Organisatie | Buren |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Mandaatregeling gemeente Buren 2020 |
Citeertitel | Mandaatregeling gemeente Buren 2020 |
Vastgesteld door | burgemeester |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
19-12-2020 | 01-09-2020 | Nieuw | 08-12-2020 |
Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Buren, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;
gelet op de artikelen 59a, 168 en 171 van de Gemeentewet;
en de artikelen 10:1 tot en met 10:12 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb);
en de artikelen 3:60 tot en met 3:67 van het Burgerlijk Wetboek (BW);
en het Organisatiebesluit 2020 gemeente Buren;
dat de interne organisatie is gewijzigd en de geldende mandaatregeling daarop moet worden aangepast;
dat hieraan ten grondslag liggen het Organisatieplan gemeente Buren, voorlopig vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders op 14 juli 2020, en het Organisatiebesluit 2020, vastgesteld op 8 december 2020;
dat in deze mandaatregeling de publiekrechtelijke en privaatrechtelijke bevoegdheden aan functies/ functionarissen in de organisatie worden toegekend om hen in staat te stellen deze taken rechtmatig uit te voeren;
In dit besluit en in het door de gemeentesecretaris uit te werken bevoegdhedenregister wordt verstaan onder:
1. Functionarissen: de in dit artikel opgenomen functiebenamingen.
budgethouder: degene die door het college of de gemeentesecretaris gemachtigd is tot het uitvoeren van een deel van de gemeentebegroting, het realiseren van een investering of project inclusief het sluiten van overeenkomsten en het aanwenden van middelen die verband houden met het desbetreffende budget zoals nader uitgewerkt in de geldende budgethoudersregeling;
Artikel 2 Mandaat ondergeschikte functionarissen
Het college, respectievelijk de burgemeester, ieder voor zover het hun bevoegdheid betreft, verlenen mandaat aan de gemeentesecretaris voor alle besluiten en (rechts)handelingen die het college en de burgemeester bij de uitvoering van hun taken pleegt te nemen en te doen, met uitzondering van hetgeen in artikel 4 van deze regeling is vermeld.
De gemandateerde maakt van de verleende bevoegdheid slechts gebruik ten aanzien van aangelegenheden die behoren tot zijn of haar functiebeschrijving, het werkterrein van zijn of haar team en tot het aan hem of haar opgedragen aandachtsgebied.
Bij de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheden wordt het omtrent die bevoegdheden bepaalde bij of krachtens wetten, besluiten, verordeningen, circulaires, richtlijnen, beleidsregels en algemeen vastgesteld beleid door de gemandateerde in acht genomen.
De gemandateerde dient bij de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheid ervan bewust te zijn dat het krachtens mandaat genomen besluit geldt als een besluit van het bestuursorgaan en dat het in bepaalde gevallen gelet op de verantwoordelijkheid van het bestuursorgaan van belang is voorafgaand aan het te nemen besluit te overleggen.
Artikel 4 Bevoegdheden voorbehouden aan college en burgemeester
het nemen van een besluit indien de beslissing leidt tot een besluit van controversiële aard. Hiervan kan sprake zijn indien:
1º - de verantwoordelijke portefeuillehouder van oordeel is dat de aangelegenheid door het college of de burgemeester moet worden afgedaan, waarbij de portefeuillehouder vooraf is geïnformeerd over de gevoelige kwestie, de aangelegenheid of het voorgenomen besluit;
2º - de aangelegenheid tot negatieve berichtgeving in de media heeft geleid, dan wel in verband met de aard van de aangelegenheid redelijkerwijs moet worden aangenomen dat dit zal gebeuren;
3º - indien de aangelegenheid ingrijpende gevolgen kan hebben voor een groot aantal inwoners, bedrijven, verenigingen of belangengroepen.
Bij afwezigheid of verhindering van de (onder)gemandateerde wordt deze vervangen door diens plaatsvervanger. De gemeentesecretaris wordt vervangen door respectievelijk de 1e en 2e locogemeentesecretaris. De domeinmanagers kunnen elkaar vervangen of worden vervangen door de gemeentesecretaris. Binnen de taakvelden van het domein vervangen de domeinmanager en de teammanager(s) elkaar verticaal.
Artikel 6 Informatieverstrekking en terugkoppeling
Onverminderd artikel 10:6 van de Awb vormt de toepassing van deze regeling een onderdeel van het overleg tussen management en college of burgemeester. Desgewenst worden afschriften of overzichten overgelegd van in mandaat genomen besluiten.
Artikel 8 Vorm van ondertekening bij mandaat
De aanhef van overeenkomsten luidt: “De gemeente Buren, op grond van artikel 171 Gemeentewet vertegenwoordigt door de burgemeester, ………………(naam), met volmacht op grond van de geldende mandaatregeling en het bevoegdheden register gemeente Buren vertegenwoordigd door …..XXX….. (de naam en functieaanduiding van degene die de gemandateerde bevoegdheid uitoefent), hierna te noemen: de gemeente”.