Organisatie | Ridderkerk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Ridderkerk 2021 |
Citeertitel | Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen 2021 Ridderkerk |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
28-10-2021 | 06-01-2014 | nieuwe regeling | 21-09-2021 |
Artikel 2: Verstrekkingen aan derden
Met inachtneming van het bepaalde in artikel 3 van deze regeling, kunnen conform art 3.9 Wet BRP over een ingezetene van de gemeente Ridderkerk en over een overledene die op het moment van overlijden ingezetene van de gemeente Ridderkerk was, gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente;
Aldus vastgesteld in de vergadering van 21 september 2021
De secretaris,
Dhr. H.W.J. KLaucke
De burgemeester,
Mw. A. Attema
Overheidsorganen, waaronder de gemeenten en haar organisatieonderdelen, zijn verplicht om bij de verwerking van persoonsgegevens, de basisgegevens uit de Basisregistratie Personen (BRP) te betrekken. Burgers hoeven sinds de invoering van die verplichtingen ook niet meer de bij de basisregistratie bekende gegevens opnieuw te verstrekken bij contact met de overheid.
Informatievoorziening, waaronder persoonsinformatie, heeft zich ontwikkeld tot een volwaardig bedrijfsmiddel, waarvan de gemeentelijke dienstverlening en bedrijfsvoering volledig afhankelijk zijn geworden. Vanuit dat belang, is het noodzakelijk dat de het gemeentebestuur meer in het algemeen kaders stelt voor beleid, organisatie en beheer van de informatievoorziening, waarvan de persoonsinformatie¬voorziening deel uitmaakt. De onderhavige regeling voorziet in een nadere invulling aan de verstrekking van gegevens uit de basisregistratie personen aan de organen van de gemeente Ridderkerk.
Deze regeling voorziet daarnaast in de aanwijzing van door derden verrichte werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente Ridderkerk en van de categorieën van derden die dergelijke werkzaamheden verrichten ten behoeve waarvan gegevens uit de basisregistratie kunnen worden verstrekt. Daarmee voldoet de gemeente Ridderkerk aan de vereisten zoals gesteld in de Wet BRP.
De gemeenteraad heeft besloten de regeling van verstrekkingen aan derden en aan organen van de gemeente Ridderkerk over te laten aan het college van burgemeester en wethouders. De regeling van de verstrekkingen aan derden heeft de raad gedelegeerd aan burgemeester en wethouders op grond van zijn bevoegdheid genoemd in artikel 156 Gemeentewet.
De begrippen uit de Wet BRP die relevant zijn voor de inhoud van deze regeling, zijn integraal overgenomen van artikel 1 Wet BRP. Het betreft de begrippen basisregistratie, ingeschrevene, ingezetene en derde.
Juridisch gezien is sprake van één basisregistratie personen, die bestaat uit centrale door het rijk beheerde en lokale door de gemeente Ridderkerk beheerde voorzieningen.
Een ingeschrevene is een persoon van wie een persoonslijst is opgenomen in de basisregistratie. Dat kunnen personen zijn die niet in Nederland woonachtig zijn, maar wel een relatie hebben met de Nederlandse overheid. De ingezetene is de ingeschrevene die zijn woonplaats heeft in de gemeente Ridderkerk.
Een derde is elke natuurlijke persoon niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene en elke rechtspersoon die niet krachtens publiekrecht is ingesteld, noch met enig openbaar gezag is bekleed.
Artikel 1. Verstrekking aan een orgaan van de gemeente
De minister van BZK verstrekt de gemeente voor de uitvoering van haar taken, gegevens van personen die wel in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Ridderkerk woonachtig zijn. Deze systematische verstrekking van gegevens aan de gemeente is gebaseerd op een autorisatiebesluit van de minister van BZK voor de gemeente Ridderkerk op grond van artikel 3.2 Wet BRP.
Zolang de Wet BRP door de gemeente Ridderkerk wordt uitgevoerd, is er met betrekking tot de eigen inwoners nog geen sprake van systematische verstrekking van persoonsgegevens door de minister van BZK. De gemeente Ridderkerk beschikt immers nog over de persoonsgegevens van haar eigen inwoners.
Voor het gebruik van gegevens van personen die in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Ridderkerk woonachtig zijn, dient de gemeente Ridderkerk het autorisatiebesluit van de minister van BZK in acht te nemen. Hierbij wordt ook rekening gehouden met art. 3.8 Wet BRP en art. 6 lid 1 sub e wet AVG.
Artikel 2. Gegevensverstrekking aan derden
Derden die werkzaamheden verrichten met gewichtig maatschappelijk belang
De wetgever heeft de verstrekking van gegevens uit de BRP aan een groot aantal derden reeds voorzien in de wet BRP. Desondanks kunnen er lokale maatschappelijke belangen zijn, waarin de wetgever niet heeft voorzien. In die gevallen is het gemeentebestuur bevoegd om werkzaamheden met een maatschappelijk belang, dat samenvalt met een gemeentebelang aan te wijzen als werkzaamheden waarvoor gegevens mogen worden verstrekt over inwoners van de gemeente Ridderkerk. Die gegevens mogen worden verstrekt aan nader te bepalen categorieën derden die die werkzaamheden uitvoeren.
Derden met schriftelijke toestemming
Naast de mogelijkheid tot het verstrekken van gegevens aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een maatschappelijk belang, is het ook mogelijk gegevens te verstrekken aan een derde, wanneer deze voorafgaande schriftelijke toestemming heeft verkregen van degene over wie gegevens worden gevraagd.
Op grond van artikel 3.9, lid 4 van de wet kan de verstrekking uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.
Artikel 3. Aanwijzing gewichtige maatschappelijke belang en categorieën derden
De aanwijzing van werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijke belangen en de categorieën van derden die de genoemde werkzaamheden uitvoeren worden verder benoemd in bijlage 1 van de regeling.
Artikel 4. Inwerkingtreding en citeertitel
De regeling gegevensverstrekking BRP Ridderkerk 2021, waarmee deze regeling kan worden geciteerd, treedt inwerking op de dag na de dag van haar bekendmaking en werk terug tot en met 6 januari 2014. Dit heeft te maken met het feit dat de regeling van 2014 wel is vastgesteld, maar niet is gepubliceerd. Hiermee wordt dit gecorrigeerd.
Bijlage bij artikel 3, Regeling gegevensverstrekking gemeente Ridderkerk 2021