Organisatie | Terschelling |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening rechtspositie raads- en commissieleden Gemeente Terschelling 2020 |
Citeertitel | Verordening rechtspositie raads- en commissieleden Gemeente Terschelling 2020 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | Rechtspositie raadsleden Terschelling |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2021 | Wijziging | 18-11-2020 |
gelet op de artikelen 95, eerste en tweede lid, 96, eerste en tweede lid, en 97, 98, 99 van de Gemeentewet en [de ]artikel[en] [3.1.1, vijfde lid,] 3.1.3, eerste lid
[, 3.1.4, eerste lid, 3.1.8, eerste lid, 3.1.9, eerste lid, 3.3.2, 3.3.3, tweede lid, 3.4.1, eerste lid, en 3.4.2] en 3.3.8 van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers;
De raad van de gemeente Terschelling;
besluit vast te stellen de volgende verordening:
Verordening rechtspositie, raads- en commissieleden Gemeente Terschelling 2020.
In deze verordening wordt verstaan onder:
a. commissielid: lid van een commissie als bedoeld in de artikelen 82, 83 en 84 van de Gemeentewet, dat niet tevens raadslid is of ambtenaar die als zodanig tot lid van een commissie is benoemd.
b. griffier: de griffier, bedoeld in artikel 107 van de Gemeentewet.
c. raadslid: lid van de gemeenteraad.
Artikel 4. Reis- en verblijfkosten raads- en commissieleden voor reizen buiten de gemeente
1. Voor reizen buiten het grondgebied van de gemeente ter uitvoering van een beslissing van het gemeentebestuur als bedoeld in artikel 97 Gemeentewet worden aan een raads- of commissielid vergoed:
de kosten voor het gebruik van openbaar vervoer;
bij gebruik van een eigen auto het maximumbedrag dat door een werkgever aan een werknemer per afgelegde kilometer onbelast kan worden verstrekt .
2. Voor reizen buiten het grondgebied van de gemeente, ter uitvoering van een beslissing van het gemeentebestuur, worden aan een raadslid of commissielid bij gebruik van eigen auto tevens de parkeer-, veer- en tolkosten vergoed;
3. Boetes en naheffingsaanslagen voor parkeren worden niet vergoed.
4. Als een raadslid of commissielid een tijdelijke functionele beperking heeft, kan voor reizen als bedoeld in het eerste lid, een voor de beperking geschikte vervoersvoorziening worden vergoed of ter beschikking gesteld.
5. De noodzakelijke en redelijkerwijs gemaakte werkelijke verblijfkosten die een raadslid of commissielid maakt in verband met reizen buiten het grondgebied ter uitvoering van een beslissing van het gemeentebestuur worden ten laste van de gemeente vergoed.
Artikel 5. Verzekering raadsleden voor arbeidsongeschiktheid, ouderdom en overlijden
1. Een raadslid wordt eenmaal per jaar een bedrag toegekend ter hoogte van het bedrag van de vergoeding voor de werkzaamheden voor één maand,, bedoeld in artikel 3.1.1, eerste lid, Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers, waarmee het raadslid voorzieningen kan treffen ter zake van arbeidsongeschiktheid, ouderdom en overlijden.
2. Het eerste lid is niet van toepassing op een raadslid dat is benoemd in een plaats die is opengevallen als gevolg van tijdelijk ontslag van een raadslid wegens zwangerschap en bevalling of ziekte, op grond van artikel X12 van de Kieswet.
Artikel 7. Nadere regels niet-partijpolitiek georiënteerde scholing raads- en commissieleden
1. Een raads- of commissielid dat wil deelnemen aan niet-partijpolitiek georiënteerde scholing in verband met de vervulling van zijn functie als bedoeld in artikel 3.3.3 Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers, dient daartoe vooraf een gemotiveerde aanvraag in bij de griffier.
2. Deze aanvraag gaat vergezeld van stukken met inhoudelijke informatie en een kostenspecificatie.
3. De maximale vergoeding van de scholing bedraagt:
€ 300,- per jaar per raadslid;
€ 300,- per jaar per commissielid.
4. De griffier beslist over aanvragen die binnen de kaders zoals gesteld in artikel 7.3 vallen. Het presidium beslist over aanvragen die buiten de in artikel 7.3 gestelde kaders vallen.
Artikel 9. Informatie- en communicatievoorzieningen raads- en commissieleden
1.Een raads- of commissielid tekent een bruikleenovereenkomst wanneer hem ten laste van de gemeente voor de duur van de uitoefening van zijn functie informatie- en communicatievoorzieningen ter beschikking worden gesteld bedoeld in artikel 3.3.2 Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers. De ter beschikking gestelde informatie- en communicatievoorzieningen bestaan voor raadsleden uit een ipad met data-abonnement en voor commissieleden uit een ipad. Het college stelt het model van de bruikleenovereenkomst vast.
2.Een raads- of commissielid levert na beëindiging van zijn functie de ter beschikking gestelde informatie- en communicatievoorzieningen in bij de gemeente.
Artikel 10. Aanwijzing als eindheffingsbestanddeel
1. Als eindheffingsbestanddeel als bedoeld in artikel 31, eerste lid, onderdeel f, van de Wet op de loonbelasting 1964 worden aangewezen de vergoedingen, tegemoetkomingen en verstrekkingen, genoemd in artikel 3.3.8 van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers.
2. Als eindheffingsbestanddeel als bedoeld in artikel 31, eerste lid, onderdeel f, van de Wet op de loonbelasting 1964 worden verder aangewezen de vergoedingen, tegemoetkomingen en verstrekkingen, genoemd in deze verordening, voor zover deze worden gerekend tot een vergoeding, tegemoetkoming of verstrekking als bedoeld in artikel 31a, tweede lid, onderdelen a tot en met h, van de Wet op de Loonbelasting 1964.
Artikel 11. Betaling vaste vergoedingen
Tenzij het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers of de Rechtspositieregeling decentrale politieke ambtsdragers anders bepalen, vindt de betaling van de vergoeding van commissieleden, bedoeld in artikel 3.4.1 het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers maandelijks plaats met inachtneming van een vergoeding per bijgewoonde vergadering.
Artikel 12. Betaling en declaratie van onkosten
1. Tenzij het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers of de Rechtspositieregeling decentrale politieke ambtsdragers anders bepalen, vindt de betaling van kosten die op grond van deze verordening voor vergoeding of tegemoetkoming in aanmerking komen plaats door:
betaling uit gemeentelijke middelen, op basis van een rechtstreeks aan de gemeente toegezonden factuur,
betaling vooruit uit eigen middelen of
betaling ten laste van de gemeentelijke creditcard.
2. Een aanvraag om een vergoeding van de onkosten als bedoeld in dit artikel gaat vergezeld van een declaratieformulier en bewijsstukken.
3. Het declaratieformulier en de bewijsstukken worden binnen twee maanden na factuurdatum of betaling door raads- of commissieleden ingediend bij de griffier.
4. Voor zover van toepassing draagt de gemeente er zorg voor dat de betaling aan raads- of commissieleden binnen twee maanden na het indienen van de aanvraag wordt overgemaakt.
Bij twijfel over toepassing van de regels uit dit hoofdstuk, beslist het presidium op voorstel van en/of na consultatie van de burgemeester en de griffier.
Artikel 14. Intrekking oude verordening
De Verordening rechtspositie raads- en commissieleden Gemeente Terschelling 2019wordt ingetrokken.
Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na de datum van publicatie van het Gemeenteblad waarin deze verordening wordt geplaatst.
Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening rechtspositie raads- en commissieleden Gemeente Terschelling 2020.
Terschelling, 18 november 2020
Toelichting: middels dit artikel kan een deel van de vergoeding voor raadsleden afhankelijk gemaakt worden van aanwezigheid per vergadering. Dit artikel was niet opgenomen in de Verordening Rechtspositie 2019, advies is om dit wederom niet op te nemen.
Toelichting: middels dit artikel kunnen raadsleden die lid zijn van ofwel een onderzoekscommissie, ofwel een bijzondere commissie, een aanvullende toelage ontvangen. Texel, Ameland en Harlingen hebben hier wel een extra vergoeding vastgelegd, waarbij Texel en Ameland de standaard tekst hebben gehouden en Harlingen een aantal commissies specifiek heeft benoemd. Schiermonnikoog heeft geen nadere vergoeding. Voorstel is om hier geen nadere vergoeding op te nemen, conform Verordening Rechtspositie 2019. Een raadslid dat lid is van de vertrouwenscommissie, bedoeld in art. 61.3 van de Gemeentewet, dan wel de rekenkamerfunctie uitoefent, bedoeld in art. 81oa van de Gemeentewet, heeft reeds recht op een aanvullende vergoeding conform art. 3.1.2. van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers, dus dit zijn niet de werkzaamheden die opgenomen hoeven te worden in de verordening.
Artikel 5. Verzekering raadsleden voor arbeidsongeschiktheid, ouderdom en overlijden
1. Een raadslid wordt eenmaal per jaar een bedrag toegekend ter hoogte van het bedrag van de vergoeding voor de werkzaamheden voor één maand, bedoeld in artikel 3.1.1, eerste lid, Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers, waarmee het raadslid voorzieningen kan treffen ter zake van arbeidsongeschiktheid, ouderdom en overlijden.
2. Het eerste lid is niet van toepassing op een raadslid dat is benoemd in een plaats die is opengevallen als gevolg van tijdelijk ontslag van een raadslid wegens zwangerschap en bevalling of ziekte, op grond van artikel X12 van de Kieswet.
Toelichting: in de Verordening Rechtspositie 2019 is er voor gekozen om hier geen nadere vergoeding op te nemen, omdat het raadswerk gezien de omvang van de gemeente hier normaliter een nevenfunctie naast een betaalde baan betreft. Ameland, Schiermonnikoog en Harlingen hebben deze vergoeding wel opgenomen. Het opnemen van dit artikel zou voor de gemeente Terschelling gaan om een bedrag van €1.018,29 per raadslid per jaar (met jaarlijkse indexering), dus extra jaarlijkse kosten van ruim €11.000. Texel heeft deze vergoeding niet integraal opgenomen, maar heeft wel een uitkering opgenomen bij overlijden van een raadslid. Mocht een raadslid (niet betreffende een raadslid die tijdelijk als vervanger benoemd is) komen te overlijden gedurende de periode dat hij actief deel uitmaakt van de gemeenteraad, dan wordt aan de nabestaande (beperkt tot huwelijkse of geregistreerde partner) een eenmalige vergoeding uitgekeerd.
Toelichting: dit artikel betreft loopbaanoriëntatie en is wettelijk gezien niet van toepassing op kleinere gemeentes.
Artikel 7. Nadere regels niet-partijpolitiek georiënteerde scholing raads- en commissieleden
1. Een raads- of commissielid dat wil deelnemen aan niet-partijpolitiek georiënteerde scholing in verband met de vervulling van zijn functie als bedoeld in artikel 3.3.3 Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers, dient daartoe vooraf een gemotiveerde aanvraag in bij de griffier.
2. Deze aanvraag gaat vergezeld van stukken met inhoudelijke informatie en een kostenspecificatie.
3. De maximale vergoeding van de scholing bedraagt:
€ [bedrag] per jaar per raadslid;
€ [bedrag] per jaar per commissielid.
4. De raad beslist op de aanvraag op basis van de overlegde stukken.
Toelichting: in de Verordening Rechtspositie 2019 is geen maximumbedrag vastgelegd. Ook is artikel 7.4 niet opgenomen. Voorstel is om beslisbevoegdheid voor aanvragen tot €300,- bij griffier te leggen, voor aanvragen daarboven bij presidium. Dit is identiek aan deze bepaling in de verordening van Harlingen. Texel heeft een maximum van €500 per raads- of commissielid per jaar vastgelegd, waarbij de beslisbevoegdheid bij burgemeester en griffier ligt. Ameland heeft een maximum van €500 per raads- of commissielid per jaar vastgelegd, waarbij de beslisbevoegdheid bij de raad ligt. Schiermonnikoog heeft geen maximum bedrag vastgelegd. Graag uitspraak van presidium over keuzes hierin.
Artikel 8. Verhoging vergoeding commissieleden (niet-raadsleden) voor het bijwonen van commissievergaderingen i.v.m. bijzondere deskundigheid of zwaarte taak
Toelichting: in dit artikel kan een hogere vergoeding toegekend worden aan commissieleden die zitting hebben in bepaalde commissies. Voorstel is om dit artikel, conform Verordening Rechtspositie 2019, niet op te nemen. Texel heeft deze bepaling geschrapt. Schiermonnikoog en Ameland houden deze opties wel open. Ameland benoemt reeds in de verordening twee specifieke commissies, waarbij de hoogte van de verhoogde vergoeding aan het college gelaten wordt. Harlingen kent geen hogere vergoeding toe.
Artikel 9. Informatie- en communicatievoorzieningen raads- en commissieleden
1.Een raads- of commissielid tekent een bruikleenovereenkomst wanneer hem ten laste van de gemeente voor de duur van de uitoefening van zijn functie informatie- en communicatievoorzieningen ter beschikking worden gesteld bedoeld in artikel 3.3.2 Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers. De ter beschikking gestelde informatie- en communicatievoorzieningen bestaan voor raadsleden uit een ipad met data-abonnement en voor commissieleden uit een ipad. Het college stelt het model van de bruikleenovereenkomst vast.
2.Een raads- of commissielid levert na beëindiging van zijn functie de ter beschikking gestelde informatie- en communicatievoorzieningen in bij de gemeente.
Toelichting: artikel 9.1 is, in lijn met Verordening Rechtspositie 2019, iets meer toegespitst op lokale afspraken, de modelverordening maakt alleen melding van het algemeen “ter beschikking stellen van ICT-voorzieningen”, niet wat dat voor voorzieningen zijn. In de modelverordeningen wordt uitgegaan van bruikleen van ICT-middelen, waarbij op een later moment middels overgangsregelingen (het later toegevoegde Hoofdstuk 5 met Overgangs- en slotbepalingen van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers) bepaald is dat voor raadsleden die sinds maart 2018 in functie waren zijn de eerdere regelingen blijven gelden. Dit artikel is dus geen wijziging van bestaande rechtszekerheid voor zittende raads- en commissieleden. De gemeenteraad Terschelling had tot nu toe een regeling waarbij de ipad eigendom werd van het raadslid en in bruikleen gegeven werd aan commissieleden. Wanneer het artikel aldus overgenomen wordt uit de modelverordening houdt dit hiermee in dat voor de nieuwe raadsperiode conform advies VNG sprake zal zijn van bruikleen, niet van eigendom van ICT-middelen. In de Circulaire Specifieke aandachtspunten Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers voor gemeenten (2019-0000652446) wordt nader toegelicht dat het rechtspositiebesluit overname van ICT-bedrijfsmiddelen niet verbiedt, maar dat in de toelichting op het rechtspositiebesluit wel als beleid wordt uitgedragen dat overname ongewenst is. Zowel Texel, Ameland, Schiermonnikoog als Harlingen hebben deze bruikleenbepaling opgenomen in hun verordening.
Bij twijfel over toepassing van de regels uit dit hoofdstuk, beslist het presidium op voorstel van en/of na consultatie van de burgemeester en de griffier.
Toelichting: dit artikel is niet afkomstig uit de modelverordening van de VNG, maar in Verordening Rechtspositie 2019 toegevoegd. Voorstel is om dit artikel ook nu ongewijzigd op te nemen. Texel heeft een vergelijkbaar artikel opgenomen. Schiermonnikoog, Ameland en Harlingen hebben geen vangnetregeling opgenomen.