Organisatie | Opsterland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Rectificatie Besluit van het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester, de heffingsambtenaar en de invorderingsambtenaar van de gemeente Opsterland houdende regels omtrent mandaat (Mandaatregeling Opsterland 2018) |
Citeertitel | Mandaatregeling Opsterland 2018 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
22-11-2018 | nieuwe regeling | 30-10-2018 |
[Deze bekendmaking betreft een rectificatie door het wegvallen van bijlage 1. De oorspronkelijke bekendmaking is op 21 november 2018 bekendgemaakt, beschikbaar via Gemeenteblad 2018, 247842.]
Het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester, de heffingsambtenaar en de invorderingsambtenaar van de gemeente Opsterland, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft;
gelet op de algemene bepalingen ten aanzien van mandaat zoals opgenomen in afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht;
gelet op het feit dat het wenselijk is op zo ruim mogelijke schaal gebruik te maken van de mogelijkheden van mandaat, waarbij de verantwoordelijkheid - in eerste lijn - voor de afdoening van daarvoor in aanmerking komende routinematige en technische, niet-politieke beslissingen bij de ambtelijke organisatie wordt gelegd, opdat:
Artikel 3 Mandaat bij meerdere functionarissen
Indien in het overzicht aan meerdere functionarissen mandaat is verleend, kan het mandaat rechtsgeldig door elk van de genoemde functionarissen worden uitgeoefend, tenzij een mandaatgever nadrukkelijk heeft aangegeven zelf het mandaat te willen uitoefenen.
Leidinggevenden zijn bevoegd om personen die op basis van een arbeidsovereenkomst of op basis van een detacheringovereenkomst zijn aangesteld als uitvoerend ambtenaar of plaatsvervanger te laten optreden mits de betreffende persoon schriftelijk verklaard akkoord te gaan met de verplichtingen voortvloeiende uit de CAR/UWO en interne regels en instructies.
Artikel 5 Relatie met een ander team
Indien bij een krachtens mandaat te nemen beslissing of handeling een ander team belang heeft of de betreffende aangelegenheid het taakveld van een ander onderdeel raakt, legt de gemandateerde de zaak vooraf voor aan de betreffende medewerker van dat andere team, dit onverminderd het gestelde in de kolom "Bijzondere bepalingen en nadere toelichting" van het bij deze regeling behorende overzicht. Als er geen overeenstemming wordt bereikt, geldt artikel 9, lid 3 onder f.
Bij de uitoefening van de bevoegdheden als budgethouder, worden de Bijzondere bepalingen en nadere toelichting, opgenomen in de desbetreffende kolom van het bij deze regeling behorende overzicht, de kadernota inkoop -en aanbestedingsbeleid, het collegebesluit inkoop en aanbesteding, alsmede de meerjarenbegroting in acht genomen.
Artikel 8 Wijze van ondermandatering
Bij dit mandaat geldt een systeem van getrapte mandatering. Dit houdt in dat, tenzij anders is bepaald, de bevoegdheden ondergemandateerd zijn aan de hiërarchisch laagste in de tabel genoemde functie (afdelingshoofd/concernmanager, AOG, projectleider, teamleider, of medewerker), alsmede alle boven hem/haar ressorterende leidinggevenden.
In de volgende gevallen legt de gemandateerde de kwestie ter beslissing aan zijn/haar leidinggevende voor, onverminderd het bepaalde in artikel 10:3 tweede lid van de wet:
Artikel 10 Mandaat bij twijfelgevallen
Indien een gemandateerde twijfelt over zijn bevoegdheid tot het verrichten van een bepaalde handeling, dan legt hij de vraag voor aan zijn/haar leidinggevende, welke vervolgens beslist op welk niveau de beslissing wordt genomen.
Artikel 13 Volmacht en machtiging
Voor de toepassing van deze regeling en de daarop berustende bepalingen worden met mandaat gelijk gesteld de verlening van:
Artikel 14 Bevoegdheidsuitoefening namens het bestuursorgaan
De bevoegdheden, bedoeld onder artikel 2, eerste lid van deze regeling worden door de gemandateerde uitgeoefend namens het terzake bevoegde bestuursorgaan.
Artikel 16 Vermelding rechtsbescherming bij mandaat
Als tegen een krachtens mandaat genomen besluit een administratiefrechtelijke voorzie¬ning openstaat, wordt hiervan met de verzending van het besluit mededeling gedaan. Daarbij wordt gebruik gemaakt van standaardteksten.
Artikel 17 Citeertitel en inwerkingtreding
Gelijktijdig met inwerkingtreding van deze regeling worden de Mandaatregeling 2016 (d.d. 14-02-2017), het Mandaatbesluit WMO-Jeugdwet 2015, het ondermandaat uitvoering BAG (d.d. 13-03-2015), het Mandaatbesluit Invordering (d.d. 12-12-2016), het Mandaatbesluit Heffingen Belastingen en WOZ 2016 (d.d. 12-12-2016), ingetrokken.
Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van 30 oktober 2018
De voorzitter,
Ellen van Selm
De secretaris,
Koen van Veen
Aldus vastgesteld door de burgemeester van Opsterland op ……………
Ellen van Selm
Aldus vastgesteld door de heffingsambtenaar op …………
Geert Broekman
Aldus vastgesteld door de invorderingsambtenaar op …………..
Geert Broekman
Bijlage 1 Aangelegenheden die op grond van artikel 7 lid 3 van de Mandaatregeling 2018 blijven voorbehouden aan het college respectievelijk de burgemeester.
D – Algemeen – Privaatrechtelijke vertegenwoordiging
De bevoegdheid tot vertegenwoordiging houdt geen beslissingsbevoegdheid in. De privaatrechtelijke vertegenwoordigingsbevoegdheid houdt wel de bevoegdheid in om namens het bevoegde orgaan documenten te ondertekenen.
Het verlenen of weigeren van kwijtscheldingen geschiedt op basis van de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990. Deze bevoegdheid is geattribueerd aan de invorderingsambtenaar (artikel 255, lid 1 ju. 231, lid 2, sub c, Gemeentewet).
Het vaststellen van de aanslagen is geattribueerd aan de Heffingsambtenaar (artikel 231, lid 2, letter b Gem. wet en de Wet WOZ, artikel 1, lid 2).
Met betrekking tot de onderstaande regelingen:
Verordening Onroerende Zaak Belasting Opsterland;
Verordening Afvalstoffenheffing en Reinigingsrechten Opsterland;
Verordening Rioolheffing Opsterland;
Verordening Precariobelasting Opsterland;
Verordening Toeristenbelasting Opsterland;
Verordening Reclamebelasting Gorredijk;
De Wet Waardering Onroerende Zaken (WOZ).
zijn onderstaande bevoegdheden gemandateerd aan de Teamleider Belastingen & Vastgoedinformatie (Medewerker Management B) van de gemeente Ooststellingwerf met de mogelijkheid van nader ondermandaat conform de Mandaatregeling van Ooststellingwerf.
Met betrekking tot de Legesverordening Opsterland gelden de volgende mandaten:
Onderstaande taken en bevoegdheden zijn gemandateerd het Afdelingshoofd OWO-Backoffice Sociaal Domein van de gemeente Ooststellingwerf,
met de mogelijkheid van nader ondermandaat conform de in Ooststellingwerf geldende Mandaatregeling.