Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Kampen

Afwegingskader voor het aanwijzen van carbidschietlocaties tijdens de jaarwisseling 2022-2023 gemeente Kampen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieKampen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingAfwegingskader voor het aanwijzen van carbidschietlocaties tijdens de jaarwisseling 2022-2023 gemeente Kampen
CiteertitelAfwegingskader carbidschietlocaties gemeente Kampen 2022-2023
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Dit afwegingskader is uitsluitend van toepassing op de jaarwisseling 2022-2023.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene plaatselijke verordening Kampen

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

18-05-202202-01-2023nieuwe regeling

10-05-2022

gmb-2022-220086

40953-2022

Tekst van de regeling

Intitulé

Afwegingskader voor het aanwijzen van carbidschietlocaties tijdens de jaarwisseling 2022-2023 gemeente Kampen

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Kampen,

gelezen het voorstel van 10 mei 2022, kenmerk 40953-2022,

gelet op artikel 2.6.4, vierde lid van de Algemene plaatselijke verordening Kampen 2001,

overwegende dat:

  • -

    het wenselijk is om een Afwegingskader vast te stellen ten behoeve van het bepalen van locaties waar het tijdens de jaarwisseling 2022-2023 wordt toegestaan carbid te schieten binnen de bebouwde kom van Kampen en IJsselmuiden;

  • -

    dit Afwegingskader is gebaseerd op de ervaringen tijdens de jaarwisselingen 2020-2021 en 2021-2022;

  • -

    dit Afwegingskader is voorbereid in samenwerking met de Werkgroep jaarwisseling, bestaande uit WijZ Welzijn, Schuttersgilde, politie, brandweer (agenda-lid) en de gemeente Kampen;

  • -

    dit Afwegingskader uitsluitend de jaarwisseling 2022-2023 betreft, gezien de ontwikkeling van een meerjarenvisie op de jaarwisselingen in de gemeente Kampen;

besluit vast te stellen het

Afwegingskader voor het aanwijzen van carbidschietlocaties tijdens de jaarwisseling 2022-2023 gemeente Kampen

 

§ 1 Inleiding

De raad heeft in artikel 2.6.4, vierde lid van de Algemene plaatselijke verordening Kampen 2001 (Apv) bepaald, dat het verbod op – kort gezegd – carbidschieten zoals opgenomen in artikel 2.6.4, eerste lid, niet geldt op door het college aangewezen plaatsen binnen de bebouwde kom van Kampen en IJsselmuiden. Op grond van artikel 2.6.4, vijfde lid van de Apv, is het verboden met een carbidbus op of aan de weg of op een voor publiek toegankelijke plaats te schieten indien zulks gevaar, schade of overlast kan veroorzaken. Om het risico hierop zo veel mogelijk te beperken, is dit afwegingskader opgesteld.

 

In dit kader wordt eerst beschreven dat het college ruimte wil bieden aan schutters om op voldoende plekken te kunnen carbidschieten. Ook wordt buurtbinding tijdens de jaarwisseling gestimuleerd. Omdat carbidschieten wel op een veilige en verantwoorde manier moet plaatsvinden, wordt vervolgens ingegaan op vereisten waaraan een carbidschietlocatie moet voldoen. Het Afwegingskader biedt echter ruimte voor maatwerk. Hier wordt nader op ingegaan onder het kopje ‘nadere afweging’.

 

§ 2 Doel

Ruimte bieden aan schutters en stimuleren van buurtbinding

Sinds 2018 mag men slechts op aangewezen locaties schieten. Hierdoor wil het college inspelen op de behoefte om voldoende plekken aan te wijzen waar schutters veilig kunnen carbidschieten. Ook hecht het college veel waarde aan buurtbinding tijdens de jaarwisseling. Door het aanwijzen van carbidschietlocaties ontstaat de mogelijkheid voor buurtbewoners om met elkaar op een nabij gelegen plek te kunnen carbidschieten en/of samenkomen.

 

§ 3 Vereisten

Draagvlak

Bij het opstellen van dit criterium zijn wij er terdege van bewust dat “voldoende” draagvlak enkel gemeten kan worden door het uitvoeren van een grondig onderzoek. Dit onderzoek maakt onderdeel uit van de meerjarenvisie. Deze visie is nog niet vastgesteld. De uitkomsten van het onderzoek kunnen wij daarom niet meenemen in het ontwerp-aanwijzingsbesluit. Om deze reden is het begrip draagvlak voor komende jaarwisseling als volgt gedefinieerd:

 

Indien een locatie verhoudingsgewijs aanmerkelijk meer voor- dan tegenstanders kent, wordt er gesproken van “voldoende” draagvlak. Daarbij wordt voor het opstellen van het ontwerp-aanwijzingsbesluit het aantal gemelde schutters van de afgelopen twee jaarwisselingen als uitgangspunt genomen. Dit wordt afgezet tegen het aantal te verwachten meldingen, klachten en bezwaren.

 

Locatie

In beginsel dient een locatie in voorgaande jaren ook aangewezen te zijn. Hierop zijn echter uitzonderingen. De eerste uitzondering geldt voor de locaties die zijn komen te vervallen door (bouw)werkzaamheden. De gemeente zal samen met de Werkgroep Jaarwisseling en schutters op zoek gaan naar alternatieve locaties. Hierbij nemen de schutters een actieve houding aan in het realiseren van draagvlak van omwonenden bij de nieuwe locaties. Een andere uitzondering is gericht op het hebben van voldoende draagvlak. Wanneer bij voorgaande jaarwisseling is gebleken dat er onvoldoende draagvlak in de buurt is, wordt een locatie niet opnieuw aangewezen. In dat geval biedt de gemeente bestaande schutters de mogelijkheid om een alternatieve locatie aan te dragen die zal worden getoetst aan de criteria uit dit afwegingskader.

 

Bereikbaarheid van hulpdiensten

Waar mogelijk, wordt de openbare weg in een woonwijk vrijgehouden. Er wordt in dit geval gebruik gemaakt van een nabijgelegen groenstrook, speelveld of anderszins. Een parkeerplaats behoort ook tot de mogelijkheden. Indien deze uitwijkmogelijk er niet is, wordt alsnog de openbare weg gebruikt.

 

Locatie ten opzichte van speeltuinen, winkels en zorgcentra

Voor het - zo veel mogelijk - vrijhouden van de openbare weg, moet gebruik kunnen worden gemaakt van groenstroken. Dit geldt ook voor groenstroken die aan speeltuinen grenzen. Om deze reden is het toegestaan in de directe omgeving van een speeltuin carbid te schieten. De schietrichting mag echter niet richting de speeltoestellen of het eventueel aanwezige kunstgras zijn en er mag geen direct gevaar voor kinderen ontstaan. Voor de afstand tot winkels en zorgcentra wordt geen afstand benoemd. Hierbij wordt per locatie gekeken of de fysieke veiligheid niet in het gedrang komt en/of er sprake is van persoonlijke omstandigheden van zwaarwegende aard.

 

§ 4 Nadere afweging

Veiligheid

Hoewel alle locaties worden getoetst aan de criteria uit dit afwegingskader, hebben hulpdiensten de mogelijkheid om per individuele locatie een aanvullend advies te geven gericht op het thema veiligheid. Dit biedt ruimte voor maatwerk, passend bij de betreffende locatie. Daarbij kan bijvoorbeeld gekeken worden naar het type verkeer, de breedte van de straat of de schietrichting. Indien dit advies afwijkt van de criteria uit dit Afwegingskader, dient de betreffende hulpdienst hierover een uitgebreide notitie op te stellen.

 

Persoonlijke omstandigheden van zwaarwegende aard

Het college houdt rekening met individuele persoonlijke omstandigheden van omwonenden van zodanige zwaarwegende aard, waardoor eventueel naar een andere plek moet worden gezocht. Een hoog geluidsniveau is echter inherent aan carbidschieten. Ter beperking van geluidsoverlast is carbidschieten daarom enkel toegestaan op oudejaarsdag en op een beperkt aantal plaatsen.

 

Discretionaire bevoegdheid

De Algemene plaatselijke verordening biedt geen vastgestelde aanwijzingen of criteria die het college van burgemeester en wethouders moet hanteren om een locatie ten behoeve van carbidschieten aan te wijzen. Hierdoor is sprake van een discretionaire bevoegdheid. Dit houdt in dat het college vrij is in haar belangenafweging. De motivering van deze belangenafweging komt uitdrukkelijk naar voren in de overweging van het ontwerp-aanwijzingsbesluit.

 

§ 5 Totstandkoming

Gelijktijdig met de voorbereiding van dit Afwegingskader is het ontwerp-aanwijzingsbesluit voor de aanwijzing van de locaties voor de jaarwisseling 2022-2023 voorbereid. Daarbij is dit Afwegingskader al toegepast op het ontwerp-aanwijzingsbesluit. Dat wil zeggen dat alle betreffende locaties zijn getoetst aan dit kader. Het ontwerp-aanwijzingsbesluit wordt separaat door het college vastgesteld en vrijgegeven voor inspraak, waarna een definitief aanwijzingsbesluit wordt genomen.

 

§ 6 Inwerkingtreding, geldigheid en citeertitel

Dit Afwegingskader treedt in werking op de dag na bekendmaking ervan en is uitsluitend van toepassing op de jaarwisseling 2022-2023.

Dit besluit wordt aangehaald als: Afwegingskader carbidschietlocaties gemeente Kampen 2022-2023.

 

Aldus vastgesteld in de collegevergadering van 10 mei 2022.

Burgemeester en wethouders van Kampen,

N.J. Middelbos,

secretaris

S. de Rouwe,

burgemeester