Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Buren

Subsidieregeling gemeente Buren 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBuren
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieregeling gemeente Buren 2022
CiteertitelSubsidieregeling gemeente Buren 2022
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR407946

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2022Nieuw

21-12-2021

gmb-2021-474775

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieregeling gemeente Buren 2022

De burgemeester en wethouders van Buren besluiten vast te stellen de Subsidieregeling gemeente Buren 2022:

 

Artikel 1. Toepassingsbereik

Het bepaalde in deze subsidieregeling is enkel van toepassing op de verstrekking van subsidies door burgemeester en wethouders voor de in artikel 2 en artikel 3 bedoelde activiteiten.

 

Artikel 2. Activiteiten

 

  • 1.

    Subsidie kan worden verstrekt voor activiteiten die bijdragen aan de volgende door de gemeente beoogde maatschappelijke effecten:

    a. Taakveld ‘Milieu en duurzaamheid’:

    b. Taakveld :”Samenkracht en Burgerparticipatie”:

    c. Taakveld “Economische Promotie”

Artikel 3 Verdeelregels

Beleidsdoelen en activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen:

 

  • 1.

    Aanpak zwerfafval ‘Buurtjutters Buren’

    Doelstelling: Terugdringen van zwerfafval door de inzet van verenigingen en stichtingen in de gemeente Buren.

    Beheerproduct: Milieu

    Subsidievorm: Jaarlijkse subsidie

    Let op, afwijking aanvraagtermijn: In afwijking van het bepaalde in de Subsidieverordening dient de aanvraag voor deze subsidie bij het college te zijn ingediend vóór 15 september van het jaar voorafgaand aan het jaar waarvoor subsidie wordt aangevraagd.

    Beslistermijn: In afwijking van het bepaalde in de Subsidieverordening bedraagt de beslistermijn 6 weken na binnenkomst van de aanvraag

    Subsidiegrondslag: subsidie wordt vastgesteld op basis van: geadopteerd deelgebied het aantal uitgevoerde schoonmaakmomenten

     

Minimaal aantal deelgebieden

aantal schoonmaak-momenten

Maximale bijdrage per schoonmaak-moment

Totale maximale bijdrage per deelgebied

25

4

€ 250,-

€ 1.000,-

Beoordelingscriteria:

  • -

    alleen verenigingen en stichtingen in de gemeente Buren die sport-, maatschappelijke- of hobbymatige doeleinden hebben, kunnen subsidie aanvragen;

  • -

    in afwijking van het gestelde in de Subsidieverordening wordt de aanvraag ingediend op een door het college vastgesteld aanvraagformulier;

  • -

    op het aanvraagformulier geeft de aanvrager de voorkeur aan voor één of meerdere deelgebieden. De gemeente wijst de deelgebieden definitief toe naar volgorde van binnenkomst;

  • -

    de betreffende verenigingen en stichting adopteren het aangewezen deelgebied in de buurt;

  • -

    met circa 10 – 20 personen per vereniging of stichting wordt het deelgebied op vier momenten in het jaar vrij gemaakt van zwerfafval;

  • -

    de gemeente stelt vast in welke perioden de schoonmaakmomenten plaats dienen te vinden;

  • -

    voor de uitvoering van de werkzaamheden volgt de vereniging of stichting de aanwijzingen van de gemeente op;

  • -

    de gemeente organiseert een informatiemoment, waarbij de coördinator van de vereniging of stichting een heldere veldinstructie voor de opruimactie krijgt;

  • -

    de gemeente verstrekt de benodigde materialen zoals handschoenen, knijpers, vuilniszakken en verzamelcontainers en zorgt voor de afvoer van het verzamelde afval;

  • -

    de gemeente sluit een WA- en ongevallenverzekering af, zodat alle leden verzekerd zijn;

  • -

    bij minder dan 25 aanvragen kan een vereniging of stichting meerdere deelgebieden adopteren;

  • -

    binnen een week na het schoonmaakmoment levert de vereniging of stichting het door het college vastgestelde gereedmeldingsformulier aan;

  • -

    na ontvangst van het gereedmeldingsformulier neemt het college een besluit tot subsidievaststelling;

  • -

    het subsidiebedrag wordt uitgekeerd na de subsidievaststelling overeenkomstig de Subsidieverordening.

 

  • 2.

    Compensatie OZB verenigingen en dorpshuizen

    Doelstelling: Compensatie OZB verenigingen en dorpshuizen

    Doelgroep: Alle verenigingen en dorpshuizen die werken met vrijwilligers en die ruimte huren en/of in eigendom hebben.

    Beheerproduct: Belastingen

    Subsidievorm: Jaarlijkse subsidie

    Budget:  € 30.000,-

    Werkwijze: Na afloop van de bezwaarperiode die volgt op de aanslag OZB maakt de gemeente de verdeelsleutel voor de teruggaaf. Uitkering wordt gedaan naar rato naar hoogte van de aanslag.

 

  • 3.

    Bijdrage buurt- en straatcontactbijeenkomsten

    Doelstelling: Versterken buurt- en straatcontactbijeenkomsten

    Doelgroep: Inwoners met een kleinschalige activiteit gericht op het versterken van het onderlinge contact.

    Beheerproduct: Leefbaarheid

    Subsidievorm: Eenmalige subsidie

    Budget: € 3.000,-

Beoordelingscriteria:

  • -

    De activiteit draagt bij aan een gezelliger, veiliger of schonere omgeving.

  • -

    De gemeentelijke bijdrage is voor de organisatie van kleinschalige activiteiten en ontmoeting: kosten voor geluidsinstallatie, versiering, spelmateriaal, prijsjes, enzovoort. De gemeentelijke bijdrage is niet voor etenswaren, drank, servies, een barbecue, enzovoort.

  • -

    De activiteit is toegankelijk voor alle bewoners van een bepaalde straat, blokken of buurt. In dat gebied worden geen bewoners uitgesloten.

  • -

    In hetzelfde doelgebied komt dezelfde activiteit of doelgroep één keer per jaar in aanmerking voor een gemeentelijke bijdrage.

  • -

    De gemeentelijke bijdrage is aanvullend op de bijdrage van de organisatie of de deelnemers. De gemeentelijke bijdrage is de helft van de totale kosten. De maximale gemeentelijke bijdrage is € 100,- per activiteit.

Werkwijze:

  • -

    In afwijking van het bepaalde in de Subsidieverordening moet de aanvraag voor de gemeentelijke bijdrage tenminste twee weken voor de activiteit plaatsvindt bij de gemeente binnen zijn per e-mail of per brief. In de aanvraag geeft de aanvrager aan waarom de activiteit aan de door de gemeente gestelde voorwaarden voldoet.

  • -

    De aanvrager schiet zelf de gemeentelijke bijdrage voor.

  • -

    De aanvrager vraagt binnen drie weken na de activiteit plaatsvindt definitief de gemeentelijke bijdrage aan. Dit door het toegezegde bedrag te declareren per e-mail of per brief. Daarbij stuurt de aanvrager een eenvoudig verslag waaruit blijkt dat de activiteit plaatsvond en hoeveel mensen er aan mee deden. Daarin maakt de aanvrager ook aannemelijk wat de kosten waren.

  • -

    Bij de definitieve aanvraag (of: declaratie) vermeldt de aanvrager naam, adres, telefoonnummer, e-mailadres en rekeningnummer. Het college beslist vervolgens over het al dan niet toekennen van een gemeentelijke bijdrage.

  •  

  • 4.

    Bijdrage Leefbaarheidsbudget

Doelstelling: Inwoners financieel te ondersteunen en ze daardoor in staat te stellen om (kleine en grote) initiatieven per kern te ontwikkelen.

Doelgroep: Inwoners met initiatieven gericht op het verbeteren van hun sociale- en fysieke leefomgeving.

Beheerproduct: Leefbaarheid

Subsidievorm: Eenmalige subsidie

Aanvraag: In afwijking van het bepaalde in de Subsidieverordening moet de aanvraag voor de gemeentelijke bijdrage tenminste vier weken voor de activiteit plaatsvindt bij de gemeente binnen zijn per e-mail, per brief of via het e-formulier. In de aanvraag geeft de aanvrager aan waarom de activiteit aan de door de gemeente gestelde voorwaarden voldoet. Daarnaast voegt de aanvrager een begroting toe. Beslistermijn: In afwijking van het bepaalde in de Subsidieverordening besluit het college over subsidieaanvragen uiterlijk vier weken na ontvangst van de aanvraag.

Budget: Per initiatiefnemer is maximaal 750 euro beschikbaar. Er is een hoger bedrag beschikbaar indien meerdere initiatiefnemers samenwerken voor een initiatief. Dit geldt niet wanneer de initiatiefnemers privépersonen betreffen. Er geldt een budgetplafond van 30.000 euro.

Aanvrager: Voor subsidie komen in aanmerking rechtspersonen of privépersonen.

Beoordelingscriteria:

  • a)

    De activiteit heeft een positief effect op de sociale- of fysieke leefomgeving en draagt bij aan ontmoeting en verbinding tussen meerdere inwoners.

  • b)

    Initiatieven zijn gericht op meerdere inwoners.

  • c)

    Een activiteit heeft draagvlak binnen de straat, buurt of kern.

  • d)

    De activiteit is toegankelijk voor alle bewoners van een bepaalde straat, buurt of kern.

  • e)

    De aanvrager ontving niet eerder in het kalenderjaar een subsidie vanuit ‘Bijdrage Leefbaarheidsbudget’.

  • f)

    De activiteit is niet strijdig met één van de gemeentelijke beleidsdoelstellingen.

Let op: De aanvrager stuurt binnen een maand na realisatie van de activiteit een eenvoudig verslag. ​

 

  • 5.

    Milieu en duurzaamheid

Doelstelling:

  • -

    Het ontwikkelen, stimuleren en faciliteren van activiteiten, initiatieven en bewustzijn, op het gebeid van milieu en duurzaamheid in brede zin en met name de energietransitie, warmtetransitie, klimaatadaptatie en circulaire economie.

  • -

    Stimulering en activering zijn wezenlijke onderdelen omdat het niet louter en technische opgave betreft, maar zeker ook een maatschappelijke bewustzijn en gedrag wat betreft en duurzaamheid en milieu.

Taakveld: Milieu(beheer)

Subsidievorm: Eenmalige subsidie

Budget: 120.000 euro

  • -

    Beschikbare ruimte binnen de van toepassing zijn de beheerproducten onder taakveld 73 Milieu(beheer)

 

Artikel 4. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

Voor subsidie komen de redelijk gemaakte kosten in aanmerking die direct verbonden zijn met de uitvoering van een activiteit als bedoeld in artikel 2 en artikel 3.

 

Artikel 5. Wijze van verdeling

  • 1.

    Honorering van aanvragen die in aanmerking komen voor subsidie en die niet worden geweigerd, geschiedt in volgorde van de door burgemeester en wethouders aangebrachte rangschikking, totdat het voor de betrokken subsidie vastgestelde subsidieplafond is bereikt.

  • 2.

    Bij de rangschikking van de aanvragen kennen burgemeester en wethouders punten toe aan de hand van de volgende aspecten en tot het daarbij vermelde maximum aantal:

    a. de bijdrage aan de door de gemeente beoogde maatschappelijke effecten, zoals benoemd in de Programmabegroting (40 punten);

    b. de prijs/kwaliteit verhouding (30 punten);

    c. kennis van de lokale situatie in de gemeente (20 punten);

    d. mogelijkheid tot duurzame inzet van de aanvrager in de gemeente (10 punten).

Artikel 6. Uitvoeringsovereenkomst

  • a.

    Voor de uitvoering van de gesubsidieerde activiteiten kan een overeenkomst worden gesloten.

  • b.

    In de overeenkomst kunnen voorwaarden worden opgenomen met betrekking tot het voldoen aan in de sector gebruikelijke kwaliteitsnormering en governancecode.

  • c.

    Tenzij bij wettelijk voorschrift anders is bepaald of de aard van de subsidie zich daartegen verzet, kan in de overeenkomst worden bepaald dat de subsidieontvanger verplicht is de activiteiten te verrichten waarvoor de subsidie is verleend.

Artikel 7. Afwijkingsbevoegdheid

Het college handelt overeenkomstig de subsidieregeling, tenzij dat voor een of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met de subsidieregeling te dienen doelen.

 

Artikel 8. Slotbepalingen

  • 1.

    De subsidieregeling treedt in werking per 1 januari 2022.

  • 2.

    De ‘’Subsidieregeling gemeente Buren 2021’’ wordt ingetrokken, gelijktijdig met de inwerkingtreding van deze subsidieregeling.

  • 3.

    Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling gemeente Buren 2022.

 

Burgemeester en wethouders van Buren,

de gemeentesecretaris,

M. van Dalen MSc

de burgemeester,

J.P.M. Meijers