Organisatie | Zoetermeer |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zoetermeer houdende regels omtrent de toegankelijkheidsraad (Regeling Toegankelijkheidsraad Zoetermeer 2017) |
Citeertitel | Regeling Toegankelijkheidsraad Zoetermeer 2017 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
22-11-2019 | nieuwe regeling | 04-07-2017 | DOC-2017-003334 |
In opvolging van het VN-verdrag voor de rechten van mensen met een handicap heeft de gemeenteraad van Zoetermeer op 13 februari 2017 het initiatiefvoorstel ‘Open Stad Zoetermeer’ vastgesteld. Hiermee wordt beoogd de toegankelijkheid in de stad voortvarend op te pakken. Naar aanleiding van dit raadsbesluit is inmiddels een concept Plan van Aanpak Open Stad Zoetermeer opgesteld. Een van de eerste onderdelen hiervan is het instellen van een Toegankelijkheidsraad. Met voorliggend voorstel wordt het college gevraagd in te stemmen met de Regeling Toegankelijkheidsraad Zoetermeer en met de begroting ten behoeve van de werkzaamheden van de Toegankelijkheidsraad.
Het college heeft op 4 juli 2017 besloten:
Regeling Toegankelijkheidsraad Zoetermeer
Burgemeester en wethouders van de gemeente Zoetermeer;
Uitvoering gevend aan het raadsbesluit van 13 februari 2017 over het initiatiefvoorstel “Open Stad” waarmee een verdere impuls wordt gegeven aan de inzet van ervaringsdeskundigheid bij de ontwikkeling en uitvoering van beleid en maatregelen met betrekking tot de toegankelijkheid door de gemeente en ook door het bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties middels de oprichting van de Toegankelijkheidsraad Zoetermeer en
De Regeling Toegankelijkheidsraad Zoetermeer 2017 vast te stellen.
Artikel 2 Doelstelling, taak en werkwijze
Er is een onafhankelijke Toegankelijkheidsraad die tot taak heeft om te bevorderen dat Zoetermeer in alle sectoren van de samenleving zo toegankelijk mogelijk is of gaat worden voor bewoners of bezoekers met een beperking. Teneinde personen met een beperking in staat te stellen zelfstandig te leven en volledig deel te nemen aan alle facetten van het openbare leven, bevordert de Toegankelijkheidsraad middels haar adviezen en activiteiten de totstandkoming van passende maatregelen om personen met een beperking op voet van gelijkheid met anderen de toegang te garanderen tot de fysieke omgeving.
De Toegankelijkheidsraad bevordert de fysieke toegankelijkheid voor personen met een beperking in de stad door:
te beoordelen of inrichtings-, bouw- en/of renovatieplannen waarvoor het college al dan niet krachtens regelgeving verantwoordelijkheid draagt, voldoende toegankelijkheid en bruikbaarheid voor personen met een beperking waarborgen. Hieronder valt ook het oordelen over de gevolgen voor de omliggende openbare ruimte tijdens de realisatiefase van de plannen.
Artikel 3 Samenstelling en benoeming
Bij voorkeur maken deel uit van de Toegankelijkheidsraad: één persoon die voor zijn mobiliteit afhankelijk is van een scootmobiel of daarmee vergelijkbaar vervoermiddel; één persoon die rolstoelafhankelijk is; één persoon met een auditieve beperking, één persoon die visuele beperkingen heeft en één oudere die ervaringsdeskundig is met toegankelijkheidsvragen bij toenemende fysieke beperkingen op het gebied van mobiliteit en/of sociale omgang en/of communicatie.
Lid 4 is niet van toepassing op de leden van de voormalige Jury Toegankelijkheidsprijs die als gevolg van het raadsbesluit van 13 februari 2017, kenmerk DOC-2017-000669, direct zijn voorgedragen voor benoeming tot lid van de Toegankelijkheidsraad Zoetermeer. Deze voordracht heeft plaatsgevonden met inachtneming van artikel 3, lid 10.
Een lid moet voldoen aan de volgende vereisten:
kennis en deskundigheid hebben over en/of zelf ervaringsdeskundig zijn met de toegankelijkheid van/in de stad vanuit het perspectief van een gebruiker met één of meer beperkingen (fysiek en/of auditief en/of visueel en/of mentaal) en met de mogelijkheden en belemmeringen om met een beperking volledig te kunnen participeren in één of meerdere sectoren van de Zoetermeerse samenleving;
De voorzitter is onafhankelijk. In aanvulling op de vereisten genoemd onder artikel 3 lid 7 onder a t/m g alsmede artikel 3 lid 10 dient hij aantoonbare bestuurlijke ervaring of bestuurlijke affiniteit te hebben, aantoonbare affiniteit te hebben met de toegankelijkheid en belemmeringen die er op het gebied van de toegankelijkheid zijn, in staat te zijn de Toegankelijkheidsraad, zijn doel en taken uit te dragen en te vertegenwoordigen en bereid te zijn om voldoende tijd beschikbaar te stellen voor de uitvoering van de voorzittersfunctie.
Het lidmaatschap van de Toegankelijkheidsraad is onverenigbaar met het lidmaatschap van de gemeenteraad, een raadscommissie, het college en met het dragen van verantwoordelijkheden in de ambtelijke organisatie van de gemeente Zoetermeer of met de aanvaarding van opdrachten van de gemeente die betrekking hebben op de toegankelijkheid in de stad.
Artikel 4 De voorzitter, de plaatsvervangend voorzitter en de beschikbaarstelling van ondersteuning
In het geval van een verzoek om advies door het college wordt het advies binnen zes weken uitgebracht. Deze termijn kan door het college worden verlengd als de Toegankelijkheidsraad daartoe tijdig een schriftelijk gemotiveerd verzoek bij het college indient onder vermelding van de gewenste periode van verlenging.
De vergaderingen van de Toegankelijkheidsraad zijn in beginsel openbaar, uitgezonderd met betrekking tot de advisering over de taak zoals bedoeld in artikel 2 lid f. De Toegankelijkheidsraad kan besluiten een deel van de vergadering niet openbaar te houden. De Toegankelijkheidsraad geeft via door hem geschikt geachte media-kanalen bekendheid aan de vergadering van de Toegankelijkheidsraad.
Van elke vergadering wordt door de ondersteuner, dan wel in geval van diens ontstentenis door een door de voorzitter aangewezen lid, een beknopt verslag opgesteld dat in elk geval vermeldt: de namen van de aanwezige leden, de genomen besluiten en de uitgebrachte adviezen alsmede het standpunt van de aanwezige leden die zich tegen een besluit of advies hebben verklaard.
De raad besluit over een uit te brengen advies bij meerderheid van stemmen. Indien de stemmen staken, vindt een herstemming plaats. Staken bij deze stemming de stemmen opnieuw, dan is het advies niet aangenomen, tenzij de raad besluit dat het advies als minderheidsadvies wordt uitgebracht. Komt de raad met meerderheid van stemmen tot een advies, dan is het mogelijk om in het advies ook minderheidsstandpunten weer te geven.
De leden van de Toegankelijkheidsraad ontvangen presentiegeld op grond van de Verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden 2015
Jaarlijks koppelt de voorzitter namens de Toegankelijkheidsraad aan de raad en het college de activiteiten en de bevindingen over het voorgaande jaar terug en geeft de planning en verwachtingen voor het komende jaar aan.
Het college beslist en doet uitspraak over onduidelijkheden en geschillen die voortkomen uit deze regeling.
De eerste evaluatie vindt plaats twee jaar na inwerkingtreding van deze regeling. De TR evalueert de gekozen opzet, het doel en de uitvoering van de taken en brengt daarover verslag uit aan de raad en het college.
Bij de evaluatie wordt ook de samenwerking met de Adviescommissie Sociaal Domein, de VAC en eventuele andere partijen betrokken.
De Toegankelijkheidsraad wordt voor een langere periode ingesteld en maakt dus ook in de komende jaren kosten. Daar horen een budget en passende vergoeding bij. Met dit als uitgangspunt is een begroting opgesteld. De kosten worden begroot op € 12.000 voor 2017 en € 20.000 voor 2018. In de gemeentelijke begroting is een toegankelijkheidsbudget van € 25.000 structureel opgenomen (62458300). Met dit budget kunnen de kosten ten behoeve van Toegankelijkheidsraad gedekt.
De Toegankelijkheidsraad in oprichting bestaat uit de leden van de voormalige Jury Toegankelijkheidsprijs. Dat zijn 6 leden en een onafhankelijk voorzitter. Hiervan zijn vier leden mensen met een beperking; één persoon vertegenwoordigd de ouderen en één persoon is bouwkundige en tevens lid van de VAC. In de regeling is opgenomen dat de Toegankelijkheidsraad bestaat uit maximaal 5 leden en een onafhankelijk voorzitter. Er wordt voorgesteld om voor de eerste zittingsperiode van vier jaar de huidige leden te handhaven. De Toegankelijkheidsraad zorgt zelf voor een rooster van aftreden dat uiterlijk twee jaar na de installatie van de raad in werking treedt. Het aantal leden wordt daarmee na twee jaar teruggebracht tot 5 en de eerste wisselingen vinden op dat moment plaats.