Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Reusel-De Mierden

Beleidsregel Standplaatsen Reusel-De Mierden

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieReusel-De Mierden
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregel Standplaatsen Reusel-De Mierden
CiteertitelStandplaatsenbeleid Reusel-De Mierden
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerpOpenbare orde en veiligheid

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Vervangt het standplaatsenbeleid uit 2018.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

N.v.t.

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

07-01-2022Nieuwe regeling

21-12-2021

gmb-2022-389

BW21.0471

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregel Standplaatsen Reusel-De Mierden

Burgemeesters en wethouders van de gemeente Reusel-De Mierden

 

gelet op paragraaf 3.7.2. van de Verordening fysieke leefomgeving;

 

besluiten vast te stellen:

 

Standplaatsenbeleid Reusel-De Mierden

Hoofdstuk 1 Inleiding

 

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • 1.

    In deze beleidsregel wordt verstaan onder:

    • a.

      Aanvrager: de natuurlijke persoon die een vergunning aanvraagt;

    • b.

      VFL: Verordening fysieke leefomgeving Reusel-De Mierden;

    • c.

      Branche: verkoopactiviteiten binnen een bepaalde productgroep, zoals groenten en fruit, brood en banket, vis, zuivel en kaas, bloemen en planten, snacks en aanverwante artikelen, maar ook niet-etenswaren als kleding, schoenen en stoffen;

    • d.

      College: het college van burgemeester en wethouders van Reusel-De Mierden;

    • e.

      Feestdagen: dagen als bedoeld in artikel 1 van het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet;

    • f.

      Incidentele standplaats: een standplaats voor maximaal 12 dagen per jaar;

    • g.

      Jaarmarkt: een aangewezen jaarmarkt, als bedoeld in artikel 160, eerste lid, onder g van de Gemeentewet;

    • h.

      Reguliere standplaats: een standplaats voor het gehele jaar;

    • i.

      Standplaats: het vanaf een vaste plaats op een openbare weg en in de openlucht gelegen plaats te koop aanbieden, verkopen of afleveren van goederen dan wel diensten, gebruikmakend van fysieke middelen, zoals een kraam, een wagen of een tafel, niet zijnde een standplaats op een weekmarkt, jaarmarkt of evenement;

    • j.

      Tijdelijke standplaats: een standplaats uitsluitend voor het leveren van diensten, waarbij de standplaatshouder niet langer dan 6 maanden per jaar feitelijk wordt ingenomen;

    • k.

      Standplaatshouder: ieder aan wie door het college een standplaatsvergunning is verleend;

    • l.

      Weekmarkt: de warenmarkt op vrijdag in Reusel, welke krachtens een besluit van de gemeenteraad is aangewezen.

  • 2.

    Voor begripsbepalingen die niet in deze beleidsregel zijn voorzien, gelden de bepalingen uit de VFL.

 

Artikel 2 Toepassingsbereik

Deze beleidsregel is niet van toepassing op standplaatsen op een weekmarkt, een braderie/jaarmarkt, een evenement of op een terras dat onderdeel uitmaakt van een horecagelegenheid.

 

Hoofdstuk 2 Reguliere standplaatsen

 

 

Dit hoofdstuk is uitsluitend van toepassing op reguliere standplaatsen.

 

Paragraaf 2.1 De aanvraag

 

Artikel 3 Wijze van aanvragen

  • 1.

    Een standplaatsvergunning wordt aangevraagd op een daarvoor beschikbaar gesteld aanvraagformulier.

  • 2.

    De aanvrager overlegt bij het indienen van het aanvraagformulier de daarin opgenomen bijlagen.

 

Artikel 4 Persoon van de aanvrager

De aanvrager is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.

 

Artikel 5 Weigeringsgronden

  • 1.

    De algemene weigeringsgronden uit artikel 5.2.2 VFL zijn van toepassing:

    • a.

      de openbare orde (zoals het voorkomen of beperken van overlast);

    • b.

      de openbare veiligheid (zoals de verkeersveiligheid en de veiligheid voor personen en goederen);

    • c.

      de volksgezondheid;

    • d.

      de bescherming van het milieu (zoals het voorkomen of beperken van geluidsoverlast).

    • e.

      In het belang van deze weigeringsgronden wordt het maximaal aantal te verlenen reguliere standplaatsvergunningen beperkt.

  • 2.

    Op basis van artikel 3.7.2.1, lid 2 VFL kan een standplaatsvergunning ook worden geweigerd wegens strijd met een geldend bestemmingsplan, beheersverordening, exploitatieplan of voorbereidingsbesluit.

  • Een standplaats ingenomen op een terrein met een bestemming gelijk of vergelijkbaar met de bestemmingen “verblijfsdoeleinden”, “verkeersdoeleinden” of “groendoeleinden” wordt geacht conform het bestemmingsplan te zijn, tenzij wordt aangetoond dat de locatie nodig is om te voorzien in de parkeerbehoefte.

  • 3.

    Op basis van artikel 3.7.2.1, lid 3 onder a VFL kan een standplaatsvergunning eveneens worden geweigerd als de standplaats hetzij op zichzelf, hetzij in verband met de omgeving niet voldoet aan redelijke eisen van welstand.

  • Op de aangewezen locaties wordt een standplaats geacht te voldoen aan redelijke eisen van welstand.

  • 4.

    Op basis van artikel 3.7.2.1, lid 3 onder a VFL kan een standplaatsvergunning eveneens worden geweigerd indien als gevolg van bijzondere omstandigheden in de gemeente of in een deel van de gemeente redelijkerwijs te verwachten is dat door het verlenen van de vergunning voor een standplaats voor het verkopen van goederen een redelijk verzorgingsniveau voor de consument ter plaatse in gevaar komt.

  • Het redelijk verzorgingsniveau kan in het gedrang komen als binnen het verzorgingsgebied nog slechts één winkel gevestigd is in een bepaalde branche en deze winkel dreigt te verdwijnen door verlening van één of meerdere standplaatsvergunning(en). Om die reden wordt geen standplaatsvergunning verleend voor een branche waarvan nog maar 1 winkel is gevestigd in de kernen Hulsel, Hooge Mierde en Lage Mierde. Voor Reusel is er sprake van een dermate ruim bestedingspotentieel dat winkels in deze kern geen bescherming nodig hebben.

  • Aan weigering mogen geen andere economische motieven of behoefteaspecten ten grondslag liggen.

  • Deze weigeringsgrond geldt niet voor standplaatsen die diensten verlenen, omdat dit door de Europese Dienstenrichtlijn wordt beschouwd als een economische, niet toegestane, belemmering voor het vrije verkeer van diensten.

 

Artikel 6 Volgorde aanvragen

  • 1.

    Aanvragen worden op volgorde van ontvangst behandeld.

  • 2.

    Als dag van ontvangst wordt de dag aangemerkt waarop het bestuursorgaan de aanvraag volgens het post- c.q. zaaksysteem heeft ontvangen.

  • 3.

    Uitzondering hierop wordt gemaakt voor de verkoop van ijs op de locatie Vijfsprong Poppelsedijk/Prins Hendriklaan in Hooge Mierde. Bij meer dan 1 aanvraag wordt middels loting bepaald voor welke aanvraag vergunning wordt verleend.

 

Paragraaf 2.2 De vergunning

 

Artikel 7 Duur

  • 1.

    Een standplaatsvergunning wordt voor 5 jaar verleend.

  • 2.

    Na afloop van de termijn kan de vergunning steeds met 5 jaar worden verlengd

  • 3.

    Uitzondering hierop wordt gemaakt voor de verkoop van ijs op de locatie Vijfsprong Poppelsedijk/Prins Hendriklaan in Hooge Mierde. Hiervoor wordt vergunning verleend voor 1 jaar.

 

Artikel 8 Inhoud vergunning

  • 1.

    In de standplaatsvergunning wordt in ieder geval vermeld:

    • a.

      een omschrijving van de toegewezen standplaats met vermelding van de afmetingen en het kadastraal nummer van de locatie;

    • b.

      een omschrijving van de verkoopinrichting;

    • c.

      de branche waarin door de standplaatshouder op de hem toegewezen standplaats goederen worden verkocht of diensten worden aangeboden;

    • d.

      de dag(en) en de tijden waarop van de standplaats gebruik mag worden gemaakt;

    • e.

      de motivering van het besluit.

  • 2.

    Aan een standplaatsvergunning voor een standplaats worden de voorschriften opgenomen in de artikelen 18 en 19 opgenomen.

 

Artikel 9 Kosten

  • 1.

    Voor het aanvragen van een vergunning zijn leges verschuldigd. De hoogte hiervan wordt jaarlijks vastgesteld in de gemeentelijke legesverordening en bijbehorende tarieventabel. Wanneer tweemaal een halve dag een standplaats wordt ingenomen, wordt voor de leges uitgegaan van 1 dag.

  • 2.

    Voor het gebruik van gemeentelijke (nuts)voorzieningen moet worden betaald. De kosten voor aansluiten en verbruik worden afzonderlijk in rekening gebracht en zijn bovenop de leges verschuldigde.

 

Artikel 10 Gebruikelijke vakantieperiode

  • 1.

    Een standplaatshouder mag een standplaats vanwege vakantie éénmaal in de maanden april tot en met september en éénmaal in de maanden oktober tot en met maart een aaneengesloten periode van ten hoogste 4 weken de standplaats niet innemen zonder dat de vergunning wordt ingetrokken.

  • 2.

    Indien een standplaatshouder een langere periode wegens vakantie de standplaats niet in zal nemen, moet de standplaatshouder dit tijdig voorafgaand aan de betreffende vakantieperiode aan het college meedelen.

  • 3.

    Standplaatshouder kan zich bij vakantie laten vervangen. De standplaatshouder deelt de naam van de persoon die vervangt en voor welke periode mee aan het college voordat de standplaats door de vervanger wordt ingenomen.

 

Artikel 11 Ziekte standplaatshouder

  • 1.

    Een standplaatshouder die wegens ziekte verhinderd is zijn standplaats in te nemen, moet het college binnen één week, vanaf de eerste dag van ziekte, daarvan schriftelijk in kennis stellen.

  • 2.

    Standplaatshouder kan zich bij ziekte laten vervangen. De standplaatshouder deelt de naam van de persoon die vervangt mee aan het college voordat de standplaats door de vervanger wordt ingenomen.

 

Artikel 12 Overschrijving standplaatsvergunning

  • 1.

    Bij overlijden van standplaatshouder, blijvende arbeidsongeschiktheid of het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd van de standplaatshouder kan de vergunning over worden geschreven op de echtgenoot, samenwonende partner, een persoon die minimaal 3 jaar in loondienst van het bedrijf heeft gewerkt of een persoon die gedurende minimaal 3 jaar als mede-eigenaar van het bedrijf heeft gefunctioneerd. De vergunning wordt uitsluitend overgeschreven als aan alle in dit beleid genoemde voorwaarden wordt voldaan.

  • 2.

    Een verzoek tot overschrijving moet binnen 3 maanden na het voordoen van één van bovengenoemde situaties bij het college wordt ingediend. Aanvragen in dit verband die na de voornoemde termijn zijn ontvangen worden niet in behandeling genomen. Paragraaf 2.2. is van overeenkomstige toepassing.

  • 3.

    In het geval dat een rechtsopvolger, zoals bedoeld in het eerste lid, al een vergunning heeft voor het innemen van een andere standplaats binnen de gemeente, vervalt de vergunning voor die andere standplaats van rechtswege op het moment van het effectueren van de gewenste overschrijving.

 

Artikel 13 Intrekken vergunning

  • 1.

    Standplaatshouder kan het college verzoeken de standplaatsvergunning in te trekken. Bij het intrekken van een vergunning moet minimaal 1 maand opzegtermijn in acht worden genomen. De standplaatshouder moet daarom minimaal 1 maand voor het feitelijk niet meer innemen van de standplaats de het college hiervan schriftelijk op de hoogte te stellen.

  • 2.

    Het college kan de standplaatsvergunning in aanvulling op artikel 5.3.1 van de Verordening fysieke leefomgeving Reusel-De Mierden intrekken vanwege het opheffen van de standplaatslocatie vanwege herinrichting van het geografische gebied waarbinnen de standplaatslocatie zich bevindt.

  • 3.

    Op het moment dat het college het voornemen tot intrekken van de vergunning op basis van het tweede lid kenbaar maakt aan standplaatshouder, treedt het college in overleg met standplaatshouder voor een alternatieve standplaatslocatie.

  • 4.

    Tenzij dit in de vergunning voor het innemen van een standplaats op de alternatieve locatie als expliciete voorwaarde is opgenomen, heeft standplaatshouder geen terugkeergarantie naar de oude standplaatslocatie.

 

Paragraaf 2.3 Standplaatsen

 

Artikel 14 Locaties

Standplaatsen mogen uitsluitend worden ingenomen op de volgende locaties:

  • a.

    Markt in Reusel;

  • b.

    Myrthaplein in Hooge Mierde;

  • c.

    Dorpsplein in Lage Mierde

  • d.

    Huisacker, plein bij de school en de voormalige kerk, in Hulsel;

  • e.

    Vijfsprong Poppelsedijk/Prins Hendriklaan in Hooge Mierde.

 

Artikel 15 Dagen en tijden

  • 1.

    Een standplaats mag worden ingenomen op de volgende dagen en tijden:

    • a.

      Markt in Reusel:

  • Maandag tot en met zondag tussen 8.00 en 18.00 uur.

    • b.

      Myrthaplein in Hooge Mierde:

  • Maandag tot en met zaterdag tussen 8.00 en 18.00 uur.

    • c.

      Dorpsplein in Lage Mierde:

  • Maandag tot en met zaterdag tussen 8.00 en 18.00 uur.

    • d.

      Huisacker in Hulsel:

  • Maandag tot en met zaterdag tussen 8.00 en 18.00 uur.

    • e.

      Vijfsprong Poppelsedijk/Prins Hendriklaan in Hooge Mierde:

  • Elke dag van de week tussen 10.00 en 22.00 uur.

  • 2.

    Het bepaalde in het eerste lid is niet van toepassing in incidentele gevallen en wanneer sprake is van een bijzondere gelegenheid.

  • 3.

    Onder een bijzondere gelegenheid als bedoeld in het tweede lid worden in ieder geval verstaan: een braderie/jaarmarkt, een evenement ter plaatse, carnaval, kermis en feestdagen.

  • 4.

    Wanneer hoofdzakelijk sprake is van het verkopen van etenswaren voor directe consumptie kan voor maximaal 3 dagen in de week een tijdstip tussen 10.00 en 22.00 worden verbonden aan de vergunning, ook voor de zondag in de kernen Hooge Mierde, Lage Mierde en Hulsel.

 

Artikel 16 Aantal standplaatsen per locatie

Het aantal standplaatsen per locatie is aan de volgende maxima gebonden:

  • a.

    Markt in Reusel:

  • 1 standplaats per dag.

  • b.

    Myrthaplein in Hooge Mierde:

  • 6 standplaatsen per dag.

  • c.

    Dorpsplein in Lage Mierde:

  • 6 standplaatsen per dag.

  • d.

    Huisacker in Hulsel:

  • 6 standplaatsen per dag.

  • e.

    Vijfsprong Poppelsedijk/Prins Hendriklaan in Hooge Mierde:

  • 1 standplaats per dag per jaar.

 

Artikel 17 Branches

  • 1.

    Op een standplaatslocatie mag per dag gezien maximaal één aanbieder per branche tegelijkertijd standplaats houden.

  • 2.

    De standplaats op vijfsprong Poppelsedijk/Prins Hendriklaan in Hooge Mierde mag uitsluitend worden ingenomen voor de verkoop van ijs.

  • 3.

    In Hooge Mierde en Lage Mierde wordt geen standplaatsvergunning verleend voor de verkoop van brood en banket.

 

Artikel 18 Innemen standplaats

  • 1.

    Voordat de standplaats voor de eerste keer fysiek wordt ingenomen moet vooraf contact op worden genomen met het team Ruimtelijk Beheer van de afdeling Ontwikkeling en Dienstverlening om de exacte plaats van de standplaats te bepalen.

  • 2.

    De standplaatsinrichting mag een frontbreedte van maximaal 10 meter hebben en een diepte van maximaal 3 meter.

  • 3.

    Er mag geen terras worden ingericht op de standplaats. Maximaal 2 statafels mogen tot de standplaatsinrichting behoren.

  • 4.

    De standplaatsinrichting mag maximaal een uur voor aanvang van het tijdstip, waarop volgens de vergunning gestart mag worden met de activiteiten, worden geplaatst. Maximaal een uur na afloop van het tijdstip, waarop volgens de vergunning gestopt moet worden met de activiteiten, moet de standplaatsinrichting zijn verwijderd.

  • 5.

    Standplaatshouder is verplicht zijn standplaats voor zonsopgang en vanaf zonsondergang voorzien te hebben van een verlichting, welke geen hinder toebrengt aan omwonenden en waarmee de uitgestalde goederen helder verlicht zijn.

  • 6.

    De standplaats mag niet worden ingenomen op feestdagen.

  • 7.

    Het college heeft het recht om tijdelijk een andere plaats toe te wijzigen in geval van bijvoorbeeld onderhoudswerkzaamheden of evenementen.

  • 8.

    De standplaats moet zo worden ingericht dat zo min mogelijk parkeergelegenheid verloren gaat.

  • 9.

    Het is niet toegestaan wagens te parkeren op de plaats waarop deze standplaatsvergunning betrekking heeft, tenzij onlosmakelijk verbonden met het innemen van de standplaats.

  • 10.

    De standplaats moet zo worden ingenomen dat geen overlast wordt veroorzaakt en dat de verkeersvrijheid en -veiligheid niet in het gedrang komen.

  • 11.

    Er mag geen gebruik worden gemaakt van luidsprekers en versterkers.

  • 12.

    Standplaatshouder is verplicht er zorg voor te dragen dat zijn standplaats steeds een goed verzorgd aanzien biedt.

  • 13.

    Voor het inzamelen van afval moeten voldoende voorzieningen worden getroffen.

  • 14.

    Bij het ontruimen moet de standplaatshouder zijn standplaats en de onmiddellijke omgeving daarvan schoon opleveren.

  • 15.

    Afvalwater mag alleen worden afgevoerd via een rioolput in de omgeving van de ingenomen standplaats.

 

Artikel 19 Verplichtingen rondom het gebruik van de standplaats

  • 1.

    Voor noodgevallen of andere zaken is de in de vergunning aangewezen contactpersoon telefonisch bereikbaar. Als de contactpersoon (tijdelijk) wijzigt, wordt de naam en het telefoonnummer van de nieuwe contactpersoon zo snel mogelijk aan het college doorgegeven.

  • 2.

    De standplaats moet door de standplaatshouder persoonlijk worden ingenomen, tenzij sprake is van een uitzondering als genoemd in de artikelen 10 tot en met 12.

  • 3.

    De standplaatshouder moet zich kunnen legitimeren door middel van een officieel identiteitsbewijs. De standplaatshouder moet dit identiteitsbewijs op eerste aanvraag aan de toezichthouder tonen.

  • 4.

    Eventuele aanwijzingen van met opsporing en/of toezicht belaste personen moeten stipt en onmiddellijk worden opgevolgd.

  • 5.

    Verkoop van eet- en drinkwaren moet voldoen aan het gestelde in de Warenwet.

  • 6.

    Alle mogelijke maatregelen moeten worden getroffen om te voorkomen dat de gemeente Reusel-De Mierden of derden, als gevolg van het gebruik van maken van de standplaats, schade lijden.

  • 7.

    De standplaatshouder moet voldoende verzekerd zijn en blijven tegen vorderingen tot schadevergoeding, waartoe hij als gebruiker van een standplaats krachtens wettelijke aansprakelijkheidsbepalingen zou kunnen worden verplicht wegens aan derden toegebrachte schade.

  • 8.

    De gemeente Reusel-De Mierden is niet aansprakelijk voor eventuele ongevallen en schade.

 

Hoofdstuk 3 Tijdelijke en incidentele standplaatsen

 

 

Paragraaf 3.1 De aanvraag

 

Artikel 20 Wijze van aanvragen

  • 1.

    Een standplaatsvergunning wordt aangevraagd op een daarvoor beschikbaar gesteld aanvraagformulier.

  • 2.

    De aanvrager overlegt bij het indienen van het aanvraagformulier de daarin opgenomen bijlagen.

 

Artikel 21 Weigeringsgronden

  • 1.

    De algemene weigeringsgronden uit artikel 5.2.2 van de VFL zijn van toepassing.

  • 2.

    Op basis van artikel 3.7.2.1, lid 2 VFL kan een standplaatsvergunning ook worden geweigerd wegens strijd met een geldend bestemmingsplan, beheersverordening, exploitatieplan of voorbereidingsbesluit.

  • Een standplaats ingenomen op een terrein met een bestemming gelijk of vergelijkbaar met de bestemmingen “verblijfsdoeleinden”, “verkeersdoeleinden” of “groendoeleinden” wordt geacht conform het bestemmingsplan te zijn, tenzij wordt aangetoond dat de locatie nodig is om te voorzien in de parkeerbehoefte.

  • 3.

    Op basis van artikel 3.7.2.1, lid 3 onder a VFL kan een standplaatsvergunning eveneens worden geweigerd als de standplaats hetzij op zichzelf, hetzij in verband met de omgeving niet voldoet aan redelijke eisen van welstand.

  • Op de aangewezen locaties wordt een standplaats geacht te voldoen aan redelijke eisen van welstand. Incidentele standplaatsen worden gelet op de beperkte duur geacht te voldoen aan redelijke eisen van welstand. Bij tijdelijke standplaatsen op niet aangewezen locaties moet aan de hand van een advies van de Welstandscommissie dan wel de gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit Reusel-De Mierden worden geoordeeld of sprake is van redelijke eisen van welstand en er dus geen sprake is van een ernstige verstoring van het straatbeeld.

  • 4.

    Op basis van artikel 3.7.2.1, lid 3 onder b VFL kan een standplaatsvergunning eveneens worden geweigerd indien als gevolg van bijzondere omstandigheden in de gemeente of in een deel van de gemeente redelijkerwijs te verwachten is dat door het verlenen van de vergunning voor een standplaats voor het verkopen van goederen een redelijk verzorgingsniveau voor de consument ter plaatse in gevaar komt.

  • Bij een incidentele standplaats komt het redelijk verzorgingsniveau niet in gevaar, omdat het slechts om een beperkte duur gaat.

  • Aan weigering mogen geen economische motieven of behoefteaspecten ten grondslag liggen. Deze weigeringsgrond geldt niet voor standplaatsen die diensten verlenen, omdat dit door de Europese Dienstenrichtlijn wordt beschouwd als een economische, niet toegestane, belemmering voor het vrije verkeer van diensten. Bij een tijdelijke standplaats kan dan ook geen sprake zijn van een standplaats die een redelijk verzorgingsniveau in gevaar brengt.

 

Artikel 22 Volgorde aanvragen

  • 1.

    Aanvragen worden op volgorde van ontvangst behandeld.

  • 2.

    Als dag van ontvangst wordt de dag aangemerkt waarop het bestuursorgaan de aanvraag volgens het post- c.q. zaaksysteem heeft ontvangen.

 

Paragraaf 3.2 De vergunning

 

Artikel 23 Duur

  • 1.

    Een tijdelijke standplaatsvergunning wordt verleend voor maximaal een jaar, waarbij de standplaats feitelijk maximaal 6 maanden per jaar ingenomen mag worden. Indien het een jaarlijks terugkerende tijdelijke standplaats betreft wordt de vergunning verleend voor 5 jaar. Per vergunning wordt bekeken welke duur wordt toegestaan.

  • 2.

    Een incidentele standplaatsvergunning wordt verleend voor maximaal 12 dagen per jaar. Indien het een jaarlijks terugkerende incidentele standplaats betreft wordt de vergunning verleend voor 5 jaar.

 

Artikel 24 Inhoud vergunning

  • 1.

    In de standplaatsvergunning wordt in ieder geval vermeld:

    • a.

      een omschrijving van de toegewezen standplaats met vermelding van de afmetingen en het kadastraal nummer van de locatie;

    • b.

      een omschrijving van de verkoopinrichting;

    • c.

      de branche waarin door de standplaatshouder op de hem toegewezen standplaats goederen worden verkocht of diensten worden aangeboden;

    • d.

      de dag(en) en de tijden waarop van de standplaats gebruik mag worden gemaakt;

    • e.

      de motivering van het besluit.

  • 2.

    Aan een standplaatsvergunning voor een tijdelijke of incidentele standplaats worden de voorschriften opgenomen in de artikelen 28 en 29 opgenomen.

 

Artikel 25 Kosten

  • 1.

    Voor het aanvragen van een vergunning zijn leges verschuldigd. De hoogte hiervan wordt jaarlijks vastgesteld in de gemeentelijke legesverordening.

  • 2.

    Voor het gebruik van gemeentelijke (nuts)voorzieningen moet worden betaald. De kosten voor aansluiten en verbruik worden afzonderlijk in rekening gebracht en zijn bovenop de leges verschuldigde.

 

Paragraaf 3.3 Standplaatsen

 

Artikel 26 Locaties

Tijdelijke en incidentele standplaatsen zijn niet gebonden aan de in artikel 14 van hoofdstuk 2 bedoelde standplaatslocaties.

 

Artikel 27 Dagen en tijden

  • 1.

    Aan tijdelijke en incidentele standplaatsen kunnen tijden worden verbonden gelegen op maandag tot en met vrijdag tussen 8.00 uur en 18.00 uur en op zaterdag en zondag tussen 09.00 uur en 18.00 uur, waarbinnen vanaf de locatie activiteiten mogen worden uitgeoefend.

  • 2.

    Het bepaalde in het eerste lid is niet van toepassing wanneer sprake is van een bijzondere gelegenheid.

  • 3.

    Onder een bijzondere gelegenheid als bedoeld in het tweede lid worden in ieder geval verstaan: een braderie/jaarmarkt, een evenement ter plaatse, carnaval, kermis en feestdagen.

  • 4.

    In de uren van 18.00 uur tot 8.00 uur wordt uitsluitend een incidentele standplaatsvergunning ten behoeve van een bijzondere gelegenheid, als bedoeld in het derde lid, verleend.

 

Artikel 28 Innemen standplaats

  • 1.

    Voordat de standplaats fysiek wordt ingenomen moet vooraf contact op worden genomen met team Ruimtelijk Beheer van de afdeling Ontwikkeling en Dienstverlening om de exacte plaats van de standplaats te bepalen.

  • 2.

    De standplaatsinrichting mag een frontbreedte van maximaal 10 meter hebben en een diepte van maximaal 3 meter.

  • 3.

    Er mag geen terras worden ingericht op de standplaats. Maximaal 2 statafels mogen tot de standplaatsinrichting behoren.

  • 4.

    De standplaatsinrichting mag maximaal een uur voor aanvang van het tijdstip, waarop volgens de vergunning gestart mag worden met de activiteiten, worden geplaatst. Maximaal een uur na afloop van het tijdstip, waarop volgens de vergunning gestopt moet worden met de activiteiten, moet de standplaatsinrichting zijn verwijderd.

  • 5.

    Standplaatshouder is verplicht zijn standplaats voor zonsopgang en vanaf zonsondergang voorzien te hebben van een verlichting, welke geen hinder toebrengt aan omwonenden en waarmee de uitgestalde goederen helder verlicht zijn.

  • 6.

    De standplaats moet zo worden ingericht dat zo min mogelijk parkeergelegenheid verloren gaat.

  • 7.

    Het is niet toegestaan wagens te parkeren op de plaats waarop deze standplaatsvergunning betrekking heeft, tenzij onlosmakelijk verbonden met het innemen van de standplaats.

  • 8.

    De standplaats moet zo worden ingenomen dat geen overlast wordt veroorzaakt en dat de verkeersvrijheid en -veiligheid niet in het gedrang komen.

  • 9.

    Er mag geen gebruik worden gemaakt van luidsprekers en versterkers.

  • 10.

    Standplaatshouder is verplicht er zorg voor te dragen dat zijn standplaats steeds een goed verzorgd aanzien biedt.

  • 11.

    Voor het inzamelen van afval moeten voldoende voorzieningen worden getroffen.

  • 12.

    Bij het ontruimen moet de standplaatshouder zijn standplaats en de onmiddellijke omgeving daarvan schoon opleveren.

  • 13.

    Afvalwater mag alleen worden afgevoerd via een rioolput in de omgeving van de ingenomen standplaats.

 

Artikel 29 Verplichtingen rondom het gebruik van de standplaats

  • 1.

    Voor noodgevallen of andere zaken is de in de vergunning aangewezen contactpersoon telefonisch bereikbaar. Als de contactpersoon (tijdelijk) wijzigt, wordt de naam en het telefoonnummer van de nieuwe contactpersoon zo snel mogelijk aan het college doorgegeven.

  • 2.

    Eventuele aanwijzingen van met opsporing en/of toezicht belaste personen moeten stipt en onmiddellijk worden opgevolgd.

  • 3.

    Verkoop van eet- en drinkwaren moet voldoen aan het gestelde in de Warenwet.

  • 4.

    Alle mogelijke maatregelen moeten worden getroffen om te voorkomen dat de gemeente Reusel-De Mierden of derden, als gevolg van het gebruik van maken van de standplaats, schade lijden.

  • 5.

    De standplaatshouder moet voldoende verzekerd zijn en blijven tegen vorderingen tot schadevergoeding, waartoe hij als gebruiker van een standplaats krachtens wettelijke aansprakelijkheidsbepalingen zou kunnen worden verplicht wegens aan derden toegebrachte schade.

  • 6.

    De gemeente Reusel-De Mierden is niet aansprakelijk voor eventuele ongevallen en schade.

 

Paragraaf 3.4 Omgevingsvergunning

 

Artikel 30 Aanvraag omgevingsvergunning

Bij een tijdelijke standplaatsvergunning kan sprake zijn van een bouwwerk waarvoor ook een omgevingsvergunning is vereist. Er is sprake van een bouwwerk wanneer:

  • 1.

    er sprake is van een driedimensionaal gebouwd object (constructie);

  • 2.

    er sprake is van een omvang van minimaal 2 m² (enige omvang);

  • 3.

    het bouwwerk direct of indirect steun vindt in of op de grond (direct of indirect steun in of op de grond);

  • 4.

    het bouwwerk bedoeld is om ter plaatse te functioneren (ter plaatse functioneren).

De objecten op standplaatsen voldoen aan deze criteria, maar zijn daarmee niet direct omgevingsvergunningplichtig. Vooral criterium 4 is hierbij van belang. Over het algemeen is een object bedoeld om ter plaatse te functioneren als het object langer dan 31 dagen op dezelfde plaats staat. Er moet dan wel sprake zijn van een permanent karakter. Bij een onderzoekswagen e.d. is wel sprake van een periode langer dan 31 dagen, maar niet van een permanent karakter. Daarvoor is dus geen omgevingsvergunning vereist.

Of sprake is van een omgevingsvergunningplicht moet per geval worden beoordeeld. Is een omgevingsvergunning vereist dan blijft ook een tijdelijke standplaatsvergunning vereist.

 

Hoofdstuk 4 Slotbepalingen

 

 

Artikel 31 Ruimer dan de beleidsregel

Het college blijft bevoegd om af te wijken van deze beleidsregel. Het college heeft de bevoegdheid om af te wijken van de beleidsregel, binnen de mogelijkheden van de Verordening fysieke leefomgeving Reusel-De Mierden. Afwijken van de beleidsregel is mogelijk wanneer deze onevenredig zijn in verhouding tot de met de beleidsregels te dienen doelen.

 

Artikel 32 Inperken van de beleidsregel

Het college heeft de mogelijkheid om de beleidsregel in te perken in specifieke situaties, vooral in onderstaande situaties:

  • 1.

    Het woon- en leefmilieu van de omgeving aangetast wordt;

  • 2.

    De verkeersveiligheid onevenredig wordt aangetast;

  • 3.

    Belangen van derden onevenredig worden geschaad;

  • 4.

    De economische uitvoerbaarheid voor de gemeente niet is aangetoond.

 

Artikel 33 Intrekking eerdere beleidsregel en inwerkingtreding

  • 1.

    Deze beleidsregel treedt in werking op de dag na bekendmaking.

  • 2.

    De “Beleidsregel standplaatsenbeleid Reusel-De Mierden 2018”, wordt per gelijke datum ingetrokken.

 

Artikel 34 Overgangsregeling

De Beleidsregel standplaatsenbeleid Reusel-De Mierden 2018 blijft van toepassing op aanvragen waarop nog niet is beslist op het moment van inwerkingtreding van deze beleidsregels.

Voor reguliere standplaatsvergunningen verleend onder het regime van de “Beleidsregel collecteren, venten en standplaatsen 2014” wordt een uitsterfbeleid gehanteerd. Dit betekent dat bestaande rechten worden gerespecteerd, zolang er geen intrekkingsgronden van toepassing zijn.

 

Artikel 35 Citeertitel

Deze beleidsregel kan worden aangehaald als “Standplaatsenbeleid Reusel-De Mierden”.

 

 

 

 

Aldus besloten door burgemeester en wethouders van Reusel-De Mierden op 21 december 2021.

de secretaris,

mr. R.P.B.M. Brekelmans

de burgemeester,

mw. A.J.M.H. van de Ven