Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Nuenen, Gerwen en Nederwetten

Activerings- en afschrijvingsbeleid 2006

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNuenen, Gerwen en Nederwetten
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingActiverings- en afschrijvingsbeleid 2006
CiteertitelAangepaste activerings- en afschrijvingsbeleid 2006
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

De bekendmaking van deze regeling is niet geheel meer te achterhalen en wordt geschat op 1 maand na vaststelling.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

09-03-2006nieuwe regeling

09-02-2006

gmb-2022-174134

Tekst van de regeling

Intitulé

Activerings- en afschrijvingsbeleid 2006

Inleiding

In november 2005 heeft uw Raad de nota reserves en voorzieningen vastgesteld. Eén en ander conform de nieuwe voorschriften uit het Besluit begroting en verantwoording (BBV) die gelden met ingang van 2004. Het betrof aanpassingen op onderdelen van de Nota balanssanering uit 2000. In deze nota was naast beleid aangaande reserves en voorzieningen ook activerings- en afschrijvingsbeleid opgenomen.

 

Op zichzelf leek in eerste instantie geen aanpassing nodig te zijn van het afschrijvingsbeleid.

Echter bij nader inzien is het toch wenselijk om dit beleid op enkele punten te herzien. Dit is voornamelijk ingegeven door de praktijk en niet zozeer door de voorschriften. Wel zullen meteen definities worden aangepast om één op één aan te sluiten bij het BBV.

Voorgeschiedenis/ Probleemstelling

In 2004 is een aantal zaken veranderd in de activa in verband met het BBV. Het grootste effect had de afboeking van de immateriële activa, die slechts onder strikte voorwaarden mogen worden geactiveerd.

Daarnaast is een nieuw financieel systeem geïmplementeerd per 1-1-2005, met een nieuwe activa-administratie. Bij beide processen is een aantal zaken onder de loep genomen. Gebleken is dat het veel praktischer is, om administratief-technische redenen, om pas te starten met afschrijven in het jaar volgend op het jaar van realisatie (aanschaf) van de investering. Het huidig beleid is dat in het jaar van aanschaf 50% van de kapitaallasten wordt begroot en geboekt, dus 50% van de rente op jaarbasis en 50% van de jaarlijkse afschrijving. Met onder meer het onpraktische gevolg dat aan het

einde van de looptijd weer een half jaar afschrijving moet worden verantwoord.

Daarnaast wordt meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om eventuele definities in lijn te brengen met het BBV.

 

Afschrijvingsbeleid in het algemeen

Het Besluit begroting en verantwoording geeft in de artikelen 59 tot en met 65 regels met betrekking tot waardering, activeren en afschrijven. Daarnaast zijn door uw Raad regels omtrent activeren en afschrijven gesteld in de “Verordening op de uitgangspunten voor het financieel beleid, alsmede voor het financieel beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Nuenen” (oktober 2003).

In art. 59 BBV staat dat alle investeringen met een economisch nut dienen te worden geactiveerd. Investeringen hebben economisch nut indien ze verhandelbaar zijn en/of indien ze kunnen bijdragen aan het genereren van middelen (opbrengsten). Gebouwen hebben bijvoorbeeld altijd economisch nut, hetzelfde geldt voor investeringen in bijvoorbeeld riolering aangezien die worden doorberekend aan de burgers.

Investeringen in de openbare orde met een maatschappelijk nut (investeringen die geen economisch nut hebben) mogen worden geactiveerd. Voorbeelden zijn wegen en openbaar groen. Deze investeringen mogen wel in mindering worden gebracht op reserves, ook mag er extra op worden afgeschreven. Dit in tegenstelling tot de investeringen met economisch nut.

 

Activa moeten worden gewaardeerd tegen verkrijgings- of vervaardigingsprijs (art.63 BBV).

Afschrijvingen dienen onafhankelijk van het resultaat te geschieden (art. 64 BBV). Er moet worden afgeschreven volgens een stelsel dat is afgestemd op de verwachte toekomstige levensduur. Binnen de gemeente Nuenen hanteren we een standaard afschrijvingsduur per activaklasse. In de Nota balanssanering 2000 is de afschrijvingsduur per soort activa herzien. In bijlage I is een overzicht van deze vaste afschrijvingstermijnen opgenomen.

 

Slechts om gegronde redenen mogen de afschrijvingen geschieden op andere grondslagen dan die welke in het voorafgaande begrotingsjaar zijn toegepast. De reden van de verandering wordt in de toelichting op de balans uiteengezet.

 

Bij de Nota balanssanering 2000 is een hernieuwd afschrijvingsbeleid vastgesteld. De meeste onderdelen behoeven geen aanpassing. Onderstaande tabel geeft de hoofdlijnen van het activerings- en afschrijvingsbeleid weer:

 

Activeren < ƒ 10.000

Investeringen lager dan € 4.538 (NLG 10.000) worden niet geactiveerd maar rechtstreeks ten laste van de exploitatie (resultaat) gebracht.

 

Hiertegenover staat de verordening ex artikel 212 Gemeentewet, vastgesteld in de Raad in oktober 2003, waarin het volgende is bepaald (art. 10 lid 3): “De materiele vaste activa met economisch nut, zoals bedoeld in artikel 35 van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten, worden lineair afgeschreven conform de termijnen zoals deze zijn vastgelegd in de door de Raad op 20 april 2000 vastgestelde Nota Balanssanering. Activa met een verkrijgingsprijs van minder dan € 2.500,-- worden niet geactiveerd, uitgezonderd gronden en terreinen. Deze laatst genoemden worden altijd geactiveerd.” Voorgesteld wordt deze laatste bepaling als vigerend afschrijvingsbeleid te hanteren en de bepaling in de nota balanssanering 2000 te laten vervallen.

Afschrijvingsmethode

Alle investeringen worden afgeschreven volgens de lineaire methode.

Dit blijft ongewijzigd.

Afschrijven op grond

Er wordt niet afgeschreven op grond.

Dit blijft ongewijzigd.

Afschrijvingslasten

Investeringen worden in het jaar van investering voor een half jaar afgeschreven. Dit is technisch en administratief niet praktisch. Onder meer omdat aan het einde van de looptijd ook weer een halfjaar afschrijving resteert. En in het systeem moeten zaken handmatig worden verwerkt, dus kunnen minder worden geautomatiseerd, met als gevolg risico op fouten. Voorgesteld wordt om pas te starten met afschrijven op investeringen in het jaar volgend op het jaar van aanschaf of vervaardiging. Dit beleid gaat in in het boekjaar 2005.

Toerekening rente

In de nota balanssanering 2000 is voorgesteld rente toe te rekenen op investeringen gedurende de investeringsperiode en deze kosten te activeren. Dit beleid is nooit tot uitvoering gebracht, is niet praktisch noch noodzakelijk. Voorgesteld wordt dit beleid aan te passen en geen rente te activeren op investeringen gedurende de investeringsperiode.

 

Financiële gevolgen en risico’s

Bovengenoemd beleid is in de praktijk al vanaf de begroting 2005 toegepast, zodat financiële gevolgen al verwerkt zijn in de begroting 2005, de boekingen 2005 en de begroting 2006-2009.

 

Bestuurlijke kaders

Deze nota is een gedeeltelijke aanpassing van de Nota balanssanering 2000 en is opgesteld binnen de kaders van de “Verordening op de uitgangspunten voor het financieel beleid, alsmede voor het financieel beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Nuenen” (2003) en het “Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten” (2003, ingaand in 2004).

 

BIJLAGE I OVERZICHT AFSCHRIJVINGSTERMIJNEN

Omschrijving activaklasse:

 

Aantal Jaren

Gebouwen:

permanent

40

 

semi-permanent

15

Technische installaties

 

20

Meubilair en stoffering

 

15

Computerapparatuur

 

3

Onderwijsleer- en hulpmiddelen *)

 

40

Immateriële activa:

was 10 jaar, wordt (i.v.m. BBV):

 

 

- kosten van sluiten geldleningen

looptijd van de lening

 

- kosten van onderzoek en ontwikkeling

5

Wegen, straten, paden en pleinen (excl. gronden)

 

30

Fietsenstallingen

 

10

Openbare verlichting

 

25

Verkeerslichten en dergelijke

 

15

Speelterreinen en parken:

 

 

 

- grasvelden

30

 

- kunstgrasvelden

25

 

- beplanting

30

 

- beregening

15

 

- drainage

30

 

- afrastering

20

 

- veldverlichting

25

 

- asfalt-/kunststof-/gravelbanen

20

Riolen:

aanleg

60

 

pompen-besturing

10

Materieel:

 

 

 

- vrachtauto’s

5

 

- personenauto’s/bestelbussen

5

 

- aanhangwagens

5

 

- grote (maai)machines

5

 

- machinaal handgereedschap

1

 

- zoutstrooiers, sneeuwploegen

10

 

- dranghekken

10

Woonwagens

 

15

Brandweer:

 

 

 

- kleding

5

 

- persluchtapparatuur

5

 

- verbindingsmaterieel

5

 

- blusauto’s

10

 

- personeel/materieelwagens

10

 

- hulpverleningsmaterieel

10

Begraafplaatsen

 

40

 

*) Onderwijsleerpakketten worden op wettelijke gronden eenmalig verstrekt, schoolbesturen ontvangen middelen voor vervanging ervan. Om die reden schrijven we af in 40 jaar gelijk met de (school)gebouwen