Organisatie | Son en Breugel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel individuele inkomenstoeslag gemeente Son en Breugel 2020 |
Citeertitel | Beleidsregel individuele inkomenstoeslag Son en Breugel 2020 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | Beleidsregel individuele inkomenstoeslag Son en Breugel 2020 |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2020 | Nieuwe regeling | 25-02-2020 | 20.2230 |
Arbeidsverplichting: de verplichting als bedoeld in artikel 9, eerste lid, sub a en b van de wet, dan wel een verplichting die strekt tot arbeidsinschakeling als bedoeld in artikel 55 van de wet, dan wel verplichtingen die de uitkeringsgerechtigden strekken tot arbeidsinschakeling en/of re-integratie;
Deze beleidsregel betreft de nadere invulling van de Verordening individuele inkomenstoeslag Son en Breugel 2020 en artikel 36 van de Participatiewet.
Enkel die bepalingen die meer toelichting nodig hebben worden hier behandeld.
Artikel 3 Geen uitzicht op inkomensverbetering
Lid 1, sub c: dit artikel bevat een niet complete opsomming. Het is niet mogelijk om alle doelgroepen te benoemen die geen uitzicht op inkomensverbetering hebben. De beoordeling of een belanghebbende uitzicht op inkomensverbetering heeft, vindt plaats op basis van de individuele situatie en persoonlijke omstandigheden.
Artikel 4 Uitzicht op inkomensverbetering
Lid 2: in dit lid worden factoren benoemd die bij de beoordeling van het uitzicht op inkomensverbetering worden meegenomen. De hierna genoemde factoren kunnen wijzen op een uitzicht op inkomensverbetering, maar dat hoeft zeker niet altijd het geval te zijn. Er is altijd sprake van maatwerk, waarbij de individuele situatie en persoonlijke omstandigheden doorslaggevend zijn.
Sub a: bij de groep studenten kan er vanuit worden gegaan dat zij een goed perspectief op de arbeidsmarkt hebben. Enkel de belanghebbende die tijdens de referteperiode door ziekte de studie/opleiding moest staken en daardoor geen uitzicht meer heeft op inkomensverbetering, kan wel in aanmerking komen voor de IIT.
Sub b: dit kan bijvoorbeeld het geval zijn als het op het moment van de aanvraag al vaststaat dat belanghebbende een baan heeft waarvan de ingangsdatum binnen een termijn van zes maanden ligt.
Een ander voorbeeld is als belanghebbende op de aanvraagdatum inkomsten uit arbeid ontvangt onder de inkomensgrens voor IIT en bewust kiest voor een deeltijdbaan, maar wel de mogelijkheid heeft om zijn inkomen te verbeteren.
Wanneer iemand een deeltijdbaan heeft en er geen mogelijkheid is om zijn uren (op korte termijn, zijnde zes maanden) uit te breiden, kan worden geconcludeerd dat er geen uitzicht op inkomensverbetering is.
Sub c: een van de voorwaarden bij een schuldregeling houdt onder meer in dat personen alles in het werk moeten stellen om een inkomen te verwerven. Het feit dat op deze personen een schuldregeling van toepassing is, maakt niet dat zij geen uitzicht op inkomensverbetering hebben.
Sub d: de IIT is niet bedoeld om de verlaging van de uitkering, die aan een belanghebbende is opgelegd in de vorm van een maatregel, goed te maken. Deze maatregel is immers opgelegd omdat de gemeente, het UWV of de SVB een dergelijke gedraging niet accepteert en het gedrag ook in de weg staat tot inkomensverbetering.
Het college zal per individuele situatie moeten beoordelen of belanghebbende inspanningen heeft verricht om tot inkomensverbetering te komen, dit is in beginsel niet het geval als belanghebbende in de referteperiode één van de re-integratie- of arbeidsverplichtingen heeft geschonden.
In het bijzonder geldt dit voor de zwaardere overtredingen waarbij verondersteld kan worden dat door het verzuim het uitzicht op inkomensverbetering duidelijk is verminderd. Dit is het geval als een persoon niet of onvoldoende naar vermogen heeft geprobeerd algemeen geaccepteerde arbeid te verkrijgen, te behouden of te aanvaarden, zonder dat er sprake is van een bijzondere omstandigheid die aanleiding heeft gegeven om af te zien van een verlaging van de uitkering. Zie ook ECLI:NL:CRVB:2018:3418.
Sub e: het college is bevoegd ook in andere situaties de IIT niet toe te kennen. Dit kan zijn als mensen in onvoldoende mate geprobeerd hebben om tot inkomensverbetering te komen of verwijtbaar hebben nagelaten om belemmeringen die in de weg staan tot inkomensverbetering weg te nemen of aan te pakken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het door eigen toedoen vroegtijdig beëindigen van een schuldhulpverleningstraject, maar ook andere situaties zijn denkbaar.
Lid 1: Bij gehuwden komt het recht op individuele inkomenstoeslag de gehuwden gezamenlijk toe. Dit gaat over zowel inwoners die getrouwd zijn, als belanghebbenden die zijn gelijkgesteld aan gehuwden. Worden personen op de datum van het verzoek als gehuwden aangemerkt, dan moeten beide gehuwden voldoen aan de voorwaarden van artikel 36, eerste lid van de wet. Voldoet één van hen niet aan deze voorwaarden, dan bestaat er voor beiden geen recht op individuele inkomenstoeslag.
Lid 2: Voor de hoogte van het inkomen van de partner en niet-rechthebbende partner moet rekening worden gehouden met artikel 32, derde en vierde lid van de wet.