Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Opsterland

Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Opsterland houdende regels omtrent werknemersvoorzieningen (Beleidsregels Werknemersvoorzieningen Participatiewet 2018)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieOpsterland
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Opsterland houdende regels omtrent werknemersvoorzieningen (Beleidsregels Werknemersvoorzieningen Participatiewet 2018)
CiteertitelBeleidsregels Werknemersvoorzieningen Participatiewet 2018
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.

Deze regeling vervangt de Beleidsregels Participatiewet Opsterland 2016.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

29-10-2019nieuwe regeling

24-07-2018

gmb-2019-259445

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Opsterland houdende regels omtrent werknemersvoorzieningen (Beleidsregels Werknemersvoorzieningen Participatiewet 2018)

Burgemeester en Wethouders van de gemeente Opsterland;

 

gelezen de:

 

Participatiewet;

Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijke arbeidsongeschikte werkloze werknemers;

Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen;

Algemene wet bestuursrecht;

 

b e s l u i t e n :

 

vast te stellen de volgende drie beleidsregels:

 

1.Beleidsregel Werknemersvoorzieningen

Artikel 1. Begripsbepalingen

  • 1.

    Alle begrippen die in deze beleidsregels en uitvoeringsinstructies worden gebruikt. De niet nader omschreven begrippen hebben dezelfde betekenis als in de Participatiewet (PW) de Wet inkomensvoorziening Oudere en gedeeltelijke Arbeidsongeschikte Werkloze werknemers (IOAW), de Wet Inkomensvoorziening Oudere en gedeeltelijk Arbeidsongeschikte gewezen Zelfstandigen (IOAZ) en de Algemene wet bestuursrecht (Awb).

  • 2.

    In deze beleidsregels wordt verstaan onder:

    • a)

      Uitkering: de Participatiewet (PW), de IOAW en IOAZ;

    • b)

      Doelgroep loonkostensubsidie: als bedoeld in artikel 6, lid 1, sub e van de Participatiewet: personen die behoren tot de doelgroep van de Participatiewet, van wie is vastgesteld dat zij met voltijdse arbeid niet in staat zijn tot het verdienen van het wettelijk minimumloon, doch wel mogelijkheden tot arbeidsparticipatie hebben;

    • c)

      Kandidaat: de persoon met een uitkering zoals omschreven onder sub b);

    • d)

      College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Opsterland;

    • e)

      Proefplaatsing: Het tijdelijk verrichten van reguliere werkzaamheden met behoud van uitkering voor een in overleg te bepalen periode met een maximum van 6 maanden;

    • f)

      Duurzame uitstroom: (gedeeltelijke) uitstroom uit de uitkering voor tenminste 26 weken;

    • g)

      Professional: een medewerker in dienst van de gemeente of een daartoe door de gemeente gecontracteerde (uitvoerings-)organisatie (bv. het UWV.);

    • h)

      Werknemersvoorziening: een voorziening of kosten om structurele, functionele of fysieke belemmeringen te verminderen of weg te nemen teneinde werk mogelijk te maken voor mensen die als gevolg van een aandoening een afstand tot de arbeidsmarkt hebben.

Artikel 2. Vormen van werknemersvoorzieningen

De gemeente Opsterland biedt de volgende werknemersvoorzieningen:

  • 1.

    Werkplekaanpassing;

    Aanpassingen die niet algemeen gebruikelijk zijn en die deel uit maken van de werkplek of de omgeving daarvan en die nodig zijn om het werk te kunnen doen.

  • 2.

    Vervoersvoorziening;

    Voorziening voor reizen van en naar werk om werk te kunnen krijgen of te behouden.

  • 3.

    Meeneembare voorziening;

    Voorziening die meegenomen kunnen worden; de voorziening is niet aan de specifieke werkplek gebonden. Oftewel de voorziening is niet aard- en nagelvast.

  • 4.

    Intermediaire of tolk voor doven, slechthorenden of doofblinden.

Artikel 3 Algemene voorwaarden werknemersvoorzieningen

Om voor een werknemersvoorziening in aanmerking te kunnen komen moet in ieder geval aan onderstaande voorwaarden worden voldaan:

  • 1.

    De voorziening is een noodzakelijkheid;

  • 2.

    de aanvrager c.q. kandidaat is woonachtig binnen de gemeente Opsterland;

  • 3.

    de aanvraag wordt ingediend bij de woongemeente;

  • 4.

    de aanvrager c.q. kandidaat behoort tot de doelgroep loonkostensubsidie;

  • 5.

    er sprake is van een dienstverband/arbeidsovereenkomst voor de duur van ten minste 6 maanden en voor minimaal 12 uur per week. Het toekennen van een werknemersvoorziening gedurende de proefplaatsing behoort tot de mogelijkheden;

  • 6.

    de voorziening vermindert of neemt de belemmeringen weg waardoor de aanvrager c.q. kandidaat werk kan behouden of verkrijgen;

  • 7.

    de aanvrager c.q. kandidaat kan geen aanspraak maken op een voorliggende voorziening (WMO, UWV, Zorgverzekering, Bouwbesluit);

  • 8.

    De gemeente biedt de meest adequate en goedkoopste oplossing, kwalitatief verantwoord.

Artikel 4 Specifieke voorwaarden

Naast de algemene voorwaarden zijn er werkvoorziening gerichte voorwaarden waaraan voldaan moet worden.

 

  • 1.

    Werkplekaanpassing

  • Voor de werkplekvoorziening gelden de volgende specifieke voorwaarden:

    • a.

      De werkplekaanpassing wordt in principe in bruikleen beschikbaar gesteld aan de werkgever.

    • b.

      In afwijking van art. 4, lid 1, sub a. kan in specifieke gevallen besloten worden de werkplekaanpassing in eigendom te verstrekken.

    • c.

      algemeen gebruikelijke werkplekaanpassingen die tot de standaarduitrusting van de werkgever behoren worden ook niet vergoed. Hiervan is sprake indien van de werkgever, op basis van wat gangbaar is in het bedrijfsleven, verwacht mag worden dat hij de investering zelf doet; en

    • d.

      De kosten van de werkplekaanpassing dienen proportioneel te zijn, dat wil zeggen dat de investering in de werkplekaanpassing moet opwegen tegen de opbrengsten van uitstroom naar werk. Bij de beoordeling of de kosten proportioneel zijn wordt onder andere meegewogen:

      • -

        de kosten van de werkplekaanpassing zijn niet meer dan 50 procent van de toegekende loonkostensubsidie op jaarbasis;

      • -

        de duur van de arbeidsovereenkomst in termen van looptijd (aantal maanden/jaren/bepaalde tijd/onbepaalde tijd);

      • -

        de omvang van de arbeidsovereenkomst in termen van het aantal uren dat de kandidaat gaat werken.

    • e.

      Een professional beoordeelt of aan alle voorwaarden onder art. 4, lid 1, sub d. voldaan wordt.

  • 2.

    Vervoersvoorziening

    • a.

      Voor de vervoersvoorziening gelden de volgende specifieke voorwaarden:

    • a.

      de vervoersvoorziening is voor woon/werk verkeer;

    • b.

      een eventuele vervoersvergoeding van de werkgever wordt in mindering gebracht op de toe te kennen vervoersvoorziening;

    • c.

      de kosten van de vervoersvoorziening moeten proportioneel zijn, dat wil zeggen dat de investering in de vervoersvoorziening moet opwegen tegen de opbrengsten van uitstroom naar werk. Bij de beoordeling of de kosten proportioneel zijn wordt onder andere meegewogen:

      • -

        de kosten van de vervoersvoorziening. Alleen de meerkosten boven de kosten voor het gebruik van regulier openbaar vervoer worden vergoed;

      • -

        de duur van de arbeidsovereenkomst in termen van looptijd (aantal maanden/jaren/bepaalde tijd/onbepaalde tijd);

      • -

        de omvang van de arbeidsovereenkomst in termen van het aantal uren dat de kandidaat gaat werken.

  • 3.

    Meeneembare voorzieningen

    Voor de vervoersvoorziening gelden de volgende specifieke voorwaarden:

    • a.

      In aanvulling op artikel 3, lid 5 kan het toekennen van een meeneembare voorziening gedurende de proefplaatsing tot de mogelijkheden behoren op voorwaarde dat er zekerheid is dat na de proefplaatsing er een arbeidsovereenkomst volgt;

    • b.

      Een professional beoordeelt of een meeneembare voorziening mogelijk noodzakelijk is.

  • 4.

    Intermediaire of tolk voor doven, slechthorenden of doofblinden

    Voor de voorziening Intermediaire of tolk voor doven, slechthorenden of doofblinden gelden de volgende specifieke voorwaarden:

    • a.

      Is een tolkvoorziening noodzakelijk voor de kandidaat met een arbeidsbeperking om zijn/haar werk uit te voeren, dan wordt aansluiting gezocht bij de ‘Landelijke regeling tolkvoorziening voor mensen met een zintuiglijke beperking 2015’;

    • b.

      Aanpassingen in deze landelijke regelingen werken door in deze beleidsregel;

    • c.

      Een professional beoordeelt of een tolkvoorziening mogelijk noodzakelijk is, voordat hij het aanvraagformulier voor de landelijke regeling ondertekend.

Artikel 5 Aanvraag

  • 1.

    Een aanvraag voor een werknemersvoorziening wordt gedaan bij de woongemeente;

  • 2.

    Het aanvraagformulier voor een intermediaire of tolk voor doven, slechthorenden of doofblinden gedownload worden via https://vng.nl/files/vng/20141212_landelijke-regeling-tolkdiensten.pdf;

  • 2.

    Het aanvraagformulier wordt ingediend bij de gemeente of bij een voor de uitvoering van deze regeling gecontracteerde derde partij;

  • 3.

    De gemeente of een daartoe gecontracteerde derde partij handelt de aanvraag af binnen de daarvoor gestelde termijn van 8 weken;

  • 4.

    Indien nodig kan de gemeente of een daartoe gecontracteerde derde partij schriftelijk aanvullende informatie opvragen of een aanvrager uitnodigen voor een gesprek waarin aanvullende informatie kan worden gevraagd;

  • 5.

    In aanvulling op het voorgaande lid kan in het geval van een meeneembare voorziening een aanvrager ook uitgenodigd worden door een arbeidsdeskundige of een door de gemeente aangewezen arts.

Artikel 6 Besluit

  • 1.

    Na besluit ontvangt kandidaat een toekennings- of afwijzingsbeschikking;

  • 2.

    In geval van een meeneembare voorziening koopt de gemeente of een daartoe gemandateerde derde partij de voorziening in bij één van haar leveranciers. De leverancier bezorgt de voorziening kosteloos bij de kandidaat;

  • 3.

    In geval van een toekenning tolkvoorziening kan kandidaat zelf een tolk inschakelen. Deze moet geregistreerd staan bij de stichting RTG (www.stichtingrtg.nl). De gemeente kan hier bij assisteren.

Artikel 7. Hardheidsclausule

Indien toepassing van deze beleidsregel in een individueel geval leidt tot onbillijkheden van overwegende aard, kan het college hiervan ten gunste van de kandidaat afwijken.

Artikel 8. Inwerkingtreding

Deze beleidsregels treden in werking op 1 augustus 2018. Met de inwerkingtreding van deze beleidsregels vervallen de beleidsregels genoemd: ‘Beleidsregels Participatiewet Opsterland 2016’

Artikel 9. Citeertitel

Deze beleidsregels worden aangehaald als: Beleidsregels Werknemersvoorzieningen Participatiewet 2018.

Vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van 24 juli 2018.

de gemeentesecretaris,

Koen van Veen

de burgemeester,

Ellen van Selm

1. Toelichting Werknemersvoorzieningen  

Algemeen

Werknemersvoorzieningen zijn voorzieningen of kosten die moeten worden gemaakt om een kandidaat optimaal te faciliteren in het uitvoeren van de functie. Deze voorzieningen maken onderdeel uit van het instrumentarium dat de Participatiewet beschikbaar stelt om te stimuleren dat mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt duurzaam geplaatst worden bij werkgevers. 

 

De voorzieningen vallen uiteen in vier categorieën:

  • 1.

    Werkplekaanpassing;

  • 2.

    Vervoersvoorziening;

  • 3.

    Meeneembare voorziening;

  • 4.

    Intermediaire of tolk voor doven, slechthorenden of doofblinden.

 

Artikel 1

Dit artikel spreekt voor zich.

 

 

Artikel 2

Dit artikel spreekt voor zich.

 

 

Artikel 3

Dit artikel regelt welke algemene voorwaarden gelden wanneer een werknemersvoorziening wordt aangevraagd.

 

 

Artikel 4

Dit artikel regelt per werknemersvoorziening de specifieke voorwaarden.

Bij werkplekaanpassingen gaat het om aanpassingen die niet algemeen gebruikelijk zijn en die deel uit maken van de werkplek of de omgeving daarvan en die nodig zijn om het werk te kunnen doen. Bijvoorbeeld aanpassing aan een machine, deurpost, werkblad, maar ook een aangepast toilet of traplift in het bedrijf. Een medewerker van de gemeente bepaalt per geval op basis van maatwerk waar behoefte aan is. Daarnaast maakt de professional een redelijkheidsoverweging. De kosten van de voorziening moeten in redelijke verhouding staan tot de baten. Als bindende richtlijn geldt dat de kosten voor een werkplekaanpassing maximaal 50 procent mogen bedragen van de toegekende loonkostensubsidie.

 

 

Bij vervoersvoorzieningen gaat het om bijvoorbeeld een taxi, aanpassingen aan een auto of bruikleen van een aangepaste auto. Een medewerker van de gemeente bepaalt per geval op basis van maatwerk waar behoefte aan is. Daarnaast maakt de professional een redelijkheidsoverweging. De kosten van de voorziening moeten in redelijke verhouding staan tot de baten. Tot slot geldt dat alleen de meerkosten boven de kosten voor het gebruik van regulier openbaar vervoer worden vergoed.

 

 

Een meeneembare voorziening is een voorziening die kan worden meegenomen, met andere woorden de voorziening is niet aan de specifieke werkplek gebonden. We noemen dit ook wel dat de voorziening niet aard- en nagelvast is. Hoewel een werkgever de plicht heeft om zijn werknemers van deugdelijk materiaal te voorzien, kan het toch nodig en redelijk zijn om deze kosten als gemeente te dragen.

 

We maken dit in een voorbeeld duidelijk. In een aantal beroepen is het vanuit veiligheidsvoorschriften nodig dat er werkschoenen (met stalen neuzen) worden gedragen. De werkgever is verplicht om deze te verstrekken. Heeft een werknemer een zodanige beperking dat er een noodzaak bestaat tot het dragen van aangepast orthopedisch schoeisel, dan kunnen aangepaste orthopedische werkschoenen als een voorziening worden verstrekt.

 

 

In de Participatiewet wordt niet nader beschreven wat meeneembare voorzieningen zijn. Te denken valt aan de volgende type voorzieningen:

  • Orthopedisch schoeisel;

  • Orthesen t.b.v. extremiteiten;

  • Audiovisuele hulpmiddelen1;

  • Hulpmiddelen voor alarmeren/signaleren;

  • Hulpmiddelen bij het lezen (bijv. brailleleesregel, software);

  • Hulpmiddelen bij het schrijven;

  • Hulpmiddelen voor telecommunicatie;

  • Handgereedschap;

  • Meetinstrumenten;

  • ADL2-hulpmiddelen (met name voor ernstige gewrichts- en neurologische aandoeningen).

 

Bovenstaande lijst met meeneembare voorzieningen is niet limitatief.

 

 

Intermediaire of tolk voor doven, slechthorenden of doofblinden

Wanneer een tolkvoorziening voor doven, slechthorenden of doofblinden noodzakelijk is om werk te krijgen of behouden, dan wordt aangesloten bij de ‘Landelijke regeling tolkdiensten voor doven en slechthorenden 2015’: https://vng.nl/files/vng/20141212_landelijke-regeling-tolkdiensten.pdf

 

 

Artikel 5

Dit artikel spreekt voor zich.

 

 

Artikel 6

Dit artikel spreekt voor zich.

 

 

Artikel 7

Dit artikel spreekt voor zich.

 

 

Artikel 8

Dit artikel spreekt voor zich.

 

 

Artikel 9

Dit artikel spreekt voor zich.