Organisatie | Twenterand |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Twenterand houdende regels omtrent de beslistermijn voor schuldhulpverlening (Verordening beslistermijn schuldhulpverlening Twenterand 2021) |
Citeertitel | Verordening beslistermijn schuldhulpverlening Twenterand 2021 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
19-03-2021 | nieuwe regeling | 09-03-2021 |
De raad van de gemeente Twenterand;
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders 19 januari 2021
artikel 108, tweede lid jo. artikel 147, eerste lid van de Gemeentewet,
gelet op artikel 4a derde lid van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening,
gelet op artikel 4:13 van de Algemene wet bestuursrecht,
de Verordening beslistermijn schuldhulpverlening Twenterand 2021 vast te stellen.
In deze verordening wordt verstaan onder:
Schuldhulpverlening: het ondersteunen bij het vinden van een adequate oplossing gericht op de aflossing van schulden indien redelijkerwijs is te voorzien dat een natuurlijke persoon niet zal kunnen voortgaan met het betalen van zijn schulden of indien hij in de toestand verkeert dat hij heeft opgehouden te betalen, alsmede de nazorg.
Artikel 2 Beslistermijn schuldhulpverlening
De beschikking tot schuldhulpverlening of de afwijzing ervan, bedoeld in artikel 4a, eerste lid, van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, wordt genomen binnen een termijn van maximaal 8 weken na de dag waarop het eerste gesprek, bedoeld in artikel 4, eerste lid, van die wet, heeft plaatsgevonden.
De Verordening beslistermijn schuldhulpverlening Twenterand 2021 geeft uitvoering aan artikel 4a, derde lid, van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (hierna: wet), zoals deze met ingang van 1 januari 2021 zal gelden. Artikel 4a van de wet is ingevoerd bij Wet van 24 juni 2020 tot wijziging van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening ten behoeve van de uitwisseling van persoonsgegevens (Stb. 239).
Dit artikel spreekt voor zichzelf.
Artikel 2 Beslistermijn schuldhulpverlening
De wet regelt dat inwoners met problematische schulden bij gemeenten terecht kunnen voor onder meer advies, een schuldenregeling (saneringskrediet dan we schuldbemiddeling) en nazorg. Het uitgangspunt is dat schuldhulpverlening breed toegankelijk is. De toegang tot en beëindiging van schuldhulpverlening is beschikkingsplichtig. Daarbij is van belang dat het voor de inwoner duidelijk is binnen welke termijn na het eerste gesprek over de hulpvraag wordt besloten of diegene voor een schuldenregeling in aanmerking komt.
Om deze reden is bij de genoemde wetswijziging in navolging van het advies van de Nationale Ombudsman besloten een wettelijke termijn op te nemen waarbinnen de gemeente na het eerste gesprek over de hulpvraag moet besluiten of iemand voor een schuldenregeling in aanmerking komt. Niet alleen burgers dienen zich aan wettelijke termijnen te houden. Ook van een dienende overheid mag verwacht worden dat zij op een verzoek van een burger binnen een redelijke, door de raad in een gemeentelijke verordening vastgestelde, termijn reageert.
Deze termijn mag volgens artikel 4a, derde lid, van de wet niet langer zijn dan acht weken. Dit is gelijk aan de maximale redelijke termijn die in artikel 4:13, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht wordt gesteld. Een kortere beslistermijn vaststellen is wel toegestaan.
De beslistermijn is bepaald op maximaal 8 weken. Gelet op de bestaande praktijk en uitvoerbaarheid is voor deze termijn gekozen. Bovendien sluit de termijn aan op de termijnen uit de Algemene wet bestuursrecht.
Artikel 3 Inwerkingtreding en citeertitel
De datum van inwerkingtreding is eerstvolgende dag na publicatie.