Organisatie | Terschelling |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Uitvoeringsregeling onderwijsachterstandenbeleid 2022 |
Citeertitel | Uitvoeringsregeling onderwijsachterstandenbeleid Terschelling 2022 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | onderwijs |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervalt op 31 december 2022.
Artikel 2 lid 2, Algemene subsidieverordening Terschelling 2011
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-03-2022 | nieuwe regeling | 08-02-2022 |
In deze uitvoeringsregeling wordt verstaan onder:
LEA: het lokale educatieve overleg tussen gemeente en besturen van het primair- en voortgezet onderwijs en het bestuur van kinderopvang en peuterspeelzaal;
OAB subsidie: subsidie ter uitvoering van het onderwijsachterstandenbeleid (OAB
Subsidieaanvraag: een aanvraag om voor OAB-subsidie in aanmerking te komen.
Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE): activiteiten met als doel de ontwikkeling van kinderen uit autochtone en allochtone achterstandsgroepen zodanig te stimuleren dat hun kansen op een goede schoolloopbaan en maatschappelijke carrière worden vergroot. De programma’s worden zowel in een peuterspeelzaal of kinderdagverblijf aangeboden als in de eerste twee groepen van de basisschool.
Op grond van artikel 4, Algemene Subsidieverordening betreft de OAB subsidie een budgetsubsidie; een subsidie in de vorm van een bedrag per prestatie voor de uitvoering van activiteiten die het college naar aard, inhoud, omvang en/of beoogde effecten wil beïnvloeden
De doelstelling van het OAB is dat ieder kind, ongeacht zijn of haar sociaal economische afkomst, zijn of haar potentie ten volle kan benutten. Deze doelstelling valt in de praktijk uiteen in twee componenten:
De doelgroep van de regelingen onder het OAB wordt vastgesteld op basis van achtergrondkenmerken. Voordat te meten valt of een kind ‘onder presteert’ ten opzichte van zijn potentie, is het al een eind in de onderwijscarrière gevorderd. Om deze achterstanden al op jonge leeftijd aan te kunnen pakken, richt het OAB zich op kinderen en jongeren met een risico op een onderwijsachterstand, welke samenhangt met ongunstige achtergrondkenmerken. Het gaat om ongunstige kenmerken door afkomst, en dus niet om zorgleerlingen met lichamelijke of geestelijke beperkingen en ook niet (per se) om de leerlingen die het slechtst presteren op de vaardigheidsladder.
Artikel 5 Algemene toekenningscriteria
Voorzieningen waarvoor OAB subsidie aangevraagd kan worden betreffen: extra inzet personeel, VVE programma, onderwijsaanbod en activiteiten ten behoeve van voorkoming en bestrijding van onderwijsachterstanden.
Schoolbesturen, instellingen voor peuteropvang en maatschappelijke organisaties zonder winstoogmerk met aantoonbare ervaring in het organiseren van activiteiten gericht op het signaleren en bestrijden van onderwijsachterstanden kunnen voor OAB subsidie in aanmerking komen voor zover:
bij peuterspeelzalen en kinderdagverblijven het accent ligt op het vroegtijdig opsporen en aanpakken van ontwikkelingsachterstanden, bij scholen het accent primair ligt op het vroegtijdig opsporen en aanpakken van taal- en rekenachterstanden; secundair het opsporen en aanpakken van sociaal-emotionele en motorische achterstanden.
Artikel 6 Extra toekenningscriteria subsidie OAB t.b.v. inzet personeel
Er dient sprake te zijn van gezamenlijke aanvraag vanuit het primair onderwijs Terschelling ten behoeve van een extra aanbod voor een bepaalde groep kinderen benoemd in artikel 3. Het aanbod dient met regelmaat en door gekwalificeerd personeel uitgevoerd te worden.
Artikel 7 Subsidie activiteiten VVE
Het VVE doelgroepenbeleid maakt primair onderdeel uit van het onderwijsachterstandenbeleid. In dit artikel zijn de specifieke voorwaarden beschreven:
Artikel 8 Bij aanvraag in te dienen gegevens
een beschrijving van de wijze waarop ouders betrokken zijn bij educatie. Het vergroten van ouderbetrokkenheid, om ouders van kinderen met een risico op onderwijsachterstanden meer te betrekken bij de opleiding van hun kind, zodat zij hun kind meer stimuleren het beste uit zichzelf te halen. In de uitwerking van een extra aanbod is zichtbaar dat ouders actief worden betrokken.
Indien het beschikbare budget niet toereikend is om alle aanvragen te honoreren hanteert de gemeente Terschelling onderstaande verdelingsregels:
De volgende data en termijnen zijn van toepassing:
Subsidieaanvragen voor 2022 die na 1 juni 2022 worden ingediend, worden alleen in behandeling genomen als er middelen over zijn nadat toekenning van middelen op basis van subsidieaanvragen die uiterlijk 1 juni 2022 zijn ingediend, heeft plaatsgevonden. Deze subsidieaanvragen dienen uiterlijk voor 1 december 2022 ingediend te worden.
Artikel 12 Overeenkomstig van toepassing
De bepalingen uit de Algemene subsidieverordening gemeente Terschelling 2011 zijn van toepassing.
Aldus vastgesteld in de collegevergadering van 8 februari 2022.
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Terschelling,
Hoogachtend,
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Terschelling,
H.M. de Jong,
secretaris/directeur
C.M. van de Pol,
Burgemeester
De gemeente is wettelijk verplicht om onderwijsachterstandenbeleid te maken en uit te voeren, in overleg met de besturen van scholen, kinderopvang en peuterspeelzalen. Het rijk verstrekt hiertoe een specifieke uitkering.
Op grond van art.168a Wet op het primair onderwijs verstrekken burgemeester en wethouders de middelen die de gemeente als specifieke uitkering van het rijk ontvangt aan de rechtspersonen die daarvoor in aanmerking komen.
Teneinde deze middelen op transparante wijze te verstrekken is de uitvoeringsregeling onderwijsachterstandenbeleid opgesteld. De uitvoeringsregeling kan gezien worden als een nadere uitwerking van het gemeentelijke onderwijsachterstandenbeleid.