemandateerde bevoegdheid samenhangende handelingen.

  • 2.

    Bij de uitoefening van het mandaat neemt de gemandateerde de bijzondere voorwaarden die per mandaat staan opgenomen in het mandaatregister in acht en volgt de gemandateerde de door het bestuursorgaan en de leidinggevende verstrekte aanwijzingen en instructies op.

  • 3.

    De gemandateerde is niet gerechtigd het mandaat uit te oefenen:

  • a.

    indien hij tevens belanghebbende is;

  • b.

    het besluit een afwijking zou inhouden van het bestaande beleid, vastgestelde richtlijnen en/of voorschriften;

  • c.

    bij het verstrekken van niet beleidsmatige informatie, behoudens zaken met een routinematig karakter. Het betreft documenten gericht aan:

  • i.

    de Kroon;

  • ii.

    een Minister;

  • iii.

    een Staatssecretaris;

  • iv.

    een Commissaris van de Koning;

  • v.

    Provinciale en Gedeputeerde Staten;

  • vi.

    de gemeenteraad van Ameland;

  • vii.

    overige bestuursorganen;

  • viii.

    gemeentelijke overheden;

  • ix.

    gemeenschappelijke regelingen;

  • x.

    regio’s;

  • xi.

    de Vereniging van Nederlandse Gemeenten;

  • xii.

    de Nationale Ombudsman, voor zover het schriftelijke, formele correspondentie betreft inzake de afhandeling van door de gemeente behandelde klachten.

  • 4.

    De gemandateerde is bevoegd tot het verlenen van ondermandaat indien dit uitdrukkelijk is bepaald door mandaatgever in het mandaatregister.

  • 5.

    Op ondermandaat zijn de artikelen van deze mandaatregeling en de bijzondere voorwaarden genoemd in het mandaatregister van overeenkomstige toepassing.

  • 6.

    Voor wijzigingen in ondermandaten, wordt het bestuursorgaan periodiek in kennis gesteld.

  • 7.

    Bij de uitoefening van de bevoegdheden uit het mandaatregister wordt het daaromtrent gestelde bij of krachtens wetten, besluiten, verordeningen, regelingen, beleidsregels, aanwijzingen en richtlijnen, hoe ook genaamd, van Europese, rijks-, provinciale en gemeentelijke wetgevers of andere hogere bestuursorganen in acht genomen.

  • 8.

    Alle bevoegdheden worden uitgeoefend met inachtneming van de financiële verordening gemeente Ameland, budgethoudersregeling, treasurystatuut en het inkoop- en aanbestedingsbeleid dan wel de opvolgers of nadere uitwerkingsregels van genoemde regelingen.

  • 9.

    Voor de uitoefening van de mandaatbevoegdheden geldt dat binnen de kaders en bedragen van de (meerjaren)begroting en de te beheren budgetten dient te worden gebleven.

 

Artikel 5 Afstemming

De gemandateerde zorgt voor afstemming met het bestuursorgaan/de portefeuillehouder voordat een besluit wordt genomen, indien:

  • a.

    het een aangelegenheid betreft waarover door de raad in een eerder stadium vragen aan burgemeester en wethouders of de burgemeester zijn gesteld;

  • b.

    indien de aangelegenheid ingrijpende gevolgen kan hebben voor een groot aantal inwoners, bedrijven, verenigingen of stichtingen of belangengroepen;

  • c.

    bij een besluit meerdere interne of externe adviseurs zijn betrokken, die geen gelijkluidend standpunt hebben;

  • d.

    het besluit of (rechts)handeling naar verwachting politiek, bestuurlijk of anderszins gevoelig zal zijn. Hiervan is in ieder geval sprake als de aangelegenheid tot kritische berichtgeving in de media heeft geleid dan wel als in verband met de aard van de aangelegenheid redelijkerwijs moet worden aangenomen dat dit zal gebeuren.

 

 

Artikel 6 Betrokkenheid ander cluster of team

  • 1.

    Indien bij het gebruiken van de verleende bevoegdheid (te weten mandaat, volmacht of machtiging) een ander cluster of team eveneens belang heeft dan wel het betreffende onderwerp eveneens de verantwoordelijkheid van een ander cluster betreft, legt de gemandateerde alvorens tot ondertekening of afdoening over te gaan, het stuk voor medeparaaf of instemming voor aan de betreffende leidinggevende van dat cluster of team.

  • 2.

    Indien de in het eerste lid bedoelde medeparaaf of instemming niet wordt gegeven, wordt het onderwerp ter afdoening voorgelegd aan de mandaatgever.

 

 

Artikel 7 Ondertekening

In de ondertekening dient tot uitdrukking te worden gebracht, dat het besluit is genomen krachtens mandaat. Hierbij wordt de volgende formulering aangehouden: “namens burgemeester en wethouders van Ameland” of “namens de burgemeester van Ameland”, gevolgd door de handtekening, de naam en de functie van de gemandateerde conform de functienamenlijst die onderdeel uitmaakt van het mandaatregister.

 

Artikel 8 Plaatsvervanging

  • 1.

    Een mandaat dat is verleend, geldt tevens voor de plaatsvervanger van de gemandateerde of de medewerker met dezelfde functienaam.

  • 2.

    Bij afwezigheid van de gemandateerde, is de mandaatgever bevoegd.

 

Artikel 9 Slotbepalingen

  • 1.

    Deze regeling kan worden aangehaald als ‘Mandaatregeling gemeente Ameland 2022’;

  • 2.

    Deze regeling treedt in werking binnen acht dagen na de dag van bekendmaking. Op dezelfde dag vervalt het ‘Mandaat, machtiging en volmachtbesluit gemeente Ameland 2016’, vastgesteld door burgemeester en wethouders van Ameland op 16 augustus 2016.

 

 

 

 

 

Artikel 1  

In dit artikel zijn de begrippen gedefinieerd zoals die gebruikt worden in de mandaatregeling en het mandaatregister.

Onder gemandateerde wordt eveneens verstaan het niet onder de verantwoordelijkheid van de mandaatgever werkzame personen. Anders dan in het privaatrecht is het in het bestuursrecht veel minder gebruikelijk mandaat te verlenen aan anderen dan ondergeschikten. Indien in strijd met het mandaat wordt gehandeld ontbeert het bestuursorgaan de uit het hiërarchisch verband voortvloeiende sancties.

 

Artikel 2  

Het mandaatregister bestaat uit een overzicht van alle verleende mandaten en moet altijd samen gelezen worden met de bepalingen uit de mandaatregeling. Zowel aan een mandaat als een ondermandaat kunnen beperkingen en instructies worden gesteld bij de mandaatverlening, ook wel clausulering genoemd. Deze beperkingen en instructies worden opgenomen in het mandaatregister.

 

Artikel 3  

Waar over mandaten wordt gesproken, wordt in sommige gevallen volmacht (betreffende privaatrechtelijke rechtshandelingen) of machtiging (betreffende handelingen niet zijnde een besluit of privaatrechtelijke rechtshandeling) bedoeld. Gemakshalve wordt ook in die gevallen van mandaat gesproken. De bepalingen over mandaat zijn van overeenkomstige toepassing op volmacht en machtiging.

 

Artikel 4  

Het ligt voor de hand dat bij mandatering van een bevoegdheid ook de daarbij behorende handelingen, het voorbereiden, ondertekenen en afdoen van het besluit, door de gemandateerde worden verricht. Voorts houdt het mandaat in de bevoegdheid om het besluit te wijzigen, beëindigen, verlengen, in te trekken en op te zeggen.

De mandaatgever kan bij mandaatverlening toestaan dat ondermandaat wordt verleend. Nu de verantwoordelijkheid voor de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheid bij het bestuursorgaan berust, ligt het voor de hand dat dit orgaan beslist of en in hoeverre het de gemandateerde toestaat deze bevoegdheden aan anderen op te dragen. Dit wordt nader aangegeven bij de verlening van het mandaat en als zodanig opgenomen in het mandaatregister. Voor ondermandaat gelden dezelfde bepalingen als voor mandaat. Ook bij ondermandaat wordt een besluit namens het bestuursorgaan genomen, dus niet namens de eerst gemandateerde.

In dit artikel worden tevens grenzen gesteld aan de omvang van het mandaat, in die zin dat er situaties zijn waarin het mandaat niet mag worden uitgeoefend. Zo geldt het mandaat bijvoorbeeld niet indien er sprake is van een overschrijding van budgetten of er sprake is van een afwijking van het bestaande beleid, vastgestelde richtlijnen en/of voorschriften (bijvoorbeeld aanbestedingsbeleid). Hieronder wordt niet verstaan het afwijken van beleid op basis van en binnen de kaders van een in het beleid opgenomen afwijkingsmogelijkheid. Hieronder wordt evenmin verstaan het, in de gevallen dat de reguliere procedure van toepassing is, beslissen op een aanvraag om omgevingsvergunning voor een met het bestemmingsplan strijdige activiteit met toepassing van de in het bestemmingsplan opgenomen afwijkingsregels ofwel in de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen gevallen

Van de gemandateerde wordt verwacht dat hij een inschatting kan maken in hoeverre er sprake is van een situatie als bedoeld in dit artikel, zodat alvorens van het mandaat gebruik gemaakt wordt consultering van de portefeuillehouder plaatsvindt en de mandaatgever desgewenst zelf gebruikt maakt van de gemandateerde bevoegdheid.

 

Artikel 6  

Een besluit dat in mandaat is genomen wordt ondertekend namens de mandaatgever. Artikel 10:10 Awb formuleert het aldus: een krachtens mandaat genomen besluit vermeldt namens welk bestuursorgaan het besluit is genomen. Uit deze formulering blijkt tevens dat het bij ondermandaat niet nodig is om de gehele keten van tussenliggende gemandateerden te vermelden. Het is wel zaak om de redactie van de ondertekening zodanig op te stellen dat er een duidelijk onderscheid bestaat tussen gewoon mandaat en ondertekeningsmandaat. Dit om duidelijk te laten wie het besluit heeft genomen en mede teneinde gebreken in de ondertekening te voorkomen.

 

Artikel 7  

Dit artikel ziet op de rechtstreeks aan medewerkers verleende mandaten en door de leidinggevende verleende ondermandaten. Voor de leidinggevenden is een separate vervangingsregeling vastgesteld.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aldus vastgesteld door respectievelijk burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Ameland op 28 juni 2022;

het college,

Leo Pieter Stoel Iwan Valk

Burgemeester secretaris-directeur

Algemene toelichting mandaatregeling en mandaatregister

 

De mandaatregeling bevat de spelregels over het verlenen van mandaten; hoe om te gaan met verkregen mandaten, hoe vervanging geregeld is en hoe er omgegaan moet worden met betrokkenheid van een ander team/cluster.

Het mandaatregister bestaat uit een overzicht van alle verleende (onder)mandaten, volmachten en machtigingen en moet altijd samen gelezen worden met de bepalingen uit de mandaatregeling.

Het mandaatregister bevat algemene en wet specifieke onderdelen.

De algemene onderdelen bevatten taken en bevoegdheden:

  • die niet te herleiden zijn naar specifieke wet- of regelgeving;

  • die tot een specifieke functie worden gemandateerd;

  • die meerdere wetten bestrijken en daarom makkelijker in een algemene formulering te vatten zijn.

  •  

  • De wet specifieke onderdelen bevatten taken en bevoegdheden:

  • die zijn te herleiden tot specifieke wetgeving, algemene maatregelen van bestuur en ministeriële regelingen;

  • gemeentelijke, provinciale en waterschap verordeningen.

Er is voor gekozen om de lijn college en burgemeester –leidinggevende– medewerkers zoveel mogelijk vast te houden. De hoofdregel is dat het mandaat bij de leidinggevende ligt. Dit maakt het (onder) mandaat voorspelbaar en verkleint daarmee de kans op onbevoegd getekende besluiten. In geval van (onder)mandaat geldt dit voor zover dit wettelijk is toegestaan, past binnen de door de raad gestelde kaders en vereisten en past binnen vastgesteld beleid en/of vooraf is afgestemd met het college of de burgemeester t.a.v. de voorwaarden.

Met deze lijn van mandateren wordt ook de positie van de leidinggevende verstevigd. Voor een leidinggevende is hierdoor zichtbaar welke besluiten / correspondentie door het cluster / team geproduceerd wordt. De leidinggevende zal prima in staat zijn te beoordelen of er sprake is van een politiek gevoelig stuk of dat er andere redenen zijn om van de hoofdregel af te wijken. Als ervoor gekozen wordt het besluit voor te leggen aan het bevoegde orgaan, dient in het (college)voorstel gemotiveerd te worden waarom geen gebruik wordt gemaakt van het verleende mandaat.

 

 

Artikelsgewijze toelichting mandaatregeling