Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Ede

COVID steunregeling buurt- wijk- en dorpshuizen Ede 2021

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieEde
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingCOVID steunregeling buurt- wijk- en dorpshuizen Ede 2021
CiteertitelCOVID steunregeling buurt- wijk- en dorpshuizen Ede 2021
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervalt op 1 maart 2023.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene subsidieverordening Ede 2017

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

10-05-2022nieuwe regeling

19-04-2022

gmb-2022-207194

298260

Tekst van de regeling

Intitulé

COVID steunregeling buurt- wijk- en dorpshuizen Ede 2021

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ede;

 

gelezen het voorstel van 19 april 2022, zaaknummer 298260;

 

gelet op de artikelen 3, 7 en 8 van de Algemene subsidieverordening Ede 2017;

 

besluit vast te stellen de: COVID steunregeling buurt- wijk- en dorpshuizen Ede 2021.

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a)

    Algemene reserve: vrij besteedbare reserves, waarvoor geen verplichtingen gelden op grond van wet, statuten of subsidievoorwaarden om deze aan te houden (ook wel overige reserves genoemd);

  • b)

    ASV 2017: Algemene subsidieverordening Ede 2017;

  • c)

    Continuïteitsreserve: Een reserve die dient ter dekking van financiële risico’s en/of onvoorziene omstandigheden met als doel het waarborgen dat de onderneming of een instelling haar activiteiten in de toekomst zal (kunnen) blijven voortzetten.

  • d)

    Coronamaatregelen: maatregelen van het kabinet gericht op het maximaal onder controle houden van het coronavirus (COVID-19);

  • e)

    Exploitatietekort: het negatieve resultaat over de exploitatie van het kalenderjaar 2021 waarbij rekening wordt gehouden met:

    • de lagere inkomsten als gevolg van de coronamaatregelen;

    • de reguliere vaste kosten die horen bij de exploitatie van een BWD-huis;

    • de extra kosten als gevolg van de coronamaatregelen;

    • eventuele overige extra bijdragen of kosten.

Artikel 2 Doel subsidieregeling

  • 1.

    Het doel van de subsidieregeling is om door middel van het verstrekken van een eenmalige subsidie de financiële positie van de buurt- wijk- en dorpshuizen te verbeteren indien deze als gevolg van de coronamaatregelen is verslechterd.

  • 2.

    Met deze subsidieregeling worden in principe de door de gemeente Ede extra ontvangen middelen van het Ministerie van Binnenlandse zaken voor buurt- wijk- en dorpshuizen verdeeld.

Artikel 3. Subsidiabele activiteiten

Burgemeester en wethouders kunnen een eenmalige subsidie verlenen als gedeeltelijke compensatie van een exploitatietekort die is ontstaan als gevolg van de coronamaatregelen in de periode van 1 januari 2021 tot en met 31 december 2021.

Artikel 4. Weigeringsgronden

In aanvulling op artikel 9, derde lid, van de ASV 2017 kunnen burgemeester en wethouders geheel of gedeeltelijk weigeren een subsidie te verlenen indien zij van oordeel zijn dat:

  • a.

    In de aanvraag geen of onvoldoende reële onderbouwing is gegeven van het exploitatietekort.

  • b.

    De instelling onvoldoende gebruik heeft gemaakt van de Rijks- of provinciale maatregelen omtrent corona.

  • c.

    De hoogte van de algemene reserve en/of continuïteitsreserve per 31 december 2021 bij een exploitatietekort over 2021:

    • -

      minimaal 20% is van de begroting;

    • -

      voor aanvragers met een eigen pand of ondernemersrisico minimaal 30% is van de begroting;

    • -

      voor aanvragers met een eigen pand en ondernemersrisico minimaal 40% is van de begroting.

  • d.

    Het verlies is ontstaan door het aangaan van omvangrijke nieuwe verplichtingen ten aanzien van activiteiten die, gelet op de onzekere economische situatie, niet passend waren.

Artikel 5. Subsidieontvanger

Voor subsidie komen in aanmerking buurt- wijk- en dorpshuizen gevestigd in de gemeente Ede.

Artikel 6. Hoogte van de subsidie

  • 1.

    De hoogte van de subsidie wordt bepaald op basis van de hoogte van het exploitatietekort over de periode 1 januari 2021 tot en met 31 december 2021 en bedraagt maximaal € 15.000,- per BWD-huis.

  • 2.

    In afwijking van het eerste lid kan de begroting 2021 worden betrokken bij de bepaling van de hoogte van het exploitatietekort indien, naar het oordeel van burgemeester en wethouders, sprake is van bijzondere omstandigheden.

Artikel 7. Subsidieplafond en wijze van verdeling

  • 1.

    Burgemeester en wethouders stellen een subsidieplafond vast voor deze regeling van € 100.000.

  • 2.

    Voor zover het subsidieplafond niet toereikend is om alle aanvragen die in aanmerking komen voor een subsidie toe te kennen, verdelen burgemeester en wethouders de subsidie naar evenredigheid.

  • 3.

    Burgemeester en wethouders kunnen het subsidieplafond eenmalig verhogen.

Artikel 8. Aanvraag

  • 1.

    In afwijking van op artikel 6, tweede lid, van de ASV 2017 wordt bij de subsidieaanvraag de volgende gegevens aangeleverd:

    • a.

      een gespecificeerde opgave van het exploitatietekort over de periode 1 januari 2021 tot en met 31 december 2021;

    • b.

      Indien beschikbaar: (in concept) de jaarrekening en de balans 2021 met daarin opgenomen de omvang van de algemene reserve en/of continuïteitsreserve en eventuele mutaties van deze reserves vanaf 31 december 2020.

  • 2.

    In afwijking van artikel 7 van de ASV 2017 wordt een subsidieaanvraag uiterlijk 16 mei 2022 ingediend.

Artikel 9. Verantwoording en vaststelling

  • 1.

    De subsidieontvanger dient uiterlijk 1 juli 2022 een aanvraag tot vaststelling in.

  • 2.

    Indien de subsidieontvanger tevens een jaarlijkse subsidie ontvangt van de gemeente Ede wordt de aanvraag tot vaststelling gelijktijdig ingediend met het vaststellingsverzoek voor de jaarlijkse subsidie over 2021.

  • 3.

    In afwijking van artikel 14 en 15 van de ASV 2017 bevat de aanvraag tot vaststelling een financiële verantwoording van de baten en lasten over 2021 waaruit kan worden opgemaakt wat het daadwerkelijke exploitatietekort is van 2021.

  • 4.

    Indien de subsidieontvanger niet tevens een jaarlijkse subsidie ontvangt van de gemeente Ede kunnen burgemeester en wethouders de subsidie direct vaststellen.

Artikel 10. Hardheidsclausule

Burgemeester en wethouders kunnen de bepalingen in deze subsidieregeling in individuele gevallen buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover de toepassing van die bepalingen voor de subsidieaanvrager of -ontvanger gevolgen zou hebben die onevenredig zijn in verhouding tot de met de betrokken bepalingen te dienen doelen.

Artikel 11. Slotbepalingen

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking op de dag na die van bekendmaking en vervalt op 1 maart 2023.

  • 2.

    Deze regeling blijft van toepassing op de afwikkeling van subsidies die voor de vervaldatum op basis van deze regeling zijn verleend en op bezwaar- en beroepsprocedures ten aanzien van die subsidies. Deze regeling blijft eveneens van toepassing op aanvragen om subsidies waarop voor de vervaldatum nog niet is beslist.

  • 3.

    Deze regeling wordt aangehaald als: COVID steunregeling buurt- wijk- en dorpshuizen Ede 2021.

Vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders d.d. 19 april 2022, zaaknummer 298260.

Het college voornoemd,

drs. R.F. Groen MPA

de secretaris,

mr. L.J. Verhulst

de burgemeester,

Toelichting

Algemeen

 

Wijzigingen ten opzichte van 2020

Deze subsidieregeling is het vervolg van de regeling ‘COVID steunregeling buurt- wijk- en dorpshuizen Ede’ die betrekking had op het kalenderjaar 2020. Uit de evaluatie van die regeling kwam naar voren dat sommige BWD-huizen ten onrechte in de veronderstelling waren dat zij niet aanmerking kwamen. Ook was niet duidelijk hoe de hoogte van de subsidie werd berekend. Om die reden is een aantal aanpassingen doorgevoerd voor de steunregeling voor het kalenderjaar 2021:

  • 1.

    In plaats van het verlies, wordt nu het exploitatietekort als uitgangspunt genomen. Dit is makkelijker te berekenen waarbij het niet nodig is het tekort met een andere kalenderjaar te vergelijken.

  • 2.

    Waar mogelijk is de subsidieaanvraag vereenvoudigd. De jaarcijfers zijn voldoende om de subsidieaanvraag in te kunnen dienen.

  • 3.

    De uitgangspunten van de BWD-visie zijn waar mogelijk toegepast. Concreet betekent dit dat de hoogte van de algemene reserve wordt meegenomen bij het beoordelen van de subsidieaanvraag (zie ook de toelichting weigeringsgronden hieronder).

Doel van de regeling

Het doel van deze subsidieregeling is om door middel van het verstrekken van een eenmalige subsidie de financiële positie van de buurt- wijk- en dorpshuizen verbeteren indien deze als gevolg van de coronamaatregelen is verslechterd. Door middel van deze subsidieregeling worden de door de gemeente Ede extra ontvangen middelen van de Rijksoverheid voor lokale buurt- wijk- en dorpshuizen verdeeld.

 

Hoogte van het exploitatietekort

De hoogte van de subsidie wordt bepaald op basis van het exploitatietekort over het jaar 2021. Bij veel BWD-huizen is in 2021 een exploitatietekort ontstaan vanwege de lagere inkomsten als gevolg van de coronamaatregelen.

 

Subsidieplafond

Voor deze subsidieregeling is een subsidieplafond vastgesteld. Als het subsidieplafond wordt overschreden dan wordt het beschikbare bedrag naar evenredigheid verdeeld. Dat wil zeggen dat de voor subsidie in aanmerking komende bedragen worden verminderd met het percentage waarmee de aanvragen het subsidieplafond overschrijden.

 

Weigeringsgronden

Hoogte algemene reserve en/of continuïteitsreserve

In de beoordeling of steun wordt verleend wegen wij de algemene reserve en/of continuïteitsreserve mee.

Dit doen we in lijn met de nieuwe visie op de BWD-huizen. Als er sprake is van een exploitatietekort, kan de subsidie (deels) worden geweigerd als het BWD-huis een algemene reserve heeft van:

  • 20% van de begroting 2021;

  • 30% van de begroting 2021 in het geval er sprake is van een eigen pand of ondernemersrisico;

  • 40% van de begroting 2021 in het geval er sprake is van een eigen pand en ondernemersrisico.

Het is belangrijk dat organisaties een gezonde financiële positie behouden. Als instellingen de opgebouwde reserves, voor zover die er al zijn, grotendeels of volledig moeten inzetten ter compensatie van het verlies kunnen toekomstige tegenvallers niet meer worden opgevangen. Dat is onwenselijk.

Als een instelling echter een aanzienlijke reserve heeft opgebouwd hoeft naar het oordeel van burgemeester en wethouders geen steun te worden verleend.

 

Geen omvangrijke nieuwe verplichtingen

Wij verwachten van organisaties dat zij verstandig beleid hebben gevoerd in het onzekere jaar 2021. Het aangaan van omvangrijke nieuwe verplichtingen past daar niet bij en daarom kan een subsidie worden geweigerd indien dit aan de orde is. Als het exploitatietekort bijvoorbeeld voortkomt uit forse investeringen, dan moet daar rekening mee worden gehouden.