Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Eersel

Uitvoeringsregeling Besteding van de Incidentele bijdrage ondersteuning naleving controle op coronatoegangsbewijzen Gemeente Eersel

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieEersel
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingUitvoeringsregeling Besteding van de Incidentele bijdrage ondersteuning naleving controle op coronatoegangsbewijzen Gemeente Eersel
CiteertitelUitvoeringsregeling Besteding van de Incidentele bijdrage ondersteuning naleving controle op coronatoegangsbewijzen Gemeente Eersel
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerpOpenbare orde en veiligheid

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 6.30 van de Tijdelijke regeling maatregelen covid-19

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

09-12-202122-09-2021nieuwe regeling

07-12-2021

gmb-2021-447125

21.25502/21.26026

Tekst van de regeling

Intitulé

Uitvoeringsregeling Besteding van de Incidentele bijdrage ondersteuning naleving controle op coronatoegangsbewijzen Gemeente Eersel

 

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Eersel,

 

overwegende dat het wenselijk is uitvoering te geven aan artikel 6.30 van de rijksregeling “Tijdelijke regeling maatregelen covid-19”;

 

besluit de navolgende uitvoeringsregeling vast te stellen:

 

Uitvoeringsregeling Besteding van de Incidentele bijdrage ondersteuning naleving controle op coronatoegangsbewijzen Gemeente Eersel

 

Inleiding

Het kabinet heeft een specifieke uitkering ad € 2.019.840,-- toegekend aan de Veiligheidsregio Brabant Zuidoost. Daarbij is de onderstaande beleidsdoelstelling opgegeven:

 

De specifieke uitkering heeft tot doel het ondersteunen van de naleving van artikel 6.30 van de Tijdelijke regeling maatregelen covid-19. Dit betekent dat de bijdrage kan worden ingezet voor het ondersteunen van de controle op coronatoegangsbewijzen (CTB) en identiteitsdocumenten bij of nabij voorzieningen waarvoor het beschikken over een toegangsbewijs krachtens de Wet publieke gezondheid is voorgeschreven.

 

Deze uitvoeringsregeling dient ter uitvoering en verantwoording van de bijdrage van € 50.285,50 aan de gemeente Eersel.

 

Wie komen in aanmerking voor de incidentele Rijksbijdrage?

Een bijdrage op grond van deze regeling kan uitsluitend worden aangevraagd door exploitanten van in Eersel gevestigde publieke plaatsen, waarvoor het beschikken over een geldig CTB en identiteitsdocument wettelijk is voorgeschreven.

 

Welke kosten komen voor een bijdrage in aanmerking?

Voor een bijdrage komen de kosten in aanmerking die samenhangen met de ondersteuning bij of nabij voorzieningen die op grond van die Tijdelijke regeling verplicht zijn om de coronatoegangsbewijzen te controleren en, onder omstandigheden, de toegang te ontzeggen. De bijdrage vergoedt kosten voor de inzet van werknemers en arbeidskrachten die coronatoegangsbewijzen controleren of de controle van coronatoegangsbewijzen bevorderen en vergemakkelijken. Te denken valt aan de inzet van gastheren, -vrouwen of beveiligers die de toepassing van artikel 6.30 van de Tijdelijke regeling ondersteunen in concrete gevallen (compliance assistance).

Enkel kosten voor activiteiten die plaatsvinden in de periode van 22 september 2021 tot en met 31 december 2021 komen voor een bijdrage in aanmerking.

 

Voor bekostiging vanuit de bijdrage komen de volgende kosten die door de veiligheidsregio en in

overeenstemming met de veiligheidsregio door derden gemaakt worden ter ondersteuning van de naleving van artikel 6.30 van de Tijdelijke regeling in aanmerking:

  • 1.

    Verschuldigde loonkosten van werknemers en arbeidskrachten;

  • 2.

    Verschuldigd vakantiegeld, verschuldigde pensioenafdrachten en sociale zekerheidslasten, in verband met de loonkosten, bedoeld onder 1;

  • 3.

    In geval van externe inhuur, de kosten van werving, selectie, administratie en aansturing van werknemers en arbeidskrachten;

  • 4.

    Materiële kosten die de controle van het coronatoegangsbewijs en identiteitsdocument faciliteren;

  • 5.

    Verschuldigde BTW, voor zover deze verschuldigd is over de kosten bedoeld onder 1 tot en met

 

Welke kosten komen niet in aanmerking voor een bijdrage?

Voor bekostiging vanuit de bijdrage komen de volgende kosten niet in aanmerking:

  • 1.

    Kosten voor verplichtingen die zijn aangegaan voor 22 september 2021;

  • 2.

    Kosten voor activiteiten waarvoor reeds een specifieke uitkering of een andere financiële bijdrage door het Rijk is verstrekt.

 

Bijdrage in de kosten

De bijdrage is eenmalig, in die zin dat een exploitant per publieke plaats slechts éénmaal een vergoeding kan aanvragen.

De bijdrage bestaat uit 2 delen:

  • a.

    Vast bedrag van € 200,-- per goedgekeurde aanvraag als bijdrage in de facilitaire kosten voor het uitvoeren van de coronacheck.

  • b.

    Een bijdrage voor de ingezette uren voor de effectieve tijd die aan de toegangscontrole is gewerkt. Hierbij wordt het uitgangspunt gehanteerd dat dit maximaal 25% van de openingstijd mag zijn tot maximaal € 600,-- per aanvraag. De aanvrager dient hiervoor een aanvraagformulier in te vullen, waarop de ingezette uren per dag worden vermeld.

 

De maximale vergoeding wordt alleen uitgekeerd indien de rijksbijdrage van € 50.285,50 voldoende is. Deze vergoeding is afhankelijk van het aantal opgegeven uren.

 

De totaal uit te keren vergoeding bedraagt maximaal de door de gemeente ontvangen rijksbijdrage van € 50.285,--. De gemeente doet dit door het uurtarief voor de bijdrage als bedoeld onder b hierboven achteraf vast te stellen.

 

Wijze van aanvragen

De exploitant kan in aanmerking komen voor deze bijdrage door aan onze accountmanager bedrijven, Hans van Asten, per omgaande via de mail (h.vanasten@eersel.nl) kenbaar te maken dat u zich aanmeldt voor deze bijdrage.

Vervolgens dient het aanvraagformulier te worden ingevuld middels het daartoe bestemde aanvraagformulier dat van de gemeentelijke website kan worden gedownload.

Het compleet ingevulde aanvraagformulier dient uiterlijk 7 januari 2022 door de gemeente ontvangen te zijn. Het formulier dient door de aanvrager te worden ondertekend waarbij hij/zij verklaart het formulier naar waarheid en conform de toelichting/voorwaarden te hebben ingevuld. Niet volledig ingevulde formulieren worden niet in behandeling genomen.

 

Uitbetaling van de bijdrage

De bijdrage zal zodra de gemeentelijke accountant instemt met de naleving van de subsidievoorwaarden van het rijk worden uitbetaald. Dit zal waarschijnlijk in het voorjaar zijn.

 

Verantwoording en controle

Met het indienen van deze aanvraag conformeert de aanvrager zich aan de huidige regelgeving met betrekking tot de controleplicht van het Corona Toegangsbewijs (de QR-code).

 

De gemeente behoudt zich het recht voor om steekproefsgewijs te controleren op een rechtmatige besteding van de door de aanvrager verkregen bijdrage. Het aanvraagformulier met daarop de tot dan ingevulde uren wordt dagelijks bijgehouden in is beschikbaar tijdens controle.

De aanvrager verleent medewerking hieraan.

 

Werkingsduur van de regeling

Deze uitvoeringsregeling treedt in werking op de dag na publicatie met terugwerkende kracht tot 22 september 2021 en vervalt van rechtswege op het moment dat de voornoemde rijksregeling vervalt.

 

Eersel, 7 december 2021

Burgemeester en wethouders van Eersel

De secretaris, H.M.L. Offermans

De burgemeester, W.A.C.M. Wouter