Organisatie | Wierden |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Nota reserves en voorzieningen 2022 |
Citeertitel | nota reserves en voorzieningen 2022 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
artikel 212, eerste lid, van de Gemeentewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2022 | wijziging | 01-02-2022 |
1.1. Aanleiding herziening nota reserves en voorzieningen 3
2. Begrippenkader en wettelijke regels 5
2.3 Keuzemogelijkheden van reserves 6
2.4 Vormen en opheffen van een reserve 6
2.6 Vormen en opheffen van een voorziening 7
2.7 Indeling reserves en voorzieningen in rubrieken binnen Wierden 7
2.8 Reserves versus voorzieningen samengevat 8
3. Totaaloverzicht reserves en voorzieningen met voorstellen 9
Bijlage 1: Overzicht relevante artikelen Besluit Begroting en Verantwoording 11
Bijlage 2: Beschrijving van reserves en voorzieningen 13
1.1. Aanleiding herziening nota reserves en voorzieningen
Voor u ligt de geactualiseerde Nota Reserves en Voorzieningen 2022. Het huidige beleid is nog gebaseerd op de tot nu geldende nota Reserves en Voorzieningen 2018.
In de ‘financiële verordening van de gemeente Wierden 2017’ is in artikel 8 bepaald dat het college de raad eenmaal in de vier jaar een nota reserves en voorzieningen aanbiedt ter behandeling en vaststelling. Met het vaststellen van deze nota stelt de raad de kaders vast voor de vorming, besteding en vrijval van reserves en voorzieningen.
Het belangrijkste verschil tussen reserves en voorzieningen is dat de beleidsvrijheid van de gemeenteraad bij reserves groter is dan bij voorzieningen. Reserves zijn in principe vrij aanwendbaar, de raad kan besluiten tot een andere aanwending of bestemming. Aan voorzieningen kleeft een verplichting waar de gemeente niet onderuit kan en zij zijn dus niet vrij aanwendbaar, de bestemming kan dan ook niet gewijzigd worden.
De nu voorliggende ‘Nota Reserves en Voorzieningen 2022’ gaat in op een aantal ontwikkelingen die relevant zijn voor de manier waarop omgegaan wordt met reserves en voorzieningen door de gemeente Wierden.
De nota bestaat uit de volgende onderdelen:
2. Begrippenkader en wettelijke regels
3. Totaaloverzicht reserves en voorzieningen met voorstellen
Bijlage 1: Overzicht relevante artikelen Besluit Begroting en Verantwoording Bijlage 2: Beschrijving van reserves en voorzieningen
1. De norm van de minimale omvang van de buffer in de algemene reserve vast te stellen op 7% van het begrotingsvolume of afgerond € 3.000.000;
2. De bodem van de reserve ter opvanging van boekverliezen bepalen op € 390.000;
3. Het plafond van de reserve ter opvanging van boekverliezen bepalen op € 600.000;
4. Geen rente meer toevoegen aan de reserve winst grondverkopen;
5. De reserve Vitens opheffen;
6. De gelden van de reserve dorpsontwikkeling ad € 5.059 overbrengen naar de algemene reserve;
7. De reserve dorpsontwikkeling opheffen;
8. De reserve egalisatie exploitatie startershallen opheffen;
9. De looptijd van de reserve Sociaal Domein verlengen voor onbepaalde tijd;
10. De looptijd van de reserve asielinstroom aanpassen naar 2025;
11. Het plafond van de reserve raadsaangelegenheden bepalen op € 40.000;
12. De gelden van de reserve grondwatervervuiling tunnel ad € 250.000 overbrengen naar de algemene reserve;
13. De reserve grondwatervervuiling tunnel opheffen;
14. De looptijd van de reserve mobiele podia verlengen voor onbepaalde tijd;
15. Het plafond van de reserve De Kolk vaststellen op € 160.000;
16. Het plafond van de reserve Stichting Accommodaties Wierden-Enter (SAWE) vaststellen op € 170.000;
17. De looptijd van de reserve Corona verlengen tot en met het einde van de pandemie;
18. De reserve huisvesting Voortgezet Onderwijs (VO) verplaatsen naar rubriek C “Financieel technische reserves”;
19. De voorziening vertrekbemiddeling personeel opheffen;
20. De jaarlijkse storting in de voorziening personeelsvereniging verhogen tot € 1.500;
21. Het plafond van de voorziening personeelsvereniging vaststellen op € 15.000;
22. De voorziening zittend vervoer opheffen;
23. Geen rente meer toevoegen aan de voorziening verlies onderhanden werk;
24. De voorziening parkeren Wierden opheffen;
25. De voorziening parkeren Enter opheffen.
2. Begrippenkader en wettelijke regels
Kenmerken van een reserve zijn dat het gevormd is door bestemming van het resultaat, vrij besteedbaar is en tot het eigen vermogen van de gemeente behoort. De raad kan de bestemming van de reserve wijzigen.
Volgens artikel 43, lid 1 van het Besluit Begroting en Verantwoording (hierna: BBV) moet er een onderscheid worden gemaakt tussen 2 reserves:
De algemene reserve vormt het vrij besteedbare eigen vermogen van de gemeente. Deze reserve is hoofdzakelijk bedoeld als buffer voor eventuele financiële tegenvallers en onvoorziene risico’s. De hoogte van deze buffer kan afhankelijk worden gesteld van de risico’s die de gemeente loopt.
De bestemmingsreserve is een reserve waaraan de raad een bepaalde bestemming heeft gegeven en deze is te besteden aan het doel waarvoor deze door de raad is ingesteld. Het vormen van bestemmingsreserves is feitelijk een kwestie van het voeren van een financieel beleid c.q. het ontwikkelen van een visie hoe duurzame goederen dienen te worden gefinancierd dan wel activiteiten bekostigd kunnen worden. Kenmerkend voor een bestemmingsreserve is dat de gemeenteraad de bestemming hiervan kan wijzigen.
Naast de algemene en bestemmingsreserves kunnen we ook stille reserves onderscheiden. Van een stille reserve is sprake wanneer de actuele waarde van een actief hoger is dan de boekwaarde. Dit soort reserves kan ontstaan doordat bij de waardering op de balans moet worden uitgegaan van de verkrijgings- of vervaardigingsprijs.
In de Wierdense situatie valt hierbij te denken aan het gering aantal huurwoningen en garageboxen dat de gemeente nog bezit.
De reserves kunnen de volgende functies vervullen: Bufferfunctie:
Dit is de belangrijkste functie van het eigen vermogen. Met name de algemene reserve dient als buffer om in bepaalde onvoorziene omstandigheden te kunnen worden ingezet om onvoorzienbare financiële tegenvallers op te kunnen vangen.
Het uitstellen van een besteding c.q. sparen voor een bepaald concreet doel. Het gaat hierbij dan om incidentele uitgaven.
Reserves kunnen worden gebruikt als eigen financieringsmiddel. Door investeringen of andere grote uitgaven (met een maatschappelijk nut) hiermee te financieren wordt de noodzaak beperkt tot financiering via vreemd vermogen in de vorm van kortlopende of langlopende geldleningen.
Reserves kunnen worden gevormd om baten en lasten over de jaren heen gelijkmatig te verdelen. Extreme pieken en dalen in de exploitatiebegroting kunnen zo worden vermeden.
2.3 Keuzemogelijkheden van reserves
Reserves kunnen in de volgende groepen worden ingedeeld:
a. reserves die met name bedoeld zijn als buffer voor het afdekken van risico’s. Dit zijn (gedeelten) van de algemene reserve, de reserve winstgrondverkopen en de reserve Sociaal Domein. De buffers in deze reserves dienen als weerstandsvermogen voor het afdekken van risico’s. Deze reserves dienen dan ook gehandhaafd te blijven. Bedragen die boven de buffer uitgaan zijn vrij inzetbaar als dekkingsmiddel bij de samenstelling van de begroting;
b. reserves die met name bedoeld zijn om ingezet beleid meerjarig mogelijk te maken. Hierbij valt bijvoorbeeld te denken aan de reserve gemeentelijke monumenten, de reserve mobiele podia en de reserve Integraal Huisvestingsplan (IHP). Met deze reserves wordt gespaard om een bepaald doel te kunnen realiseren. Wij concluderen dat deze reserves moeten worden gehandhaafd zolang het doel wordt nagestreefd;
c. egalisatiereserves. Voor deze reserves zijn veelal plafonds afgesproken. Bedragen boven het plafond vloeien in beginsel naar de algemene reserve. Deze reserves zijn ingesteld om tegenvallers in de exploitatie op te kunnen vangen en worden gevoed vanuit de producten. Een voorbeeld van deze reserve is de reserve De Kolk en de reserve SAWE. Wij concluderen dat deze reserves moeten worden gehandhaafd vanwege de bedrijfsvoering.
d. financieel technische reserves. Hieronder vallen de reserves voor dekking kapitaallasten. De keuzemogelijkheden zijn bij deze reserves beperkt. Aanwending van deze reserves voor een ander doel dan waarvoor ze zijn ingesteld heeft budgettaire consequenties.
2.4 Vormen en opheffen van een reserve
Uitgangspunten bij het vormen en opheffen van een reserve zijn als volgt:
• het instellen van een reserve gebeurt bij een expliciet raadsbesluit. Dit kan bij afzonderlijk voorstel of bij vaststelling van een begroting of een jaarrekening;
• Het opheffen van een reserve gebeurt op het moment dat het doel, op basis waarvan een reserve is gevormd, vervalt. Dit gebeurt bij raadsbesluit;
• Het beleid ten aanzien van reserves moet transparant zijn. Het instellen van een reserve mag niet ten koste van de integrale afweging gaan;
• Het aantal reserves moet zoveel mogelijk worden beperkt.
Kenmerken van een voorziening zijn dat het verplicht gevormd is door het nemen van een last, het een verplichte bestedingsrichting heeft en tot het vreemd vermogen behoort. Aan een voorziening zit een verplichting vast, de omvang van de voorziening moet toereikend zijn voor die verplichting. De raad kan de bestemming van de voorziening niet wijzigen.
Conform artikel 44 van het BBV kan in de volgende situaties een voorziening worden gevormd:
• Verplichtingen en verliezen waarvan de omvang op de balansdatum onzeker is, maar wel redelijkerwijs is in te schatten;
• Bestaande risico’s op de balansdatum ter zake van bepaalde te verwachten verplichtingen of verliezen waarvan de omvang redelijkerwijs is in te schatten;
• Kosten die in een volgend begrotingsjaar worden gemaakt onder de voorwaarde dat deze kosten zijn oorsprong mede vindt in het begrotingsjaar of in een voorafgaand begrotingsjaar en de voorziening strekt tot gelijkmatige verdeling van lasten over een aantal begrotingsjaren (bijv. onderhoud gebouwen);
• De bijdragen aan toekomstige vervangingsinvesteringen, waarvoor een heffing wordt geheven (bijv. rioolheffing);
• Van derden verkregen middelen die specifiek besteed moeten worden. Het gaat hierbij in de regel om juridisch afdwingbare bestedingsverplichtingen die een derde de gemeente stelt (bijv. specifieke uitkering van het Rijk).
2.6 Vormen en opheffen van een voorziening
Uitgangspunten bij het vormen en opheffen van een voorziening zijn als volgt:
• het instellen van een voorziening kan op basis van een wettelijke grondslag of door een collegebesluit. Daarvoor dienen gegronde redenen aanwezig te zijn;
• De hoogte van de voorziening heeft conform de wettelijke regels een directe relatie met het risico en/of met de toekomstige verplichting. Bij de voorzieningen dient het niveau in overeenstemming te zijn met het doel waarvoor ze zijn gevormd;
• Voorzieningen kunnen alleen worden aangewend voor het voldoen aan de verplichting waarvoor de voorziening is ingesteld;
• Een voorziening kan worden opgeheven wanneer het doel waarvoor een voorziening is ingesteld, is weggevallen;
• Het aantal voorzieningen moet zoveel mogelijk worden beperkt.
2.7 Indeling reserves en voorzieningen in rubrieken binnen Wierden
De reserves en voorzieningen worden binnen Wierden ingedeeld in de volgende rubrieken:
• Reserves van de algemene dienst;
• Reserves m.b.t. grondexploitaties;
• Financieel technische reserves;
• Overige bestemmingsreserves;
• Voorzieningen (voor verplichte risico’s)
• Voorziening voor door derden beklemde middelen.
2.8 Reserves versus voorzieningen samengevat
Onderstaand wordt het verschil tussen een reserve en een voorziening schematisch weergegeven:
Bevoegdheid Raad Wettelijke grondslag of collegebesluit
Balanspositie Eigen vermogen Vreemd vermogen
Vorming Bestemming van resultaat of separate besluitvorming Verplicht door het nemen van een last
Wijziging bestemming Mogelijk Niet mogelijk
Besteding Vrij of bestemd Alleen voor betreffende doel
3. Totaaloverzicht reserves en voorzieningen met voorstellen
RUBRIEK A, reserves van de algemene dienst
1 Algemene reserve Buffer verhogen tot € 3.000.000
2 Reserve investeringen eenmalige dekking
3 Reserve ter opvanging van boekverliezen Bodem verhogen tot € 390.000; Plafond instellen van € 600.000
RUBRIEK B, reserves m.b.t. grondexploitatie
4 Reserve winst grondverkopen Rente afschaffen
5 Reserve voorlopige winstneming grondexploitatie
RUBRIEK C, financieel technische reserves
6 Reserve nieuwbouw gemeentehuis
7 Reserve eenmalige dekking gemeentelijke gebouwen/gemeentehuis/garage
8 Reserve eenmalige dekking sociaal culturele accommodaties
9 Reserve eenmalige dekking investering maatschappelijk nut
10 Reserve afschrijving brandveiligheid scholen
11 Reserve afschrijving De Klomphof
12 Reserve afschrijving Corona
13 Reserve Vitens (t/m 2021) Opheffen
14 Reserve aanpassing gemeentegarage
RUBRIEK D, overige bestemmingsreserves
15 Reserve dorpsontwikkeling Opheffen
16 Reserve subsidie gemeentelijke monumenten
17 Reserve egalisatie exploitatie startershallen Opheffen
19 Reserve leningen Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse Gemeenten (SVn)
20 Reserve Kunst (0,5% regeling)
21 Reserve Sociaal Domein Looptijd naar onbeperkt
22 Reserve asielinstroom Looptijd naar 2025
23 Reserve raadsaangelegenheden Plafond instellen van € 40.000
24 Reserve grondwatervervuiling tunnel Opheffen
25 Reserve mobiele podia Looptijd naar onbeperkt
27 Reserve De Kolk Plafond verhogen tot € 160.000
28 Reserve Stichting Accommodaties Wierden-Enter (SAWE) Plafond verhogen tot € 170.000
30 Reserve gebiedsvisie A1-zone
31 Reserve Corona Looptijd naar einde pandemie
32 Reserve huisvesting Voortgezet Onderwijs (VO) Verplaatsen naar rubriek C
35 Reserve Integraal Huisvestingsplan (IHP)
RUBRIEK E, voorzieningen (voor verplichting risico's)
36 Voorziening WW voormalig personeel
37 Voorziening vertrekbemiddeling personeel Opheffen
38 Voorziening Personeelsvereniging Plafond verhogen tot € 15.000
39 Voorziening Wethouderspensioenen
40 Voorziening voormalige wethouders (wachtgeld)
41 Voorziening Zittend Vervoer Opheffen
42 Voorziening af te rekenen winst grondexploitaties
43 Voorziening verlies onderhanden werk Rente afschaffen
44 Voorziening afgewerkte complexen grondexploitaties
45 Voorziening voorzien verlies toekomstige grondexploitatiecomplexen
RUBRIEK F, egalisatie voorzieningen
46 Onderhoudsfonds gemeentehuis
47 Onderhoudsfonds garages en werkplaatsen, zoutloods
48 Onderhoudsfonds sociaal culturele accommodaties
49 Onderhoudsfonds torens, markten, begraafplaatsen en EXOO
50 Onderhoudsfonds huurwoningen
RUBRIEK G, voorzieningen voor door derden beklemde middelen
52 Voorziening egalisatie exploitatie riolering
53 Voorziening egalisatie afvalverwijdering
54 Voorziening parkeren Wierden Opheffen
55 Voorziening parkeren Enter Opheffen
56 Voorziening platteland Rood voor Rood/Kwaliteitsimpuls groene omgeving(RvR/KGO)
Bijlage 1: Overzicht relevante artikelen Besluit Begroting en Verantwoording
Paragraaf 4.5.5. Vaste Passiva
Onder de vaste passiva worden afzonderlijk opgenomen het eigen vermogen, de voorzieningen en de vaste schulden, met een rente typische looptijd van één jaar of langer.
1 Het eigen vermogen bestaat uit de reserves en het gerealiseerde resultaat volgend uit het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening.
2 Het in het eerste lid bedoelde resultaat wordt afzonderlijk opgenomen als onderdeel van het eigen vermogen.
1 In de balans worden de reserves onderscheiden naar:
2 Een bestemmingsreserve is een reserve waaraan provinciale staten respectievelijk de raad een bepaalde bestemming heeft gegeven.
1. Voorzieningen worden gevormd wegens:
a) verplichtingen en verliezen waarvan de omvang op de balansdatum onzeker is, doch redelijkerwijs te schatten;
b) op de balansdatum bestaande risico's ter zake van bepaalde te verwachten verplichtingen of verliezen waarvan de omvang redelijkerwijs is te schatten;
c) kosten die in een volgend begrotingsjaar zullen worden gemaakt, mits het maken van die kosten zijn oorsprong mede vindt in het begrotingsjaar of in een voorafgaand begrotingsjaar en de voorziening strekt tot gelijkmatige verdeling van lasten over een aantal begrotingsjaren;
d) de bijdragen aan toekomstige vervangingsinvesteringen, waarvoor een heffing wordt geheven als bedoeld in artikel 35, eerste lid, onder b.
2 Tot de voorzieningen worden ook gerekend van derden verkregen middelen die specifiek besteed moeten worden, met uitzondering van de voorschotbedragen, bedoeld in artikel 49, onderdeel b.
3 Voorzieningen worden niet gevormd voor jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume.
Rentetoevoegingen aan voorzieningen zijn niet toegestaan.
Paragraaf 4.5.7. Toelichting op de balans
1 In de toelichting op de balans worden de aard en reden van elke reserve en de toevoegingen en onttrekkingen daaraan toegelicht.
2 Per reserve wordt het verloop gedurende het jaar in een overzicht weergegeven. Daaruit blijken:
a. het saldo aan het begin van het begrotingsjaar;
b. de toevoegingen of onttrekkingen uit hoofde van het voorgaande boekjaar;
c. de toevoegingen of onttrekkingen bij het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening;
d. de verminderingen in verband met afschrijvingen op activa waarvoor een specifieke bestemmingsreserve is gevormd;
e. het saldo aan het einde van het begrotingsjaar
1 In de toelichting op de balans worden de aard en reden van de voorzieningen, bedoeld in artikel 44 en de wijzigingen daarin toegelicht.
2 Per voorziening wordt het verloop gedurende het jaar in een overzicht weergegeven. Daaruit blijken:
a. het saldo aan het begin van het begrotingsjaar;
c. ten gunste van de rekening van baten en lasten vrijgevallen bedragen;
e. saldo aan het einde van het begrotingsjaar
Bijlage 2: Beschrijving van reserves en voorzieningen
Rubriek A Reserves van de algemene dienst Rubriek B Reserves m.b.t. grondexploitaties Rubriek C Financieel technische reserves Rubriek D Overige bestemmingsreserves
Rubriek E Voorzieningen (voor verplichte risico’s) Rubriek F Egalisatievoorzieningen
Rubriek G Voorziening voor door derden beklemde middelen
Reserves van de algemene dienst
Doel Het vormen van een financiële buffer (voor o.a. het opvangen van tegenvallers). Ook wordt de reserve ingezet ter dekking van incidentele lasten die niet ten laste van de
Stand per 1-1-2022 € 3.698.081 (begroot)
Stortingen Rekeningresultaten en verder zijn stortingen geen regel.
Onttrekkingen Rekeningresultaten opvangen, risico’s opvangen (zie o.a. risicoparagraaf bij de begroting) en verder wordt bij de nota meerjarenbeleid aangegeven hoe het bedrag boven de € 2.750.000 (buffer) zou kunnen worden ingezet in de eenmalige sfeer. Bij de jaarlijkse begroting vindt vervolgens de besluitvorming plaats inzake de definitieve bestemming.
De algemene reserve is het vrij besteedbare eigen vermogen van de gemeente. De belangrijkste functie van deze reserve is het vormen van een buffer (bodem) voor financiële tegenvallers. Tekorten en overschotten op de jaarrekening komen ten laste respectievelijk ten gunste van de algemene reserve.
De algemene reserve is de belangrijkste component van het gemeentelijk weerstandsvermogen en is direct beschikbaar. De noodzakelijke hoogte van de algemene reserve wordt mede bepaald aan de hand van dit weerstandsvermogen. Hierbij wordt de weerstandscapaciteit van de gemeente, waaronder de algemene reserve, afgezet tegen de risico’s die de gemeente in zijn exploitatie of in zijn vermogen loopt.
Voor de bepaling van de benodigde omvang van het weerstandsvermogen heeft Wierden gekozen voor een praktische benadering van risico’s in onze organisatie, deze hanteren wij als ons eigen “model”. We stellen voor om aan de praktische benadering van risico’s in onze organisatie vast te houden. De grootste risico’s krijgen de meeste aandacht en zijn vaak opgesloten in projecten (grondexploitatie, infrastructurele werken, rijksbeleid decentralisaties). Risico’s die zich manifesteren in de exploitatiesfeer (zoals open einde regelingen) worden binnen het meerjarenperspectief van de begroting opgelost.
In paragraaf A “Weerstandsvermogen en risicobeheersing” van de begroting en jaarrekening wordt ingegaan op het risicoprofiel van de gemeente. De bodem, de minimale omvang van de algemene reserve, is bij de nota reserves en voorziening van 2018 bepaald op € 2.750.000. Zoals vermeld maakt deze bodem een belangrijk onderdeel uit van de beschikbare gemeentelijk weerstandscapaciteit (dit is op dit moment ca. 43%). Naast deze bodem maken enkele bestemmingsreserves, stille reserves (m.n. bezit onroerende zaken zonder boekwaarden), de reserve grondexploitatie, de post onvoorzien en de onbenutte belastingcapaciteit OZB onderdeel hiervan uit, per saldo ca. € 6,3 miljoen. Het weerstandsvermogen wordt beoordeeld door de kwantificeerbare risico’s te confronteren met de beschikbare weerstandscapaciteit. Dit ratio komt in de begroting 2022 uit op 1,1 of “voldoende” (zie paragraaf A van de programmabegroting 2022).
Bij de vorige nota reserves en voorzieningen uit 2018 bedroeg de omvang van de buffer 7% van het begrotingsvolume. Dit is het begrotingsvolume exclusief grondexploitaties en een gedeelte van het sociaal domein (nieuwe Wmo en Jeugd), daar is specifiek weerstandsvermogen voor beschikbaar. Wanneer we dezelfde verhouding toepassen op het begrotingsvolume van 2022, dan komt de buffer uit op afgerond € 3.000.000.
1. De norm van de minimale omvang van de buffer in de algemene reserve vast te stellen op 7% van het begrotingsvolume of afgerond € 3.000.000.
NAAM Reserve investeringen eenmalige dekking 2
Doel Verschaffen van een juist weergave van de vermogenspositie op de balansdatum.
Stand per 1-1-2022 € 1.175.586 (begroot)
Stortingen Eenmalige financiële middelen, welke zijn bestemd als dekkingsmiddel voor door de raad gevoteerde kredieten en bij het opstellen van de jaarrekening nog niet zijn besteed, worden in deze reserve gestort (conform de voorschriften).
Onttrekkingen In beginsel worden alle financiële middelen op 1 januari van het lopend jaar weer als dekkingsmiddel verantwoord op de desbetreffende kredieten.
Het begrote bedrag per 1 januari 2022 heeft betrekking op het restant van de kredieten met eenmalige dekking die volgens verwachting doorlopen in 2022 en 2023 (dit bedrag kan op begrotingsbasis nog in 2022 worden gebruikt als financieringsmiddel). Ervaringscijfers geven namelijk aan dat van het totale investeringsvolume in een bepaald jaar 60 % in het jaar van voteren wordt besteed en 40 % in de 2 jaren daarna. De hoofdregel is dat kredieten 2 jaar na voteren worden afgesloten om zo te voorkomen dat financiële middelen onnodig lang worden geblokkeerd.
NAAM Reserve ter opvanging van boekverliezen 3
Doel Boekverliezen opvangen van zowel onroerende als roerende zaken.
Looptijd Onbeperkt (in principe)
Stand per 1-1-2022 € 725.004 (begroot)
Stortingen Niet voorzien (saldi aan- en verkopen eigendommen niet voor de openbare dienst bestemd).
Onttrekkingen Niet voorzien (toekomstige boekverliezen) dan wel bij afzonderlijk voorstel.
In de afgelopen jaren is deze reserve behoorlijk gevoed. Om die reden stellen we voor om een plafond in te stellen van 1,5% van de totale boekwaarde van de investeringen, exclusief de grondexploitatie, de financiële vaste activa en De Passie. De Passie wordt uitgezonderd, omdat deze als risico in de berekening van het weerstandsvermogen zit. Het eventuele meerdere komt ten gunste van de algemene reserve.
De bodem handhaven we op 1% van de totale boekwaarde van de investeringen, exclusief de grondexploitatie, de financiële vaste activa en De Passie.
Op basis van de begroting 2022 zouden de bodem en het plafond moeten bedragen:
Boekwaarde staat C € 65.790.000
Grondexploitatie € 6.054.000 -/-
Financiële vaste activa € 8.179.000 -/-
Afgerond komen we tot de volgende bedragen: Bodem is 1% = € 390.000
1. De bodem verhogen tot € 390.000;
2. Een plafond instellen van € 600.000.
Reserves m.b.t. grondexploitatie
NAAM Reserve winst grondverkopen 4
Doel Het opvangen van exploitatieresultaten uit grondverkopen.
Soort Reserve grondexploitatie
Stand per 1-1-2022 € 306.475 (begroot)
Stortingen Afhankelijk van exploitatieresultaten, POC-resultaten en bij afzonderlijk voorstel.
Onttrekkingen Afhankelijk van exploitatieresultaten en bij afzonderlijk voorstel.
De rentetoevoeging is maximaal een gewogen percentage over het totaal van extern aangetrokken financieringsmiddelen. Het gaat hierbij om kort- en langlopende leningen. In de Notitie Rente doet de commissie BBV (Besluit Begroting en Verantwoording) de aanbeveling om geen rente over het eigen vermogen te berekenen. Deze systematiek creëert een fictieve rentelast en leidt naar het oordeel van de commissie BBV tot het (onnodig) opblazen van de programmalasten en gaat daarmee ten koste van de eenvoud en transparantie.
Wij stellen daarom voor om geen rente meer toe te voegen aan deze reserve.
De risico’s doen zich bij het gemeentelijke grondexploitatie vooral voor aan de batenkant. De ontworpen systematiek gaat ervan uit dat de risico’s in de kostenkant worden opgevangen door in elke exploitatie 10% over de nog re realiseren kosten voor onvoorzien op te nemen (dit was reeds gebruikelijk in de exploitatieopzet) en het bedrag dat volgt uit de risicoanalyse op de kostenkant per project als bedrag voor risico. Het kostenrisico wordt hierdoor in principe in de exploitatie afgedekt.
Het benodigde weerstandsvermogen is gebaseerd op de volgende 3 risico-typen:
a. Afschrijven c.q. afstoten van gronden.
b. Verlenging van de looptijd.
1. Risico op afschrijven c.q. afstoten van gronden
Als de vraag naar nieuwbouw volledig stil komt te liggen zonder zicht op herstel, zou de grond afgeschreven moeten worden naar de huidige waarde (worst-case scenario). Dit kan de agrarische waarde zijn of een hogere waarde wanneer al bouwrijp gemaakt is en de gronden de bestemming Wonen of Bedrijventerrein hebben. Wij hebben de executieprijs geïntroduceerd. Dit is de prijs die naar verwachting bij een soort executieverkoop haalbaar is. Als de gemeente haar gronden (of kavels) in een project afstoot, moet het verschil tussen de boekwaarde en de executieopbrengst nog worden afgeboekt. Het risico van de ontwikkeling ligt vervolgens bij de koper van de grond. De gemeente neemt haar verlies, maar heeft geen risico meer.
Per (fase van een) project wordt berekend hoeveel afschrijving hiervoor nodig is en wordt ingeschat wat op dit moment het risico is dat de komende 4 jaar tot een dergelijk scenario wordt overgegaan.
2. Risico op verlenging van de looptijd
Als de verkoop tegenvalt, zal het langer duren voor het project volledig is uitgegeven en kan worden afgesloten. Het gevolg hiervan is dat gedurende meer jaren rente over de boekwaarde moet worden bijgeboekt. Hierdoor wordt het risico gelopen dat de boekwaarde te hoog oploopt en dat het niet meer verantwoord wordt geacht om rente bij te gaan boeken. Per project wordt in beeld gebracht wat de kosten zijn als gedurende 4 jaar rente moet worden bijgeschreven en wordt de kans ingeschat dat het betreffende project met een 4 jaar langere looptijd geconfronteerd gaat worden.
In de exploitatieopzetten zijn de nu gehanteerde verkoopprijzen opgenomen. Daarom wordt in beeld gebracht wat de gevolgen zijn als de opbrengst met 20% wordt teruggebracht en wordt ingeschat wat de kans hierop is per (fase van het) project.
Niet alle 3 de risico’s zullen zich tegelijkertijd voordoen. De hoogte van het weerstandsvermogen wordt jaarlijks berekend op het minimale (verlenging looptijd en prijsverlaging) en het maximale niveau (verlenging looptijd en afschrijven/afstoten van gronden). In de Nota meerjarenbeleid en vervolgens de begroting zal worden voorgesteld om het weerstandsvermogen in elk geval direct op het minimale niveau te brengen gebracht en indien de financiële ruimte ontbreekt in het meerjarenbeleid toe te werken naar het maximale niveau.
Grondexploitatie is een dynamische ondernemersactiviteit. Daarom wordt jaarlijks de benodigde omvang van het weerstandsvermogen berekend.
In de bestuursrapportage van 2021 is besloten om € 275.000 vrij te laten vallen vanuit de reserve winst grondverkopen ten gunste van de algemene reserve. Deze mutatie is nog niet verwerkt in het saldo per 1- 1-2022.
NAAM Reserve voorlopige winstneming
Doel Het opnemen van voorlopige resultaten grondexploitatie volgens de Percentage of
Soort Reserve grondexploitatie
Stand per 1-1-2022 € 1.977.206 (begroot)
Stortingen Afhankelijk van exploitatieresultaten en bij afzonderlijk voorstel.
Onttrekkingen Deze reserve valt vrij naar de reserve winst grondverkopen indien minimaal 90% van de gronden in het complex is verkocht.
In de notitie Grondexploitaties 2016 van de commissie BBV (Besluit Begroting en Verantwoording) is opgenomen: “Indien het resultaat op de grondexploitatie op betrouwbare wijze kan worden ingeschat, tussentijdse winst dient te worden genomen”. Dit moet gebeuren volgens de POC-methode (Percentage of Completion).
Ingaande 2017 is de gemeente genoodzaakt om winst te nemen volgens bovenstaande methode, deze gaat wettelijk boven onze eigen vastgestelde regels. Kort gezegd houdt dit in dat er op elk complex gekeken moet worden naar de mate van verkoop van de kavels en de kosten die daarmee gemoeid zijn. Uit de berekening volgt een percentage wat als winst genomen moet worden. Bij het vaststellen van de jaarrekening worden POC-resultaten gemuteerd.
De winst kan worden aangewend indien minimaal 90% van de gronden in een complex is verkocht.
NAAM Reserve nieuwbouw gemeentehuis 6
Doel Dekking van de kapitaallasten van de (ver)nieuwbouw gemeentehuis in 1994.
Soort Financieel technische reserve
Stand per 1-1-2022 € 928.200 (begroot)
Onttrekkingen Jaarlijks wordt € 77.350 onttrokken ter dekking van de hiermee gepaard gaande kapitaallasten.
In 2004 is het gemeentehuis teruggekocht van de Stichting Beheer Gemeentehuis Wierden. Het besluit BBV (Besluit Begroting en Verantwoording) bepaalt dat op een economisch actief, zoals een onroerende zaak, moet worden afgeschreven. Om aan het BBV tegemoet te komen is besloten om de eenmalige dekkingsmiddelen in de bestemmingsreserve te laten zitten en de uitgaven te activeren. Jaarlijks wordt een bedrag onttrokken aan deze reserve ter dekking van de kapitaallasten. Zo verloopt een en ander budgettair neutraal voor de exploitatiebegroting.
NAAM Reserve eenmalige dekking gemeentelijke gebouwen/gemeentehuis/garage 7
Doel Dekking van kapitaallasten van de noodstroomvoorziening van het gemeentehuis.
Soort Financieel technische reserve
Stand per 1-1-2022 € 30.464 (begroot)
Onttrekkingen Jaarlijks wordt € 4.352 onttrokken ter dekking van de hiermee gepaard gaande kapitaallasten.
In 2004 is besloten om de aanleg van een noodstroomvoorziening in het gemeentehuis met eenmalige middelen af te dekken. Het besluit BBV (Besluit Begroting en Verantwoording) bepaalt dat op een economisch actief, zoals een onroerende zaak, moet worden afgeschreven. Om aan het BBV tegemoet te komen is besloten om de eenmalige dekkingsmiddelen te storten in een bestemmingsreserve en de uitgaven te activeren. Jaarlijks wordt een bedrag onttrokken aan deze reserve ter dekking van de kapitaallasten. Zo verloopt een en ander budgettair neutraal voor de exploitatiebegroting.
NAAM Reserve eenmalige dekking sociaal culturele accommodaties 8
Doel Dekking van kapitaallasten van de bouw van het Kulturhus Hoge Hexel.
Soort Financieel technische reserve
Stand per 1-1-2022 € 880.189 (begroot)
Onttrekkingen Jaarlijks wordt € 31.435 onttrokken ter dekking van de hiermee gepaard gaande kapitaallasten.
In 2007 is besloten om het gemeentelijk aandeel in de kosten van een Kulturhus in Hoge Hexel met eenmalige middelen te dekken. Het besluit BBV (Besluit Begroting en Verantwoording) bepaalt dat op een economisch actief, zoals een onroerende zaak, moet worden afgeschreven. Om aan het besluit van de gemeenteraad tegemoet te komen is besloten om de eenmalige dekkingsmiddelen te storten in een bestemmingsreserve en de uitgaven te activeren. Jaarlijks wordt een bedrag onttrokken aan deze reserve ter dekking van de kapitaallasten. Zo verloopt een en ander budgettair neutraal voor de exploitatiebegroting.
NAAM Reserve eenmalige dekking investering maatschappelijk nut 9
Doel Dekking van kapitaallasten van investeringen met maatschappelijk nut.
Soort Financieel technische reserve
Stand per 1-1-2022 € 348.480 (begroot)
Onttrekkingen Jaarlijks wordt € 15.840 onttrokken ter dekking van de hiermee gepaard gaande kapitaallasten.
In 2017 is besloten om een krediet beschikbaar te stellen voor de herinrichting van de Nijverdalsestraat. Het besluit BBV (Besluit Begroting en Verantwoording) bepaalt dat ook op investeringen met een maatschappelijk nut, waaronder wegen, moet worden afgeschreven. Vanwege het ontbreken van structurele dekkingsmiddelen is besloten om een reserve te vormen ter dekking van de hieruit voortvloeiende kapitaallasten. Jaarlijks wordt een bedrag onttrokken aan deze reserve ter dekking van de kapitaallasten. Zo verloopt een en ander budgettair neutraal voor de exploitatiebegroting. Bij het afsluiten van het krediet zal worden beoordeeld of de reserve aanpassing behoeft.
NAAM Reserve afschrijving brandveiligheid scholen 10
Doel Dekking van kapitaallasten voor het brandveilig maken van basisscholen.
Soort Financieel technische reserve
Stand per 1-1-2022 € 121.835 (begroot)
Onttrekkingen Jaarlijks wordt € 3.165 onttrokken ter dekking van de hiermee gepaard gaande kapitaallasten.
In 2018 is besloten om het gemeentelijk aandeel in de kosten van het brandveilig maken van 11 van de 15 basisscholen met eenmalige middelen te dekken. Het besluit BBV (Besluit Begroting en Verantwoording) bepaalt dat op een economisch actief, zoals een onroerende zaak, moet worden afgeschreven. Om aan het besluit van de gemeenteraad tegemoet te komen is besloten om de eenmalige dekkingsmiddelen te storten in een bestemmingsreserve en de uitgaven te activeren. Jaarlijks wordt een bedrag onttrokken aan deze reserve ter dekking van de kapitaallasten. Zo verloopt een en ander budgettair neutraal voor de exploitatiebegroting.
NAAM Reserve afschrijving De Klomphof 11
Doel Dekking van kapitaallasten van De Klomphof.
Soort Financieel technische reserve
Looptijd tot en met 2046 (afhankelijk van het moment van afsluiten van kredieten)
Stand per 1-1-2022 € 229.974 (begroot)
Onttrekkingen Jaarlijks wordt € 9.199 onttrokken ter dekking van de hiermee gepaard gaande kapitaallasten.
In 2013 is besloten om het gemeentelijk aandeel in de kosten van het project De Klomphof met eenmalige middelen te dekken. Het besluit BBV (Besluit Begroting en Verantwoording) bepaalt dat op een economisch actief, zoals een onroerende zaak, moet worden afgeschreven. Om aan het besluit van de gemeenteraad tegemoet te komen is besloten om de eenmalige dekkingsmiddelen te storten in een bestemmingsreserve en de uitgaven te activeren. Jaarlijks wordt een bedrag onttrokken aan deze reserve ter dekking van de kapitaallasten. Zo verloopt een en ander budgettair neutraal voor de exploitatiebegroting.
Het project heeft geruime tijd ‘on hold’ gestaan en de kredieten zijn daarom nog niet afgesloten. Afschrijving heeft derhalve nog niet plaatsgevonden. Het project is nu weer in ontwikkeling.
NAAM Reserve afschrijving Corona 12
Doel Dekking van kapitaallasten van investeringen als gevolg van Corona.
Soort Financieel technische reserve
Stand per 1-1-2022 € 41.604 (begroot)
Stortingen Hangt af van het verloop van de Coronapandemie
Onttrekkingen Jaarlijks wordt € 13.868 onttrokken ter dekking van de hiermee gepaard gaande kapitaallasten.
Eind 2019 was er een uitbraak van het COVID-19 virus in China, welke in 2020 uitgroeide tot een pandemie. Om het virus zo goed mogelijk te bestrijden heeft het kabinet maatregelen getroffen, waaronder het opleggen van (tijdelijke) beperkingen, zoals het sluiten van scholen, horeca en sportaccommodaties, maar ook het opleggen van reisverboden, verbieden van groepsbijeenkomsten en het zoveel als mogelijk thuiswerken. Dit leidt tot (financiële) onzekerheden. De gemeenteraad heeft in 2020 besloten om een reserve corona in te stellen om huidige en toekomstige nadelen van de Coronacrisis op te vangen.
Als gevolg van de Coronacrisis heeft de gemeente moeten investeren. Het zoveel als mogelijk thuiswerken heeft bijvoorbeeld geleid tot investeringen in met name automatisering.
Het besluit BBV (Besluit Begroting en Verantwoording) bepaalt dat op een economisch actief, zoals een onroerende zaak, moet worden afgeschreven. Door de gemeenteraad is besloten om vanuit de reserve Corona de eenmalige dekkingsmiddelen te storten in een bestemmingsreserve en de uitgaven te activeren. Jaarlijks wordt een bedrag onttrokken aan deze reserve ter dekking van de kapitaallasten. Zo verloopt een en ander budgettair neutraal voor de exploitatiebegroting.
NAAM Reserve Vitens (t/m 2021) 13
Doel Het zeker stellen van dividend dan wel een kapitaaluitkering en rentevergoeding over een periode van 15 jaar.
Soort Financieel technische reserve
Stand per 1-1-2022 € 0 (begroot)
Stortingen In 2005 zijn de preferente aandelen van Vitens verkocht aan Vitens. De ontvangen koopsom is gestort in deze reserve.
Onttrekkingen Gedurende 15 jaar een jaarlijkse onttrekking ter grootte van € 101.480.
Tegenover deze reserve stond een achtergestelde geldlening welke verstrekt was aan Vitens ter grootte van € 1.522.300. Deze geldlening is door Vitens ook in 15 jaar afgelost.
De laatste termijn is in 2021 in mindering gebracht op de reserve. Daarmee is de in 2005 ontvangen koopsom volledig uitgekeerd.
NAAM Reserve aanpassing gemeentegarage 14
Doel Dekking van kapitaallasten voor de gemeentegarage van de buitendienst.
Soort Financieel technische reserve
Stand per 1-1-2022 € 200.000 (begroot)
Onttrekkingen Jaarlijks wordt € 20.000 onttrokken ter dekking van de hiermee gepaard gaande kapitaallasten.
Bij de vaststelling van de begroting 2021 is besloten om de gemeentegarage uit te breiden, zodat het personeel van de buitendienst vanuit dezelfde locatie kan werken en de voormalig medewerkers van Soweco zodoende goed kunnen integreren. Het betreft een tijdelijke oplossing en de verwachting is dat de uitbreiding 10 jaar in gebruik blijft voor er een definitieve oplossing is voor de huisvesting en garage van de buitendienst.
Het besluit BBV (Besluit Begroting en Verantwoording) bepaalt dat op een economisch actief, zoals een onroerende zaak, moet worden afgeschreven. Om aan het besluit van de gemeenteraad tegemoet te komen is besloten om de eenmalige dekkingsmiddelen te storten in een bestemmingsreserve en de uitgaven te activeren. Jaarlijks wordt een bedrag onttrokken aan deze reserve ter dekking van de kapitaallasten. Zo verloopt een en ander budgettair neutraal voor de exploitatiebegroting.
NAAM Reserve dorpsontwikkeling 15
Doel Het kunnen treffen van voorzieningen t.b.v. dorpsontwikkelingen.
Stand per 1-1-2022 € 5.059 (begroot)
Stortingen Bijdragen derden op basis van exploitatieovereenkomsten.
Onttrekkingen Aan het college van Burgemeester en wethouders is de bevoegdheid gegeven om gelden toe te zeggen ter stimulering van binnenstedelijke vernieuwing. Jaarlijks dient in de jaarrekening hierover verantwoording te worden afgelegd.
De laatste onttrekking uit de reserve is gedaan in 2017 en de laatste storting in 2016. Restant saldo betreft rentetoevoegingen over de periode tot en met 2017. Het voorstel is derhalve om de reserve op te heffen.
1. Het saldo overhevelen naar de algemene reserve;
NAAM Reserve subsidie gemeentelijke monumenten 16
Doel Middelen inzetten voor het behoud van gemeentelijke monumenten.
Stand per 1-1-2022 € 28.525 (begroot)
Stortingen Stortingen bij afzonderlijk voorstel.
Onttrekkingen De uitgaven voor de Subsidieregeling voor restauratie en onderhoud van gemeentelijke monumenten komen ten laste van deze reserve. Het subsidieplafond bedraagt per jaar € 5.000. Niet uitgegeven gelden vloeien terug naar deze reserve.
De reserve is beperkt in omvang en de onttrekkingen ook. De gemiddelde onttrekking over de periode 2018-2020 is ongeveer € 1.650.
NAAM Reserve egalisatie exploitatie startershallen 17
Doel Exploitatie voor de algemene dienst budgettair neutraal te laten verlopen.
Stand per 1-1-2022 € 0 (begroot)
Plafond € 7.500. Het eventuele meerdere komt ten gunste van de algemene reserve.
Stortingen Exploitatieresultaat
Onttrekkingen Exploitatieresultaat en afzonderlijke voorstellen.
In 2020 in de laatste startershal verkocht. Daarmee komt de reserve voor egalisatie te vervallen.
NAAM Reserve glas en vandalisme 18
Doel Afdekken claims inzake glasschade en overige calamiteiten.
Stand per 1-1-2022 € 20.000 (begroot)
Plafond € 20.000. Het eventuele meerdere komt ten gunste van de algemene reserve.
Onttrekkingen Afhankelijk van claims en eventueel bij afroming i.v.m. bereiken plafond.
De afgelopen drie jaren is er gemiddeld ca. € 2.800 per jaar aan schades aan basisscholen uitgekeerd. De jaarlijkse voeding bedraagt € 3.500. Bij de evaluatie van 2018 was de gemiddelde uitkering per jaar € 3.000.
Glasschade en schade ten gevolge van vandalisme valt niet te begroten. Uit de laatste jaren blijkt de stand van de reserve niet beneden de bodem is geweest en dat de jaarlijkse voeding toereikend was om de schades te bekostigen. Wanneer de stand van de reserve hoger is dan het plafond van € 20.000,-, dan wordt het meerdere jaarlijks afgeroomd en toegevoegd aan de algemene reserve.
Doel Stimuleren starters op de woningmarkt en stimuleren energiebesparende maatregelen bij particuliere woningeigenaren.
Stand per 1-1-2022 € 495.000 (begroot)
Stortingen Bij afzonderlijk raadsbesluit.
Onttrekkingen Bij afzonderlijk raadsbesluit.
De gemeenteraad heeft eenmalig een bedrag beschikbaar gesteld van € 375.000 als bijdrage voor startersleningen in een “Revolving fund” van de stichting Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse Gemeenten (SVn). Een starterslening is een flexibele lening (tweede hypotheek) die meebeweegt met de ontwikkeling van het inkomen in een bepaald huishouden. Het is een annuïteitenlening van 30 jaar met een rentevaste periode van 15 jaar, die het verschil overbrugt tussen de aankoopkosten van de woning en het bedrag dat de starter maximaal mag lenen volgens de normen van de Nationale Hypotheek Garantie (NHG). De gemeente, het ministerie van VROM en het SVn bieden deze starterslening aan als aanvulling op de 1e hypotheek van de starter. Hieraan zijn door de gemeente Wierden nadere voorwaarden verbonden.
De beschikbaar gestelde gelden staan als financieel actief op de balans gewaardeerd. Het geld komt via aflossing weer beschikbaar in het fonds bij de SVn en kan vervolgens weer als lening worden verstrekt (revolving). Het geld blijft van de gemeente Wierden, vandaar dat hiervoor een reserve is gevormd.
Daarnaast heeft de gemeenteraad eenmalig een bedrag beschikbaar gesteld van € 120.000 als bijdrage voor een duurzaamheidslening van de stichting Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse Gemeenten (SVn). Een te verstrekken duurzaamheidslening zal voor ¼ worden gefinancierd uit dit fonds en voor ¾ door de provincie Overijssel.
Ook deze beschikbaar gestelde gelden staan als financieel actief op de balans gewaardeerd. Het geld komt via aflossing weer beschikbaar in het fonds bij de SVn en kan vervolgens weer als lening worden verstrekt (revolving). Het geld blijft van de gemeente Wierden, vandaar dat ook hiervoor een reserve is gevormd.
NAAM Reserve Kunst (0,5% regeling) 20
Doel Het realiseren van kunstwerken.
Stand per 1-1-2022 € 42.162 (begroot)
Stortingen Jaarlijks bij de samenstelling van de jaarrekening 0,5% van daarvoor in aanmerking komende projecten.
Onttrekkingen Bij afzonderlijk collegebesluit. Jaarlijks doet het college hiervan verslag aan de gemeenteraad.
De projecten die hiervoor in aanmerking komen zijn:
• gemeentelijke gebouwen en scholen: 0,5 % van de werkelijke stichtingskosten;
• niet-gemeentelijke gebouwen, in de stichtingskosten waarvan de gemeente een bijdrage levert: 0,5% van het gemeentelijk aandeel in de werkelijke kosten;
• bouw- en woonrijpmaken van exploitatiegebieden: 0,5% van de werkelijke kosten van bovengrondse voorzieningen;
• bouwprojecten Algemene Dienst: 0,5% van de werkelijke kosten van bovengrondse voorzieningen.
Onder werkelijke kosten wordt verstaan alle stichtingskosten met uitzondering van de grondkosten.
NAAM Reserve Sociaal Domein 21
Doel De exploitatie van het sociaal domein budgettair neutraal te laten verlopen.
Stand per 1-1-2022 € 1.037.836 (begroot)
Stortingen Bij afzonderlijk raadsbesluit.
Onttrekkingen Tekort op de deelbegroting Sociaal Domein. Bij afzonderlijk raadsbesluit.
De gemeenteraad heeft bij aanvang van de 3 decentralisaties besloten dat de deelbegroting Sociaal Domein gedurende de periode 2015 – 2017 budgettair neutraal is. Deze periode is tussentijds opgerekt tot en met 2018. Vanaf 2018 waren de tekorten op het sociale domein van een dusdanige omvang dat dit uitgangspunt niet meer te hanteren is. Wij stellen voor de om de looptijd aan te passen naar onbeperkt.
In de begroting van 2019 heeft de gemeenteraad besloten om € 2.000.000 in de reserve Sociaal Domein te storten. Over de deelbegroting sociaal domein, bestaande uit de hoofdgroepen participatie, Wmo en jeugd, wordt in de jaarrekening verantwoording afgelegd. Overschotten en tekorten worden via de reserve verrekend. In de begroting van 2022 wordt bijgestort tot € 2.000.000.
De hoogte van de reserve wordt jaarlijks bezien aan de hand van de actuele ontwikkelingen en de reserve wordt gehandhaafd als apart weerstandsvermogen.
1. De looptijd verlengen voor onbepaalde tijd.
Doel Dekking van uitgaven in verband met de opvang van vergunninghouders via uitwerkingsakkoord asielinstroom.
Stand per 1-1-2022 € 142.413 (begroot)
Stortingen Vanuit Algemene uitkering.
Onttrekkingen College heeft de bevoegdheid van de raad gekregen om de gelden in te zetten voor uitgaven in verband met de opvang van vergunninghouders. Jaarlijks zal in de jaarrekening verantwoording door het college worden afgelegd over de besteding van deze gelden.
Het uitwerkingsakkoord Verhoogde Asielinstroom geeft aan dat gemeenten worden geacht om de gelden van het eerste deel (partieel effect) te gebruiken voor bijzondere bijstand, voor- en vroegschoolse educatie, leerlingenvervoer, jeugdhulp, jeugdgezondheidszorg. Het tweede deel is bedoeld voor integratie en participatie van vergunninghouders, zodat voor deze doelgroep geen beroep gedaan behoeft te worden op het Participatiebudget.
Met ingang van 1 januari 2022 is er weer personele capaciteit om actief in te gaan zetten op huisvesting en begeleiding van statushouders. De reserve wordt opgeknipt in 4x € 35.000 per jaar en dit bedrag wordt beschikbaar gehouden voor nieuwe projectvoorstellen opvang statushouders. Wat in enig jaar overblijft wordt afgeroomd. De reserve loopt dan leeg in 2025.
1. De looptijd aanpassen van onbeperkt naar 2025.
NAAM Reserve raadsaangelegenheden 23
Doel Dualisering gemeenteraad.
Stand per 1-1-2022 € 31.552 (begroot)
Stortingen Bij de samenstelling van de jaarrekening wordt een eventueel restant van het jaarlijkse budget “Overige uitgaven Duaal” gestort.
Onttrekkingen Investeringen ten behoeve van de raadzaal en bij afzonderlijk raadsbesluit.
In de bestuursrapportage van april 2011 heeft de gemeenteraad besloten om het niet uitgegeven bedrag van het budget “Overige uitgaven Duaal” aan het einde van het jaar te storten in een reserve voor extra kosten Dualisering gemeenteraad.
Door de jaren heen zijn er geen bestedingen geweest, maar er zijn nu plannen om aanpassingen te doen in de raadzaal. Onder andere een rechte wand achter de burgemeester in plaats van de gebogen wand, zodat er een televisie kan hangen om bijvoorbeeld presentaties te geven.
Om de reserve niet te ver op te laten lopen is het voorstel om een plafond in te stellen van € 40.000. Het meerdere wordt afgeroomd ten gunste van de algemene reserve.
1. Een plafond instellen van € 40.000.
NAAM Reserve grondwatervervuiling tunnel 24
Doel Opvangen van kosten om de aanwezige grondwatervervuiling onder de Van Kregtentunnel op te vangen.
Looptijd 2034 (30-jarige sanering vanaf 2004)
Stand per 1-1-2022 € 250.000 (begroot)
Stortingen Bij afzonderlijk raadsbesluit.
Onttrekkingen Bij afzonderlijk raadsbesluit.
Op de locatie van de Van Kregtentunnel is zoals bekend nog een oude grondwatervervuiling aanwezig. De provincie Overijssel is hier bevoegd gezag. Onzeker is hoe de provincie wenst om te gaan met deze vervuiling die nu deels onder de tunnelbak ligt. Voor dit risico, gecalculeerd op € 250.000, is deze reserve in 2016 ingesteld.
Wij stellen voor om dit risico in de risicoafweging in de paragraaf weerstandsvermogen op te nemen. Daarom stellen wij voor om de reserve op te heffen.
1. Het saldo overhevelen naar de algemene reserve;
Doel Mogelijk maken van het huren van mobiele podia door verenigingen (uitvoering subsidieregeling mobiele podia).
Stand per 1-1-2022 € 66.602 (begroot)
Stortingen Bij afzonderlijk raadsbesluit.
Onttrekkingen Jaarlijks wordt voor de uitvoering van de subsidieverordening mobiele podia € 8.300 onttrokken (op begrotingsbasis).
Met ingang van 2013 kent de gemeente de subsidieregeling Mobiele Podia. Bij aanvang was de looptijd gesteld op 10 jaar, dus tot en met 2022. Voorgesteld wordt om de looptijd aan te passen naar onbeperkt. De huidige omvang van de reserve is met een jaarlijks subsidieplafond van € 8.300 toereikend.
1. De looptijd verlengen voor onbepaalde tijd.
Doel Niet uitgegeven gelden voor opleidingen te reserveren voor studietrajecten de komende jaren.
Stand per 1-1-2022 € 45.000 (begroot)
Stortingen Bij de samenstelling van de jaarrekening wordt een eventueel restant van de jaarlijkse opleidingsbudgetten gestort.
Onttrekkingen Bij de samenstelling van de jaarrekening wordt een eventueel tekort op de jaarlijkse opleidingsbudgetten onttrokken.
In 2013 is bij de vaststelling van de jaarrekening besloten tot het instellen van deze reserve, met als doel om medewerkers, die in toenemende mate breed en flexibel inzetbaar moeten zijn, de mogelijkheid te bieden om benodigde opleidingen te kunnen laten volgen.
Doel Opvangen van nadelige exploitatieresultaten.
Stand per 1-1-2022 € 84.927 (begroot)
Plafond 10% van het uitgavenvolume of € 140.000
Stortingen Afhankelijk van de exploitatieresultaten.
Onttrekkingen Afhankelijk van de exploitatieresultaten.
In deze reserve worden exploitatieresultaten onttrokken dan wel gestort van het zwembad De Kolk. Het beheer van de sportaccommodatie is in handen van Stichting Beheer zwembad De Kolk.
Het plafond van de reserve is vastgesteld op 10% van het begrotingsvolume en komt daarmee op
1. Plafond vaststellen op 10% van het begrotingsvolume of € 160.000.
NAAM Reserve Stichting Accommodaties Wierden-
Doel Opvangen van nadelige exploitatieresultaten.
Stand per 1-1-2022 € 139.956 (begroot)
Plafond 10% van het uitgavenvolume of € 140.000
Stortingen Afhankelijk van de exploitatieresultaten.
Onttrekkingen Afhankelijk van de exploitatieresultaten.
In deze reserve worden exploitatieresultaten onttrokken dan wel gestort van de Stichting Accommodaties Wierden-Enter (SAWE). Het beheer van de sportaccommodaties is in handen van de SAWE.
Het plafond van de reserve is vastgesteld op 10% van het begrotingsvolume en komt daarmee op
1. Plafond vaststellen op 10% van het begrotingsvolume of € 170.000.
Doel Middelen inzetten voor duurzaamheidsmaatregelen.
Stand per 1-1-2022 € 125.000 (begroot)
Stortingen Historie vanuit algemene uitkering. Toekomst bij afzonderlijk raadsbesluit.
Onttrekkingen Bij afzonderlijk raadsbesluit.
In 2019 is bij de vaststelling van de jaarrekening besloten tot het instellen van deze reserve, met als doel de via het Rijk ontvangen gelden voor duurzaamheid te reserveren voor duurzaamheidsmaatregelen in het kader van de transitievisie warmte, het energieloket en wijkaanpak.
NAAM Reserve gebiedsvisie A1-zone 30
Doel Middelen inzetten voor de uitvoering van de visie op de A1-zone.
Looptijd Einde looptijd project
Stand per 1-1-2022 € 50.000 (begroot)
Stortingen Bij afzonderlijk raadsbesluit.
Onttrekkingen Bij afzonderlijk raadsbesluit.
In 2020 is besloten deze reserve in te stellen voor uitvoering van de visie op de A1-zone. In 2018 hebben de vier Twentse gemeenten Hof van Twente, Rijssen-Holten, Almelo en Wierden samen met het waterschap en de provincie een gebiedsvisie voor de A1 zone, een strook van 800 meter aan weerszijden van de A1, vastgesteld. Voor het uitvoeren van maatregelen zal gemeentelijke cofinanciering de kansen op een bijdrage van de provincie Overijssel sterk verhogen. Daarom zijn er middelen gereserveerd.
In de bestuursrapportage van 2021 is besloten om € 50.000 bij te storten. Deze mutatie is nog niet verwerkt in het saldo per 1-1-2022.
Doel Het opvangen van huidige en toekomstige nadelen van de Coronacrisis.
Looptijd tot en met einde pandemie
Stand per 1-1-2022 € 1.372.625 (begroot)
Stortingen Compensatie via de algemene uitkering en bij afzonderlijk raadsbesluit.
Onttrekkingen De van het Rijk ontvangen compensatie voor het daarvoor bestemde doel.
De eigen middelen tot een maximum van € 500.000. Onttrekkingen waarbij de stand van de eigen middelen onder de € 500.000 komt moeten via afzonderlijk raadsbesluit.
Eind 2019 was er een uitbraak van het COVID-19 virus in China, welke in 2020 uitgroeide tot een pandemie. Om het virus zo goed mogelijk te bestrijden heeft het kabinet maatregelen getroffen, waaronder het opleggen van (tijdelijke) beperkingen, zoals het sluiten van scholen, horeca en sportaccommodaties, maar ook het opleggen van reisverboden, verbieden van groepsbijeenkomsten en het zoveel als mogelijk thuiswerken.
Bij de vaststelling van de Nota Meerjarenbeleid 2021-2024 heeft de gemeenteraad besloten om een bedrag ad € 1 miljoen te storten in de reserve Corona voor het opvangen van huidige en toekomstige nadelen van de huidige Coronacrisis. Reden voor dit besluit was dat de financiële impact van de crisis niet was in te schatten. Er waren onzekerheden op tal van terreinen zoals bijstand, kwijtscheldingsverzoeken belastingen, doorbetalen van zorginstellingen, landelijke regelingen voor ondersteuning zelfstandigen, inkomstenderving bij gesubsidieerde instellingen, verbonden partijen (bijdragen en dividendontvangsten), noodopvang kinderen.
Ten tijde van dit besluit was het beschikbaar komen van compensatiepakketten aan gemeenten en de omvang daarvan nog niet bekend. Alle uit deze pakketten ontvangen gelden zijn gestort in deze reserve. De gemeenteraad heeft in de bestuursrapportage 2020 besloten dat direct aanwijsbare Corona- gerelateerde kosten in 2020 en 2021 ten laste van de reserve Corona kunnen worden gebracht.
Verantwoording hierover vindt plaats in de jaarrekeningen.
Bij de inzet van de in de reserve Corona beschikbare middelen zal het college de volgende kaders en uitgangspunten hanteren:
• proactief en zichtbaar de Wierdense samenleving ondersteunen en hiervoor de financiële middelen inzetten die uit eigen middelen gevormd zijn en/of beschikbaar zijn gesteld door het Rijk;
• voldoende middelen (blijven) reserveren voor de bestrijding van de coronacrisis omdat de definitieve effecten van de crisis nog niet in zicht zijn en we deze middelen in 2021 e.v. naar verwachting nog hard nodig hebben om de effecten over de volle breedte van de Wierdense samenleving op te kunnen vangen;
• op korte termijn gericht middelen inzetten om een impuls en ondersteuning te geven aan de versterking van het verenigingsleven, het vrijwilligerswerk en de lokale middenstand;
• de inzet van middelen complementair laten zijn op de steunmaatregelen die verenigingen en ondernemers rechtstreeks van het Rijk ontvangen;
• actief communiceren op welke wijze de gemeente zich inzet om de negatieve effecten van de coronacrisis te bestrijden door (financiële) hulp en ondersteuning te bieden aan de Wierdense samenleving.
De gemeenteraad heeft in september 2021 een amendement aangenomen om voor de coronareserve het deel waarop de afgesproken kaders en uitgangspunten van toepassing zijn met € 500.000 te verlagen.
Deze € 500.000 kan niet worden aangewend zonder besluit van de raad.
Omdat het einde van de Coronapandemie nog niet in zicht is wordt voorgesteld om de looptijd te verlengen tot en met het einde van de pandemie.
1. Looptijd verlengen tot en met het einde van de pandemie.
NAAM Reserve huisvesting Voortgezet Onderwijs
Doel Dekking van de kosten permanente huisvesting van De Passie.
Soort Financieel technische reserve
Stand per 1-1-2022 € 0 (begroot)
Stortingen Vanuit algemene uitkering.
Onttrekkingen Jaarlijks wordt € 22.500 onttrokken ter dekking van de hiermee gepaard gaande kapitaallasten.
De via de algemene uitkeringen te ontvangen rijksmiddelen voor onderwijshuisvesting voortgezet onderwijs worden in 2022 en 2023, per saldo € 900.000, gestort in de reserve voor nieuwbouw De Passie. Deze reserve wordt conform besluitvorming ingezet ter gedeeltelijke dekking van de jaarlijkse lasten van de nieuwbouw. In gebruik name van de school is voorzien in 2024 en de daarmee gepaarde gaande kapitaallasten veroorzaken hier de toename van de lastendruk vanaf 2024.
Gezien de aard van de reserve behoort deze gerubriceerd te worden onder de financieel technische reserves.
1. De reserve te verplaatsen naar rubriek C “Financieel technische reserves”.
NAAM Reserve onderhoud bruggen 33
Doel Egaliseren van lasten over de jaren voor cyclisch onderhoud van bruggen.
Stand per 1-1-2022 € 95.000 (begroot)
Stortingen Het budget voor planmatig onderhoud wordt jaarlijks in de reserve gestort (in 2022 € 42.000).
Onttrekkingen De onttrekking is gelijk aan de jaarlijkse uitgaven van planmatig onderhoud.
In de jaarrekening 2020 is de voorziening bruggen vrijgevallen wegens het ontbreken van een actuele en sluitende meerjarige onderhoudsplanning. Om dit bedrag niet kwijt te raken is bij het voorstel tot resultaatbestemming gevraagd om dit bedrag in een nieuw te vormen bestemmingsreserve te storten en nu wordt aanvullend voorgesteld dat de werkelijke uitgaven jaarlijks bij het opmaken van de jaarrekening aan deze reserve kunnen worden onttrokken..
NAAM Reserve onderhoud wegen 34
Doel Egaliseren van lasten over de jaren voor cyclisch onderhoud van wegen.
Stand per 1-1-2022 € 191.049 (begroot)
Stortingen Het budget voor planmatig onderhoud wordt jaarlijks in de reserve gestort (in 2022 €
Onttrekkingen De onttrekking is gelijk aan de jaarlijkse uitgaven van planmatig onderhoud.
In de jaarrekening 2020 is de voorziening rationeel wegbeheer vrijgevallen wegens het ontbreken van een actuele en sluitende meerjarige onderhoudsplanning. Om dit bedrag niet kwijt te raken is bij het voorstel tot resultaatbestemming gevraagd om dit bedrag in een nieuw te vormen bestemmingsreserve te storten en nu wordt aanvullend voorgesteld dat de werkelijke uitgaven jaarlijks bij het opmaken van de jaarrekening aan deze reserve kunnen worden onttrokken..
NAAM Reserve Integraal Huisvestingsplan (IHP) 35
Doel Reserveren van gelden voor het uitvoeringsprogramma van het IHP.
Looptijd Afhankelijk van besluitvorming
Stand per 1-1-2022 € 0 (begroot)
Stortingen Bij afzonderlijk raadsbesluit.
Onttrekkingen Bij afzonderlijk raadsbesluit.
Door een wetswijziging wordt een Integraal Huisvestingsplan (IHP) verplicht voor gemeenten. Een IHP helpt gemeenten en schoolbesturen om meerjarenplannen op te stellen en afspraken te maken over huisvesting. In 2021 is het IHP vastgesteld. In de uitvoeringsagenda is voor de periode 2021 – 2025 de realisatie van de nieuwbouw voor de Talenter en De Wegwijzer in Enter opgenomen in 2024. In de afgelopen jaren zijn we door diverse omstandigheden er niet in geslaagd om een buffer te creëren om de investeringen die gemoeid zijn met het bouwen van nieuwe scholen op termijn financieel te kunnen dragen. In de begroting 2022 en meerjarenraming 2023-2026 wordt nu jaarlijks een reservering gedaan voor het uitvoeringsprogramma van het IHP.
Voorzieningen (voor verplichte risico’s)
NAAM Voorziening WW voormalig personeel 36
Doel Afdekken toekomstige verplichtingen voortvloeiende uit gemeentelijk personeel.
Stand per 1-1-2022 € 197.631 (begroot)
Stortingen Jaarlijks zal bij het opstellen van de jaarrekening worden bekeken of een aanvullende storting benodigd is wegens nieuwe verzoeken.
Onttrekkingen Verplichte onttrekkingen ten behoeve van betalingen aan het ABP.
NAAM Voorziening vertrekbemiddeling personeel 37
Doel Afdekken toekomstige verplichtingen voortvloeiende uit gemeentelijk personeel.
Stand per 1-1-2022 € 0 (begroot)
Stortingen Bij afzonderlijk besluit.
Onttrekkingen Verplichte onttrekkingen ten behoeve van mobiliteitsdienstverbanden.
De verplichtingen zijn afgerond.
NAAM Voorziening Personeelsvereniging 38
Doel Bijdragen in lustrumactiviteiten van de personeelsvereniging.
Stand per 1-1-2022 € 5.850 (begroot)
Stortingen Storting 2022 € 1.170 (jaarlijkse aanpassing aan de inflatie).
Onttrekkingen Bij lustrumactiviteiten.
Om te voorkomen dat deze voorziening onbeperkt kan groeien is een plafond ingebouwd. Het plafond is bepaald op 2 x de cyclus van 5 jaar of 10 jaarlijkse stortingen.
De storting is in de afgelopen jaren niet geïndexeerd. Daarom stellen wij voor om de storting te verhogen tot € 1.500 per jaar. Het plafond dient dan verhoogd te worden tot € 15.000.
1. De jaarlijkse storting verhogen tot € 1.500;
2. Het plafond vaststellen op € 15.000.
NAAM Voorziening Wethouderspensioenen 39
Doel Afdekken van toekomstige verplichtingen aangaande wethouderspensioenen.
Stand per 1-1-2022 € 2.810.364 (begroot)
Stortingen Jaarlijks wordt bij het opstellen van de jaarrekening bekeken of een actualisatie van de stand van de voorziening noodzakelijk is.
Onttrekkingen Verplichte onttrekkingen ten behoeve van gewezen wethouders.
NAAM Voorziening voormalige wethouders
Doel Afdekken van de kosten van uit dienst getreden wethouders.
Stand per 1-1-2022 € 156.700 (begroot)
Stortingen Jaarlijks wordt bij het opstellen van de jaarrekening bekeken of een actualisatie van de stand van de voorziening noodzakelijk is.
Onttrekkingen Verplichte onttrekkingen ten behoeve van gewezen wethouders.
NAAM Voorziening Zittend Vervoer 41
Doel Afdekken personele consequenties overgang zittend ziekenvervoer.
Stand per 1-1-2022 € 0 (begroot)
Stortingen Eenmalige storting ter grootte van € 94.000.
Onttrekkingen Nadelige saldi van het zittend vervoer bij samenstellen jaarrekening.
Bij de overgang van het zittend vervoer van de voormalige gemeentekring Almelo naar de Regio Twente is een voorziening gevormd voor personele consequenties. De hieruit voortvloeiende wachtgeldverplichting wordt in de loop der jaren afgebouwd en jaarlijks ten laste van deze voorziening gebracht.
De looptijd van de voorziening is tot maximaal 2023, maar de voorziening is per 1-1-2022 reeds volledig besteed. Er vinden geen stortingen meer plaats. Derhalve kan de voorziening opgeheven worden.
NAAM Voorziening af te rekenen winst
Doel De verplichting die contractueel bestaat met de gemeente Rijssen-Holten inzake grondexploitatie complex de Elsmoat vast te leggen.
Looptijd Einde complex Elsmoat
Stand per 1-1-2022 € 841.357 (begroot)
Stortingen Jaarlijkse voorlopige resultaten
Onttrekkingen Afrekeningen met derden
De Elsmoat is een gezamenlijke ontwikkeling met gemeente Rijssen-Holten. De exploitatie wordt bij gemeente Wierden geadministreerd, maar het is een gedeelde exploitatie. Voor dit complex geldt dat uiteindelijk 50% van de winst voor Wierden is bestemd en 50% voor Rijssen-Holten. Voor het aandeel dat voor Rijssen-Holten is bestemd is een voorziening getroffen. Betaling van dit aandeel vindt plaats op basis van de samenwerkingsovereenkomst.
NAAM Voorziening verlies onderhanden werk 43
Doel Opvangen van te voorziene verliezen op gronden die in exploitatie zijn genomen als onderhanden werk.
Stand per 1-1-2022 € 313.646 (begroot)
Rentetoevoeging 2%. Dit percentage is gelijk aan rentebijschrijving op boekwaarden van de Bouwgronden in Exploitatie (BIE’s).
Stortingen Bij samenstelling van de jaarrekening op basis van actuele exploitatieopzetten.
Onttrekkingen Bij samenstelling van de jaarrekening op basis van actuele exploitatieopzetten.
Reden voor rentebijschrijving is dat de verliesvoorziening is gebaseerd op de contante waarde van de gecalculeerde verliezen van enkele bouwgronden in exploitatie (BIE’s). Jaarlijks vindt bijschrijving van rente op de boekwaarden plaats van deze BIE’s. Door ook rente aan deze voorziening toe te voegen blijft de voorziening bij verder gelijkblijvende omstandigheden op niveau.
Voor de eenvoud en transparantie is het eenvoudiger om geen rente toe te voegen. Bij het opmaken van de jaarrekening wordt jaarlijks bepaald hoe groot deze voorziening moet zijn, zodat deze toereikend is. De rentecomponent is onderdeel van deze bepaling.
Daarom stellen wij voor om de rentetoevoeging af te schaffen voor deze voorziening.
NAAM Voorziening afgewerkte complexen
Doel Dekking van nog uit te voeren werkzaamheden met betrekking tot afgesloten complexen grondexploitatie.
Stand per 1-1-2022 € 0 (begroot)
Stortingen Bij afsluiting van complexen op basis van actuele ramingen.
Onttrekkingen Bij uitvoering van de geplande werkzaamheden.
Wanneer bouwgrond in exploitatie (BIE’s) worden afgesloten en het beheer van die gebieden naar de reguliere taakvelden (o.a. groen- en wegenonderhoud) overgaan, komt het voor dat nog enkele afrondende (woonrijp)werkzaamheden moeten worden uitgevoerd in die gebieden. Hierbij valt te denken aan bijvoorbeeld herstraten en groenaanleg.
Bij het afsluiten van het complex wordt een bedrag ter dekking van deze kosten gestort in deze voorziening. Bij realisatie van de werkzaamheden worden de kosten ten laste van deze voorziening gebracht.
NAAM Voorziening voorzien verlies toekomstige grondexploitatiecomplexen 45
Doel Opvangen van te voorziene verliezen op toekomstige grondexploitatiecomplexen.
Stand per 1-1-2022 € 1.300.000 (begroot)
Stortingen Bij toekenning van complexen op basis van actuele ramingen.
Onttrekkingen Bij samenstelling van de jaarrekening op basis van actuele exploitatieopzetten.
Voor een toekomstig verwacht verlies in de grondexploitatie is, conform de voorschriften BBV (Besluit Begroting en Verantwoording), een voorziening gevormd.
Bij de vaststelling van de jaarrekening 2021 wordt de voorziening opgeheven en het bedrag overgeboekt naar de voorziening verlies onderhanden werk.
NAAM Onderhoudsfonds gemeentehuis 46
Doel Zekerstellen van onderhoudsactiviteiten en het gelijkmatig verdelen van lasten over een aantal begrotingsjaren.
Stand per 1-1-2022 € 195.959 (begroot)
Stortingen Jaarlijks aan de hand van een geautomatiseerde meerjaren onderhoudsplanning (1 maal in de 5 jaar zal deze worden herzien).
Onttrekkingen Jaarlijks te bepalen op basis van de meerjaren onderhoudsplanning.
NAAM Onderhoudsfonds garages en werkplaatsen, zoutloods 47
Doel Zekerstellen van onderhoudsactiviteiten en het gelijkmatig verdelen van lasten over een aantal begrotingsjaren.
Stand per 1-1-2022 € 58.459 (begroot)
Stortingen Jaarlijks aan de hand van een geautomatiseerde meerjaren onderhoudsplanning (1 maal in de 5 jaar zal deze worden herzien).
Onttrekkingen Jaarlijks te bepalen op basis van de meerjaren onderhoudsplanning.
Het gaat hierbij om de navolgende gebouwen:
NAAM Onderhoudsfonds sociaal culturele accommodaties 48
Doel Zekerstellen van onderhoudsactiviteiten en het gelijkmatig verdelen van lasten over een aantal begrotingsjaren.
Stand per 1-1-2022 € 133.853 (begroot)
Stortingen Jaarlijks aan de hand van een geautomatiseerde meerjaren onderhoudsplanning (1 maal in de 5 jaar zal deze worden herzien).
Onttrekkingen Jaarlijks te bepalen op basis van de meerjaren onderhoudsplanning.
Het gaat hierbij om de navolgende gebouwen:
• Pand Dr. G.H. Beensweg 21 te Wierden
• Pand Chris Soumokilstraat te Wierden
• Pand Reggestraat 85 “Zumpke I” te Enter
• Pand Reggestraat 83 a + b “Zumpke II” te Enter
• Pand Kruizemunthof (het Palet) te Wierden
NAAM Onderhoudsfonds torens, markten, begraafplaatsen en EXOO 49
Doel Zekerstellen van onderhoudsactiviteiten en het gelijkmatig verdelen van lasten over een aantal begrotingsjaren.
Stand per 1-1-2022 € 0 (begroot)
Stortingen Jaarlijks aan de hand van een geautomatiseerde meerjaren onderhoudsplanning (1 maal in de 5 jaar zal deze worden herzien).
Onttrekkingen Jaarlijks te bepalen op basis van de meerjaren onderhoudsplanning.
Het gaat hierbij om de navolgende gebouwen:
• Toren Hervormde Kerk te Enter
• Toren Hervormde Kerk te Wierden
• Gebouwen op gemeentelijke begraafplaatsen
• Gebouw op overlaadstation ‘Exoo
NAAM Onderhoudsfonds huurwoningen 50
Doel Zekerstellen van onderhoudsactiviteiten en het gelijkmatig verdelen van lasten over een aantal begrotingsjaren.
Stand per 1-1-2022 € 3.890 (begroot)
Stortingen Jaarlijks aan de hand van een geautomatiseerde meerjaren onderhoudsplanning (1 maal in de 5 jaar zal deze worden herzien).
Onttrekkingen Jaarlijks te bepalen op basis van de meerjaren onderhoudsplanning.
Het gaat hierbij om de navolgende gebouwen:
• Vriezenveenseweg 58 (woning)
De laatste startershal is in 2020 verkocht. Het onderhoudsfonds betreft alleen nog huurwoningen.
Voorzieningen voor door derden beklemde middelen
Doel Afdekken van kosten voor de vervanging van riolering.
Stand per 1-1-2022 € 516.081 (begroot)
Stortingen Gebaseerd op het Watertakenplan 2020-2024.
Onttrekkingen Gebaseerd op het Watertakenplan 2020-2024.
Voor de rioolheffing bestaat de wettelijke mogelijkheid om te sparen voor toekomstige vervangingsinvesteringen. In het Watertakenplan 2020-2024 is gerekend met het zo maximaal mogelijk inzetten van middelen uit de voorziening om toekomstige kapitaallasten te beperken. Daardoor wordt de verhoging van de rioolheffing beperkt. De voorziening wordt alleen ingezet voor vervangingen (en eventueel groot onderhoud) conform de richtlijnen van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV).
NAAM Voorziening egalisatie exploitatie riolering 52
Doel Het opvangen van nadelige exploitatieresultaten.
Stand per 1-1-2022 € 144.000 (begroot)
Stortingen Exploitatieresultaat op product riolering en waterzuivering.
Onttrekkingen Exploitatieresultaat op riolering en waterzuivering en afroming bedragen boven het plafond ten gunste van de voorziening Riolering.
Exploitatielasten van het rioleringsnetwerk worden bekostigd uit de opbrengst aan rioolrechten. Het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) biedt de mogelijkheid om jaarlijkse exploitatieresultaten te storten dan wel te onttrekken aan een voorziening. Vanuit de gedachte dat de rioolrechten maximaal 100% kostendekkend zijn is een dergelijke voorziening ingesteld. Onderschrijdingen in enig jaar kunnen dan worden aangewend voor overschrijdingen in een ander jaar.
Het plafond is bepaald op 15% van de exploitatielasten. Het meerdere wordt overgeboekt naar de voorziening riolering.
NAAM Voorziening egalisatie afvalverwijdering 53
Doel Opvangen van nadelige exploitatieresultaten.
Stand per 1-1-2022 € 62.499 (begroot)
Plafond 15% van de jaarlijkse geraamde verwerkingskosten (in 2022 afgerond € 58.000)
Stortingen Exploitatieresultaat op het taakveld Afval.
Onttrekkingen Exploitatieresultaat op het taakveld Afval of bij afzonderlijk voorstel ter dekking van kosten die samenhangen met het taakveld Afval.
Exploitatielasten van het taakveld Afval worden bekostigd uit de opbrengst aan afvaltarieven.
Het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) biedt de mogelijkheid om jaarlijkse exploitatieresultaten te storten dan wel te onttrekken aan een voorziening. Vanuit de gedachte dat de afvaltarieven maximaal 100% kostendekkend zijn is een dergelijke voorziening ingesteld. Als de voorziening boven het plafond uitstijgt, wordt het meerdere aangewend in de afvalbegroting van het volgende jaar en zodoende betrokken bij de tariefsvorming.
NAAM Voorziening parkeren Wierden 54
Doel Het kunnen zorgen voor voldoende parkeercapaciteit in (de nabije omgeving van) het centrum van Wierden.
Stand per 1-1-2022 € 0 (begroot)
Stortingen Ontvangen bijdragen van derden worden jaarlijks gestort in deze voorziening. De bijdrage is door vaststelling van de notitie parkeerfonds in 2009 bepaald op € 6.500,- per parkeerplaatsbehoefte.
Onttrekkingen Bij afzonderlijk voorstel
Er wordt in de praktijk geen gebruik meer gemaakt van deze voorziening.
NAAM Voorziening parkeren Enter 55
Doel Het kunnen zorgen voor voldoende parkeercapaciteit in (de nabije omgeving van) het centrum van Enter.
Stand per 1-1-2022 € 0 (begroot)
Stortingen Ontvangen bijdragen van derden worden jaarlijks gestort in deze voorziening. De bijdrage is door vaststelling van de notitie parkeerfonds in 2009 bepaald op € 6.500,- per parkeerplaatsbehoefte.
Onttrekkingen Bij afzonderlijk voorstel
Er wordt in de praktijk geen gebruik meer gemaakt van deze voorziening.
NAAM Voorziening platteland Rood voor
Rood/Kwaliteitsimpuls groene omgeving(RvR/KGO)
Doel Zorgen voor investeringen in de ruimtelijke kwaliteit van het landelijk gebied in het kader van de regeling “Rood voor rood met gesloten beurs”.
Stand per 1-1-2022 € 184.089 (begroot)
Stortingen Bijdragen van derden, voortvloeiend uit deelname aan De “Rood voor rood”-regeling, waarbij het te investeren bedrag in ruimtelijke kwaliteit niet op de locatie (of elders)
Onttrekkingen Aanwending kan voor het vergoeden van sloopkosten van schuren plus 30 % gecorrigeerde vervangingswaarde, in die gevallen waarin de deelnemer geen compenserende kavel kan of wil verkrijgen of voor bekostiging van andere
investeringen in de ruimtelijke kwaliteit binnen het landelijke gebied van de gemeente.
Gemeentelijke bijdragen aan derden of investeringen zijn alleen mogelijk wanneer er middelen in de reserve aanwezig zijn. Het plafond is dan ook gelijk aan de omvang van de voorziening en de voorziening kan niet negatief staan.