Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
De Fryske Marren

Handhavinguitvoeringsprogramma 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDe Fryske Marren
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingHandhavinguitvoeringsprogramma 2022
CiteertitelHUP 2022
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
  2. Besluit omgevingsrecht
  3. Regeling omgevingsrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

06-04-2022nieuwe regeling

29-03-2022

gmb-2022-150744

Tekst van de regeling

Intitulé

Handhavinguitvoeringsprogramma 2022

 

1 Inleiding

 

 

1.1 Algemeen

Eén van de taken van gemeente De Fryske Marren is om ervoor te zorgen dat burgers, bedrijven en recreanten op een veilige, gezonde en duurzame wijze in een mooie (leef)omgeving kunnen wonen, werken en recreëren. Vanuit de eigen rol en het specialisme werken de toezichthouders en handhavers eraan mee om op goede wijze invulling te geven aan deze taak . De toezichthouders en handhavers zijn elke dag op pad in de gemeente en zijn vanuit hun specifieke rol hierdoor een herkenbaar aanspreekpunt van de gemeente en voor burgers, ondernemers en recreanten. Hierbij wordt zo efficiënt en integraal mogelijk risico gestuurd de werkzaamheden uitgevoerd, waarbij de kernwaarden Klantgericht, Samenwerken, Resultaatgericht en Ondernemend als leidraad worden gehanteerd.

 

In dit document wordt het Handhavinguitvoeringsprogramma 2022 (hierna te noemen HUP 2022) weergegeven. Het HUP geeft op hoofdlijnen per taakveld (Milieu, Brandveiligheid, BWT & RO, Apv & BW en T&H kwaliteit kinderopvang) de inzet weer van het toezicht en de handhaving in 2022. Deze inzet vindt plaats door cluster Toezicht & Handhaving (afdeling VTH) van de gemeente, de Fumo (milieutoezicht) en de GGD (toezicht kwaliteit kinderopvang), waarbij tevens samenwerking plaatsvindt met andere toezicht- en handhavingsinstanties (o.a. de politie, Veiligheidsregio, Provincie Fryslân, Wetterskip Fryslân, buurgemeenten). Het HUP 2022 en de totstandkoming ervan wordt in de huidige vorm in 2022 voor het laatst toegepast. Vanaf 2023 vindt de uitwerking van het uitvoeringsprogramma namelijk plaats op basis van de risico’s en doelen, die in het VTH-beleid 2023 – 2026 zijn beschreven. De wettelijke grondslag van het uitvoeringsprogramma is vanaf 1 januari 2023 de Omgevingswet.

 

1.2 Leeswijzer

In hoofdstuk 2 wordt kort ingegaan op de wettelijke grondslag, het doel en de beschikbare middelen om op goede wijze het toezicht en de handhaving uit te voeren. Daarnaast wordt kort stilgestaan bij de rand-voorwaarden en de (toekomstige) ontwikkelingen, die van invloed zijn op het toezicht en de handhaving. Vervolgens wordt in hoofdstuk 3 ingegaan op het uitvoeringsprogramma voor 2022. Per taakveld wordt hierbij aangegeven op welke bedrijven (inrichtingen), gebruik, activiteiten en/of handhavingsonderwerpen het toezicht en de handhaving zullen worden ingezet.

 

2. Wettelijk kader, doel, middelen en ontwikkelingen

 

 

2.1 Wettelijke grondslag

De wettelijke grondslag van het HUP vloeit voort uit de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo), het Besluit omgevingsrecht (Bor) en de Ministeriële regeling omgevingsrecht (Mor). Artikel 7.3 van het Bor stelt dat periodiek (jaarlijks) een uitvoeringsprogramma moet worden gemaakt, waarin wordt aangegeven welke activiteiten op het gebied van de uitvoering (vergunningverlening), toezicht en handhaving worden uitgevoerd. Met dit HUP wordt voor 2022 aan de wettelijke verplichting voldaan. Naast dat in het HUP 2022 wordt ingegaan op de Wabo-gerelateerde taakvelden Milieu, Brandveiligheid, Bouw- en Woningtoezicht, Monumenten en Ruimtelijke Ordening, zijn de taakvelden Algemene plaatselijke verordening (Apv) & Bijzondere Wetten (o.a. Drank- en Horecawet en Wet op de kansspelen) en het toezicht en de handhaving op de kwaliteit van de kinderopvang in het HUP opgenomen. Op deze wijze vindt toezicht en handhaving binnen gemeente De Fryske Marren zo integraal mogelijk plaats.

 

2.2 Programmatisch toezicht & handhaving

Naast integraal wordt het toezicht en de handhaving ook op programmatische wijze uitgevoerd. Hierdoor wordt op dezelfde manier opgetreden tegen gelijksoortige overtredingen en wordt willekeur zo veel mogelijk voorkomen. Onder het moto ‘zacht waar het kan en hard waar het moet’ wordt het risico gestuurd toezicht toegepast. Het bepalen van het risico vormt hierbij het vertrekpunt. De volgende aspecten zijn hierbij betrokken:

  • het naleefgedrag;

  • het negatief effect dat kan optreden bij het niet naleven van de wet- en regelgeving;

  • bestuurlijke/maatschappelijke aandacht, en;

  • het uitvoerings- en capaciteitsniveau van toezicht en handhaving.

 

Op basis van het bepalen van de risico’s zijn per taakveld prioriteiten benoemd. Deze prioriteiten geven aan waar het zwaartepunt van toezicht en handhaving ligt. Op deze wijze wordt de beschikbare toezicht- en handhavingscapaciteit zo goed mogelijk ingezet waarbij de prioritaire handhavingsonderwerpen voldoende aandacht krijgen. Per taakveld kan de wijze van het stellen van prioriteiten verschillen. Dit heeft te maken met de soort controles die wordt uitgevoerd. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen periodieke controles zoals bij de taakvelden Milieu en Brandveiligheid en eenmalige controles zoals bij taakveld BWT & RO. Het bepalen van de risico’s en vervolgens de prioritering in het HUP 2022 vinden plaats aan de hand van de constateringen, ervaringen, meldingen, klachten en handhavingsverzoeken van de afgelopen jaren. Op deze wijze wordt ernaar gestreefd om het toezicht en de handhaving gericht in te zetten, waarbij de controles worden uitgevoerd daar waar het meest nodig is en de handhavingsinspanning het meest effectief is.

 

2.3 Doel van toezicht en handhaving

Door de inzet van toezicht en eventueel handhaving wordt ernaar gestreefd dat de veilige, gezonde, duurzame en mooie (leef)omgeving binnen gemeente De Fryske Marren wordt behouden. Met het toezicht houden op en het eventueel handhaving van de geldende wet- en regelgeving wordt dit doel nagestreefd en gewaarborgd. Van belang is om het doel meetbaar te maken, zodat kan worden nagegaan of deze ook daadwerkelijk is gehaald. Voor 2022 wordt dan ook ingezet op 85% spontane naleving van de geldende wet- en regelgeving. Dit houdt in dat tijdens de (periodieke) reguliere controles aan de hand van advisering, voorlichting en door direct herstel naar aanleiding van bijsturing door de toezichthouder wordt vastgesteld dat in ieder geval in 85% van de gevallen de regels worden nageleefd en dat in maximaal 15% van de gevallen een hercontrole moet worden uitgevoerd en eventueel een handhavingsprocedure moet worden opgestart. Aan de hand van het aantal hercontroles in relatie tot het totaal aantal (periodieke) reguliere controles kan uiteindelijk worden nagegaan of in 2022 daadwerkelijk het spontane naleefgedrag van minimaal 85% is gehaald. De informatie hierover wordt onder andere gegenereerd uit het registratiesysteem GISVG, waarin de juridische handhavingszaken (HH’s) en verzoeken tot handhaving (VH’s) worden geregistreerd. Deze zaken worden aangemaakt wanneer de kwesties niet tijdens het toezicht worden opgelost en een handhavingsjurist eraan te pas moet komen. Naast GISVG geeft het systeem Digitale Checklisten (DC’s) ook informatie over de naleving van de regels en of het naleefgedrag van 85% wordt gehaald.

 

2.4 Beschikbaar personele capaciteit en budgetten

Om zo goed mogelijk het toezicht en de handhaving uit te voeren, maakt cluster Toezicht & Handhaving in 2022 gebruik van de beschikbare personele capaciteit en budgetten zoals in de onderstaande tabel zijn aangegeven. De personele capaciteit en budgetten zijn per taakveld uitgesplist.

 

Cluster Toezicht & Handhaving

Pers capaciteit en budget /

Taakveld

Personele capaciteit toezicht (in fte)

Personele capaciteit handhaving (in fte)

Budget (in €)

Milieu

(DFM) 1,20

 

 

(DFM) 4,662

 

18.139

Brandveiligheid

1,00

 

0

BWT & RO

4,101

 

13.490

Apv & BW (incl. Boa-taken)

4,00

 

10.663

Kwaliteit kinderopvang

(GGD) 0,50

(inclusief registraties) 0,67

94.717

Totaal

10,80

5,33

137.009

1 Van de beschikbare 4,10 fte voor de inzet van toezicht binnen het taakveld BWT & RO wordt 0,1 fte ingehuurd. De reden voor de inhuur is dat een toezichthouder deels wordt ingezet voor het meedraaien in de projecten Omgevingswet en Wet kwaliteitsborging;

2 De ureninzet voor de (juridische) handhaving binnen DFM ziet onder andere op het behandelen van juridische handhavingszaken c.q. juridisch handhavingsprocedures, projecten, coördinatie- en beleidsmatige taken en wordt ingezet op alle taakvelden. Van de beschikbare 4,66 fte voor de handhaving wordt 0,66 fte ingehuurd. De reden voor de inhuur is dat een handhaver deels wordt ingezet voor het meedraaien in de projecten Omgevingswet en Wet kwaliteitsborging;

 

(Milieu)piketdienst

Naast uitvoering van het reguliere toezicht beschikt de gemeente over een milieupiketdienst, die door 8 medewerkers van cluster toezicht & handhaving wordt gedraaid. Hierdoor is de gemeente 7 dagen per week 24 uren per dag beschikbaar voor eventuele (milieu)calamiteiten. In beginsel is dit piket gericht op milieuzaken, maar kan daarnaast eventueel ook voor andere calamiteiten binnen het omgevingsrecht worden ingezet. Vanuit de verschillende taakvelden (Milieu, Brandveiligheid, BWT & RO en Apv & BW) binnen het omgevingsrecht worden namelijk medewerkers ingezet voor het (milieu)piket. Naast de gemeentelijke (milieu)piketdienst heeft de Fumo ook een milieualarmnummer dat 24 uren per dag, 7 dagen per week bereikbaar is. Via dit milieualarmnummer worden klachten en meldingen ingediend, die onder andere betrekking hebben op bedrijven en ketentoezicht, waarbij de Fumo de controles uitvoert. Tussen de piketdiensten van de gemeente en de Fumo is goede onderlinge afstemming.

 

2.5 Ontwikkelingen 2022 (e.v.)

 

Omgevingswet en VTH-beleid

De afgelopen jaren en nog steeds wordt hard gewerkt om ervoor te zorgen dat binnen gemeente De Fryske Marren de Omgevingswet zo goed mogelijk wordt geïmplementeerd. Vooralsnog is het streven dat de Omgevingswet op 1 juli 2022 in werking treedt. Onder leiding van een externe projectmanager neemt de projectgroep Omgevingswet hierin het voortouw. Deze projectgroep bestaat vervolgens uit 5 deelprojecten, namelijk ‘Omgevingsvisie’, ‘Omgevingsplan’, ‘Bedrijfsvoering’, ‘Dienstverlening’ en ‘VTH’. De deelprojectgroep VTH houdt zich onder andere bezig met het ontwikkelen van het VTH-beleid voor de fysieke leefomgeving, het inrichten van de VTH-applicatie en het implementeren van de Wet private kwaliteitsborging voor het bouwen.

 

De planning is dat het VTH-beleid in 2022 wordt vastgesteld en geldt voor de periode 2023 tot en met 2026. In het VTH-beleid zijn de bestuurlijke prioriteiten aangegeven, waarop in de betreffende periode op de gebieden van vergunningverlening, toezicht en handhaving wordt ingezet. Omdat het VTH-beleid ziet op de fysieke leefomgeving, wordt aangesloten op de Omgevingsvisie en wordt rekening gehouden met de prioriteiten en ambities die zijn benoemd binnen de beleidsterreinen OOV en gezondheid. Tevens vindt afstemming plaats met de ketenpartners, waaronder de Fumo, VRF (brandweer Fryslân) en politie.

 

Op basis en aan de hand van het VTH-beleid wordt vervolgens jaarlijks het VTH-uitvoeringsprogramma gemaakt en ter besluitvorming voorgelegd aan het college van b&w. Het uitvoeringsprogramma is de vertaling van de ambities en prioriteiten naar de uitvoering. Dus welke feitelijke acties en handelingen worden verricht om de gestelde doelen te bereiken. Vervolgens wordt na elk jaar een VTH-jaarverslag ter vaststelling aan het college van b&w aangeboden, waarin wordt verantwoord wat is gedaan en hoe dit zich verhoudt met de gestelde doelen. Deze informatie wordt vervolgens weer gebruikt als input voor het uitvoeringsprogramma van het daaropvolgende jaar.

 

Wet private kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb)

In februari 2017 heeft de Tweede Kamer de Wet private kwaliteitsborging voor het bouwen aangenomen, waarbij het de bedoeling is dat deze, gelijktijdig met de Omgevingswet, op 1 juli 2022 in werking treedt. Het uitgangspunt van de Wkb is meer verantwoordelijkheid in de bouw, zodat bouwers zich aan de geldende kwaliteitseisen houden. Het doel van de Wkb is dan ook een goede/betere (borging van de) bouwkwaliteit. Daarnaast wordt de aansprakelijkheid van aannemers ten opzichte van particuliere en professionele opdrachtgevers uitgebreid, met andere woorden, de positie van de consument ten opzichte van de bouwer wordt sterker. Tot slot heeft de wet als doel om een kwaliteitsverbetering te stimuleren en de faalkosten in de bouw te verminderen. Met de Wkb worden het bouwtechnisch toetsen (Bouwbesluittoets) tijdens de vergunningverleningsprocedure en het bouwtechnisch toezicht tijdens het bouwproces overgeheveld van de gemeente naar een private kwaliteitsborger.

 

Zoals aangegeven treedt de Wkb hoogstwaarschijnlijk vanaf 1 juli 2022 gefaseerd in werking. Zo zal de wet in eerste instantie alleen gelden voor bouwwerken die vallen onder gevolgklasse 1. Het gaat hierbij onder andere om eengezinswoningen, vakantiewoningen, woonboten, bedrijfspanden van maximaal 2 bouwlagen, inclusief kantoor/kantine, ligboxenstallen, kleine fiets- en voetgangersbruggen en verbouwingen aan de genoemde bouwwerken zover deze niet vergunningsvrij zijn. Vervolgens is het de bedoeling dat na drie jaar de Wkb gaat gelden voor bouwwerken en gebouwen die vallen onder gevolgklasse 2. Hierbij gaat het onder andere om bibliotheken, gemeentehuizen, onderwijsgebouwen, en woongebouwen tot 70 meter. Tot slot geldt nog een jaar later de Wkb voor bouwwerken en gebouwen die vallen onder gevolgklasse 3. Hierbij gaat het om onder andere metrostations, voetbalstadions, ziekenhuizen en gebouwen hoger dan 70 meter.

 

Om ervoor te zorgen dat de Wkb op een goede wijze wordt geïmplementeerd en de gemeente goed is voorbereid op de Wkb, draait de werkgroep Wkb, bestaande uit 4 medewerkers van het team VTH, 5 proefprojecten samen met initiatiefnemers, architecten, bouwbedrijven en kwaliteitsborgers. Tijdens de proefprojecten worden de betreffende bouwprojecten (vergunningverlening en toezicht) uitgevoerd alsof de Wkb al in werking is. De ervaringen die tijdens de proefprojecten worden opgedaan, kunnen de betrokken partijen gebruiken om zich goed klaar te stomen voor het werken met en op basis van de Wkb. Aan de hand van een evaluatierapport wordt het college van b&w in het 2de kwartaal van 2022 op de hoogte gesteld van bevindingen en ervaringen, die zijn opgedaan.

 

Openbare orde & Veiligheid

Wat betreft het toezicht in het openbaar gebied in relatie tot de openbare orde & veiligheid waren de afgelopen jaren turbulent. Zo heeft de gemeente de afgelopen 2 jaren er taken bijgekregen, namelijk het toezicht en de handhaving in het kader van corona. Het ziet er naar uit dat het coronavirus in meer of mindere mate een ‘blijvertje’ is. Om ervoor te zorgen dat het coronavirus beheersbaar is dan wel wordt teruggedrongen, legt de Rijksoverheid maatregelen op. De bevoegdheid om toe te zien of deze maatregelen worden nageleefd, is belegd bij de burgemeesters. In de praktijk betekent dit dat de Boa’s deze toezichthoudende taak uitvoeren. Deze nieuwe taak wordt vanaf 2022 structureel ingericht in de werkplanning binnen cluster Toezicht & Handhaving.

 

In het kader van het waarborgen van de openbare orde & veiligheid staat het onderwerp ondermijning ook hoog op de (politieke) agenda. De regie hierbij ligt binnen de gemeente bij cluster OOV, die nauw samenwerkt met de ketenpartners (o.a. politie en RIEC) en met andere teams binnen de gemeente om ondermijning een halt toe te roepen dan wel terug te dringen. In de uitvoering heeft cluster T&H hierin ook een rol. Vanaf 2022 worden dan ook, in goede afstemming met cluster OOV, actief ingezet op het onderwerp ondermijning. De prioriteit ligt hierbij op het uitvoeren van acties op het gebied van het DOR (Digitaal Opkoopregister), de LAA (Landelijke Aanpak Adreskwaliteit) en hennepkwekerijen.

 

3 Handhavinguitvoeringsprogramma 2022

 

 

3.1 Algemeen

In dit hoofdstuk wordt per taakveld aangegeven waarop het toezicht en de handhaving in 2022 zich richten en waar dus de prioriteiten liggen. In eerste instantie wordt hierbij ingegaan op het taakveld milieu (gemeentelijke taken). Vervolgens zal de inzet binnen het taakveld Brandveiligheid onder de aandacht worden gebracht, waarna het taakveld BWT & RO de revue passeert. Voorts wordt stilgestaan bij het taakveld Apv & BW en tot slot zal de inzet binnen het taakveld T&H kwaliteit kinderopvang worden aangegeven.

 

3.2 Taakveld Milieu

 

Beschikbare inzet toezicht DFM in fte

1,20

Jaarinzet toezicht in uren per fte DFM

1.420

Totaal inzet toezicht DFM in uren

1.704

Beschikbare inzet handhaving DFM in fte

0,50

Jaarinzet handhaving in uren per fte DFM

1.420

Totaal inzet handhaving DFM in uren

710

 

3.2.1Toezicht & handhaving gemeente De Fryske Marren

Regulier toezicht & handhaving

Aantal controles / inrichtingen

Aantal uren toezicht

Aantal uren handhaving

Inrichtinggebonden toezicht

125

500

350

Opleveringscontroles

140

280

60

Toezicht n.a.v. HH-verzoeken, klachten en meldingen

20

60

60

Werkzaamheden in relatie tot de Fumo

N.v.t.

300

80

Overige (overleggen, registraties, e.d.)

N.v.t.

164

30

Totaal

285

1.304

580

 

Projecten

Gecontroleerde locaties / objecten

Aantal uren toezicht

Aantal uren handhaving

Versterkte uitvoering Energiebesparing (VUE)

19

80

50

Actualisatie GISVG-milieu i.r.t. de Omgevingswet

80

320

80

Totaal

99

400

130

 

Toelichting

Het zwaartepunt van het toezicht binnen het taakveld Milieu ligt bij het inrichtinggebonden toezicht. Tijdens dit toezicht worden bedrijven periodiek gecontroleerd, waarbij wordt nagegaan of tijdens de bedrijfsuitoefening de milieuvoorschriften worden nageleefd en hierdoor het milieu niet onevenredig wordt aangetast. De meeste milieucontroles worden uitgevoerd in de agrarische sector (veehouderijen en loonbedrijven), bij horeca-, sport en recreatiebedrijven, garagebedrijven, industriële bedrijven en opslag- en transportbedrijven. Daarnaast worden opleveringscontroles uitgevoerd naar aanleiding van het starten van nieuwe bedrijven of het wijzigen van bestaande bedrijven in de gemeente. Naast het toezicht op bedrijven worden ook controles uitgevoerd naar aanleiding van klachten, meldingen en verzoeken. Hierbij gaat het onder andere om verbranden en dumpen van afval, illegale lozingen, geluidsoverlast, geuroverlast e.d.

 

Naast het inrichtinggebonden toezicht worden binnen het taakveld Milieu in 2022 twee projecten opgepakt. Het gaat hierbij om de ‘Versterkte uitvoering Energiebesparing (VUE)’ en om de ‘Actualisatie GISVG-milieu i.r.t. de Omgevingswet’.

 

Versterkte uitvoering Energiebesparing (VUE)

Wanneer een bedrijf of instelling (inrichting) per jaar vanaf 50.000 kWh elektriciteit of 25.000 m3 aardgas verbruikt, dan is de betreffende eigenaar verplicht om energiebesparende maatregelen te nemen met een terugverdientijd van 5 jaar of minder. Dit is een wettelijke energiebesparingsplicht. Daar is vanaf 1 juli 2019 de informatieplicht bijgekomen. Dit betekent de eigenaar van een bedrijf of instelling moet rapporteren welke energiebesparende maatregelen zijn doorgevoerd. Deze rapportage kan via het e-Loket van RVO.nl worden ingediend. Op basis van de ingediende rapportages bij het e-Loket (gemeente heeft hier toegang tot) voert de gemeente controles uit. Wanneer de rapportages niet zijn ingediend via het e-Loket, kan de gemeente hiertegen handhaven. Het is in 2022 de planning dat bij 19 bedrijven (middel- en grootverbruikers van energie) wordt nagegaan of wordt voldaan aan de eisen van de Versterkte Uitvoering Energiebesparing.

 

Actualisatie GISVG-milieu i.r.t. de Omgevingswet

Zoals in hoofdstuk 1 van dit programma is aangegeven is één van de ontwikkelingen dat op 1 juli 2022 de Omgevingswet in werking treedt. Dit betekent onder andere dat wordt overgegaan van de benaming ‘milieu-inrichting’ naar ‘milieubelastende activiteiten’. Daarnaast wordt overgegaan van de applicatie GISVG naar de applicatie Centric2Leefomgeving. Om ervoor te zorgen dat de nieuwe applicatie met goede en actuele milieu-informatie wordt gevuld en de milieu-inrichtingen op correct wijze worden omgezet in de milieubelastende activiteiten, zal een actualisatieslag in de eerste helft van 2022 plaatsvinden. Deze actualisatie zal als project door de medewerkers milieu binnen de clusters Vergunningen en Toezicht & Handhaving worden uitgevoerd.

 

3.3 Taakveld Brandveiligheid

Het toezicht en de handhaving op het brandveilig gebruik van inrichtingen en evenementen wordt door gemeente De Fryske Marren zelf uitgevoerd. Dit in goed overleg en samenwerking met de Veiligheidsregio Fryslân (VRF).

 

Beschikbare inzet toezicht DFM in fte

1,00

Jaarinzet toezicht in uren per fte

1.420

Totaal inzet toezicht DFM in uren

1.420

Beschikbare inzet handhaving DFM in fte

0,10

Jaarinzet handhaving in uren per fte

1.420

Totaal inzet handhaving DFM in uren

142

 

3.3.1Toezicht & handhaving gemeente De Fryske Marren

Regulier toezicht & handhaving / werkzaamheden

Gecontroleerde locaties / objecten

Aantal uren toezicht

Aantal uren handhaving

Inrichtinggebonden toezicht:

- Verzorging/logie (> 50 personen en bedlegerig);

- Dagverblijf aan > 10 personen (scholen, kinderdagverblijven e.d.);

- Verzorging/logie (10-50 personen en niet zelfredzaam);

- Bijeenkomstfunctie;

- Recreatie;

- Overig.

 

25

 

30

30

20

10

5

 

175

 

120

120

40

20

5

 

 

 

 

102

Toezicht evenementen

15

60

16

Advisering brandveiligheid evenementenvergunningen

N.v.t.

120

N.v.t.

Advisering brandveilig leven (voorlichting)

N.v.t.

300

N.v.t.

Werkzaamheden m.b.t. ISOR (Informatie Systeem Overige Ramptypen)

 

N.v.t.

 

20

 

N.v.t.

Werkzaamheden m.b.t. de brandkranen in de gemeente

N.v.t.

40

N.v.t.

Samenwerking / afstemming Veiligheidsregio Fryslân

N.v.t.

60

N.v.t.

Toezicht n.a.v. HH-verzoeken, klachten en meldingen

5

10

16

Overige (overleggen, registraties, e.d.)

N.v.t.

220

8

Totaal

140

1.310

142

 

Projecten/andere taken

Gecontroleerde locaties / objecten

Aantal uren toezicht

Aantal uren handhaving

Implementatie Omgevingswet

N.v.t.

110

N.v.t.

Totaal

N.v.t.

110

N.v.t.

 

Toelichting

Het toezicht binnen het taakveld Brandveiligheid is voor een groot deel periodiek van aard. Tijdens deze controles wordt nagegaan of het gebruik van de bedrijven en instellingen op brandveilige wijze wordt gedaan en de evenementen wel (brand)veilig plaatsvinden. Hierbij wordt aangesloten bij de werkwijze van de Veiligheidsregio Fryslân (VFR) en vindt daarnaast regelmatig afstemming en samenwerking plaats met de VFR. Naast periodiek repressief toezicht wordt steeds meer ingezet op preventie. Hierbij gaat het om advisering op brandveiligheid bij aanvragen van (evenementen)vergunningen, het geven van voorlichting bij instellingen en op scholen over brandveilig leven. Tevens wordt vanuit het taakveld Brandveiligheid ook in 2022 verder gewerkt aan de risicokaart (ISOR) binnen de gemeente, waarbij potentiële risico’s vanuit het perspectief van brandgevaarlijke situaties in de leefomgeving in kaart worden gebracht. In het verlengde hiervan worden ook werkzaamheden uitgevoerd wat betreft het in kaart brengen van de aanwezige brandkranen in de gemeente en het onderhoud hiervan.

 

Naast de reguliere toezichtstaken worden binnen taakveld Brandveiligheid in 2022 twee projecten c.q. andere taken uitgevoerd. In eerste instantie wordt vanuit het taakveld Brandveiligheid input geleverd wat betreft de implementatie van de Omgevingswet, waarbij afstemming plaatsvindt met de VRF. Hierbij wordt onder andere input geleverd in relatie tot het omgevingsplan en het VTH-beleid. Daarnaast zit de toezichthouder Brandveiligheid tevens in de Ondernemingsraad van gemeente De Fryske Marren. Het is goed om dit te benoemen, zodat inzichtelijk is dat de uren die hiermee zijn gemoeid, niet kunnen worden ingezet binnen het taakveld Brandveiligheid.

 

3.4 Taakveld BWT & RO

Het toezicht en de handhaving binnen dit taakveld is opgesplitst in twee sub-taakvelden, namelijk BWT (bouw- en woningtoezicht) en RO (ruimtelijke ordening). Binnen het sub-taakveld BWT vinden toezicht en handhaving plaats op het bouwen, verbouwen en slopen van bouwwerken en gebouwen. Vanuit het sub-taakveld RO worden toezicht en handhaving ingezet op het gebruik van gebouwen en percelen, zoals is geregeld in de beheersverordeningen en de bestemmingsplannen.

 

Beschikbare inzet toezicht DFM in fte

4,10

Jaarinzet toezicht in uren per fte

1.420

Totaal inzet toezicht DFM in uren

5.822

Beschikbare inzet handhaving DFM in fte

2,56

Jaarinzet handhaving in uren per fte

1.420

Totaal inzet handhaving DFM in uren

3.635

 

3.4.1Toezicht & handhaving gemeente De Fryske Marren

Regulier toezicht & handhaving

Gecontroleerde locaties / objecten

Aantal uren toezicht

Aantal uren handhaving

Sub-taakveld BWT:

 

 

 

  • Toezicht op illegale bouw/verbouw/sloop (zonder of in strijd met melding of omgevingsvergunning);

 

 

60

 

 

300

 

 

480

  • Toezicht op ontvangen meldingen en verleende omgevingsvergunningen;

  • Toezicht op slopenwerkzaamheden en op sanering asbesthoudende materialen bij particulieren;

 

700

 

 

70

 

3.500

 

 

210

 

500

 

 

70

  • Werkzaamheden m.b.t. vergunningsvrije bouwwerken en gebouwen.

 

70

 

210

 

70

Sub-taakveld RO:

 

 

 

  • Toezicht strijdig gebruik (in strijd met de beheersverordening of het bp).

 

50

 

300

 

600

  • Toezicht n.a.v. HH-verzoeken, klachten en meldingen

 

40

 

160

 

320

Overige (overleggen, registraties, e.d.)

N.v.t.

442

195

Totaal

990

5.122

2.235

 

Projecten

Gecontroleerde locaties / objecten

Aantal uren toezicht

Aantal uren handhaving

Implementatie Omgevingswet

N.v.t.

350

700

Implementatie Wet kwaliteitsborging (Wkb)

N.v.t.

350

700

Totaal

N.v.t.

700

1.400

 

Toelichting

Het reguliere toezicht binnen het taakveld BWT & RO wordt voornamelijk ingezet op de controle van verleende omgevingsvergunningen, illegale bouw, verbouw, sloop (zonder of in strijd met omgevingsvergunningen en meldingen) en strijdig gebruik (in strijd met de beheersverordening of het bestemmingsplan). De economische groei vertaalt zich binnen gemeente De Fryske Marren onder andere in een toename van de bouwactiviteiten en daarmee in het aantal verleende omgevingsvergunningen. Het is dan ook zaak dat het toezicht erop is gericht dat overeenkomstig de verleende vergunningen wordt gehandeld. Daarnaast wordt actief toezicht gehouden op illegale bouw en gebruik. Immers bij illegale bouw en gebruik is niet middels een vergunningentraject beoordeeld of het betreffende gebouw en/of het gebruik in overeenstemming is met de normen die de gemeente hanteert. Tijdens het toezicht lig de prioriteit op de (constructieve) veiligheid, gezondheid en aantasting van de landschappelijke en stedenbouwkundige kwaliteit. Voorts wordt actief gereageerd op signalen van burgers en ondernemers en worden controles uitgevoerd naar aanleiding van klachten, meldingen en verzoeken.

 

Naast de reguliere werkzaamheden worden er binnen het taakveld BWT&RO in 2022 ook uren ingezet op 2 projecten. Namelijk de implementatie van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen. Deze nieuwe wetgeving heeft een grote invloed op de taken binnen het team en daarbij ook op het toezicht en de handhaving. Het is dan ook goed en van belang dat de medewerkers van toezicht en handhaving worden betrokken bij de implementatie van deze wetgeving. Op deze wijze worden de medewerkers betrokken bij de invoering van de nieuwe wetgeving en kan zo goed mogelijk een vertaalslag worden gemaakt van de nieuwe wetgeving naar de praktische uitvoering van de taken.

 

3.5 Taakveld Apv & BW (Bijzondere Wetten)

 

Beschikbare inzet toezicht DFM in fte

4,00

Jaarinzet toezicht in uren per fte

1.420

Totaal inzet toezicht DFM in uren

5.680

Beschikbare inzet handhaving DFM in fte

1,50

Jaarinzet handhaving in uren per fte

1.420

Totaal inzet handhaving DFM in uren

2.130

 

3.5.1Toezicht & handhaving gemeente De Fryske Marren

Regulier toezicht & handhaving

Gecontroleerde locaties / objecten

Aantal uren toezicht

Aantal uren handhaving

Corona (COVID-19)

Meerdere

600

350

Evenementen en jaarwisseling (vooroverleg, organisatie, controles, carbidschieten, evaluatie e.d.)

 

60

 

800

 

300

Horeca (reguliere DHW-controles, leeftijdscontroles, exploitatie, terrassen, kansspelen e.d.)

 

50

 

700

 

350

Ondermijning (DOR, LAA, hennepkwekerijen e.d.)

60

830

200

Toezicht n.a.v. (Fixi-)meldingen, HH-verzoeken, klachten, vragen e.d.

 

500

 

1.500

 

300

Surveillance in kernen, rayons en wijken (inclusief avond- en weekenddiensten)

 

Meerdere

 

740

 

350

Overige (begeleiding nieuwe collega’s en stagiairs, overleggen, opleidingen, nieuwe wetgeving, registraties e.d.)

 

 

N.v.t.

 

 

490

 

 

272

Totaal

670+

5.660

2.122

 

Projecten

Gecontroleerde locaties / objecten

Aantal uren toezicht

Aantal uren handhaving

Paasvuren / vreugde vuren

10

20

8

 

Toelichting

Het toezicht en de handhaving binnen het taakveld Apv & BW richt zich voornamelijk op het openbaar toegankelijk gebied. Het uitgangspunt hierbij is dat de middenstand en organisaties de ruimte krijgen activiteiten en evenementen te organiseren voor zowel burgers, recreanten en toeristen, waarbij gelijkertijd de openbare orde en de veiligheid wordt gewaarborgd en de overlast tot een minimum wordt beperkt. De inzet van het toezicht is in beginsel gericht op die onderwerpen waarbij het negatief effect van overtredingen op de gebieden van veiligheid, gezondheid en overlast het grootst is. In 2022 betekent dit concreet dat actief zal worden ingezet op het terugdringen van het Coronavirus. De afgelopen 2 jaren is het toezicht in relatie tot het Coronavirus een vaste waarde geworden, lijkt het erop dat het virus een blijvend fenomeen is en zal de maatschappij hiermee moeten leren leven. Om te zorgen dat het Coronavirus beheersbaar is en waar mogelijk wordt teruggedrongen, is het zaak dat de Coronamaatregelen worden nageleefd. Het toezicht en eventueel de handhaving spelen een grote rol om ervoor te zorgen dat de maatregelen worden nageleefd.

 

Naast het toezicht op de Coronamaatregelen wordt het toezicht actief ingezet bij evenementen. Samen met de organisatoren van evenementen, beveiligers en de politie is het zaak ervoor te zorgen dat én de evenementen op goede en gezellige wijze plaatsvinden en dat de openbare orde en veiligheid wordt gewaarborgd. Dit geldt ook voor wat betreft het toezicht bij de horeca. Hierbij zal overeenkomst het Preventie- en handhavingsplan middelengebruik 2022 – 2026 (vastgesteld op 2 februari 2022) tevens worden ingezet op het alcohol- en drugsgebruik onder jongeren en (jong)volwassenen in relatie tot gezondheid. Waar het gaat om periodieke controles bij horecabedrijven vindt afstemming en samenwerking plaats met de taakvelden Brandveiligheid en Milieu. Op deze wijze wordt het toezicht integraal uitgevoerd, waarbij meerdere onderwerpen van verschillende taakvelden (Apv & BW, Brandveiligheid en Milieu) in één controle worden beoordeeld.

 

De inzet op ondermijning staat binnen gemeente De Fryske Marren ook hoog op de politieke agenda. Vanuit team VTH zal, in samenwerking met cluster OOV, inzet worden gepleegd om de ondermijning binnen onze gemeente tegen te gaan. De prioriteit ligt hierbij op de inzet van de taken op het gebied van DOR (Digitale Opkopingsregister), LAA (Landelijke Aanpak Adreskwaliteit) en hennepkwekerijen. Tot slot vindt toezicht plaats naar aanleiding en op basis van klachten, meldingen en verzoeken van inwoners en ondernemers.

 

In 2022 wordt binnen het taakveld Apv & BW naast de reguliere werkzaamheden één project uitgevoerd, namelijk ‘Paasvuren / vreugde vuren’. Het gaat hierbij om een jaarlijks terugkerende gebeurtenis, namelijk het ontsteken van ‘Paasbulten / vreugde bulten’. De gemeente vindt het belangrijk dat (oude) tradities in ere worden gehouden. Dit geldt ook voor het aansteken van paasbulten. Gelijkertijd is het van belang dat de veiligheid, gezondheid en openbare orde wordt gewaarborgd en dat de milieubelasting tot een minimum wordt beperkt. Om beide doelen na te streven kan onder voorwaarden ontheffing worden verleend voor het verbod op het verbranden van afvalstoffen buiten een milieu-inrichting. Middels het uitvoeren van toezicht en eventueel handhaven tegen overtredingen wordt ernaar gestreefd dat de ontheffingsvoorwaarden worden nageleefd en daarmee de doelen worden bereikt.

 

3.6 Taakveld Toezicht & Handhaving kwaliteit kinderopvang

Het toezicht en de handhaving kwaliteit kinderopvang wordt gezamenlijk uitgevoerd door de GGD (Veiligheidsregio Fryslân) en gemeente De Fryske Marren. Hierbij vindt het toezicht plaats door de GGD en de handhaving wordt gedaan door de gemeente. Tevens doet de gemeente de registraties van kinderdagverblijven, buitenschoolse opvang, gastouderbureaus en gastouders. Binnen de afdeling VVH houdt 1 medewerker zich bezig met de registratie en handhaving van kinderdagverblijven, gastouderbureaus, buitenschoolse opvang en gastouders.

 

Beschikbare inzet toezicht GGD in uren

673

Beschikbare inzet registratie en handhaving DFM in fte

0,67

Jaarinzet registratie en handhaving DFM in uren per fte

1.420

Totaal inzet registratie en handhaving DFM in uren

947

Totaal inzet in uren toezicht & handhaving

1.620

 

3.6.1Toezicht GGD

Regulier toezicht

Gecontroleerde locaties / objecten

Aantal uren

Kinderdagverblijven

31

329

Buitenschoolse opvang

22

240

Gastouderbureaus

4

54

Steekproef bij gastouders (minimaal 5% van het totaal aantal gastouders)

 

14

 

42

Toezicht n.a.v. HH-verzoeken, klachten en meldingen

2

8

Totaal

73

673

 

3.6.2Handhaving gemeente De Fryske Marren

Reguliere handhaving

Aantal zaken

Aantal uren

Handhaving op kinderdagverblijven, buitenschoolse opvang en gastouderbureaus

 

15

 

450

Handhaving gastouders

3

24

Registratie kinderdagverblijven, buitenschoolse opvang en gastouderbureaus (registraties, uitschrijvingen en wijzigingen)

 

2

 

8

Registratie gastouders (registraties, uitschrijvingen en wijzigingen)

 

86

 

344

Handhaving n.a.v. HH-verzoeken, klachten en meldingen

1

8

Overige (overleggen, registraties, e.d.)

n.v.t.

113

Totaal

129

947

 

Toelichting

Op grond van de werkvoorraad in relatie tot het beschikbare budget en de capaciteit is het de verwachting dat de GGD in 2022 73 controles uitvoert. Deze controles worden uitgevoerd bij kinderdagverblijven, buitenschoolse opvang, gastouderbureaus en steekproefsgewijs bij gastouders. De controles zijn periodiek van aard en worden inhoudelijk uitgevoerd overeenkomstig de prioritering, zoals opgenomen in de vastgestelde Beleidsregels handhaving Wet kinderopvang De Fryske Marren. Aan de hand van de uitgevoerde controles en de hierbij eventueel geconstateerde overtredingen wordt de handhaving door de gemeente ingezet. Het handhavend optreden tegen de overtredingen vindt plaats op basis van de Beleidsregels handhaving Wet kinderopvang De Fryske Marren. Op basis van de ervaringen van de afgelopen jaren en rekening houdend met de effecten van de coronapandemie wordt ingeschat dat in 2022 circa 19 handhavingsprocedures worden opgestart en dat ongeveer 88 registraties (nieuwe en/of gewijzigde aanmeldingen) plaatsvinden.