Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
De Fryske Marren

Subsidieregeling Tûk Wenjen aanvullende adviesproducten en kleine uitvoerende maatregelen 2022-2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDe Fryske Marren
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieregeling Tûk Wenjen aanvullende adviesproducten en kleine uitvoerende maatregelen 2022-2023
CiteertitelSubsidieregeling Tûk Wenjen aanvullende adviesproducten en kleine uitvoerende maatregelen 2022-2023
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpvolkshuisvesting en woningbouw
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Na de vervaldatum van deze subsidieregeling blijven de gestelde voorwaarden van kracht voor de verantwoording van de subsidies die op grond van deze regeling zijn verstrekt.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht
  2. Algemene Subsidieverordening De Fryske Marren
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

03-03-202231-12-2023nieuwe regeling

24-02-2022

gmb-2022-93491

Z.688643

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieregeling Tûk Wenjen aanvullende adviesproducten en kleine uitvoerende maatregelen 2022-2023

Het college van burgemeester en wethouders van gemeente De Fryske Marren;

 

gelet op de titel 4:2 Algemene wet bestuursrecht, Algemene Subsidieverordening De Fryske Marren;

 

besluit vast te stellen de subsidieregeling ‘Tûk Wenjen aanvullende adviesproducten en kleine uitvoerende maatregelen 2022-2023’.

 

 

Artikel 1. Begripsomschrijving

  • Adviesbedrijf: de adviseurs die bij Tûk Wenjen zijn aangesloten en die een aanvullend adviesgesprek verzorgen.

  • Aanvullend adviesgesprek: advies van adviesbedrijf over energiebesparende maatregelen voor de woning, zoals omschreven op de website van Tûk Wenjen (www.tukwenjen.nl). Wanneer we in de regeling spreken over adviesgesprek, wordt het aanvullend adviesgesprek bedoeld. Het aantal producten aanvullende adviesgesprekken kunnen variëren.

  • Kleine uitvoerende maatregelen: dit zijn maatregelen waarmee tegen lage kosten relatief veel besparing op energieverbruik kan worden behaald.

  • Algemene subsidieverordening: de laatstelijk vastgestelde Algemene subsidieverordening gemeente De Fryske Marren.

  • College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente De Fryske Marren

  • RREW: regeling reductie energieverbruik woningen.

  • Vouchernummer: een digitaal verkregen nummer via de site van Tûk Wenjen. Deze voucher heeft een variabele waarde die afhankelijk is van de kosten van het advies. Voor de hoogte van het voucherbedrag dient men de website van Tûk Wenjen te raadplegen. Deze voucher is door een woningeigenaar bij het adviesbedrijf in te wisselen voor informatie/advies met betrekking tot het reduceren van het energiegebruik van de eigen woning (te noemen aanvullende adviesgesprekken). Of voor de kleine uitvoerende maatregelen bij een op de website (tukwenjen.nl) genoemd bedrijf.

  • Woningeigenaar: een woning die eigendom is van een particulier. Aanvullende voorwaarde is dat deze woning ook als hoofdverblijf voor de aanvrager geldt.

 

Artikel 2. Toepassingsbereik

Het bepaalde in deze subsidieregeling is enkel van toepassing op de verstrekking van subsidies door burgemeester en wethouders voor de in artikel 3 bedoelde activiteiten.

 

Artikel 3. Activiteiten

  • 1.

    Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan de door het college aangewezen deelnemende adviesbedrijven. De deelnemende adviesbedrijven zijn op de website van Tûk Wenjen (www.Tûkwenjen.nl) genoemd en verzorgen een adviesgesprek. Voor de kleine uitvoerende maatregelen zijn de bedrijven op dezelfde website genoemd.

  • 2.

    Een adviesgesprek heeft uitsluitend betrekking op aanvullende adviesproducten zoals omschreven op de steeds geactualiseerde website van Tûk Wenjen (www.tukwenjen.nl) onder “adviesproducten voucher regeling”. Of bij het op de website genoemd bedrijf (voor de kleine uitvoerende maatregelen).

  • 3.

    Een woningeigenaar is afnemer van het adviesgesprek en levert bij het gesprek een vouchernummer aan, die hij/zij heeft verkregen via de website van Tûk Wenjen.

  • 4.

    Het deelnemende adviesbedrijf verstrekt, bij inlevering van een vouchernummer, korting op het totaalbedrag aan afgenomen adviesgesprekken. De korting varieert per product adviesgesprek en wordt op de website van Tûk Wenjen vermeld. Dit wordt bekostigd met de al door het adviesbedrijf ontvangen subsidie.

  • 5.

    Het deelnemend bedrijf voor de kleine uitvoerende maatregelen, verstrekt bij inleveren van het vouchernummer, korting op het uitvoeren van de maatregelen. De korting wordt weergegeven op de website van Tûk Wenjen en wordt bekostigd met het door het bedrijf ontvangen subsidie.

 

Artikel 4. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

  • 1.

    Voor subsidie komen de redelijk gemaakte kosten in aanmerking die direct verbonden zijn met de uitvoering van een activiteit als bedoeld in artikel 3. Hierbij geldt voor de woningeigenaar een korting per adviesgesprek, of voor het uitvoeren van kleine energiebesparende maatregelen, zoals op de website Tûk Wenjen per product adviesgesprek vermeld.

  • 2.

    Tot de subsidiabele kosten behoren in ieder geval niet de adviesgesprekken die zijn gevoerd vóór het ontvangen van een definitief besluit van de subsidieverlening.

 

Artikel 5. Hoogte van de subsidie

  • 1.

    Het adviesbedrijf bepaalt zelf de hoogte van het aan te vragen subsidiebedrag, maar kan niet meer aanvragen dan € 2.000,- in een keer. Voordat een nieuwe subsidieaanvraag wordt ingediend, dient het adviesbedrijf aan te tonen dat de reeds verleende subsidie voor minstens 75% benut is. Dit geldt ook voor de reeds verleende subsidie in 2021. Het subsidiebedrag wordt berekend door het aantal ingeschatte adviesgesprekken te vermenigvuldigen met de hieraan verbonden kortingen.

  • 2.

    Het bedrijf dat de kleine uitvoerende maatregelen verzorgt, kan de subsidie in twee delen aanvragen. De eerste aanvraag is maximaal € 5.000,- . Voordat een nieuwe subsidieaanvraag wordt ingediend, dient het bedrijf aan te tonen dat de reeds verleende subsidie voor minstens 75% benut is.

 

Artikel 6. Subsidieplafond

Het subsidieplafond van de vernieuwde subsidieregeling ‘Tûk Wenjen aanvullende adviesproducten en kleine uitvoerende maatregelen 2022-2023’ bedraagt €35.000,-. Dit is exclusief de bedragen die in het kader van de vorige vastgestelde en vernieuwde subsidieregeling ‘Tûk Wenjen aanvullende adviesproducten’ 2021 beschikbaar zijn gesteld.

 

Artikel 7. Verdeling subsidieplafond

  • 1.

    Verstrekking van subsidie vindt plaats op volgorde van ontvangst van complete aanvragen, totdat het voor de betrokken subsidie vastgestelde subsidieplafond is bereikt.

  • 2.

    Als de aanvrager op grond van artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van indiening van de aanvraag de datum waarop de aangevulde aanvraag is ingediend.

  • 3.

    Indien het vastgestelde subsidieplafond dreigt te worden overschreden of wordt overschreden als gevolg van het aantal aanvragen dat op dezelfde dag wordt ontvangen, worden de aanvragen die op die dag ontvangen zijn, door middel van loting gerangschikt.

 

Artikel 8. Aanvraag

  • 1.

    De in artikel 7, tweede en derde lid van de Algemene Subsidieverordening genoemde vereisten zijn niet van toepassing.

  • 2.

    In aanvulling op artikel 7, eerste lid van de Algemene Subsidieverordening dient bij de aanvraag een overzicht te worden bijgesloten waaruit blijkt hoeveel en welke adviesgesprekken het adviesbedrijf verwacht te gaan verstrekken t/m 31 december 2023.

  • 3.

    In afwijking van artikel 10, derde lid, letter p van de Algemene Subsidieverordening De Fryske Marren, mag een adviesbedrijf meerdere subsidieaanvragen in 2022 en in 2023 indienen.

 

Artikel 9. Aanvraagtermijn

Op grond van artikel 8, derde lid van de Algemene subsidieverordening gemeente De Fryske Marren dient een aanvrager voor subsidie op basis van deze regeling te worden aangevraagd;

  • a.

    Uiterlijk tussen 2 en 13 weken voordat de aanvrager voornemens is te beginnen met de activiteiten waarvoor de subsidie wordt aangevraagd;

 

Artikel 10. Bijzondere bepalingen/ verplichtingen

  • 1.

    Het adviesbedrijf is zelf verantwoordelijk om bij te houden hoeveel gesprekken gevoerd kunnen worden binnen het verkregen subsidiebedrag.

  • 2.

    Het adviesbedrijf mag het adviesgesprek uitsluitend verlenen aan eigenaren van de woning waarover het advies wordt gegeven.

  • 3.

    Het bedrijf dat de kleine uitvoerende maatregelen verzorgt is zelf verantwoordelijk bij te houden bij hoeveel woningen deze maatregelen binnen het verkregen subsidiebudget kunnen worden uitgevoerd.

 

Artikel 11. Aanvullende weigeringsgronden

  • 1.

    Ten aanzien van deze regeling blijven bepalingen genoemd onder artikel 10, derde lid, aanhef en onder f, h, j, p, q van de Algemene Subsidieverordening buiten toepassing.

  • 2.

    Per adviesbedrijf kan maximaal eenmalig een subsidie worden verstrekt.

  • 3.

    Aanvragen dienen te worden ontvangen voor 1 oktober 2023. Hierna worden geen subsidieaanvragen meer in behandeling genomen.

 

Artikel 12. Verantwoording

  • 1.

    Op grond van artikel 14, lid 2, van de Algemene Subsidieverordening De Fryske Marren dient de subsidieontvanger van een subsidie tot en met €10.000 voor 31 december 2023 een aanvraag tot vaststelling in.

  • 2.

    Op grond van artikel 15, lid 1 van de Algemene Subsidieverordening De Fryske Marren, dient de subsidieontvanger van een subsidie tussen €10.000 en €50.000 voor 31 december 2023 een aanvraag tot vaststelling in.

  • 3.

    De aanvraag tot vaststelling betreft het reeds verleende subsidie in 2021 en de ontvangen subsidie in 2022 en 2023.

  • 4.

    Per kwartaal zal het adviesbedrijf een monitoringsmoment met de gemeente inplannen.

  • 5.

    Een aanvraag tot vaststelling, zoals bedoeld in artikel 16, eerste lid van de Algemene Subsidieverordening De Fryske Marren, omvat een facturatie-overzicht waaruit blijkt hoeveel adviesgesprekken hebben plaatsgevonden vanaf de inwerkingtreding van de vorige vastgestelde subsidieregeling ‘Tûk Wenjen aanvullende adviesproducten’. Deze facturatie bevat het vouchernummer van de adviesvrager.

  • 6.

    Wanneer minder adviesgesprekken hebben plaatsgevonden dan in de verleningsbeschikking is opgenomen, wordt het subsidiebedrag lager vastgesteld.

 

Artikel 13. Hardheidsclausule

Het college van burgemeester en wethouders van gemeente De Fryske Marren kan in bijzondere gevallen afwijken van de bepalingen in deze regeling, voor zover de toepassing, gelet op het belang dat deze regeling beoogt te beschermen, tot een onbillijkheid van overwegende aard zal leiden.

 

Artikel 14. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze subsidieregeling treedt in werking op de dag na bekendmaking.

  • 2.

    De subsidieregeling vervalt per 31 december 2023 met dien verstande dat de voorwaarden die zijn gesteld van kracht blijven voor de verantwoording van de subsidies die op grond van deze regeling zijn verstrekt.

  • 3.

    Deze subsidieregeling is van toepassing op aanvragen van subsidie die worden verstrekt vanaf de datum van inwerkingtreding van deze regeling.

  • 4.

    Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: subsidieregeling ‘Tûk Wenjen aanvullende adviesproducten en kleine uitvoerende maatregelen 2022-2023’.

 

Aldus vastgesteld door Burgemeester en wethouders van De Fryske Marren op 24 februari 2022.

gemeentesecretaris, burgemeester,

Ditta Cazemier Fred Veenstra