Organisatie | Oirschot |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels Jeugdhulp Oirschot 2022 |
Citeertitel | Beleidsregels Jeugdhulp Oirschot 2022 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Beleidsregels Jeugdhulp 2019.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2022 | nieuwe regeling | 19-10-2021 | 21.I002711 |
cliëntondersteuning: onafhankelijke ondersteuning met informatie, advies en algemene ondersteuning die bijdraagt aan het versterken van de zelfredzaamheid en participatie en het verkrijgen van een zo integraal mogelijke dienstverlening op het gebied van maatschappelijke ondersteuning, preventieve zorg, zorg, jeugdhulp, onderwijs, welzijn, wonen, werk en inkomen;
gebruikelijke hulp: hulp die naar algemeen aanvaarde opvattingen in redelijkheid mag worden verwacht van de echtgenoot, ouders, inwonende kinderen of andere huisgenoten, of in het kader van jeugdhulp sprake is van gebruikelijke hulp wordt beoordeeld aan de hand van een richtlijn die wordt opgenomen in de bijlage van de nadere door het college te stellen regels;
ondersteuningsplan: het hulpverleningsplan als bedoeld in artikel 1.1 van de wet. Dit hulpverleningsplan wordt opgesteld door WIJzer in samenspraak met de jeugdige of zijn ouders en indien noodzakelijk samen met bloedverwanten, aanverwanten of anderen die tot de sociale omgeving van de jeugdige behoren. In het ondersteuningsplan staan alle vormen van ondersteuning en hulp opgenomen die ten behoeve van de jeugdige of zijn ouders worden ingezet. Het ondersteuningsplan maakt integraal onderdeel uit van de verleningsbeschikking voor een individuele voorziening;
B. NADERE REGELS PERSOONSGEBONDEN BUDGET (PGB)
Een persoonsgebonden budget (hierna te noemen: pgb) kan bijdragen aan jeugdhulp op maat en het stimu-leren van innovatie. De geboden individuele voorzieningen kunnen soms niet passen bij de behoeften en wensen van de inwoner die aangewezen is op een individuele voorziening. Het instrument pgb is bovendien een instrument waarbij de jeugdige of zijn ouders zelf de regie kunnen voeren over de ondersteuning. Het idee van het pgb sluit aan bij het regie houden over het eigen leven. De gemeente Oirschot streeft naar het organiseren van jeugdhulp op maat en medewerkers van WIJzer om vraaggericht te werken en aan te slui-ten bij de wensen van de jeugdige of zijn ouders. Ook bij het ontwikkelen van jeugdhulpproducten door de inkooporganisatie is hier aandacht voor (Zorg In Natura): de variëteit in de in te zetten jeugdhulpproducten maken maatwerk mogelijk. Toch kan in bepaalde situaties Zorg in Natura niet passend zijn. De jeugdige en/ of zijn ouders kan dan onder bepaalde voorwaarden een pgb inzetten voor individuele voorzieningen, om de regie te voeren en passende ondersteuning te organiseren.
In de Verordening Jeugdhulp Oirschot 2022 is de toegang tot het verkrijgen van een pgb voor jeugdhulp beschreven. Daarnaast zijn regels opgenomen over onder andere de hoogte en opbouw van het pgb. Daar-bij is aangegeven dat het college onderscheid maakt tussen tarieven tussen de hoogte van de tarieven voor pgb’s die worden betrokken vanuit het sociaal netwerk (“informele hulp”) en pgb’s die worden besteed aan jeugdhulp die wordt ingezet door professionals (“formele hulp”). Ook is vermeld dat het college nadere beleidsregels opstelt waarin de tarifering voor pgb’s is opgenomen, evenals de aan het pgb verbonden verplichtingen en voorwaarden. Hieronder volgen de nadere beleidsregels pgb zoals vastgesteld door het college van B&W van Oirschot op 19 oktober 2021. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen tarifering en voorwaarden verbonden aan pgb’s die ingezet worden voor informele hulp en pgb’s die ingezet worden voor formele hulp.
Artikel 3. Hoogte pgb voor formele hulp
Artikel 4. Beperkingsgronden pgb informele hulp
Het pgb kan worden ingezet om niet-professionele zorgverleners mee te betalen. Dit kan bijvoorbeeld iemand zijn uit het sociale netwerk van de aanvrager. Verstrekking van een pgb aan het sociaal netwerk moet beperkt blijven tot die gevallen waarin dit leidt tot betere en effectievere ondersteuning en doelmatiger is dan de inzet van een voorziening zorg in natura of een voorziening middels pgb door een professional. Dit ter beoordeling door het college. Het college moet in een dergelijke situatie een afwijzing op een aanvraag voor een pgb voor het sociaal netwerk zorgvuldig motiveren in een besluit.
Artikel 5. Vereisten pgb informele hulp
Het college beoordeelt tijdens het gesprek en/of bij het opstellen van het ondersteuningsplan of de ondersteuningsvraag getypeerd kan worden als gebruikelijke hulp. Hierbij gaat het om gezinsleden binnen hetzelfde huishouden als de aanvrager. Het college kijkt bij de beoordeling van gebruikelijke hulp naar de volgende elementen:
Het college gebruikt bij de beoordeling of sprake is van gebruikelijke hulp de richtlijn “gebruikelijke zorg jeugdigen” zoals opgenomen in bijlage 1. Hierbij geldt dat het college in elke individuele situatie telkens weer een zorgvuldige afweging maakt, waarbij rekening wordt gehouden met de specifieke omstandigheden van de jeugdige en/of zijn ouders.
Voor de inzet van mensen uit het sociale netwerk voor ondersteuning zijn de volgende kwaliteitseisen van toepassing.
De persoon verleent verantwoorde hulp, waaronder wordt verstaan hulp van goed niveau, die in ieder geval veilig, doeltreffend, doelmatig en cliëntgericht wordt verleend en die is afgestemd op de reële behoefte van de aanvrager. Hierbij toetst het college aan de doelstellingen zoals opgenomen in het ondersteuningsplan;
De persoon is in het bezit van een verklaring omtrent het gedrag als bedoeld in artikel 28 van de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens van personen die in hun opdracht beroepsmatig of niet incidenteel als vrijwilliger in contact kunnen komen met jeugdigen of ouders aan wie de jeugdhulpaanbieder jeugdhulp verleent. Een verklaring is niet eerder afgegeven dan drie maanden voor het tijdstip waarop betrokkene is gaan werken voor de aanvrager;
Artikel 6. Hoogte pgb voor informele hulp
Tevens wordt een evaluatie gedaan op de daaraan verbonden voorwaarden. Tijdens de evaluatie wordt bekeken of een heroverweging noodzakelijk is door te kijken naar passendheid (sluit de pgb ondersteuning aan op de behoefte) en rechtmatigheid (tegengaan van fraude en oneigenlijk gebruik). Waar noodzakelijk worden het ondersteuningsplan bijgesteld aan de nieuwe situatie en/of opnieuw vastgesteld welke specialistische hulp nodig is om de actuele ondersteuningsvraag te beantwoorden.
C. NADERE REGELS INSPRAAK EN MEDEZEGGENSCHAP
Artikel 9. Inspraak en medezeggenschap
Het college stelt cliënten en vertegenwoordigers van cliëntgroepen vroegtijdig in de gelegenheid voorstellen voor het beleid betreffende jeugdhulp te doen, advies uit te brengen bij de besluitvorming over verordeningen en beleidsvoorstellen betreffende jeugdhulp, en voorziet hen van ondersteuning om hun rol effectief te kunnen vervullen. Om hier uitvoering aan te geven wendt het college zich tot de Adviesraad Zorg en Samenleving. Het college bespreekt met de Adviesraad Zorg en Samenleving de we-derzijdse verwachtingen omtrent dit onderwerp waarbij gedacht wordt aan een werkgroep.
Het college kan in bijzondere gevallen ten gunste van de jeugdige of zijn ouders/wettelijk vertegenwoordiger(s) afwijken van deze nadere regels indien toepassing van deze regels gevolgen zou hebben die onevenredig zijn in verhouding tot de met de nadere regels te dienen doelen. Bij bijzondere omstandigheden gaat het om omstandigheden die niet al in de nadere regels zijn verdisconteerd en waarin de strikte navolging van de nadere regels zou leiden tot een niet beoogde uitkomst.
Aldus besloten in de vergadering van 19-10-2021.
Burgemeester en wethouders van Oirschot
Saskia Willems
secretaris,
Judith Keijzers-Verschelling
burgemeester,