Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Waterschap De Dommel

Verordening commissie bestuurlijke vernieuwing Waterschap De Dommel 2021

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWaterschap De Dommel
OrganisatietypeWaterschap
Officiële naam regelingVerordening commissie bestuurlijke vernieuwing Waterschap De Dommel 2021
Citeertitel'Verordening commissie bestuurlijke vernieuwing Waterschap De Dommel 2021
Vastgesteld dooralgemeen bestuur
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 56 van de Waterschapswet
  2. artikel 77 van de Waterschapswet
  3. artikel 78 van de Waterschapswet
  4. https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR419035/2
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

27-11-202101-03-2021nieuwe regeling

24-11-2021

wsb-2021-14445

Z65709 / B1804

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening commissie bestuurlijke vernieuwing Waterschap De Dommel 2021

Het algemeen bestuur van Waterschap De Dommel,

 

gelet op het voorstel van het dagelijks bestuur d.d. 24 november 2021, Kenmerk: Z65709 / B1804;

 

mede gelet op artikel 56 Waterschapswet, artikel 77 en 78 Waterschapswet, artikel 66 van het Reglement van orde van het algemeen bestuur 2016;

 

besluit vast te stellen de volgende verordening:

 

Verordening commissie bestuurlijke vernieuwing Waterschap De Dommel 2021

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • 1.

    het algemeen bestuur : het algemeen bestuur van Waterschap De Dommel;

  • 2.

    de commissie : de commissie bestuurlijke vernieuwing;

  • 3.

    het dagelijks bestuur : het dagelijks bestuur van Waterschap De Dommel;

  • 4.

    commissielid : een door het algemeen bestuur op voordracht van een fractie benoemd lid van de commissie bestuurlijke vernieuwing;

  • 5.

    voorzitter : ambtelijk technisch voorzitter die door de secretaris-directeur met instemming van de commissie is aangewezen

Artikel 2 Taak en werkwijze

  • 1.

    De commissie doet onderzoek naar bestuurlijke vernieuwing waaronder de werking van het bestuursmodel en de wijze van rolinvulling door bestuurders wordt begrepen.

  • 2.

    De commissie geeft rechtstreeks advies aan het algemeen bestuur over bestuurlijke vernieuwing.

  • 3.

    De commissie kan bij afstemming van haar taakuitvoering gebruik maken van leden met een klankbordfunctie genoemd in artikel 3 lid 5.

  • 4.

    Het dagelijks bestuur draagt zorg voor het agenderen van het aan het algemeen bestuur gerichte commissieadvies door middel van een bestuursvoorstel.

  • 5.

    De commissie draagt desgewenst zorg voor toelichting van de commissieadviezen in de vergadering van de vaste commissie c.q. van het algemeen bestuur.

Artikel 3 Samenstelling van de commissie

  • 1.

    De commissie bestaat uit leden van het algemeen bestuur waarbij iedere fractie één lid kan worden voorgedragen.

  • 2.

    De commissieleden worden benoemd door het algemeen bestuur.

  • 3.

    Plaatsvervangende leden worden niet benoemd. De leden kunnen zich niet laten vervangen.

  • 4.

    De commissie maakt gebruik van een ambtelijk technisch voorzitter die door de secretaris-directeur met instemming van de commissie is aangewezen.

  • 5.

    De commissie heeft een klankbord lid namens het dagelijks bestuur zijnde de watergraaf en een klankbord lid namens de ambtelijke organisatie zijnde de secretaris-directeur.

Artikel 4 Zittingsduur

  • 1.

    De leden van de commissie worden voor de zittingsduur van het algemeen bestuur benoemd.

  • 2.

    De leden treden af op de dag van het aftreden van het algemeen bestuur.

  • 3.

    Het algemeen bestuur kan een lid van de commissie ontslaan, wanneer dat lid naar het oordeel van het algemeen bestuur in ernstige mate door handelen of nalaten afbreuk doet aan het functioneren van de commissie.

  • 4.

    De leden kunnen op ieder moment ontslag nemen als commissielid door schriftelijke/ digitale kennisgeving aan de secretaris van het algemeen bestuur.

  • 5.

    Het lidmaatschap wordt tussentijds beëindigd bij beëindiging van het lidmaatschap van het algemeen bestuur.

  • 6.

    In een vacature wordt zo spoedig mogelijk door het algemeen bestuur voorzien.

Artikel 5 Ambtelijke bijstand

De commissie wordt geadviseerd en ondersteund door een bestuursadviseur die desgewenst een notulist en andere inhoudelijke adviseurs betrekt.

Artikel 6 Agendabeheer en agendaoverleg

  • 1.

    Een commissielid kan bij de bestuursadviseur onderwerpen aandragen t.b.v. bespreking in de commissie bestuurlijke vernieuwing.

  • 2.

    De bestuursadviseur en de voorzitter organiseren samen digitaal afstemming over de inrichting van de eerstvolgende vergaderagenda van de commissie.

  • 3.

    De bestuursadviseur beheert de lijst van ter bespreking aangedragen onderwerpen.

Artikel 7 Vergaderingen

  • 1.

    De commissie vergadert gemiddeld 6 maal per jaar en voorts zo vaak als de voorzitter of een meerderheid van haar leden dit noodzakelijk achten.

  • 2.

    De voorzitter deelt ten minste 7 dagen van tevoren aan de leden mee dat een vergadering wordt gehouden.

  • 3.

    De vergaderingen worden in beginsel op kantoor in Boxtel gehouden, tenzij er een concrete aanleiding is om digitaal te vergaderen.

Artikel 8 Quorum en stemmen

  • 1.

    De commissie vergadert niet indien meer dan 4 commissieleden afwezig zijn.

  • 2.

    De commissie streeft naar het uitbrengen van unaniem advies. Bij verschil van inzicht wordt over het advies bij meerderheid van stemmen besloten waarbij de stemverhouding onderdeel is van het uit te brengen advies.

  • 3.

    Bij het staken van de stemmen worden de verschillende opties ter nadere besluitvorming aan het AB voorgelegd.

Artikel 9 financiële vergoeding

  • 1.

    Het dagelijks bestuur kent de commissieleden een financiële toelage toe.

  • 2.

    De hoogte van de in lid 1 genoemde financiële toelage wordt vastgesteld door het algemeen bestuur.

Artikel 10 Inwerkingtreden en citeertitel

  • 1.

    De verordening wordt aangehaald als 'Verordening commissie bestuurlijke vernieuwing Waterschap De Dommel 2021'.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking daarvan in het waterschapsblad en werkt terug tot 1 maart 2021.

     

Aldus vastgesteld door het algemeen bestuur van Waterschap De Dommel in zijn openbare vergadering van 24 november 2021.

de watergraaf,

E. de Ridder

de secretaris,

H.J. Kielenstijn,