Organisatie | Bergeijk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel besteding van de incidentele bijdrage ondersteuning naleving controle op coronatoegangsbewijzen Gemeente Bergeijk |
Citeertitel | Beleidsregel financiële tegemoetkoming CTB-controle gemeente Bergeijk |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
artikel 6.30, eerste lid, van de Tijdelijke regeling maatregelen covid-19
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
04-12-2021 | 22-09-2021 | 01-01-2022 | Nieuwe beleidsregel | 30-11-2021 |
Het kabinet heeft een specifieke uitkering ad € 2.019.840,44 toegekend aan de Veiligheidsregio Brabant Zuidoost. Daarbij is de onderstaande beleidsdoelstelling opgegeven:
De specifieke uitkering heeft tot doel het ondersteunen van de naleving van artikel 6.30 van de Tijdelijke regeling maatregelen covid-19. Dit betekent dat de bijdrage kan worden ingezet voor het ondersteunen van de controle op coronatoegangsbewijzen (CTB) en identiteitsdocumenten bij of nabij voorzieningen waarvoor het beschikken over een toegangsbewijs krachtens de Wet publieke gezondheid is voorgeschreven.
Deze beleidsregel dient ter uitvoering en verantwoording van de bijdrage van € 48.292,42 aan de Gemeente Bergeijk.
Wie komen in aanmerking voor de incidentele Rijksbijdrage?
Vergoeding op grond van deze regeling kan uitsluitend worden aangevraagd door beheerders van in Bergeijk gevestigde publieke plaatsen, waarvoor het beschikken over een geldig CTB en identiteitsdocument wettelijk is voorgeschreven.
Welke kosten komen voor vergoeding in aanmerking?
Voor vergoeding komen de kosten in aanmerking die samenhangen met de ondersteuning bij of nabij voorzieningen die op grond van die Tijdelijke regeling verplicht zijn om de coronatoegangsbewijzen te controleren en, onder omstandigheden, de toegang te ontzeggen. De bijdrage vergoedt kosten voor de inzet van werknemers en arbeidskrachten die coronatoegangsbewijzen controleren of de controle van coronatoegangsbewijzen bevorderen en vergemakkelijken. Te denken valt aan de inzet van gastheren, -vrouwen of beveiligers die de toepassing van artikel 6.30 van de Tijdelijke regeling ondersteunen in concrete gevallen (compliance assistance).
Enkel kosten voor activiteiten die plaatsvinden in de periode van 22 september 2021 tot en met 31 december 2021 komen voor vergoeding in aanmerking.
Voor bekostiging vanuit de bijdrage komen de volgende kosten die door de veiligheidsregio en in overeenstemming met de veiligheidsregio door derden gemaakt worden ter ondersteuning van de naleving van artikel 6.30 van de Tijdelijke regeling in aanmerking:
Welke kosten komen niet in aanmerking voor vergoeding?
Voor bekostiging vanuit de bijdrage komen de volgende kosten niet in aanmerking:
De vergoeding is eenmalig, in die zin dat een beheerder per publieke plaats slechts éénmaal een vergoeding kan aanvragen.
De vergoeding wordt verstrekt in de vorm van een eenmalig uit te keren geldbedrag.
De vergoeding bedraagt maximaal € 1000,00. Indien er meer aanvragen worden ingediend, waardoor het totale budget van € 48.292,42 zou worden overschreden, wordt een bedrag naar rato uitgekeerd.
De aanvraag kan geschieden middels het daartoe bestemde aanvraagformulier op de gemeentelijke website.
Het compleet ingevulde aanvraagformulier dient uiterlijk 15 december 2021 door de gemeente ontvangen te zijn.
Met het indienen van deze aanvraag conformeert de aanvrager zich aan de huidige regelgeving met betrekking tot de controleplicht van het Corona Toegangsbewijs (de QR-code).
De gemeente behoudt zich het recht voor om steekproefsgewijs te controleren op een rechtmatige besteding van de door de aanvrager verkregen vergoeding.