Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Súdwest-Fryslân

Mandaatbesluit Súdwest-Fryslân 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieSúdwest-Fryslân
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingMandaatbesluit Súdwest-Fryslân 2022
CiteertitelMandaatbesluit Súdwest-Fryslân 2022
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpmandaat
Externe bijlagenMandaatbesluit 2022: bijlage 6 Mandaatbesluit 2022; toelichting

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-03-2022nieuwe regeling

01-03-2022

gmb-2022-93154

Tekst van de regeling

Intitulé

Mandaatbesluit Súdwest-Fryslân 2022

Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Súdwest-Fryslân, ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft;

 

gelet op de afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

b e s l u i t e n :

 

vast te stellen het navolgende Mandaatbesluit Súdwest-Fryslân 2022

 

 

 

Artikel 1 Mandaat, machtiging, volmacht

  • 1.

    Dit besluit verstaat onder mandaat: de bevoegdheid om namens het college of de burgemeester besluiten te nemen.

  • 2.

    Voor de toepassing van dit mandaatbesluit worden met mandaat gelijkgesteld:

    • a.

      machtiging: de bevoegdheid om namens het college of de burgemeester handelingen te verrichten die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn;

    • b.

      volmacht: de bevoegdheid om namens het college of de burgemeester privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten.

 

Artikel 2 Begripsbepalingen

In dit besluit wordt verstaan onder:

  • a.

    directeur: lid van de directie dat een organisatieonderdeel aanstuurt als hiërarchisch leidinggevende en/of een programma c.q. opgave aanstuurt als eindverantwoordelijke;

  • b.

    gemeentearchivaris: functionaris als bedoeld in artikel 32, eerste lid, van de Archiefwet, tevens teammanager van Team Archiefbeheer.

  • c.

    gemeentesecretaris: de (loco-)gemeentesecretaris van Súdwest-Fryslân, tevens algemeen directeur van de gemeente;

  • d.

    opgavemanager: medewerker van het team Ontwikkelen die verantwoordelijk is voor de uitvoering van een opgave;

  • e.

    portefeuillehouder: een afzonderlijk lid van het college;

  • f.

    programmamanager: medewerker van het team Ontwikkelen die verantwoordelijk is voor de uitvoering van een programma;

  • g.

    projectmanager: medewerker van het team Ontwikkelen die een project aanstuurt;

  • h.

    teammanager: degene die een team aanstuurt als leidinggevende, hieronder mede begrepen de manager van concern control;

  •  

Artikel 3 Mandaat gemeentesecretaris

  • 1.

    Het college en de burgemeester verlenen voor de bevoegdheden die aan hen behoren en niet zijn uitgezonderd in bijlage 1, mandaat aan de gemeentesecretaris.

  • 2.

    De gemeentesecretaris is bevoegd mandaten die bij dit besluit zijn verleend aan functionarissen die onder hem ressorteren, geheel of gedeeltelijk en al dan niet tijdelijk, in te trekken. Hij legt dit besluit schriftelijk vast en maakt dit bekend, tenzij het om een individuele en eenmalige aangelegenheid gaat.

 

Artikel 4 Mandaat directeuren

  • 1.

    De gemeentesecretaris verleent voor de aan hem gemandateerde bevoegdheden die niet zijn uitgezonderd in bijlage 3, mandaat aan de directeuren.

  • 2.

    De directeuren maken van het mandaat slechts gebruik ten aanzien van bevoegdheden die behoren tot hun werkterrein.

  • 3.

    De directeuren zijn bevoegd mandaten die bij dit besluit zijn verleend aan functionarissen die onder hen ressorteren, geheel of gedeeltelijk en al dan niet tijdelijk, in te trekken. Zij leggen dit besluit schriftelijk vast en maken dit bekend, tenzij het om een individuele en eenmalige aangelegenheid gaat.

 

Artikel 5 Mandaat overige functionarissen

  • 1.

    De directeuren verlenen voor de aan hen gemandateerde bevoegdheden die niet zijn uitgezonderd in bijlage 4, mandaat aan:

    • a.

      de teammanagers;

    • b.

      de programmamanagers/opgavemanagers;

    • c.

      de projectmanagers;

    • d.

      de gemeentearchivaris.

  • 2.

    De teammanagers maken van het mandaat slechts gebruik ten aanzien van aangelegenheden die behoren tot het werkterrein van hun team.

  • 3.

    De programmamanagers/opgavemanagers maken van het mandaat slechts gebruik binnen de vastgestelde kaders van het programma/ de opgave en binnen het toegekende budget. Daarbij zijn zij bevoegd een opdracht voor een levering of dienst aan te besteden en te gunnen, indien:

    • a.

      de totale waarde van de opdracht kleiner is dan € 50.000 exclusief BTW (inclusief eventuele opties en eventuele verlengingen van het contract).

  • 4.

    De projectmanagers maken van het mandaat slechts gebruik binnen de vastgestelde kaders van het programma of programmaonderdeel en binnen het toegekende budget. Daarbij zijn zij bevoegd een opdracht voor een levering of dienst aan te besteden en te gunnen, indien:

    • a.

      de totale waarde van de opdracht kleiner is dan € 50.000 exclusief BTW (inclusief eventuele opties en eventuele verlengingen van het contract).

  • 5.

    Onder het mandaat aan de programmamanagers/opgavemanagers en projectmanagers zijn niet begrepen opdrachten voor werken en personeelsaangelegenheden.

  • 6.

    De gemeentearchivaris maakt van het mandaat slechts gebruik bij het beheer van het gemeentelijk archief ter uitvoering van de bepalingen in de Archiefwet 1995 en het Archiefbesluit 1995.

  • 7.

    De in bijlage 2 genoemde bevoegdheden blijven voorbehouden aan de in deze bijlage genoemde functionarissen.

 

Artikel 6 Ondermandaat

  • 1.

    De teammanagers zijn, nadat zij dit hebben voorgelegd aan de directie, bevoegd de medewerkers die onder hen ressorteren ondermandaat te verlenen voor de bevoegdheden die niet in bijlage 5 zijn uitgezonderd.

  • 2.

    Het verlenen van ondermandaat wordt schriftelijk vastgelegd. De ondermandaten worden als bijlage aan dit mandaatbesluit gevoegd en maken daarvan onderdeel uit.

  • 3.

    Op ondermandaat zijn de bepalingen van dit besluit van overeenkomstige toepassing.

 

Artikel 7 Algemene uitzonderingen van mandaat

  • 1.

    Geen mandaat wordt verleend indien artikel 10:3 van de Algemene wet bestuursrecht van toepassing is.

  • 2.

    Het vermelde in dit mandaatbesluit laat hetgeen in de Budgethoudersregeling staat onverlet.

 

Artikel 8 Instructies

Het bestuursorgaan kan instructies geven over de wijze waarop de gemandateerde bevoegdheden worden uitgeoefend.

 

Artikel 9 Voorafgaand overleg met college/portefeuillehouder/burgemeester

De mandaathouder maakt in ieder geval niet eerder gebruik van zijn mandaat, dan na overleg met het college, de portefeuillehouder of de burgemeester indien:

  • a.

    het bestuursorgaan, dan wel de portefeuillehouder dit heeft kenbaar gemaakt;

  • b.

    het besluit, de handeling of rechtshandeling, ingrijpende financiële consequenties heeft, zoals budgetoverschrijding of het aangaan van meerjarige verplichtingen;

  • c.

    het besluit, de handeling of rechtshandeling als politiek, bestuurlijk of anderszins gevoelig wordt aangemerkt;

Artikel 10 Ondertekening

  • 1.

    De bevoegdheid in mandaat beslissingen te nemen, impliceert de bevoegdheid tot ondertekening namens het bestuursorgaan, tenzij dit anders is geregeld.

  • 2.

    De stukken worden als volgt ondertekend:

  • namens het college van burgemeester en wethouders van Súdwest-Fryslân,

  • gevolgd door functieaanduiding, ondertekening en naam

  •  

  • c.q.

  •  

  • namens de burgemeester van Súdwest-Fryslân,

  • gevolgd door functieaanduiding, ondertekening en naam

 

Artikel 11 Vervanging mandaathouder

  • 1.

    Bij afwezigheid van een directeur kan een andere directeur deze vervangen.

  • 2.

    Bij afwezigheid van een teammanager kan een andere teammanager deze vervangen.

  • 3.

    In de overige gevallen wordt de mandaathouder vervangen door de direct leidinggevende.

 

Artikel 12 Mandaat aan externen

Het verlenen van mandaat als bedoeld in artikel 10:4 van de Algemene wet bestuursrecht blijft voorbehouden aan de gemeentesecretaris. Deze mandaten maken als bijlage 6 onderdeel uit van dit mandaatbesluit.

 

Artikel 13 Wijzigingen

  • 1.

    Het team Juridische en Veiligheidszaken draagt zorg voor een actuele geconsolideerde versie van het mandaatbesluit.

  • 2.

    Wijziging of aanvulling van het (onder)mandaatbesluit vindt plaats in overleg met het team Juridische en Veiligheidszaken.

 

Artikel 14 Inwerkingtreding

  • 1.

    Dit besluit treedt in werking op 1 maart 2022.

  • 2.

    Het ‘Mandaatbesluit Súdwest-Fryslân’ zoals vastgesteld op 17 december 2019 wordt ingetrokken.

 

Artikel 15 Overgangsbepaling

De vastgestelde ondermandaatbesluiten worden geacht te zijn genomen op grond van het “Mandaatbesluit Súdwest-Fryslân 2022”.

 

Artikel 16 Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als "Mandaatbesluit Súdwest-Fryslân 2022".

 

 

Aldus vastgesteld in de vergadering op 1 maart 2022

Het college van burgemeester en wethouders

de secretaris

G. Heeg

de burgemeester

mr. drs. J.A. de Vries

 

Aldus vastgesteld op 15 februari 2022,

de burgemeester

mr. drs. J.A. de Vries

 

 

 

 

Bijlage 1

Behorende bij het Mandaatbesluit 2022

Bevoegdheden die op grond van artikel 3, eerste lid, van het Mandaatbesluit Súdwest-Fryslân 2022 blijven voorbehouden aan het college respectievelijk de burgemeester.

 

A. Bestuurlijk-Juridische aangelegenheden

Publiekrecht

  • 1.

    Het doen van voorstellen aan de raad.

  • 2.

    Het vaststellen van regels omtrent de ambtelijke organisatie.

  • 3.

    Het nemen van besluiten op bezwaarschriften waarbij het advies van de bezwaarschriftencommissie niet opgevolgd wordt, tevens het nemen van besluiten op bezwaarschriften waarbij het primaire besluit door het college respectievelijk de burgemeester is genomen (niet in mandaat).

  • 4.

    Het vaststellen van algemeen verbindende voorschriften en beleidsregels, voor zover deze niet door de raad worden vastgesteld.

  • 5.

    Het nemen van besluiten waarbij wordt afgeweken van het beleid en besluiten waarbij gebruik wordt gemaakt van een hardheidsclausule, met uitzondering van bijlage 2 Publiekrecht onder punt 3 en bijlage 3 Personeelsaangelegenheden onder punt 14.

  • 6.

    Het nemen van besluiten over het verstrekken van subsidie voor een bedrag hoger dan €10.000 als daarvoor geen regelgeving of beleid is vastgesteld.

  • 7.

    Het vaststellen van subsidieplafonds.

  • 8.

    Het nemen van besluiten op verzoeken om informatie op grond van de Wet openbaarheid van bestuur of de Wet open overheid, die betrekking hebben op een ramp als bedoeld in de Wet veiligheidsregio’s.

  • 9.

    Het nemen van besluiten over verzoeken om planschade of nadeelcompensatie voor een bedrag hoger dan € 25.000 waarover in afwijking van het advies van een wettelijke adviseur wordt besloten.

  • 10.

    Het nemen van besluiten, waarover ter voorbereiding een uniforme openbare voorbereidingsprocedure conform afdeling 3.4 Awb is gevoerd en zienswijzen zijn ingebracht.

  • 11.

    Correspondentie gericht aan:

    • a.

      de raad;

    • b.

      de Koning en andere leden van het Koninklijk Huis;

    • c.

      de raad van ministers van het Koninkrijk, de ministerraad of een daaruit gevormde onderraad of commissie, ministers en staatssecretarissen;

    • d.

      de voorzitter van de Eerste of Tweede Kamer der Staten-Generaal of van een uit die Kamer gevormde commissie;

    • e.

      de vice-president van de Raad van State;

    • f.

      de president van de Algemene Rekenkamer;

  • 12.

    Het besluit tot oninbaar verklaren van vorderingen, met uitzondering van het oninbaar verklaren van belastingen, met dien verstande dat de verantwoordelijke portefeuillehouder het besluit tot oninbaar verklaren van vorderingen tot maximaal €2.500 kan nemen.

  • 13.

    Het besluit tot oninbaar verklaren van openstaande belastingaanslagen met dien verstande dat aan de verantwoordelijke portefeuillehouder het besluit tot oninbaar verklaren van openstaande belastingaanslagen tot een maximum van €5.000 per aanslag kan nemen.

  • 14.

    Aan de burgemeester blijft voorbehouden het nemen van een besluit op grond van de Wet tijdelijk huisverbod.

  • 15.

    Aan de burgemeester blijft voorbehouden het besluit inhoudende een last tot inbewaringstelling in een psychiatrisch ziekenhuis in het kader van de Wet verplichte ggz en de Wet zorg en dwang.

 

Bestuursrechtelijke procedures

Het nemen van besluiten om bezwaar, beroep, administratief beroep of hoger beroep aan te tekenen of een verzoek om wijziging of opheffing van een verzoek om voorlopige voorziening in bestuursrechtelijke procedures.

 

Privaatrecht

Aanbestedingen

  • 1.

    Het nemen van besluiten tot het volgen van een Europese aanbesteding.

  • 2.

    Het nemen van besluiten tot het staken of intrekken van een Europese aanbesteding.

 

Contracten

  • 1.

    Het besluit tot het aangaan van PPS-constructies, intentieverklaringen en bestuursovereenkomsten.

  • 2.

    Het besluit tot het aangaan van overeenkomsten met een financiële waarde buiten de toegekende budgetten en vastgestelde kaders.

  • 3.

    Voor aan- en verkoop van vastgoed zijn de volgende kaders vastgesteld:

    • a..

      aankoop: als de aankoopprijs hoger is dan 80% van de taxatiewaarde, besluit het college, met dien verstande dat de portefeuillehouder namens het college een besluit tot aankoop kan nemen als de taxatiewaarde tussen de 80 en 120% ligt;

    • b.

      verkoop: als de verkoopprijs lager is dan 100% van de taxatiewaarde, besluit het college, met dien verstande dat de portefeuillehouder kapitaalgoederen namens het college een besluit tot verkoop kan nemen als de taxatiewaarde tussen de 80 en 100% ligt.

  • 4.

    Het besluit tot het aangaan van overeenkomsten indien:

    • a.

      het college de raad vooraf over de overeenkomst moet informeren of omdat de raad daarom heeft verzocht;

    • b.

      op grond van de Gemeentewet de raad in de gelegenheid moet worden gesteld zijn wensen en bedenkingen ten aanzien van de overeenkomst ter kennis van het college te brengen omdat deze ingrijpende gevolgen voor de gemeente kan hebben;

  • 5.

    Het afgeven van garanties.

  • 6.

    Het vaststellen van tarieven voor commerciële dienstverlening aan derden.

 

Civiele procedures

  • 1.

    Het besluit tot het aangaan van een civiele procedure.

  • 2.

    Het besluit hoger beroep of cassatie aan te tekenen namens de gemeente in civiele procedures.

  • 3.

    Het besluit ten aanzien van alternatieve geschillenbeslechting, niet zijnde arbitrage of geschillen aan scheidslieden voor zover afspraken daarover vooraf schriftelijk zijn vastgelegd.

 

Overige privaatrechtelijke rechtshandelingen

  • 1.

    Het besluit tot de oprichting van of de deelneming in rechtspersonen.

  • 2.

    Het besluit tot aanvaarding of afwijzing van erfstellingen, legaten, schenkingen.

  • 3.

    Het aanvaarden van een aanbod tot sponsoring.

  • 4.

    Het aanvragen van surseance van betaling en faillissement.

  • 5.

    Het nemen van besluiten over verzoeken om schadevergoeding boven een bedrag ad € 50.000 voor zover dergelijke verzoeken op grond van de verzekeringspolis niet aan de verzekeraar moeten worden overgedragen.

  • 6.

    Het besluit tot buiten invordering stellen van civielrechtelijke vorderingen, met dien verstande dat de portefeuillehouder het besluit tot oninbaar verklaren van vorderingen tot maximaal €2.500 kan nemen.

 

Machtiging

Het ondertekenen van overeenkomsten met een ander publiekrechtelijke rechtspersoon of bestuursorgaan, waarbij de wederpartij wordt vertegenwoordigd door een bestuurder, met dien verstande dat in dat geval de burgemeester een machtiging kan verlenen aan een wethouder.

 

B. Personeelsaangelegenheden

Bevoegdheden ten aanzien van individuele personeelsleden

  • 1.

    Alle rechtspositionele besluiten ten aanzien van de gemeentesecretaris, zoals het aangaan en opzeggen/beëindigen van een arbeidsovereenkomst, het toekennen van salaris bij het aangaan van een arbeidsovereenkomst, het toekennen van beloning, flexibele beloning, verlof, toelagen en vergoedingen, etc.

  • 2.

    Uitvoering geven aan de verplichting nevenfuncties van de gemeentesecretaris te registreren.

  • 3.

    Het vaststellen van de conversietabel.

 

C. Overige aangelegenheden

  • 1.

    Het benoemen van personen als vertegenwoordiger van de gemeente Súdwest-Fryslân in bestuurs- en toezichthoudende organen van publiekrechtelijke- en privaatrechtelijke rechtspersonen.

  • 2.

    Het benoemen van personen in adviesorganen van het college.

  • 3.

    Het benoemen van personen in bestuurscommissies als bedoeld in artikel 83 van de Gemeentewet.

  • 4.

    Het benoemen van personen in commissies als bedoeld in artikel 84 van de Gemeentewet.

  • 5.

    Het aanwijzen van een gemeenteambtenaar als bedoeld in artikel 231, tweede lid, onder b, van de Gemeentewet.

  • 6.

    Het aanwijzen van een gemeenteambtenaar als bedoeld in artikel 231, tweede lid, onder c, van de Gemeentewet.

 

Bijlage 2

Behorende bij het Mandaatbesluit 2022.

Bevoegdheden die op grond van artikel 5, zevende lid, van het Mandaatbesluit Súdwest-Fryslân 2022 blijven voorbehouden aan de in deze bijlage genoemde functionarissen.

 

A. Bestuurlijk-Juridische aangelegenheden

Publiekrecht

  • 1.

    Aan de teammanager van het team Juridische en Veiligheidszaken en de teammanager van het team Data, Informatie en Analyse blijven voorbehouden de bevoegdheid tot:

    • a.

      het doen van meldingen aan de Autoriteit Persoonsgegevens;

    • b.

      het nemen van beslissingen op verzoeken om informatie, één en ander in het kader van de Algemene verordening gegevensbescherming;

  • 2.

    Aan de teammanager van het team Juridische en Veiligheidszaken blijft voorbehouden de bevoegdheid tot:

    • a.

      de afhandeling van klachten als bedoeld in hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht, waaronder begrepen de correspondentie met de Nationale Ombudsman;

    • b.

      het nemen van besluiten op grond van de Wet openbaarheid van bestuur en de Wet open overheid.

  • 3.

    Aan de teammanager van het team Vergunningen blijft binnen het werkterrein van dit team voorbehouden de bevoegdheid tot het nemen van besluiten waarbij afgeweken wordt van het vastgestelde beleid en/of advies van de welstandscommissie, voor zover de portefeuillehouder heeft ingestemd.

 

Privaatrecht

Aanbestedingen

Aan de teammanager van het team Juridische en Veiligheidszaken blijft voorbehouden de bevoegdheid tot de afhandeling van klachten over aanbestedingen.

 

Contracten

  • 1.

    Aan de teammanager van het team Juridische en Veiligheidszaken blijft voorbehouden de bevoegdheid tot het aangaan van verzekeringsovereenkomsten:

    • a.

      voor in beheer zijnde gebouwen, accommodaties, objecten etc. incl. inventaris, alsmede van gemeente-eigendommen waarvan de verzekering niet aan anderen is opgedragen;

    • b.

      voor machines, vervoermiddelen, gereedschappen e.d. die eigendom zijn van de gemeente;

    • c.

      ter dekking van bepaalde risico’s bij de uitvoering van werken;

    • d.

      ter dekking van de aansprakelijkheid jegens de gemeente.

  • 2.

    Aan de teammanager van team Human Resource blijft voorbehouden de bevoegdheid tot het aangaan van verzekeringsovereenkomsten ten behoeve van bij de gemeente in dienst zijnde personeel of daarmee gelijk te stellen personeel.

  • 3.

    Aan de teammanager Vastgoed is voorbehouden de bevoegdheid met betrekking tot:

    • 1.

      de aankoop van vastgoed als de aankoopprijs lager is dan 80% van de getaxeerde waarde.

    • 2.

      de verkoop van gemeentelijk vastgoed als de verkoopprijs hoger is dan 120% van de getaxeerde waarde.

 

 

Civiele procedures

Niet van toepassing.

 

Overige privaatrechtelijke handelingen

  • 1.

    Aan de Officier van Dienst Bevolkingszorg is voorbehouden in crisissituaties tot en met GRIP 1 de algehele coördinatie te verzorgen voor alle in te zetten gemeentelijke diensten en daartoe de noodzakelijk privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten.

  • 2.

    Aan de teammanager Klantcontactcentrum blijft voorbehouden de toegang te ontzeggen tot gebouwen die in eigendom of in gebruik zijn bij de gemeente, met uitzondering van schoolgebouwen, voor zover de ontzegging geldt voor een periode van maximaal 12 weken.

 

Machtiging

Niet van toepassing

 

B. Personeelsaangelegenheden

Aan de teammanager van team Human Resource blijft voorbehouden de bevoegdheid tot het aanvragen van een ontslagvergunning bij het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV).

 

C. Overige aangelegenheden

Niet van toepassing.

 

Bijlage 3

Behorende bij het Mandaatbesluit 2022

Bevoegdheden die op grond van artikel 4, eerste lid, van het Mandaatbesluit Súdwest-Fryslân 2022 blijven voorbehouden aan de gemeentesecretaris.

 

A. Bestuurlijk-Juridische aangelegenheden

 

Publiekrecht

  • 1.

    Het aanwijzen van vertegenwoordigers van de gemeente en de gemeentelijke bestuursorganen in rechtsgedingen en bij de hoorzittingen van de commissie voor de bezwaarschriften.

  • 2.

    Het nemen van besluiten over het terugvorderen en het lager vast stellen van een subsidie voor een bedrag hoger dan €10.000 als daarvoor geen regelgeving of beleid is vastgesteld.

  • 3.

    Het nemen van besluiten op bezwaarschriften, gericht aan het college dan wel de burgemeester conform het advies van de bezwaarschriftencommissie, met uitzondering van besluiten op bezwaarschriften waarbij het primaire besluit door het college respectievelijk de burgemeester is genomen (niet in mandaat).

 

Privaatrecht

Aanbestedingen

Het nemen van besluiten af te wijken van het vastgestelde inkoop- en aanbestedingsbeleid. De gemeentesecretaris meldt afwijkingen van het vastgestelde inkoop- en aanbestedingsbeleid aan het college.

 

Contracten

Het ontbinden van een overeenkomst.

 

Civiele procedures

Het aanwijzen van vertegenwoordigers van de gemeente en de gemeentelijke bestuursorganen in civiele procedures.

 

Overige privaatrechtelijke rechtshandelingen

  • 1.

    Het kwijtschelden en buiten invordering stellen van vorderingen met een financieel belang lager dan € 10.000.

  • 2.

    Het ontzeggen van de toegang tot gebouwen die in eigendom of gebruik zijn bij de gemeente met uitzondering van schoolgebouwen, voor zover de ontzegging geldt voor een langere periode langer dan 12 weken.

 

Machtiging

Niet van toepassing.

 

B. Personeelsaangelegenheden

  • 1.

    Alle rechtspositionele besluiten ten aanzien van de directeuren, zoals het aangaan en beëindigen/opzeggen van een arbeidsovereenkomst, het toekennen van salaris bij het aangaan van een arbeidsovereenkomst, het toekennen van (flexibele) beloning, verlof, toelagen en vergoedingen, etc.

  • 2.

    Uitvoering geven aan de verplichting nevenfuncties van de directeuren te registreren.

  • 3.

    Het vaststellen van functiewaardering.

  • 4.

    Het verlenen van ontslag inclusief ontslag op staande voet.

  • 5.

    Het schorsen van een medewerker als ordemaatregel.

  • 6.

    Het staken van het salaris.

  • 7.

    Het opleggen van (voorwaardelijke) disciplinaire straffen

  • 8.

    Gedwongen overplaatsing.

  • 9.

    Het opleggen van een verplichting tot het vergoeden van door de gemeente geleden schade.

  • 10.

    Het opleggen van de verplichting in of meer nabij zijn standplaats te gaan wonen.

  • 11.

    Het opleggen van de verplichting tot het betrekken van een dienstwoning.

  • 12.

    Het opdragen van andere werkzaamheden onder andere in tijden van oorlog.

  • 13.

    Het uitvoeren van de regeling klokkenluiders.

  • 14.

    Het toepassen van hardheidsclausules van alle door het college vastgestelde regelingen.

  • 15.

    Het jaarlijks aanwijzen van verplichte brugdagen.

 

C. Overige aangelegenheden

Niet van toepassing.

 

 

 

Bijlage 4

Behorende bij het Mandaatbesluit 2022

Bevoegdheden die op grond van artikel 5, eerste lid, van het Mandaatbesluit Súdwest-Fryslân 2022 blijven voorbehouden aan de directeuren.

 

A. Bestuurlijk-Juridische aangelegenheden

 

Publiekrecht

Niet van toepassing.

 

Privaatrecht

 

Aanbestedingen

Niet van toepassing.

 

Contracten

Niet van toepassing.

 

Civiele procedures

Niet van toepassing.

 

Overige privaatrechtelijke rechtshandelingen

Niet van toepassing.

 

Machtiging

Niet van toepassing.

 

B. Personeelsaangelegenheden

  • 1.

    Rechtspositionele besluiten ten aanzien van de teammanagers, zoals het aangaan en opzeggen/beëindigen van een arbeidsovereenkomst, het toekennen van salaris bij aanstelling, het toekennen van beloning, flexibele beloning, verlof, toelagen en vergoedingen, etc.

  • 2.

    Uitvoering geven aan de verplichting nevenfuncties van de teammanagers te registreren.

  •  

C. Overige aangelegenheden

Niet van toepassing.

 

Bijlage 5

Behorende bij het Mandaatbesluit 2022

Bevoegdheden die op grond van artikel 6, eerste lid, van het Mandaatbesluit Súdwest-Fryslân 2022 blijven voorbehouden aan de teammanagers.

 

A. Bestuurlijk-Juridische aangelegenheden

 

Publiekrecht

  • 1.

    Het nemen van besluiten tot het toepassen, het weigeren toe te passen of het beëindigen van de toepassing van handhavingsinstrumenten, conform vastgesteld beleid.

  • 2.

    Het nemen van besluiten tot het verlenen, weigeren, vaststellen, wijzigen en intrekken van subsidie conform vastgesteld beleid voor een bedrag hoger dan € 10.000.

  • 3.

    Het nemen van besluiten over het verstrekken, het terugvorderen en het lager vaststellen van subsidies voor een bedrag tot €10.000 als daarvoor geen regelgeving of beleid is vastgesteld en voor zover passend binnen de budgettaire kaders.

  • 4.

    Het aanvragen van vergunningen en ontheffingen en het doen van meldingen ten behoeve van de eigen organisatie.

  • 5.

    Het nemen van besluiten over verzoeken om planschade en nadeelcompensatie tot een bedrag van € 25.000 mits het besluit conform het advies van de wettelijke adviseur is.

  • 6.

    Het nemen van besluiten tot het aanvragen van subsidie ten behoeve van de gemeente.

  • 7.

    Het nemen van besluiten op schriftelijk ingediende klachten die in behandeling zijn genomen.

 

Privaatrecht

Aanbestedingen

Besluiten inzake gunnen c.q. niet gunnen

  • 1.

    Het nemen van een gunningbesluit na een Europese, nationale dan wel meervoudig onderhandse aanbestedingsprocedure en het aangaan van de daaruit voortvloeiende overeenkomsten voor zover vallend binnen de toegekende budgetten.

  • 2.

    Het nemen van besluiten tot het staken of intrekken van een aanbesteding voor zover anders dan een Europese aanbesteding.

 

Contracten

Niet van toepassing.

 

Civiele procedures

Niet van toepassing.

 

Overige privaatrechtelijke rechtshandelingen

  • 1.

    Het nemen van besluiten over verzoeken om schadevergoeding tot een bedrag van € 50.000, voor zover dergelijke verzoeken op grond van de verzekeringspolis niet aan de verzekeraar worden overgedragen.

  • 2.

    Het namens de gemeente uitbrengen van een offerte voor een door de gemeente te verrichten levering of dienst.

  • 3.

    Het ontzeggen van de toegang tot gebouwen die in eigendom of gebruik zijn bij de gemeente met uitzondering van schoolgebouwen, voor zover de ontzegging geldt voor een periode van maximaal 12 weken.

 

Machtiging

Behoudens verleende volmachten aan derden, het ondertekenen van notariële akten.

 

B. Personeelsaangelegenheden

  • 1.

    Rechtspositionele besluiten ten aanzien van de medewerkers, zoals het aangaan en opzeggen/beëindigen van een arbeidsovereenkomst en het toekennen van een periodieke salarisverhoging.

  • 2.

    Het nemen van beslissingen ten aanzien van het toekennen van vergoedingen en toelagen.

  • 3.

    Het verlenen van ontslag wegens het bereiken van de AOW-gerechtigde leeftijd.

  • 4.

    Het nemen van beslissingen ten aanzien van overlijdensuitkeringen aan nagelaten betrekkingen van overleden ambtenaren.

  • 5.

    Het aangaan van een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd na proeftijdperiode.

  • 6.

    Het besluiten op het verzoek om wijziging van de arbeidstijd.

  • 7.

    Het inlenen van extern personeel.

  • 8.

    Het verlenen van bijzonder verlof.

  • 9.

    Het verlenen van studiefaciliteiten.

  • 10.

    Het verplicht stellen tot het volgen van een opleiding.

  • 11.

    Het nemen van besluiten ten aanzien van het dragen van een uniform of dienstkleding.

  • 12.

    Het opleggen van een verbod om de werkzaamheden te vervullen in verband met:

    • a.

      het in contact staan met een persoon met een infectieziekte;

    • b.

      het recentelijk in contact hebben gestaan met een persoon met een infectieziekte.

  • 13.

    Het opleggen van de verplichting thuis te werken als de medewerker:

    • a.

      in contact staat met een persoon met een infectieziekte; of

    • b.

      recentelijk in contact heeft gestaan met een persoon met een infectieziekte.

  • 14.

    Het toekennen van een waarnemingsvergoeding aan medewerkers.

  • 15.

    Het toekennen van een (flexibele) beloning aan medewerkers.

  • 16.

    Uitvoering geven aan de verplichting nevenfuncties van de medewerkers te registreren.

 

C. Overige aangelegenheden

Niet van toepassing.

 

 

Bijlage 6

Overzicht van mandaten aan externen; zie afzonderlijke bijlage.