Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Kampen

Verordening op de heffing en invordering van leges 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieKampen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en invordering van leges 2022
CiteertitelVerordening leges 2022
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

De ‘Verordening leges 2021’, vastgesteld 17 december 2020 alsmede de wijzigingsverordeningen hierop, worden ingetrokken met ingang van de in artikel 13, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2022.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 156, tweede lid, van de Gemeentewet
  2. artikel 229, eerste lid, van de Gemeentewet
  3. artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet
  4. artikel 7 van de Paspoortwet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

08-12-2021wijz. onderdeel 1.3.1

30-11-2021

gmb-2021-437571

97392-2021
01-12-202108-12-2021nieuwe regeling

11-11-2021

gmb-2021-417714

79978-2021

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de heffing en invordering van leges 2022

De raad van de gemeente Kampen;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 5 oktober 2021 inzake de herziening van de belastingtarieven met ingang van 1 januari 2022, zaaknummer 79978 - 2021;

gelet op de artikel 156, tweede lid, aanhef en onderdeel h, en artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet en de artikelen 2, tweede lid, en 7 van de Paspoortwet;

besluit vast te stellen de volgende verordening

Verordening op de heffing en invordering van leges 2022

 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • -

    dag: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een gehele dag wordt aangemerkt;

  • -

    jaar: het tijdvak dat loopt van de (n) e dag in een kalender jaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • -

    kalenderjaar: de periode van 1 januari tot en met 31 december.

  • -

    maand: het tijdvak dat loopt van (n)e dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand, met dien verstande dat als de ne dag in een kalendermaand 30 of 31 januari is, de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand altijd de laatste dag van de maand februari is;

  • -

    week: een aaneengesloten periode van zeven dagen.

 

Artikel 2 Belastbaar feit

  • 1.

    Onder de naam “leges” worden rechten geheven voor

    • a.

      het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

    • b.

      het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart of een reisdocument;

een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

  • 2.

    Hetgeen in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel is bepaald over een Nederlandse identiteitskaart voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van achttien jaar nog niet heeft bereikt, is van overeenkomstige toepassing op een vervangende Nederlandse identiteitskaart voor personen met een uitreisverbod, ongeacht de leeftijd van de betrokken persoon

 

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst of de Nederlandse identiteitskaart dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

 

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven van bewijzen van onvermogen;

  • b.

    het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven van stukken, nodig voor de ontvangst van pensioenen, lijfrenten, wachtgelden, loon, bezoldiging of salaris;

  • c.

    het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven van beschikkingen op verzoekschriften en bezwaarschriften ter zake van plaatselijke belastingen;

  • d.

    het in behandeling nemen van een aanvraag tot het uitreiken van beschikkingen of afschriften daarvan, houdende aanstelling, benoeming, bevordering, ontslag, toekenning van bezoldiging, vergoeding of toelage, dan wel verhoging hiervan, betrekkelijk enig gemeentelijke functie of dienstverrichting jegens de gemeente;

  • e.

    het in behandeling nemen van een aanvraag tot het uitreiken van beschikkingen of afschriften daarvan, houdende beslissing op een verzoek om subsidie uit de gemeentekas;

  • f.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;

  • g.

    het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onderdeel i, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, voor zover het een activiteit betreft bedoeld in artikel 2.2a van het Besluit omgevingsrecht (omgevingsvergunning beperkte milieutoets);

  • h.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • i.

    het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven van stukken, welke, ter voldoening aan wettelijke voorschriften, kosteloos moeten worden afgegeven.

 

Artikel 5 Maatstaven van heffing en Tarieven

  • 1.

    De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2.

    Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

 

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

 

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 14 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2.

    In afwijking van het eerste lid geldt, zolang de verschuldigde bedragen door middel van automatische incasso kunnen worden afgeschreven, dat de aanslagen moeten worden betaald in één termijn. De termijn vervalt één maand na de dagtekening van het aanslagbiljet.

  • 3.

    Ten aanzien van het tweede lid is het “Incassoreglement 2021” van toepassing, zoals door het College van burgemeester en wethouders is vastgesteld of zoals deze laatstelijk is gewijzigd.

  • 4.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste en tweede lid gestelde termijnen.

 

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

 

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

  • 1.

    Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

  • 2.

    Voor de toepassing van artikel 28, vierde lid, van de Invorderingswet 1990 wordt de teruggaaf van leges, bedoeld in het eerste lid, aangemerkt als een vermindering van de belastingaanslag.

  • 3.

    Indien de heffing van leges geschiedt bij wijze van abonnement wordt bij tussentijdse beëindiging van een abonnement, op schriftelijke aanvraag van de houder, ontheffing van de betaling van de leges verleend. De ontheffing wordt verleend tot een bedrag gelijkstaande met zoveel twaalfde delen van het tarief voor een jaar als er volle maanden zijn tussen het moment van het beëindigen van het abonnement en het einde van het jaar.

  • 4.

    Het bepaalde in het derde lid vindt alleen toepassing voor zover in de tarieventabel, behorende bij deze verordening, de mogelijkheid van ontheffing niet is uitgesloten.

 

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      onderdeel 1.1.9 (akten burgerlijke stand);

    • 2.

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • 3.

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • 4.

      hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);

    • 5.

      onderdeel 1.9 1 (verklaring omtrent het gedrag);

    • 6.

      hoofdstuk 16 (kansspelen);

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

 

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

 

Artikel 12 Overgangsrecht

De ‘Verordening leges 2021’, vastgesteld 17 december 2020 alsmede de wijzigingsverordeningen hierop, worden ingetrokken met ingang van de in artikel 13, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

 

Artikel 13 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking.

  • 2.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2022.

 

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: ‘Verordening leges 2022’.

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 11 november 2021.

De raad van de gemeente Kampen,

drs. H.A. van der Meulen, griffier

S. de Rouwe, voorzitter

Tarieventabel behorende bij de ‘Verordening leges 2022’ gemeente Kampen

 

Indeling tarieventabel

Titel 1

Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1

Burgerlijke stand

Hoofdstuk 2

Reisdocumenten

Hoofdstuk 3

Rijbewijzen

Hoofdstuk 4

Verstrekkingen uit de Basisregistratie personen

Hoofdstuk 5

Verstrekkingen uit het Kiezersregister

Hoofdstuk 6

Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

Hoofdstuk 7

Bestuursstukken

Hoofdstuk 8

Vastgoedinformatie

Hoofdstuk 9

Overige publiekszaken

Hoofdstuk 10

Gemeentearchief

Hoofdstuk 11

Huisvestingswet

Hoofdstuk 12

Leegstandwet

Hoofdstuk 13

Gemeentegarantie

Hoofdstuk 14

Marktstandplaatsen

Hoofdstuk 15

Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 16

Kansspelen

Hoofdstuk 17

Kinderopvang

Hoofdstuk 18

Telecommunicatie

Hoofdstuk 19

Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 20

Diversen

 

 

Titel 2

Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1

Begripsomschrijvingen

Hoofdstuk 2

Vooroverleg/beoordelen conceptaanvraag

Hoofdstuk 3

Omgevingsvergunning

Hoofdstuk 4

Vermindering

Hoofdstuk 5

Teruggaaf

Hoofdstuk 6

Intrekking omgevingsvergunning

Hoofdstuk 7

Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

Hoofdstuk 8

Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

Hoofdstuk 9

Sloopmelding

Hoofdstuk 10

Niet in behandeling

Hoofdstuk 11

Gedoogbeschikking

 

 

Titel 3

Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1

Horeca

Hoofdstuk 2

Organiseren evenementen of markten

Hoofdstuk 3

Prostitutiebedrijven

Hoofdstuk 4

Splitsingsvergunning woonruimte

Hoofdstuk 5

Leefmilieuverordening

Hoofdstuk 6

Brandbeveiligingsverordening

Hoofdstuk 7

In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

 

 

Titel 1

Algemene dienstverlening

 

 

 

 

Hoofdstuk 1

Burgerlijke stand

 

1.1.1

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap, op de daartoe aangewezen locaties, op:

 

1.1.1.1

Maandag tot en met vrijdag met een aanvangstijdstip tussen 9.00 tot en met 16.30 uur

€ 275,00

1.1.1.2

Zaterdag, Zondag of een algemeen erkende feestdag met een aanvangstijdstip tussen 9.00 en 16.30 uur

€ 613,00

1.1.1.3

op een ander tijdstip het tarief genoemd in 1.1.1.1 en 1.1.1.2, verhoogd met 30%

 

1.1.1.4

Het tarief voor het voltrekken van een huwelijk of partnerschapregistratie op het stadhuis met verkorte procedure op maandag bedraagt:

€ 116,00

1.1.2

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk buiten het huis van de gemeente

 

1.1.2.1

op de uren voor kosteloze huwelijksvoltrekking bepaald

€ 68,00

1.1.2.2

Het tarief voor het voltrekken van een huwelijk of partnerschapsrelatie buiten de in 1.1.1.1 en 1.1.1.2 genoemde uren vermeerderd met

€ 228,00

1.1.2.3

Het tarief bedraagt voor een eerste aanwijzing als huis der gemeente van een zelf gekozen trouwlocatie

€ 110,00

1.1.2.4

Het tarief bedraagt voor elke volgende aanwijzing als huis der gemeente van de in 1.1.2.5 gekozen locatie

€ 46,00

1.1.3

Het tarief voor het wijzigen of annuleren van de huwelijks- of partnerschapregistratiedatum en/of -tijdstip bedraagt:

 

1.1.3.1

Bij wijziging of annulering tot zes weken voor de huwelijks- of partnerschapregistratiedatum

€ 22,50

1.1.3.2

Bij wijziging of annulering binnen zes weken voor de huwelijks- of partnerschapregistratiedatum

€ 46,00

1.1.3.3

Het tarief bedraagt voor de omzetting van een partnerschapsregistratie naar een huwelijk op het stadhuis zonder ceremonie

€ 63,00

1.1.3.4

Het tarief bedraagt voor een “rewedding” de tarieven zoals deze gelden voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap

 

1.1.4

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:

 

1.1.4.1

een trouwboekje of partnerschapboekje in een normale uitvoering

€ 18,25

1.1.4.2

een trouwboekje of partnerschapboekje in een luxe uitvoering

€ 32,50

1.1.4.3

een duplicaat trouwboekje, enkel vermeldende het gehuwde paar, of een duplicaat partnerschapboekje

€ 23,50

1.1.4.4

een uittreksel uit de registers van de Burgerlijke stand

€ 14,30

1.1.4.5

een verklaring van huwelijksbevoegdheid

€ 25,10

1.1.4.6

een attestatie de vita als bedoeld in art 19k, Boek 1 BW

€ 14,30

1.1.4.7.

een meertalig modelformulier voor akten, uittreksels en attestatie de vita

€ 14,30

1.1.4.8

een meertalig modelformulier voor de verklaring van huwelijksbevoegdheid

€ 19,30

1.1.5

Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 21,25

1.1.6

Het tarief bedraagt ten behoeve van belanghebbende aanvragen van inlichtingen uit:

een verklaring onder ede/belofte ingevolge art. 45, lid 3 Boek 1 BW

€ 12,90

1.1.7

Het tarief bedraagt voor het aanwezig zijn van een gemeenteambtenaar als getuige bij een huwelijk, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 21,25

 

Hoofdstuk 2

Reisdocumenten

 

 

 

 

1.2

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag met inachtneming van artikel 7 lid 2, lid 4 en lid 5 van de Paspoortwet:

 

1.2.1

van een nationaal paspoort:

 

1.2.1.1

voor een persoon die op het moment van aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 75,80

1.2.1.2

voor een persoon die op het moment van aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 57,30

1.2.2

van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in onderdeel 1.2.1 (zakenpaspoort):

 

1.2.2.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 75,80

1.2.2.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 57,30

1.2.3

van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort):

 

1.2.3.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 75,80

1.2.3.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 57,30

1.2.4

van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

€ 57,30

1.2.5

van een Nederlandse identiteitskaart:

 

1.2.5.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 68,50

1.2.5.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 36,95

1.2.6

voor een spoedlevering van de in de onderdelen 1.2.1 tot en met 1.2.5 genoemde documenten, de in de onderdelen genoemde leges vermeerderd met een bedrag van

€ 51,62

 

Hoofdstuk 3

Rijbewijzen * Nog niet door het ministerie vastgesteld

 

1.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

41,60

1.3.2

Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met

€ 34,10

 

Hoofdstuk 4

Verstrekkingen uit de Basisregistratie personen

 

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de basisregistratie personen moet worden geraadpleegd.

 

1.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.4.2.1

voor het op verzoek doornemen van de basisregistratie personen, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 21,25

1.4.2.2

Ter zake het verstrekken van een bewijs van opneming in de basisregistratie personen

€ 8,50

1.4.2.3

voor het vergelijken met de gemeentelijke basisregistratie van een lijst of lijsten van onderwijsinstellingen, bevattende namen van leerlingen, welke deelnemen aan een examen, per leerling opgenomen op die lijst of lijsten

€ 0,96

1.4.2.4

voor een raadpleging van het totale geautomatiseerde register of delen daarvan

€ 342,00

1.4.2.5

voor het verkrijgen van een bewijs van Nederlanderschap geen reisdocument zijnde

€ 8,50

1.4.2.6

voor het verkrijgen van een verklaring, niet uitdrukkelijk in deze tabel genoemd, tot afgifte waarvan het gemeentebestuur of de burgemeester op verzoek van een belanghebbende bevoegd is

€ 8,50

1.4.2.7

voor de eigen verklaring

€ 3,75

1.4.2.8

voor het verkrijgen van schriftelijke gegevens aan bestuursorganen en bijzondere derden

Nihil

 

Hoofdstuk 5

Verstrekkingen uit het Kiezersregister

 

1.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 van de Kieswet

€ 8,50

 

Hoofdstuk 6

Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

 

1.6.1

Niet van toepassing

 

 

Hoofdstuk 7

Bestuursstukken

 

1.7.1

Vervallen

 

1.7.2

Vervallen

 

1.7.3

Vervallen

 

1.7.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verkrijgen van:

 

1.7.4.4

een exemplaar van de algemene plaatselijke verordening, per pagina

€ 0,79

1.7.4.5

een exemplaar van het algemeen ambtenarenreglement met bijbehorende rechtstoestandregeling, per pagina

€ 0,79

1.7.4.6

Vervallen

 

1.7.4.7

een exemplaar van een andere verordening, per pagina

€ 0,79

 

Hoofdstuk 8

Vastgoedinformatie

 

1.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.8.2

voor het doen van naspeuringen in de gemeentelijke kadastrale administratie, voor ieder besteed kwartier of gedeelte daarvan

€ 21,45

1.8.3

voor het raadplegen in de gemeentelijke kadastrale balie voor informatie uit de kadastrale registratie;

 

1.8.3.1

over percelen

€ 8,40

1.8.3.2

Over hypotheken en beslagen

€ 8,40

1.8.3.3

Uit de kadastrale kaart

€ 8,40

1.8.3.4

Over schepen

€ 4,25

1.8.3.5

Over hypotheken van schepen

€ 4,25

1.8.4

Voor het raadplegen in de gemeentelijke kadastrale balie bedraagt het tarief voor informatie uit de openbare en andere registers

 

1.8.4.1

per akte, overdracht of hypotheek

€ 8,40

1.8.4.2

per ander document

€ 8,40

 

Hoofdstuk 9

Overige publiekszaken

 

1.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.9.1

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag *nog niet door het ministerie vastgesteld

€ 41,35

1.9.2

tot het verkrijgen van een attestatie de vita

€ 8,50

1.9.3

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening

€ 7,30

 

Hoofdstuk 10

Gemeentearchief

 

1.10.1

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 21,25

 

Hoofdstuk 11

Huisvestingswet

 

1.11

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.11.1

tot het verkrijgen van een huisvestingsvergunning als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Huisvestingswet

n.v.t.

 

Hoofdstuk 12

Leegstandwet

 

1.12

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.12.1

tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet

€ 84,55

1.12.2

tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vijfde lid, van de Leegstandwet

€ 128,30

1.12.3

Indien een aanvraag als bedoeld in artikel 1.12.1 of 1.12.2 betrekking heeft op meerdere woonruimten wordt voor één woonruimte het in het betreffende artikel genoemde tarief in rekening gebracht en voor elke volgende woonruimte een percentage van:

10%

 

Hoofdstuk 13

Gemeentegarantie

 

1.13

Niet van toepassing

 

 

Hoofdstuk 14

Standplaatsen

 

1.14

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

 

1.14.1

een vaste standplaatsvergunning

€ 126,25

1.14.3

een tijdelijke standplaatsvergunning

€ 42,85

1.14.7

een tijdelijke standplaatsvergunning ten behoeve van liefdadige of kerkelijke doeleinden of ten behoeve van politieke partijen

Nihil

 

Hoofdstuk 15

Winkeltijdenwet

 

1.15

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.15.1

voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet voor ieder daaraan besteed uur:

€ 42,85

 

Hoofdstuk 16

Kansspelen

 

1.16.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

 

1.16.1.1

voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat

€ 56,50

1.16.1.2

voor een periode van twaalf maanden voor twee speelautomaten

€ 90,50

1.16.1.3

voor één speelautomaat, welke vergunning geldt voor een periode van langer dan vier jaar of voor onbepaalde tijd

€ 226,50

1.16.1.4

voor twee speelautomaten, welke vergunning geldt voor een periode van langer dan vier jaar of voor onbepaalde tijd

€ 362,50

 

Hoofdstuk 17

Kinderopvang

 

 

Vervallen

 

 

Hoofdstuk 18

Telecommunicatie

 

1.18.1

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag, als bedoeld in artikel 3 van de Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuur gemeente Kampen, wordt bepaald op basis van de aangevraagde strekkende meters

 

 

0 - 1.000 m1

€ 202,90

 

1.000 m1 – 3.000 m1

€ 407,05

 

3.000 m1 – 7.000 m1

€ 609,85

 

meer dan 7.000 m1 (met een minimum van 8 kilometer)

€ 48,50 voor de eerste kilometer + € 94,70 per elke volgende kilometer

 

1.18.2

Als de aanvraag, als bedoeld in artikel 3 van de Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuur gemeente Kampen, buiten behandeling wordt gelaten wordt 25% van de leges als bedoeld in 1.18.1 t/m 1.18.4 in rekening gebracht

 

1.18.3

Als een aanvrager zijn aanvraag, als bedoeld in artikel 3 van de Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuur gemeente Kampen intrekt, terwijl deze al in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggave van de leges. De in rekening te brengen leges bedragen:

 

1.18.3.1

Als de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 2 weken na het in behandeling nemen van de aanvraag: 25% van de leges als bedoeld in 1.18.1

 

1.18.3.2

Als de aanvraag wordt ingetrokken buiten een termijn van 2 weken na het in behandeling nemen van de aanvraag: 40% van de leges als bedoeld in 1.18.1

 

1.18.3

Als de aanvraag op advies van de gemeente wordt ingetrokken en binnen één maand gevolgd wordt door een nieuwe aanvraag die voldoet aan het advies, dan worden de leges zoals genoemd onder 1.18.1 in mindering gebracht op de verschuldigde leges voor de nieuwe aanvraag

 

 

Hoofdstuk 19

Verkeer en vervoer

 

1.19

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.19.1

Tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (Stb. 459) anders dan bedoeld in 1.19.4

€ 21,50

1.19.2

Tot het verkrijgen van een ontheffing ingevolge artikel 149b, zevende lid van de Wegenverkeerswet 1994

€ 39,20

1.19.3

tot het laten uitvoeren van een keuring in het kader van het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

€ 71,35

1.19.4

tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

€ 32,10

1.19.5

tot het verkrijgen van een duplicaat gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) bij verlies of diefstal

€ 32,10

1.19.6

tot het verkrijgen van een ontheffing van het Wegenverkeersreglement (Stb. 950, K377)

€ 17,90

1.19.7

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 5 van de Wet personenvervoer (Stb. 1987, 175)

€ 17,90

1.19.8.1

Tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken als bedoeld in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) en artikel 15 en 18, lid 1, onder d van de Wegenverkeerswet

€ 217,80

1.19.8.2

Tot het wijzigen van een kenteken op het onderbord bij een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken als bedoeld in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) en artikel 15 en 18, lid 1, onder d van de Wegenverkeerswet

€ 50,65

1.19.8.3

Tot het verplaatsen van een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken als bedoeld in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) en artikel 15 en 18, lid 1, onder d van de Wegenverkeerswet bij verhuizing

€ 50,65

1.19.9

het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekking van een ontheffing van de Routeringverordening vervoer gevaarlijke stoffen:

 

1.19.9.1

per kalenderdag of gedeelte daarvan

€ 6,00

1.19.9.2

per kalendermaand of gedeelte daarvan

€ 32,10

1.19.9.3

per kalenderjaar of gedeelte daarvan

€ 78,50

 

Hoofdstuk 20

Diversen

 

1.20.1

Vervallen

 

1.20.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

1.20.2.1

gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen,

 

1.20.2.1.1

per pagina tot en met A4-formaat

€ 0,79

1.20.2.1.2

per pagina tot en met A3-formaat

€ 0,84

1.20.2.1.3

per pagina tot en met A0-formaat

€ 9,42

1.20.2.2

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

 

1.20.2.2.1

per pagina tot en met A4-formaat

€ 0,79

1.20.2.2.2

per pagina tot en met A3-formaat

€ 0,84

1.20.2.2.3

per pagina tot en met A0-formaat

€ 9,42

1.20.2.2.4

met dien verstande dat geen aanslag wordt opgelegd indien het bedrag van de aanslag minder dan € 15,00 bedraagt

 

1.20.2.4

Een gunstige beschikking op verzoekschriften, een vergunning of ontheffing voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

€ 42,85

1.20.2.5

stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

 

1.20.2.5.1

per pagina tot en met A4-formaat

€ 0,79

1.20.2.5.2

per pagina tot en met A3-formaat

€ 0,84

1.20.2.5.3

per pagina tot en met A0-formaat

€ 9,42

1.20.3

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van informatie ten behoeve van taxatierapporten voor woningen

€ 29,80

1.20.4

Het tarief bedraagt voor het waarmerken van kopieën, per kopie

€ 7,15

1.20.5

Het tarief bedraagt voor het inschrijven op de lijst voor bouwgrondgegadigden

€ 102,30

1.20.6

Vervallen

 

1.20.7

Vervallen

 

1.20.8

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing voor het verbranden van afvalstoffen buiten inrichtingen (artikel 5.5.1, tweede lid APV)

€ 62,60

1.20.8.1

Teruggave:

Indien de aanvraag wordt ingetrokken voordat de beslissing op de aanvraag is genomen, de ontheffing volledig moet geweigerd of in beroep wordt vernietigd zonder dat deze wordt vervangen door een nieuwe ontheffing, volgt een restitutie van 50%

 

1.20.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een verklaring van geen bezwaar in verband met het opstijgen van ballonnen, helikopters en landbouwvleugelvliegtuigen als bedoeld in de artikelen 5,7,9,10 en 13 van het besluit inrichting en gebruik niet aangewezen luchtvaartterreinen

€ 42,85

1.20.10

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een collecte is

Nihil

1.20.11

n.v.t.

 

1.20.12

Geluidhinder:

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken en/of wijzigen van een ontheffing als bedoeld in artikel 4.1.5 van de APV of artikel 8.4 Bouwbesluit is

€ 86,15

1.20.13

Het tarief bedraagt voor het uitvoeren van werkzaamheden voor het bestrijden van ongedierte per half uur of een gedeelte daarvan

€ 52,00

 

Titel 2

Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning

 

 

Hoofdstuk 1

Begripsomschrijvingen

 

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

 

2.1.1.1

aanlegkosten:

 

 

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken en technische installatiewerken 2012 (UAV 2012 Stcrt. 2012, 1567), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;

 

2.1.1.2

bouwkosten:

 

 

  • 1.

    De bouwkosten worden berekend op basis van de meest recente uitgave van “Basisbedragen Gebouwen”, onderdeel Bouwkosten voor leges, van het Nederlands Bouwkosten Instituut.

Het boekwerk is een bijlage bij deze tarieventabel en ligt ter inzage op het gemeentehuis.

  • 2.

    In gevallen waarin deze uitgave niet voorziet worden de bouwkosten bepaald op basis van de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken en technische installatiewerken 2012 (UAV 2012 Stcrt. 2012, 1567), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de kosten die voortvloeien uit aangegane verplichtingen voor de fysieke realisatie (het bouwen) van de bouwwerken, de omzetbelasting daarin niet begrepen.

  • 3.

    Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft, de omzetbelasting daarin niet begrepen.

 

2.1.1.3

Vervallen

 

 

 

 

2.1.1.4

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

 

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

 

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

 

 

Hoofdstuk 2

Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

 

2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

2.2.1

om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is

€ 135,25

2.2.2

om beoordeling van een conceptaanvraag om een omgevingsvergunning:

€ 135,25

2.2.3

tot beoordeling van een principeverzoek met betrekking tot de vraag of op een, op basis van genoemd verzoek, uitgewerkt bouwplan een vergunning zou kunnen worden verleend eventueel met toepassing van een binnenplanse afwijking als bedoeld in artikel 2.12, eerste lid, onder a, punt 1 van de Wabo;;

€ 263,40

2.2.4

in het geval dat het principeverzoek in strijd is met het bestemmingsplan en er sprake is van een buitenplanse afwijking als bedoeld in artikel 2.12, eerste lid, onder a, punt 2 of 3 van de Wabo (projectafwijkingsbesluit) of een wijziging, uitwerking of herziening van het bestemmingsplan, wordt voor de beoordeling van het principeverzoek het onder 2.2.3 vermelde tarief verhoogd met;

€ 263,40

 

Hoofdstuk 3

Omgevingsvergunning

 

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

 

2.3.1

Bouwactiviteiten

 

2.3.1.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

2.3.1.1.1

indien de bouwkosten minder dan € 200.000 bedragen:

2,27%

 

met een van de bouwkosten, minimum van:

€ 68,90

2.3.1.1.2

indien de bouwkosten € 200.000 tot € 500.000 bedragen:

 

 

van de bouwkosten;

2,,27%

2.3.1.1.3

indien de bouwkosten € 500.000 tot € 1.000.000 bedragen:

 

 

van de bouwkosten;

2,27%

2.3.1.1.4

indien de bouwkosten € 1.000.000 tot € 2.000.000 bedragen:

 

 

van de bouwkosten;

2,27%

2.3.1.1.5

indien de bouwkosten meer dan € 2.000.000 bedragen:

 

 

van de bouwkosten,

Met een maximum aanslagbedrag van € 102.600,00

2,27%

 

Welstandstoets

 

2.3.1.2

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien een welstandstoets noodzakelijk is:

indien de bouwkosten meer dan € 500,00 bedragen, per ontwerp, vermeerderd met 5,73 0/00 van het deel van de bouwkosten dat ligt tussen € 500,00 en € 250.000,00, plus 0,99 0/00 van het deel van de bouwkosten dat ligt tussen € 250.000,00 en € 500.000,00 plus 0,491 0/00 van het deel van de bouwkosten dat ligt tussen

€ 500.000,00 en € 700.000,00 plus 0,265 0/00 van de bouwkosten dat de € 700.000,00 te boven gaat;

 

 

met een minimum van:

€ 60,25

2.3.1.3

n.v.t.

 

 

Achteraf ingediende aanvraag

 

2.3.1.4

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit:

 

 

van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges, met een minimum van € 265,05 en een maximum van € 10.570,05

120%

 

Beoordeling aanvullende gegevens

 

2.3.1.5

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van aanvullende gegevens die worden ingediend nadat de in dat onderdeel bedoelde aanvraag al in behandeling is genomen:

Nihil

2.3.2

Aanlegactiviteiten

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 526,75

2.3.3

Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:

 

2.3.3.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

€ 285,75

2.3.3.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

€ 526,75

2.3.3.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

€ 6.619,25

2.3.3.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):

€ 526,75

2.3.3.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

€ 526,75

2.3.3.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

€ 526,75

2.3.3.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

€ 526,75

2.3.3.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

€ 526,75

2.3.4

Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

2.3.4.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

€ 285,75

2.3.4.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

€ 526,75

2.3.4.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

€ 6.619,25

2.3.4.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)

€ 526,75

2.3.4.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

€ 526,75

2.3.4.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

€ 526,75

2.3.4.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

€ 526,75

2.3.4.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

€ 526,75

2.3.5

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 602,50

2.3.6

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten

 

2.3.6.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, en artikel 2., eerste lid, onderdeel b van de Wabo, alsmede artikel 9, tweede lid van de Erfgoedverordening 2011 gemeente kampen, bedraagt het tarief:

 

2.3.6.1.1

voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument:

€ 285,75

2.3.6.1.2

voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:

€ 285,75

2.3.6.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, op het slopen van een bouwwerk in een krachtens provinciale verordening of de gemeentelijke verordening aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale verordening of van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

€ 285,75

2.3.7

Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht

 

2.3.7.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 114,00

2.3.8

Aanleggen of veranderen weg

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 70,05

2.3.9

Uitweg/inrit

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.1.5.3 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 70,05

2.3.10

Kappen

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4.3.2 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

2.3.10.1

per boom

€ 15,55

2.3.10.2

singelbeplanting/houtwal:

 

2.3.10.2.1

< 10.000 m²; € 0,12 per m² met een minimum van € 62,80

 

2.3.10.2.2

> 10.000 m²; het tarief van 2.3.10.2.1 vermeerderd € 0,08 per m² > 10.000 m²

 

2.3.11

Opslag van roerende zaken

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de provincie of de gemeente, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

 

2.3.11.1

indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder j, van de Wabo:

€ 70,05

2.3.11.2

indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat daar roerende zaken worden opgeslagen, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder k, van de Wabo:

€ 70,05

2.3.12

Natura 2000-activiteiten

 

 

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2aa, aanhef en onder a, van het Besluit omgevingsrecht (Natura 2000-activiteit) bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

€ 70,05

2.3.13

Flora- en fauna-activiteiten (bescherming van soorten)

 

 

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2aa, aanhef en onder b, van het Besluit omgevingsrecht (flora- en fauna-activiteit) bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

€ 70,05

2.3.14

Andere activiteiten

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

 

2.3.14.1

behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 70,05

2.3.14.2

behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

2.3.14.2.1

als het een gemeentelijke verordening betreft

€ 70,05

2.3.14.2.2

als het een provinciale of waterschapsverordening betreft

€ 70,05

2.3.15

Omgevingsvergunning in twee fasen

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

2.3.15.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

 

2.3.15.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

 

2.3.16

Beoordeling bodemrapport

 

 

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:

 

2.3.16.1

voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport

€ 106,85

2.3.16.2

voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport

€ 106,85

2.3.17

Advies

 

 

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning:

€ 106,85

2.3.18

Verklaring van geen bedenkingen

 

2.3.18.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

 

2.3.18.1.1

indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

€ 526,75

2.3.18.1.2

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

€ 526,75

 

Hoofdstuk 4

Vervallen

 

 

Hoofdstuk 5

Teruggaaf

 

2.5.1

Teruggaaf bij intrekking aanvraag omgevingsvergunning:

 

 

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning als bedoeld in deze Titel, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

 

2.5.1.1

indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 4 weken na het in behandeling nemen ervan van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

75%

2.5.1.2

indien de aanvraag wordt ingetrokken na 4 weken en vóór vergunningverlening na het in behandeling nemen ervan van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

50%

2.5.2

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

 

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning als bedoeld in deze Titel, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 12 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt;

 

 

De teruggaaf bedraagt van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges:

50%

2.5.3

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning

 

2.5.3.1

Als de gemeente een omgevingsvergunning als bedoeld in deze Titel weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges.

 

 

De teruggaaf bedraagt van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges:

50%

2.5.3.2

Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.

 

2.5.4

Minimumbedrag voor teruggaaf

 

 

Een bedrag minder dan € 50,00 wordt niet teruggegeven.

 

2.5.5

Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen

 

 

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18 wordt geen teruggaaf verleend.

 

 

Hoofdstuk 6

Intrekking omgevingsvergunning

 

2.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is:

Nihil

 

Hoofdstuk 7

Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

 

2.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:

€ 69,70

 

Hoofdstuk 8

Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

 

2.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het herzien/vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 6.619,25

2.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen en/of uitwerken van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a of b, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 3.889,90

 

Hoofdstuk 9

Sloopmelding

 

 

Vervallen

 

 

Hoofdstuk 10

Niet in behandeling

 

2.10

Indien een aanvraag tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning leidt tot het niet in behandeling nemen als bedoeld in artikel 4:5 van de Algemene Wet bestuursrecht binnen vier weken nadat de aanvraag is aangevuld of nadat de daarvoor gestelde termijn ongebruikt is verstreken, dan wordt 25% van de leges geheven met een maximum van:

€ 2.880,35

 

Hoofdstuk 11

Gedoogbeschikking

 

2.11.1

Voor het in behandeling nemen van een verzoek voor het afgeven van een gedoogbeschikking bouw, R.O., milieu bedraagt het tarief

€ 1.542,10

2.11.2

Het in behandeling nemen van een verzoek zoals bedoeld onder 2.11.1 in situaties waarin sprake is van calamiteiten, overmacht of omstandigheden, die niet aan de vergunningplichtige kunnen worden toegerekend en waarbij de aanvrager geen blaam treft, bedraagt het tarief

€ 373,00

 

Titel 3

Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

 

 

Hoofdstuk 1

Horeca

 

3.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Alcoholwet:

 

 

Commercieel

€ 1.621,75

 

Paracommercieel

€ 811,25

3.1.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Alcoholwet

€ 169,05

3.1.2.2

Het tarief bedraagt voor een aanvraag tot het wijzigen van het aanhangsel als bedoeld in artikel 30a, tweede lid, van de Alcoholwet

€ 82,90

3.1.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Alcoholwet

€ 63,50

3.1.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 2.3.1.2 van de APV

€ 258,00

3.1.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een terrasvergunning

€ 42,85

3.1.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het wijzigen van een verleende exploitatievergunning als bedoeld in artikel 2.3.1.2 van de APV

€ 84,05

 

Hoofdstuk 2

Organiseren evenementen of markten

 

3.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2.2.2, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening (evenementenvergunning), indien het betreft:

 

3.2.1.1

een groot evenement

€ 1.567,30

3.2.1.2

een middelgroot evenement

€ 335,90

3.2.1.3

een klein evenement

€ 78,30

3.2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een vergunning voor het organiseren van een snuffelmarkt als bedoeld in artikel 5.2.4 van de Algemene plaatselijke verordening

€ 42,85

 

Hoofdstuk 3

Prostitutiebedrijven

 

3.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

 

3.3.1

een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 3.2.1, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening, anders dan een wijziging bedoeld in onderdeel 3.3.2:

 

3.3.1.1

voor een seksinrichting

€ 1.715.40

3.3.1.2

voor een escortbedrijf

€ 1.715,40

3.3.2

wijziging van een exploitatievergunning in verband met uitsluitend een wijziging van het beheer in een seksinrichting of escortbedrijf, als bedoeld in artikel 3.4.2, tweede lid, van de Algemene plaatselijke verordening:

 

3.3.2.1

voor een seksinrichting

€ 1.715,40

3.3.2.2

voor een escortbedrijf

€ 1.715,40

 

Hoofdstuk 4

Splitsingsvergunning woonruimte

 

3.4

Niet van toepassing

 

 

Hoofdstuk 5

Leefmilieuverordening

 

3.5

Niet van toepassing

 

 

Hoofdstuk 6

Brandbeveiligingsverordening

 

3.6

Niet van toepassing

 

 

Hoofdstuk 7

In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

 

3.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

€ 42,85

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 11 november 2021

De raad van de gemeente Kampen,

drs. H.A. van der Meulen, griffier S de Rouw, voorzitter