Organisatie | Nijmegen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Aanpassing regeling Medegebruik Businfrastructuur Nijmegen (2009) |
Citeertitel | Aanpassing regeling Medegebruik Businfrastructuur Nijmegen (2009) |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp | verkeer mobiliteit gezondheid |
Geen
N.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
24-03-2022 | 01-07-2009 | vervangende regeling | 07-07-2009 | Collegebesluit 7 juli 2009, nr 3.19 |
Vervoerscategorieën die voor medegebruik in aanmerking komen:
vervoer met een noodzaak uit oogpunt van gezondheidszorg c.q. om geneeskundige redenen (zoals ambulancevervoer zonder direct spoedeisend karakter, voertuigen bloedbank, vervoer transplantatieorganen, voertuigen zorginstellingen, dierenambulance ). De noodzaak mag hierbij niet gebaseerd zijn op bedrijfseconomische motieven.
In de voorwaarden verbonden aan de ontheffing is opgenomen dat het voertuig waarvoor ontheffing is verleend duidelijk als zodanig herkenbaar dient te zijn. Voor taxivervoer betekent dit dat het voertuig waarvoor ontheffing is verleend middels een daklicht eventueel in combinatie met opschrift op het voertuig duidelijk herkenbaar is als taxi. Het spreekt vanzelf dat ook voor de overige categorieën medegebruikers geldt dat het voertuig middels een daklicht danwel op een andere duidelijk zichtbare wijze als zodanig herkenbaar dient te zijn. Deze herkenbaarheidseisen zijn opgenomen om voor wat betreft het medegebruik van businfrastructuur een zo duidelijk mogelijke verkeerssituatie te verkrijgen.
Als voorwaarde is opgenomen dat het niet is toegestaan het voertuig stil te laten staan op de busbaan of busstrook en bij halteplaatsen. Dit houdt tevens in dat het niet is toegestaan aldaar te halteren en passagiers in- en uit te laten stappen.
Naast hetgeen is opgenomen in de voorwaarden blijven de bepalingen van het RVV 1990 onverkort van kracht.
Volledigheidshalve wordt erop gewezen dat in de ontheffing de term taxivervoer als bedoeld in de Wet personenvervoer staat vermeld. Ingevolge artikel 5 van genoemde wet is het verboden taxivervoer te verrichten zonder daartoe strekkende vergunning. Dit brengt met zich mee dat taxibedrijven om voor ontheffing in aanmerking te komen dienen te beschikken over een geldige vergunning voor taxivervoer.
Indien daartoe uit oogpunt van verkeersveiligheid dan wel om andere dringende redenen aanleiding bestaat kunnen de voorwaarden verbonden aan de ontheffing gedurende de looptijd worden gewijzigd.
Bijlage toegankelijke en niet toegankelijke businfrastructuur:
Indien daartoe uit oogpunt van verkeersveiligheid dan wel om andere dringende redenen aanleiding bestaat, kan besloten worden wijzigingen aan te brengen in het overzicht van de businfrastructuur die wel en die niet voor medegebruik is opengesteld.
Indien de houder van de ontheffing dan wel de bestuurder van het voertuig waarvoor ontheffing is afgegeven zich niet houdt aan de daaraan verbonden voorwaarden kan door de politie proces-verbaal worden opgemaakt. Op advies van de politie kan de ontheffing permanent worden ingetrokken.
Deze regeling treedt in werking op de dag na bekendmaking, werkt terug tot 1 juli 2009.
Deze beleidsregels worden aangehaald als: Aanpassing regeling Medegebruik Businfrastructuur Nijmegen (2009).
Overzicht Businfrastructuurversie juni 2009