Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Zwartewaterland

Planologische beleidsregels voor E-commerce

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieZwartewaterland
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingPlanologische beleidsregels voor E-commerce
CiteertitelPlanologische beleidsregels voor E-commerce
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 4:81, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht
  2. artikel 4:83 van de Algemene wet bestuursrecht
  3. artikel 1:3, vierde lid, van de Algemene wet bestuursrecht
  4. bijlage II van het Besluit omgevingsrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

15-01-2013Nieuwe regeling

15-01-2013

De 3 Watersteden, 29 januari 2013

Tekst van de regeling

Intitulé

Planologische beleidsregels voor E-commerce

Het college van de gemeente Zwartewaterland,

 

gelezen het voorstel van 15 januari 2013,

 

gelet op de artikelen 4:81, eerste lid, 4:83 en 1:3, vierde lid, van de Algemene wet bestuursrecht; en artikel 4 van bijlage II, Besluit Omgevingsrecht;

besluit vast te stellen de volgende beleidsregels:

 

Planologische beleidsregels voor e-commerce

Inleiding

De afgelopen decennia is een landelijke ontwikkeling gaande waarin E-commerce/webwinkels in toenemende mate aan populariteit wint. Ook in onze gemeente is deze trend merkbaar, waarbij voor een deel webwinkels vanuit huis of het bedrijventerrein worden geëxploiteerd.

Invloed van webwinkels op bedrijven en koopgedrag consument

NIPO-onderzoek heeft uitgewezen dat in Nederland sinds 2002 het internet het belangrijkste kooporiëntatiemedium is geworden, zelfs belangrijker dan de traditionele papieren catalogus. Sindsdien is het belang van internet alleen maar gegroeid. Webwinkels worden in hoge mate voor kooporiëntatie gebruikt, waarbij de koop niet persé online hoeft plaats te vinden. Daarbij groeit volgens de brancheorganisatie http://www.thuiswinkel.org het online webwinkelen ook nog steeds fors, zij het dat de groei wat afvlakt. Een zeer belangrijke ontwikkeling is dat steeds meer fabrikanten het webwinkelen omarmen, en inzien dat hun klanten vooral online -ook in webwinkels- zich oriënteren op hun producten.

Wat is het probleem?

In ons ruimtelijk beleid is tot op heden geen aandacht geschonken aan de ontwikkeling van E-commerce/webwinkels. Door het ontbreken van een duidelijke visie hierop is het voor de inwoners en winkeleigenaren onduidelijk wat de mogelijkheden en onmogelijkheden zijn.

Doel

Het doel van deze beleidsregel voor de vestiging van webwinkels is:

  • het formuleren van helder beleid voor de burger en de ambtenaar;

  • het verkorten van de procedures;

  • standaard motivering van besluiten door verwijzing naar beleidsregels.

Reikwijdte

In artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo is geregeld dat burgemeester en wethouders een omgevingsvergunning kunnen verlenen indien de activiteit in strijd is met het bestemmingsplan in de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen gevallen. Deze categorieën van gevallen zijn genoemd in artikel 4 van bijlage II van het Besluit omgevingsrecht (hierna Bor). De categorieën van gevallen zijn erg ruim geformuleerd. In deze beleidsregel is geformuleerd wanneer en onder welke voorwaarden gebruik gemaakt wordt van deze afwijkingsbevoegdheden bij aanvragen die betrekking hebben op E-commerce.

Artikel 1 Begripsbepalingen

Bedrijf aan huis

een dienstverlenend bedrijf of ambachtelijke bedrijf, dat in of bij een woning wordt uitgeoefend, waarbij de woning in overwegende mate de woonfunctie behoudt en dat een ruimtelijke uitwerking of uitstraling heeft die met de woonfunctie in overeenstemming is.

Beroep aan huis

een beroep of het beroepsmatig verlenen van diensten op administratief, juridische, medisch, therapeutisch, kunstzinnig, ontwerptechnisch of hiermee gelijk te stellen gebied, dat door zijn beperkte omvang in een woning en daarbij behorende bijgebouwen, met behoud van de woonfunctie, kan worden uitgeoefend.

E-commerce

een vorm van bedrijfsvoering waarbij het bedrijf uitsluitend goederen aan particulieren verhandelt door middel van contact met die particulieren, dat uitsluitend verloopt via e-mail, fax, internet, post of telefoon, waardoor geen handelswaren op het bedrijf worden aangeprezen en geen klanten op het bedrijf worden ontvangen en waarbij het bedrijfspand en/of woning geen uitstraling heeft van een winkelpand, geen toonbank heeft en de goederen niet uitstalt ten verkoop en daarmee een ruimtelijke uitstraling heeft die in overeenstemming is met de bedrijvenfunctie (aan huis), zijnde een magazijn en/of de opslag van goederen.

Op basis van de definitie van het begrip "e-commerce" zijn de volgende activiteiten toegestaan:

  • a.

    het verhandelen van goederen aan particulieren door middel van contact met die particulieren dat uitsluitend verloopt via e-mail, fax, internet, post of telefoon (de webwinkel).

  • b.

    een magazijn en/of opslag van goederen die via de webwinkel verkocht worden.

Detailhandel

het bedrijfsmatig te koop aanbieden, waaronder begrepen de uitstalling ten behoeve van verkoop, het verkopen en/of het (af)leveren van goederen aan personen die die goederen kopen voor gebruik, verbruik of aanwending anders dan in de uitoefening van een bedrijfs- of van een beroepsactiviteit, alsook een ondergeschikte horecavoorziening.

Artikel 2 Wijze van meten

Bij de toepassing van deze beleidsregels wordt als volgt gemeten en berekend:

  • De bruto-vloeroppervlakte:

    de totale binnen een gebouw beschikbare vloeroppervlakte inclusief die van eventuele verdiepingen.

Artikel 3 (Voor)ontwerpbestemmingsplan

Wanneer een bestemmingsplan in voorbereiding is kan voor een omgevingsvergunning in dat gebied op dit beleid worden geanticipeerd, ook indien de vergunning in strijd is met deze of andere beleidsregels.

Artikel 4 Beleidsregel

De toepassing van artikel 2.12, lid 1 onder a sub 2 Wabo is beperkt tot de gevallen als genoemd in artikel 4, bijlage 2 van het besluit Omgevingsrecht.

Het wettelijk kader luidt als volgt:

Burgemeester en wethouders kunnen in afwijking van een bestemmingsplan een omgevingsvergunning verlenen voor:

Een bijbehorend bouwwerk (art. 4, lid 1 van bijlage 2 van het Bor)

  • a.

    Binnen de bebouwde kom

  • b.

    buiten de bebouwde kom, mits wordt voldaan aan de volgende eisen:

    • niet hoger dan 5 meter,

    • de oppervlakte niet meer dan 150 m2, en

    • het bouwen niet tot gevolg heeft dat het aansluitend terrein voor meer dan 50% wordt bebouwd dan wel dat de oppervlakte die op grond van het bestemmingsplan voor bebouwing in aanmerking komt voor meer dan 50% wordt overschreden.

Het gebruiken van bouwwerken, al dan niet in samenhang met inpandige bouwactiviteiten, mits wordt voldaan aan de volgende eisen (art. 4, lid 9 van bijlage 2 van het Bor)

  • a.

    binnen de bebouwde kom, en

  • b.

    de oppervlakte niet meer dan 1500 m2.

Hiervoor gelden de volgende specifieke beleidsregels:

E-commerce wordt:

  • a.

    toegestaan binnen bedrijfsmatige bestemmingen.

  • b.

    onder de volgende voorwaarden toegestaan binnen woonbestemmingen en bedrijfswoningen:

    • er mag geen onevenredige milieu- of verkeershinder ontstaan;

    • de activiteiten mogen niet vergunningsplichtig zijn op grond van de Wet milieubeheer;

    • er mag geen onevenredige afbreuk aan de woonfunctie worden gedaan;

    • het bedrijf moet worden uitgeoefend door de bewoner van het betreffende perceel;

    • detailhandel, met uitzondering op E-commerce, en horeca zijn niet toegestaan;

    • de voor de beroepsuitoefening te gebruiken vloeroppervlakte mag maximaal 1/3 van het vloeroppervlak van het hoofdgebouw en de bijgebouwen beslaan met een maximum van 100 m2;

    • reclame- en naamborden worden getoetst in het kader van de welstand.

  • c.

    niet toegestaan binnen overige bestemmingen

Artikel 5 Toelichting op beleidsregel

Deze beleidsregel is opgesteld om burgers en bedrijven in onze gemeente de mogelijkheid te bieden om in te spelen op de landelijke groei in E-commerce. Door daarbij een duidelijk onderscheid te maken in fysieke winkels en webwinkels maakt het beleid geen onevenredige inbreuk op het uitgangspunt om onze winkelcentra te behouden en te versterken. Omdat de webwinkel alleen producten naar de klant mag verzenden heeft de fysieke locatie van de winkel geen directe negatieve invloed op onze winkelcentra. In de begripsbepaling zijn de definities zodanig uitgewerkt dat de exploitant een reële mogelijkheid heeft voor het uitoefenen van E-commerce, zonder daarbij onevenredig te concurreren met de plaatselijke detailhandel.

Bij bedrijfsmatige bestemmingen is E-commerce niet gekoppeld aan nadere voorwaarden. Hiervoor is gekozen omdat de ruimtelijke implicaties van een bedrijfsbestemming niet veranderen bij het uitoefenen van E-commerce. Bij woningen is een koppeling gemaakt met de beleidsregel voor bedrijf aan huis. Deze voorziet in nadere voorwaarden zodat er geen onevenredige negatieve effecten op de te beschermen waarden van de woonbestemming optreden.

Artikel 6 Afwijken van deze beleidsregel

Van deze beleidsregel kan worden afgeweken wanneer dat voor een of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met deze beleidsregel te stellen doelen.

Artikel 7 Inwerkingtreding en citeertitel

Deze beleidsregel treedt in werking daags na bekendmaking en kan worden aangehaald als: “Planologische beleidsregels voor E-commerce”.

 

Zwartewaterland,15 januari 2013

Burgemeester en wethouders van Zwartewaterland,

de secretaris,

mr. D.Leentjes

de burgemeester,

ing. E.J.Bilder