Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Buren

Mandaatregeling gemeente Buren 2020

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBuren
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingMandaatregeling gemeente Buren 2020
CiteertitelMandaatregeling gemeente Buren 2020
Vastgesteld doorburgemeester
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 59a van de Gemeentewet
  2. artikel 168 van de Gemeentewet
  3. artikel 171 van de Gemeentewet
  4. artikel 10:1 van de Algemene wet bestuursrecht
  5. artikel 10:2 van de Algemene wet bestuursrecht
  6. artikel 10:3 van de Algemene wet bestuursrecht
  7. artikel 10:4 van de Algemene wet bestuursrecht
  8. artikel 10:5 van de Algemene wet bestuursrecht
  9. artikel 10:6 van de Algemene wet bestuursrecht
  10. artikel 10:7 van de Algemene wet bestuursrecht
  11. artikel 10:8 van de Algemene wet bestuursrecht
  12. artikel 10:9 van de Algemene wet bestuursrecht
  13. artikel 10:10 van de Algemene wet bestuursrecht
  14. artikel 10:11 van de Algemene wet bestuursrecht
  15. artikel 10:12 van de Algemene wet bestuursrecht
  16. artikel 60 van Boek 3 van het Burgerlijk Wetboek BES
  17. artikel 61 van Boek 3 van het Burgerlijk Wetboek BES
  18. artikel 63 van Boek 3 van het Burgerlijk Wetboek BES
  19. artikel 64 van Boek 3 van het Burgerlijk Wetboek BES
  20. artikel 65 van Boek 3 van het Burgerlijk Wetboek BES
  21. artikel 66 van Boek 3 van het Burgerlijk Wetboek BES
  22. artikel 67 van Boek 3 van het Burgerlijk Wetboek BES
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

19-12-202001-09-2020Nieuw

08-12-2020

gmb-2020-337864

Tekst van de regeling

Intitulé

Mandaatregeling gemeente Buren 2020

Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Buren, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;

gelet op de artikelen 59a, 168 en 171 van de Gemeentewet;

en de artikelen 10:1 tot en met 10:12 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb);

en de artikelen 3:60 tot en met 3:67 van het Burgerlijk Wetboek (BW);

en het Organisatiebesluit 2020 gemeente Buren;

overwegende,

dat de interne organisatie is gewijzigd en de geldende mandaatregeling daarop moet worden aangepast;

dat hieraan ten grondslag liggen het Organisatieplan gemeente Buren, voorlopig vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders op 14 juli 2020, en het Organisatiebesluit 2020, vastgesteld op 8 december 2020;

dat in deze mandaatregeling de publiekrechtelijke en privaatrechtelijke bevoegdheden aan functies/ functionarissen in de organisatie worden toegekend om hen in staat te stellen deze taken rechtmatig uit te voeren;

besluiten:

vast te stellen de Mandaatregeling gemeente Buren 2020.

 

Artikel 1 Definities

In dit besluit en in het door de gemeentesecretaris uit te werken bevoegdhedenregister wordt verstaan onder:

1. Functionarissen: de in dit artikel opgenomen functiebenamingen.

  • a.

    beheerder van de basisregistratie grootschalige topografie: degene die belast is met de uitvoering van de taken op grond van de Wet Basisregistratie grootschalige topografie (Wet Bgt);

  • b.

    budgethouder: degene die door het college of de gemeentesecretaris gemachtigd is tot het uitvoeren van een deel van de gemeentebegroting, het realiseren van een investering of project inclusief het sluiten van overeenkomsten en het aanwenden van middelen die verband houden met het desbetreffende budget zoals nader uitgewerkt in de geldende budgethoudersregeling;

  • c.

    budgetuitvoerder: degene die door de budgethouder gemachtigd is handelen te verrichten voor de controle van de opdrachten, diensten en leveringen, inclusief de parafering van de factuur in het financieel systeem van de gemeente Buren;

  • d.

    gemeentesecretaris: de ambtenaar als bedoeld in hoofdstuk VII. Paragraaf 2 van de Gemeentewet, tevens hoofd van de ambtelijke organisatie;

  • e.

    gegevensbeheerder BAG: de door het college aangewezen beheerder als bedoeld in de Wet basisregistraties adressen en gebouwen (Wet BAG) en zijn plaatsvervangers;

  • f.

    gegevensbeheerder Wkpb: degene die belast is met de uitvoering van de werkzaamheden op grond van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen (Wkpb);

  • g.

    heffingsambtenaar: de ambtenaar die bij besluit van burgemeester en wethouders op grond van artikel 231, tweede lid, onderdeel b van de Gemeentewet als zodanig is aangewezen;

  • h.

    hoofdbudgethouder: de gemeentesecretaris ;

  • i.

    hulpofficier van justitie: door de Minister van Veiligheid en Justitie als zodanig aangewezen ambtenaar van de politie met bijzondere strafrechtelijke opsporingsbevoegdheden;

  • j.

    inkoopadviseur: de ambtenaar die adviseert op het gebied van inkoop en aanbestedingen en uitvoering geeft aan inkoop en aanbestedingstaken.

  • k.

    regio Rivierenland: de persoon die vanuit de regio taken in het kader voor de inkoop verricht voor de gemeente Buren;

  • l.

    invorderingsambtenaar: de ambtenaar die bij besluit van burgemeester en wethouders op grond van artikel 231, tweede lid, onderdeel c van de Gemeentewet als zodanig is aangewezen;

  • m.

    klachtcoördinator: de medewerker die belast is met de (ondersteunende) werkzaamheden voor klachtbehandeling, zoals bedoeld in artikel 9:1 Awb;

  • n.

    medewerker: een binnen de gemeentelijke organisatie werkzame ambtenaar of extern ingehuurde kracht;

  • o.

    portefeuillehouder: de wethouder of burgemeester belast met een selectie aan gemeentelijke programma’s;

  • p.

    privacyfunctionaris: de ambtenaar belast met de uitvoering van de wetgeving op het gebied van privacy;

  • q.

    secretaris bezwaarschriftencommissie: de medewerker die belast is met de secretariaatswerkzaamheden voor de bezwaarschriftencommissie zoals bedoeld in artikel 7:13 Awb;

  • r.

    domeinmanager: de ambtenaar die is belast met de leiding van één van de in de organisatie voorkomende domeinen;

  • s.

    teammanager: de ambtenaar die is belast met de dagelijkse leiding van een team.

 

  • 2.

    Overige definities

  • a.

    burgemeester: de (loco-)burgemeester van de gemeente Buren als bestuursorgaan en als vertegenwoordiger van de gemeente in en buiten rechte;

  • b.

    college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Buren;

  • c.

    gemeentebestuur: raad, college of burgemeester, ieder voor zijn eigen bevoegdheden;

  • d.

    functie: het geheel van werkzaamheden die passen binnen de functiebeschrijving van een medewerker/medewerkers binnen een team op basis van de HR21 functiebeschrijvingen en zijn plaatsvervangers;

  • e.

    machtiging: de bevoegdheid om namens een bestuursorgaan handelingen te verrichten die noch een besluit als bedoeld in artikel 1:3 van de Awb, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn;

  • f.

    mandaat: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen en deze te ondertekenen zoals bedoeld in artikel 10:1 van de Awb;

  • g.

    volmacht: de bevoegdheid die het bestuursorgaan verleent aan een ander om in zijn naam rechtshandelingen te verrichten zoals bedoeld in artikel 3:60 BW, mogelijk in verbinding met artikel 160, eerste lid, onder e van de Gemeentewet.

Artikel 2 Mandaat ondergeschikte functionarissen

  • 1.

    Het college, respectievelijk de burgemeester, ieder voor zover het hun bevoegdheid betreft, verlenen mandaat aan de gemeentesecretaris voor alle besluiten en (rechts)handelingen die het college en de burgemeester bij de uitvoering van hun taken pleegt te nemen en te doen, met uitzondering van hetgeen in artikel 4 van deze regeling is vermeld.

  • 2.

    De gemeentesecretaris kan (onder)mandaat verlenen aan de domeinmanagers, de teammanagers en de overige medewerkers van de gemeente dan wel voor de gemeente werkzame personen en diensten.

  • 3.

    De bevoegdheden in lid 2 betreffen zowel handelingen voor mandaat als budgetbeheer en worden vastgelegd in het bevoegdhedenregister

Artikel 3 Reikwijdte mandaat

 

  • 1.

    Voor de toepassing van deze regeling en de daarop berustende bepalingen worden met mandaat gelijkgesteld de verlening van:

    • a.

      volmacht;

    • b.

      machtiging.

  • 2.

    De gemandateerde maakt van de verleende bevoegdheid slechts gebruik ten aanzien van aangelegenheden die behoren tot zijn of haar functiebeschrijving, het werkterrein van zijn of haar team en tot het aan hem of haar opgedragen aandachtsgebied.

    Bij de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheden wordt het omtrent die bevoegdheden bepaalde bij of krachtens wetten, besluiten, verordeningen, circulaires, richtlijnen, beleidsregels en algemeen vastgesteld beleid door de gemandateerde in acht genomen.

  • 3.

    De gemandateerde dient bij de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheid ervan bewust te zijn dat het krachtens mandaat genomen besluit geldt als een besluit van het bestuursorgaan en dat het in bepaalde gevallen gelet op de verantwoordelijkheid van het bestuursorgaan van belang is voorafgaand aan het te nemen besluit te overleggen.

  • 4.

    In het geval dat een krachtens mandaat te nemen besluit voorzienbaar belangrijke politieke, beleidsmatige of financiële gevolgen heeft of zou kunnen hebben, overlegt de gemandateerde over zijn of haar voorgenomen besluit met de terzake verantwoordelijke portefeuillehouder.

  • 5.

    Indien de gemandateerde en de portefeuillehouder overeenstemming bereiken over het te nemen besluit kan de gemandateerde het besluit zelf nemen.

  • 6.

    Indien er geen overeenstemming wordt bereikt dan wel één van beiden of beiden het wenselijk of noodzakelijk achten, wordt het krachtens mandaat genomen besluit ter besluitvorming voorgelegd aan het bestuursorgaan.

  • 7.

    De gemandateerde budgethouder maakt van de aan hem verleende bevoegdheid slechts gebruik voor het doel waarvoor het budget is toegekend, binnen de financiële grenzen van het toegekende budget en overeenkomstig de geldende Budgethoudersregeling.

  • 8.

    De gemandateerde laat het besluit nemen door een in de lijn hogere functionaris, door een plaatsvervanger, door het college of de burgemeester indien hij zelf belanghebbende is bij het besluit.

Artikel 4 Bevoegdheden voorbehouden aan college en burgemeester

  • 1.

    Onverminderd artikel 2 van dit besluit en de artikelen 10:3 en 10:7 van de Awb, blijven aan het college en de burgemeester voorbehouden de bevoegdheid tot het nemen van schriftelijke beslissingen, gericht tot:

    • a.

      de raad;

    • b.

      de Koning en andere leden van het Koninklijk Huis;

    • c.

      de raad van ministers van het Koninkrijk, de ministerraad of een daaruit gevormde onderraad of commissie, ministers en staatssecretarissen;

    • d.

      de voorzitters van de Eerste of Tweede Kamer der Staten-Generaal of van een uit die Kamer gevormde commissie;

    • e.

      de vicepresident van de Raad van State;

    • f.

      de president van de Algemene Rekenkamer;

    • g.

      de Nationale Ombudsman, voor zover het correspondentie betreft ter zake van formele klachten;

    • h.

      enig bestuursorgaan van een provincie;

    • i.

      enig bestuursorgaan van een gemeente, waterschap, een hoogheemraadschap of een gemeenschappelijke regeling.

  • 2.

    Voorts blijven aan het college en de burgemeester voorbehouden de bevoegdheid tot:

  • a.

    het nemen van beslissingen op bezwaar, waarbij wordt afgeweken van het advies van de commissie bezwaarschriften

  • b.

    het nemen van besluiten indien een intern of extern advies over de desbetreffende aangelegenheid niet overeenstemt met eerder uitgebrachte adviezen of indien het voorgenomen besluit in afwijking is van wet- en regelgeving of vastgesteld beleid;

  • c.

    het nemen van een besluit indien de beslissing leidt tot een besluit van controversiële aard. Hiervan kan sprake zijn indien:

    1º - de verantwoordelijke portefeuillehouder van oordeel is dat de aangelegenheid door het college of de burgemeester moet worden afgedaan, waarbij de portefeuillehouder vooraf is geïnformeerd over de gevoelige kwestie, de aangelegenheid of het voorgenomen besluit;

    2º - de aangelegenheid tot negatieve berichtgeving in de media heeft geleid, dan wel in verband met de aard van de aangelegenheid redelijkerwijs moet worden aangenomen dat dit zal gebeuren;

    3º - indien de aangelegenheid ingrijpende gevolgen kan hebben voor een groot aantal inwoners, bedrijven, verenigingen of belangengroepen.

Artikel 5 Plaatsvervanging

Bij afwezigheid of verhindering van de (onder)gemandateerde wordt deze vervangen door diens plaatsvervanger. De gemeentesecretaris wordt vervangen door respectievelijk de 1e en 2e locogemeentesecretaris. De domeinmanagers kunnen elkaar vervangen of worden vervangen door de gemeentesecretaris. Binnen de taakvelden van het domein vervangen de domeinmanager en de teammanager(s) elkaar verticaal.

 

Artikel 6 Informatieverstrekking en terugkoppeling

Onverminderd artikel 10:6 van de Awb vormt de toepassing van deze regeling een onderdeel van het overleg tussen management en college of burgemeester. Desgewenst worden afschriften of overzichten overgelegd van in mandaat genomen besluiten.

 

Artikel 7 Te ondertekenen documenten

  • 1.

    De volgende documenten worden ondertekend door de functionaris die het besluit heeft genomen, door diens plaatsvervanger of door een in lijn hogere functionaris:

    • a.

      documenten waarin publiekrechtelijke besluiten worden vastgelegd;

    • b.

      documenten waarin privaatrechtelijke rechtshandelingen of andere handelingen (waaronder begrepen handelingen ter uitvoering van privaatrechtelijke aangelegenheden) worden vastgelegd;

    • c.

      documenten waarin officiële standpunten van of namens het gemeentebestuur worden vastgelegd.

  • 2.

    Documenten anders dan in het eerste lid bedoeld, kunnen door medewerkers worden ondertekend.

Artikel 8 Vorm van ondertekening bij mandaat

 

  • 1.

    De ondertekening van documenten namens het college geschiedt als volgt:

    “Namens burgemeester en wethouders van Buren,”

    gevolgd door de handtekening en naam van de gemandateerde, alsmede diens functienaam, domeinnaam of team.

  • 2.

    De ondertekening namens de burgemeester van documenten geschiedt als volgt:

    “Namens de burgemeester van Buren”,

    gevolgd door de handtekening en naam van de gemandateerde, alsmede diens functienaam, domeinnaam of team.

  • 3.

    De aanhef van overeenkomsten luidt: “De gemeente Buren, op grond van artikel 171 Gemeentewet vertegenwoordigt door de burgemeester, ………………(naam), met volmacht op grond van de geldende mandaatregeling en het bevoegdheden register gemeente Buren vertegenwoordigd door …..XXX….. (de naam en functieaanduiding van degene die de gemandateerde bevoegdheid uitoefent), hierna te noemen: de gemeente”.

Artikel 9 Intrekking oude regeling, inwerkingtreding, citeertitel

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking op de eerste dag na haar bekendmaking, met terugwerkende kracht tot 1 september 2020.

  • 2.

    De Mandaatregeling gemeente Buren 2018 wordt ingetrokken per de datum dat deze regeling in werking treedt:

  • 3.

    Deze regeling wordt aangehaald als: Mandaatregeling gemeente Buren 2020.

Artikel 10 Overgangsrecht

Verleende mandaten(waaronder ook volmacht en machtiging begrepen) die verleend zijn op basis van voorgaande mandaatregelingen, blijven onder deze mandaatregeling van kracht.

 

Maurik, 8 december 2020

College van burgemeester en wethouders van Buren,

de secretaris,

M. van Dalen

de burgemeester,

J.A. de Boer MSc

Burgemeester van Buren

J.A. de Boer MSc