Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Nuenen, Gerwen en Nederwetten

Besluit van burgemeester en wethouders van de gemeente Nuenen c.a. tot vaststelling van de Tijdelijke regeling verruiming terrassen in openbaar gebied 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNuenen, Gerwen en Nederwetten
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van burgemeester en wethouders van de gemeente Nuenen c.a. tot vaststelling van de Tijdelijke regeling verruiming terrassen in openbaar gebied 2022
CiteertitelBesluit van burgemeester en wethouders van de gemeente Nuenen c.a. tot vaststelling van de Tijdelijke regeling verruiming terrassen in openbaar gebied 2022
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerpBesluit van burgemeester en wethouders van de gemeente Nuenen c.a. tot vaststelling van de Tijdelijke regeling verruiming terrassen in openbaar gebied 2022

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Niet van toepassing

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Niet van toepassing

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-202231-12-2022Nieuwe regeling

21-12-2021

gmb-2021-472435

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van burgemeester en wethouders van de gemeente Nuenen c.a. tot vaststelling van de Tijdelijke regeling verruiming terrassen in openbaar gebied 2022

Het college van burgemeester en wethouders van Nuenen c.a.;

 

overwegende dat het gewenst is ondernemers tijdelijk te faciliteren met de mogelijkheid tot verruimde terrassen,

 

gelet op hoofdstuk 2. Openbare orde, veiligheid, volksgezondheid en milieu van de Algemene plaatselijke verordening gemeente Nuenen c.a. 2020;

 

besluiten op 21 december 2021 vast te stellen de volgende regeling: Tijdelijke regeling verruiming terrassen in openbaar gebied 2022.

Algemeen

  • 1.

    De regelgeving vanuit de rijksoverheid blijft onverkort geldig en staat boven deze richtlijnen. Dat wil zeggen dat als daar aanleiding toe is, deze richtlijnen per direct aangepast kunnen worden. Uiteraard worden ondernemers daar dan over geïnformeerd.

  • 2.

    De ondernemer of groep van ondernemers dient/dienen een plan met situatietekening in via bedrijfscontact@nuenen.nl. Wanneer nodig gaat de gemeente met de ondernemer(s) in gesprek. In dit plan staat:

    • a.

      Naam, adres, postcode, telefoonnummer van de horeca-inrichting

    • b.

      Locatie tijdelijke uitbreiding terras inclusief tekening met afmetingen

    • c.

      Inrichting van het terras

    • d.

      Het gesprek met de omgeving en omwonenden is van belang. In het plan moet aangegeven zijn wat het resultaat hiervan is met vermelding om welke adressen het gaat

    • e.

      Als er gebruik gemaakt wordt van grond van derden moet hier schriftelijke toestemming voor zijn.

    • f.

      Indien meerdere horecagelegenheden in de omgeving gevestigd zijn die gebruik willen maken van dezelfde of aangrenzende ruimte, dient een gezamenlijk plan ter goedkeuring te worden overlegd.

  • 3.

    Een verzoek voor verruiming is pas ontvankelijk en wordt pas in behandeling genomen als bovenstaande onderdelen volledig zijn aangeleverd.

  • 4.

    Bij het ontbreken van één of meerdere van deze gevraagde documenten wordt de ondernemer hiervan in kennis gesteld en alsnog in de gelegenheid gesteld deze zo spoedig mogelijk aan te leveren. Indien alsnog wordt nagelaten de ontbrekende gegevens in te dienen, wordt het verzoek buiten behandeling gelaten en mag de verruimde situatie niet plaatsvinden.

  • 5.

    Bij een aanvraag voor extra ruimtegebruik is geen sprake van een vergunning voor dat gebruik en er worden geen extra kosten in rekening gebracht door de gemeente.

  • 6.

    Het gebruik mag pas plaatsvinden na schriftelijk akkoord van de gemeente.

  • 7.

    Het gebruik van extra ruimte is tijdelijk en uiterlijk tot en met 31 december 2022.

 

Bereikbaarheid

  • 8.

    Naastgelegen panden moeten te allen tijde goed bereikbaar blijven.

  • 9.

    De toegankelijkheid en opstelplaatsen voor veiligheidsdiensten, mensen met een beperking, fietsers en voetgangers blijft te allen tijde gegarandeerd.

  • 10.

    Er mag geen terras worden geplaatst op fietsenstallingen, op en om gehandicaptenparkeerplaatsen.

  • 11.

    Bushaltes moeten bereikbaar blijven, fietspaden moeten open blijven en voetgangers moeten doorgang kunnen hebben, met inachtneming van 1,5 meter afstand van elkaar.

     

Inrichting en gebruik van het terras

  • 12.

    Het gebruik en inrichting van het verruimde terras dient overeenkomstig te zijn met de geldende maatregelen tegen de verdere verspreiding van COVID-19.

  • 13.

    Op de uitbreiding van een horeca-terras mag geen muziek ten gehore gebracht worden. Er mag geen geluidsapparatuur staan en er mag geen levende muziek ten gehore gebracht worden zonder ontheffing.

  • 14.

    De begrenzing van het terras moet duidelijk zijn. Tafels en stoelen mogen niet buiten deze begrenzing geplaatst worden.

  • 15.

    Er mogen geen bouwwerken geplaatst worden op het terras.

  • 16.

    Het terras moet aan de bovenzijde of aan drie zijden open zijn. Een parasol of luifel mag dus, maar geen (afgesloten) tent. Terrasheaters zijn toegestaan, mits zij niet verankerd zijn in de grond.

  • 17.

    Er mag geen verandering aangebracht worden in de in gebruik gegeven grond en er mag geen schade worden aangebracht aan de bestrating.

  • 18.

    Op een uitbreiding van terras mogen enkel etens- en drinkwaren verstrekt worden voor gebruik ter plaatse.

     

En verder

  • 19.

    Werkzaamheden in het openbaar gebied hebben voorrang. Dat betekent dat terrassen hiervoor uiterlijk op de avond voorafgaand, verwijderd moeten worden. Ondernemers worden hiervan op de hoogte gesteld.

  • 20.

    Er wordt door ondernemers rekening gehouden met standplaatsen. Eventuele verplaatsing hiervan kan in overleg met alle partijen worden toegestaan.

  • 21.

    Na sluitingstijd wordt het terrasmeubilair inpandig, of, als dat niet mogelijk is, dusdanig opgeslagen dat geen hinder wordt veroorzaakt.

  • 22.

    Terrasmeubilair dat in de openbare ruimte bij de inrichting wordt opgeslagen moet op een afdoende wijze worden beveiligd. Het is niet toegestaan terraselementen te bevestigen aan bomen, planten, stuiken of straatmeubilair.

  • 23.

    Op eerste aanwijzing van het college van burgemeester of wethouders, een toezichthouder van de gemeente, politie of brandweer moet de exploitant de in gebruik genomen openbare grond vrij maken.

  • 24.

    Als een ondernemer zich niet aan deze richtlijnen of aanwijzingen houdt, wordt één waarschuwing gegeven. Als de overtreding niet wordt beëindigd of nogmaals plaatsvindt, wordt de verruiming ingetrokken.

  • 25.

    Als omwonenden klachten hebben over het uitgebreide terras, zullen wij deze onderzoeken. Als de klachten gegrond zijn, wordt door de ondernemer bezien of aan de klager tegemoet kan worden gekomen. Als dat niet lukt, neemt de gemeente maatregelen die nodig worden geacht.

  • 26.

    Risico’s en de aansprakelijkheid liggen bij de betreffende horeca inrichting(en).

 

Nuenen, 21 december 2021

 

burgemeester en wethouders van Nuenen,

de burgemeester, M.J. Houben MBA

de secretaris, drs. M. Arents