Organisatie | Son en Breugel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | EVENEMENTENBELEID 2016 |
Citeertitel | Evenementenbeleid gemeente Son en Breugel 2016 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp | Evenementenbeleid gemeente Son en Breugel 2016 |
Geen
Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Son en Breugel
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
16-11-2016 | Nieuwe regeling | 15-11-2016 Niet bekend | Corsanummer 16.10913 |
Son en Breugel is een levendig dorp. Het kent een rijk verenigingsleven, vele actieve vrijwilligers en veel activiteiten en evenementen.
Jaarlijks vindt in het dorp een groot aantal grote en kleine activiteiten en evenementen plaats. Deze activiteiten en evenementen worden over het algemeen georganiseerd door vrijwilligers verenigd in verenigingen of organiserende comités.
De evenementen zijn veelal gericht op de eigen inwoners. Enkele evenementen hebben ook een wat groter bereik dan alleen de eigen inwoners.
Er is een aantal vaste evenementen, zoals bijvoorbeeld Carnaval, de Jaarmarkt, Koningsdag, het Towerfestival, het IJsfeest, de Avondwandelvierdaagse, het Breugels Festijn en de Breugelse Rommeldag. Daarnaast worden er jaarlijks incidenteel evenementen georganiseerd. Ook wordt een veelvoud aan kleine evenementen, activiteiten en optredens georganiseerd.
De evenementen bevorderen de levendigheid en de leefbaarheid in het dorp. Zij brengen mensen samen. Zij zorgen voor betrokkenheid en verbinding. De evenementen vormen op die manier een belangrijk onderdeel van en leveren een belangrijke bijdrage aan het sociaal-en maatschappelijk leven binnen de Son en Breugelse gemeenschap.
Op het moment dat evenementen ook bezoekers van buiten het dorp trekken, kunnen zij bijdragen aan een positief imago van Son en Breugel en kunnen zij ook een positieve toeristische en economische waarde hebben.
De positieve rol van evenementen zou kunnen omslaan in het tegendeel als een evenement veel overlast en hinder veroorzaakt.
Het evenementenbeleid 2009 is in 2015 geëvalueerd. Bij de evaluatie zijn organisatoren, inwoners en ondernemers betrokken. De resultaten van de evaluatie zijn met de gemeenteraad gedeeld. Uit de evaluatie is gebleken dat het evenementenbeleid 2009 aan vernieuwing toe is. Met dit nieuwe beleid wordt ingespeeld op de ontwikkelingen in wet- en regelgeving, maar ook op de wensen van organisatoren, inwoners en ondernemers.
Het evenementenbeleid 2009 bevatte 3 beleidsdoeleinden die, in een iets aangepaste vorm, nog steeds van kracht zijn:
Het evenementenbeleid is gericht op het stimuleren, faciliteren en mogelijk maken van lokale activiteiten en evenementen.
De gemeente wil zo weinig mogelijk drempels opwerpen en stelt heldere, duidelijke voorwaarden vooral gericht op een veilig verloop en het zoveel als mogelijk beperken van de overlast voor omwonenden.
De gemeente faciliteert de organisatoren waar mogelijk. De gemeente ondersteunt de organisatoren door:
het faciliteren van de verkeersregelaars met behulp van www.verkeersregelaarsexamen.nl
Om er voor te zorgen dat evenementen vooral een positieve bijdrage leveren, is het van belang dat er vooraf goede afspraken worden gemaakt. Uitgangspunt hierbij is, dat de organisator altijd verantwoordelijk is voor het goede verloop van het evenement. Vanaf de eerste contacten over de aanvraag tot het opruimen van het laatste zwerfafval van het terrein. Het evenementenbeleid geeft de raadvoorwaarden/regels aan waarbinnen het organiseren van een evenement mogelijk is. De randvoorwaarden zijn vastgelegd in de uitvoeringsregels. Deze regels vormen het kader voor de weging van de diverse maatschappelijke en individuele belangen die spelen rond activiteiten en evenementen.
Bij het organiseren van evenementen zijn verschillende partijen betrokken.
Hieronder wordt uiteengezet welke rol de partijen hebben.
Bij het aanvragen van een evenementenvergunning wordt onderscheid gemaakt in 3 verschillende soorten:
Kleinschalige evenementen en nieuwe evenementen worden aangevraagd met het online aanvraagformulier. Als het online niet lukt, is er een downloadbare PDF beschikbaar. Als dit ook niet werkt, kan een aanvraag fysiek worden gedaan. Er is gekozen voor de digitale werkwijze om de papierstroom te verminderen. Het gaat (nog) te ver om de digitale weg verplicht te stellen. Hierop wordt wel gestuurd.
(Jaarlijks) terugkerende evenementen kunnen volstaan met het sturen van een email naar evenementen@sonenbreugel.nl. Van deze evenementen is een aantal gegevens bekend. Deze worden ingevuld in een aanvraagformulier. Dit ingevulde aanvraagformulier wordt vervolgens naar de organisator opgestuurd met de vraag om ontbrekende en gewijzigde gegevens in te vullen. Vervolgens kan het aanvraagformulier ondertekend worden en worden teruggestuurd.
Er wordt altijd contact opgenomen met organisatoren van nieuwe evenementen en (jaarlijks) terugkerende evenementen. Tijdens een gesprek worden onduidelijke of ontbrekende gegevens doorgesproken. Op deze manier wordt voorkomen dat er over-en-weer brieven en mails gestuurd worden en kan er sneller een beslissing op de aanvraag worden genomen. In welke mate overleg nodig is, hangt van het evenement af. Bij de grotere evenementen kan het nodig zijn om een overleg te houden met politie en Veiligheidsregio erbij. Bij de kleinere en standaardevenementen is een overleg met iemand uit het evenemententeam vaak voldoende.
Op het moment dat de aanvraag volledig is en alle benodigde documenten zijn ontvangen, wordt de aanvraag inhoudelijk beoordeeld. Afhankelijk van de beoordeling wordt de vergunning verleend of geweigerd. Een beslissing op een aanvraag, zodra deze helemaal volledig is, wordt binnen 8 weken na ontvangst genomen. De beslissing wordt aangehouden tot het moment dat alle gegevens en documenten aanwezig zijn.
De meldingstermijn voor kleinschalige activiteiten is 4 weken. Er is gekozen voor een korte termijn, omdat dit meestal activiteiten zijn met een geringe ruimtelijke uitstraling en bovendien weinig overleg behoeven. Een controle van deze activiteiten kan snel plaatsvinden.
De aanvraagtermijn voor nieuwe en (jaarlijks) terugkerende evenementen is 14 weken. Organisatoren wordt gevraagd om zo snel mogelijk een aanvraag in te dienen, maar minimaal 14 weken van te voren.
8 weken is de termijn die nodig is voor overleg, beoordeling van de aanvraag. Vervolgens wordt er rekening gehouden met een bezwaartermijn van 6 weken. In die periode wordt betrokkenen de mogelijkheid geboden om een bezwaarschrift in te dienen.
Er wordt naar gestreefd om zo snel mogelijk, dus eerder dan 6 weken voorafgaand aan het evenement, een vergunning te verlenen. Als nog niet alle informatie over het evenement bekend is of als nog niet alle adviseurs hebben geadviseerd, is het toch mogelijk en wenselijk om al een basisvergunning te verlenen.
Om een basisvergunning te verlenen moeten in ieder geval de volgende zaken duidelijk zijn:
Aan een basisvergunning worden standaardvoorwaarden - en de voorwaarden waarover al geadviseerd is - verbonden. In die vergunning wordt ook aangegeven dat er nog meer informatie nodig is voor een volledige beoordeling van het evenement en dat deze aanvullende informatie kan leiden tot aanpassing van de voorwaarden.
Een basisvergunning biedt voor zowel organisator en belanghebbenden voldoende rechtszekerheid over het evenement. De invulling die later wordt gedaan, kan nooit een verruiming betekenen van de datum, locatie, tijdstippen en maximale geluidniveau.
In uitzonderlijke gevallen is het mogelijk dat een basisvergunning op grond van de aanvullende informatie wordt ingetrokken en het evenement niet kan doorgaan.
Hieronder worden de belangrijkste zaken, die een rol spelen bij de beoordeling van een het vergunning toegelicht. De volgende onderwerpen komen aan de orde:
Naast bovenstaande onderwerpen worden de volgende onderwerpen belicht:
Dit zijn onderwerpen die in bestemmingsplan “Evenementen” en bestemmingsplan “Evenementen; Evenemententerrein-1” zijn vastgelegd. De bepalingen in de bestemmingsplannen zijn leidend. In dit evenementenbeleid worden de normen uit de bestemmingsplannen, die direct invloed hebben op een te organiseren evenement, vertaald / samengevat. Voor de overige regels m.b.t. bijvoorbeeld op- en afbouw van een evenement wordt verwezen naar de bestemmingsplannen.
In dit evenementenbeleid worden de algemene normen voor A en B evenementen uit bestemmingpslan “Evenementen; Evenemententerrein-1” als algemene norm voor alle evenementen aangehouden.
In bestemmingsplan Evenementen; Evenemententerrein-1 zijn specifieke normen opgenomen voor de Jaarmarkt, Carnaval en zittingsavonden, kermis en een evenement in de Kerst¬/ winterperiode. Voor de specifieke normen rondom deze evenementen wordt naar het bestemmingsplan verwezen.
Niet ieder evenement is hetzelfde. Er wordt niet altijd gebruik gemaakt van een tent en niet bij ieder evenement is eenzelfde aantal bezoekers te verwachten.
Om deze reden is een onderscheid gemaakt tussen ‘evenementen’ en ‘kleinschalige activiteiten’. Bij de laatste categorie is geen vergunning nodig, maar wordt volstaan met een melding. Onder kleinschalige activiteiten verstaan wij buurtfeesten en –barbecues, maar ook andere activiteiten met een geringe ruimtelijke uitstraling. Denk bij de laatste categorie bijvoorbeeld aan activiteiten in de Kiosk waarbij weliswaar versterkte muziek mogelijk is, maar waarbij dit door de korte duur van de activiteit niet tot bovenmatige overlast zal leiden bij omwonenden. Ook een sportevenement voor kinderen op het Oranjeveld is een voorbeeld van een activiteit waarbij kan worden volstaan met een melding.
Bij kleinschalige activiteiten is de tijd die nodig is om de aanvraag te beoordelen beduidend korter dan bij (grote) evenementen. Daarnaast is het aantal bezoekers beperkt en zijn vaak geen aanhakende toestemmingen nodig (Drank- en horecawetvergunning, ontheffing Zondagswet, etc.).
Dit is de reden dat voor kleinschalige activiteiten, straatbarbecues en buurtfeesten een kortere aanvraagtijd is toegestaan en wordt volstaan met een melding.
Activiteiten die worden georganiseerd in overleg met de Beheer en adviescommissie kiosk (BACK) nemen een bijzondere positie in. Deze worden gemeld bij de burgemeester en in de uitagenda en op de activiteitenkalender van de BACK geplaatst.
2.Brandveiligheid en geneeskunde
De Veiligheidsregio Brabant Zuidoost (VRBZO) heeft standaardvoorwaarden opgesteld die gelden voor alle evenementen. Deze voorwaarden gaan over brandveiligheid en geneeskundige zaken (EHBO-ers e.d.).
Bij grotere evenementen en bij evenementen waarbij uit de risicoscan blijkt dat er risico’s aanwezig zijn, wordt een aanvullend advies aan de VRBZO gevraagd. Dit advies wordt aan de evenementenvergunning toegevoegd en maakt hiervan deel uit.
Het chronisch zieken en gehandicaptenplatform (cg-platform) van Son en Breugel heeft een checklist opgesteld die organisatoren kunnen gebruiken bij hun evenementen. In de checklist zijn punten opgenomen die helpen bij het (rolstoel)toegankelijk maken van een evenement voor mensen met een beperking. Wij wijzen organisatoren op deze checklist, maar leggen in dat kader geen verplichtingen op.
Het kan nodig zijn om een straat af te sluiten voor verkeer als daar een evenement plaatsvindt. Het kan ook nodig zijn om bijvoorbeeld auto’s te laten parkeren op een locatie die daarvoor eigenlijk niet bedoeld is.
In dergelijke gevallen wordt, naast het verlenen van een evenementenvergunning, besloten tot het treffen van een tijdelijke verkeersmaatregel. Op deze manier is geborgd dat een straat op de juiste manier wordt afgesloten. Daarnaast is het verplicht om bij het afsluiten van een straat verkeersregelaars aan te (laten) stellen. Dit kan via www.verkeersregelaarsexamen.nl waarvoor de gemeente een account heeft. Het aanstellen van verkeersregelaars gaat volledig digitaal.
Als het afsluiten van een straat niet mogelijk is, wordt samen met de organisator gekeken naar een passende oplossing.
Het is mogelijk dat tijdens een evenement alcohol wordt geschonken. Het is alleen toegestaan om zwak-alcoholhoudende dranken te schenken tijdens een evenement. Als tijdens een evenement alcohol wordt geschonken, is hiervoor een ontheffing van de drank- en horecawet nodig. Deze ontheffing wordt verleend op basis van art. 35 van de Drank en horecawet.
De organisator van een evenement zorgt voor voldoende waarborgen dat aan personen die jonger zijn dan 18 jaar geen alcoholhoudende dranken worden verstrekt. Dit kan door bijvoorbeeld toegangscontrole, vooraf verkoop van bandjes in verschillende kleuren en leef-tijdscontrole bij de bar.
Tijdens een evenement mag alleen gebruik worden gemaakt van evenementenbekers. Dit wil zeggen dat er geen glaswerk mag worden verstrekt aan de bezoekers van / deelnemers aan het evenement.
5.Overige aanhakende toestemmingen
Het is organisatoren niet toegestaan om zelf vuurwerk af te steken. Dit moet worden gedaan door een bedrijf waaraan hiervoor een toepassingsvergunning is verleend door de Minister van infrastructuur en milieu. Dit bedrijf kan het afsteken van vuurwerk vervolgens melden bij de Provincie. De regels voor het afsteken van vuurwerk staan in het Vuurwerkbesluit en de Regeling bedrijfsmatig tot ontbranding brengen van vuurwerk.
Als tijdens het evenement ballonnen worden opgelaten of als er andere activiteiten in de lucht worden georganiseerd, moet de organisator contact opnemen met Eindhoven Airport. Dit in verband met mogelijke hinder voor het vliegverkeer.
Als bij het evenement een loterij, bingo, of soortgelijke activiteit wordt georganiseerd, is daarvoor toestemming van het college van burgemeester en wethouders nodig. De regels voor het houden van een loterij staan in de Wet op de Kansspelen.
Het is mogelijk dat bij evenementen demonstraties worden gegeven met wapens. Het is in eerste instantie niet toegestaan om op de openbare weg wapens te dragen en/of te gebruiken. Gebruik van wapens tijdens een evenement kan alleen worden toegestaan als hierover overleg is geweest met de politie. Als de politie het gebruik van wapens goedkeurt, zullen hieraan voorwaarden worden verbonden. In het belang van de openbare orde en veiligheid kan de burgemeester, ook na goedkeuring door de politie, het dragen of gebruik van wapens verbieden.
In bestemmingsplan “Evenementen” zijn de verschillende locaties genoemd waarop in onze gemeente evenementen mogen plaatsvinden. Voor het centrum van Son is een apart bestemmingsplan “Evenementen; Evenemententerrein-1” opgesteld.
De locaties die in de bestemmingsplannen als evenemententerrein zijn aangewezen, zijn:
Voor de bepalingen in dit beleid worden de normen voor eindtijden en geluid voor evenemententerrein 2 t/m 9 nagenoeg gelijkgesteld aan de normen voor evenemententerrein 1.
Het is, binnen de kaders van de bestemmingsplannen, toegestaan om op die locaties evenementen te organiseren. Buiten die terreinen is het, in uitzonderlijke gevallen, wellicht ook mogelijk, maar zal altijd een brede belangenafweging moeten worden gemaakt. In dergelijke gevallen is het noodzakelijk om een omgevingsvergunning voor tijdelijk, van het bestemmingsplan afwijkend, gebruik te verlenen.
Per etmaal wordt onderscheid gemaakt tussen de volgende perioden:
Evenementen mogen plaatsvinden in de dag- en avondperiode. Voor evenementen die plaatsvinden op dagen voorafgaand aan een vrije dag (weekend of algemeen erkende feestdag) geldt dat hiervoor vergunning kan worden verleend tot uiterlijk 01:00 uur. Evenementen categorie B mogen op evenemententerrein 1 plaatsvinden in de dag- en avondperiode.
Voor de algemene regels over geluidsniveaus (paragraaf 8.1) wordt aangesloten bij bestemmingsplan ‘Evenementen; Evenemententerrein-1”. De regels in het bestemmingsplan zijn leidend. De overige bepalingen (paragraaf 8.2, 8.3 en 8.4) in dit hoofdstuk zijn niet in de bestemmingsplannen te vinden. Deze bepalingen vormen een aanvulling op de bepalingen in de bestemmingsplannen. Voor de bepalingen over cumulatie van geluid wordt verwezen naar art. 21A.1.3 van bestemmingsplan “Evenementen; Evenemententerrein-1”. Deze bepaling is van toepassing op alle evenemententerreinen.
De meeste hinder voor de omgeving van een evenement wordt veroorzaakt door geluidsproductie. Overeenkomstig het evenementenbeleid 2009 hanteren we de nota “Evenementen met een luidruchtig karakter” (1996) van de Inspectie Milieuhygiëne Limburg als kader voor het bepalen van de toegestane geluidsnorm en openingstijden bij evenementen. Deze nota wordt door veel Nederlandse gemeenten gebruikt bij het bepalen van geluidsnormen en eindtijden bij evenementen. De rechterlijke macht accepteert deze nota als motivering van vastgestelde geluidsnormen en eindtijden. Voor de motivering van de in onze gemeente aangehouden geluidsnormen wordt, naast de genoemde nota, verwezen naar de overwegingen in bestemmingsplan “Evenementen; Evenemententerrein-1”.
Op grond van de aangehaalde nota en het genoemde bestemmingsplan wordt gekozen voor een geluidsnorm van maximaal van 50 dB(A) in de nachtperiode en van 70 dB(A) in de dagen avond- en nachtperiode, voorafgaand aan een vrije dag, tot uiterlijk 01:00 uur.
Omwonenden van evenementen ervaren de meeste overlast van harde bassen bij muziek. Aan organisatoren wordt verzocht om de bassen zoveel als mogelijk uit de muziek te filteren. Er moet een balans ontstaan tussen de muziekbeleving van de bezoekers van het evenement en de hinderbeleving van omwonenden. Voor het meten van basgeluid is de dB(C) norm van toepassing. Hiervoor zijn nog geen standaardrichtlijnen opgesteld.
In overleg met de Omgevingsdienst Zuidoost Brabant zijn de volgende normen bepaald. Bij een geluidsbelasting van 70 dB(A) wordt een norm van 90 dB(C) opgelegd. Bij een geluidsbelasting van 50 dB(A) wordt een norm van 65 dB(C) opgelegd. Met deze dB(C) normen blijft het mogelijk voor een organisator om een goede muziekbeleving te creëren en is het voor omwonenden minder hinderlijk dan wanneer de bastonen de overhand hebben.
Er wordt een onderscheid gemaakt tussen evenementen waarbij muziek de hoofdrol speelt en evenementen waarbij dat niet het geval is. Denk hierbij aan evenementen als het IJsfeest (bijzondere bepalingen in bestemmingsplan “Evenementen; Evenemententerrein-1”), maar ook het 6-tegen-6 toernooi. Bij deze evenementen gaat het om een ander soort vermaak (sport) en is het ook niet nodig om een hoge geluidsbelasting toe te staan. Bij dit soort evenementen kan worden volstaan met een geluidsbelasting van maximaal 50 dB(A), tenzij de organisator aangeeft dat een hogere norm gewenst is. Daarvoor moet een motivering worden gegeven. De burgemeester zal vervolgens een afweging maken of en, zo ja, wanneer de hogere geluidsbelasting, van maximaal 70 dB(A), is toegestaan.
8.4 Evenementen in buiten- of industriegebied
Voor evenementen die plaatsvinden in een buiten- of industriegebied en waarbij geen gevoelige bebouwing (woningen) in de nabije omgeving aanwezig zijn, wordt een maximaal bronvermogen van de geluidsinstallatie vastgelegd. Het bronvermogen van de geluidsinstallatie mag nooit meer bedragen dan 115 dB(A). Dit maximale bronvermogen is bedoeld om de bezoekers van een evenement te beschermen tegen gehoorschade en andere gezondheidsrisico’s. Het geluidsniveau op de dichtstbijzijnde gevoelige gevel mag daarnaast nooit meer bedragen dan 70 dB(A).
De bestaande evenemententerreinen 6 en 9 liggen in het buitengebied. Bovenstaande normering is op die terreinen van toepassing.
Als voor een evenement in buiten- of industriegebied een omgevingsvergunning (afwijken van het bestemmingsplan) moet worden verleend, zal in het kader van de beoordeling van die vergunning, naast andere ruimtelijke overwegingen, ook een afweging worden gemaakt over het bronvermogen.
UITVOERINGSREGELS EVENEMENTENBELEID 2016
Uitvoeringsregels op grond van art. 2.26 lid 4 van de Algemene plaatselijke verordening.
Evenement: een activiteit in de open lucht of in (al dan niet tijdelijke) tenten of paviljoens, gericht op het bereiken van een algemeen of besloten publiek voor informerende, educatieve, sportieve, toeristisch-recreatieve, commerciële, sociale, culturele en/of levensbeschouwelijke doeleinden, alsmede kermissen, braderieën, snuffel-markten, rommelmarkten, straatfeesten en festivals of daarmee te vergelijken activiteiten.
Evenementen categorie B op Evenemententerrein 1 mogen plaatsvinden in de dag- en avondperiode. Evenementen categorie B op andere terreinen mogen plaatsvinden op vrijdagen, zaterdagen en dagen voorafgaand aan een officiële feestdag in de dag¬, avond- en nachtperiode tot uiterlijk 01:00 uur en op overige dagen in de dag- en avondperiode.