Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Bergeijk

Terrassenbeleid gemeente Bergeijk 2019

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBergeijk
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingTerrassenbeleid gemeente Bergeijk 2019
CiteertitelTerrassenbeleid gemeente Bergeijk 2019
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

https://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Bergeijk/CVDR626120/CVDR626120_1.html

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-10-2019Nieuw beleid

17-09-2019

gmb-2019-236007

Tekst van de regeling

Intitulé

Terrassenbeleid gemeente Bergeijk 2019

Burgemeester en wethouders van de gemeente Bergeijk,

 

gelet op de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) gemeente Bergeijk 2019 art 2:10 lid 3;

 

besluiten vast te stellen het:

 

Terrassenbeleid gemeente Bergeijk 2019

 

1. Inleiding

Met name rondom de markten in de verschillende dorpskernen, maar ook in het buitengebied, zijn terrassen een bijdrage aan de recreatieve kwaliteit van de gemeente. Om die reden moet terrassenexploitatie voor iedere reguliere horecaonderneming mogelijk zijn mits hiervoor voldoende ruimte beschikbaar is. Terrassen creëren een kwaliteitsimpuls en bieden de mogelijkheid de profilering van de markten te ondersteunen. Hoewel het positieve effect van een terras onbetwist is, laat het in de praktijk vaak ruimte voor discussie wat betreft openbare orde, vergunningverlening, woon- en leefomgeving, straatbeeld en kwaliteitseisen. Mede omdat terrassen in gemeente Bergeijk veelal op gemeente grond worden geëxploiteerd is het van belang dat er handvatten zijn welke ondersteuning bieden bij het beoordelen van de situatie. Het doel van deze notitie is helderheid te geven in beleid, regelgeving, uitvoering en handhaving. De notitie is gebaseerd op het motief de kwaliteit van de openbare ruimte te verbeteren, de veiligheid te garanderen en de wet- en regelgeving te handhaven. Voor omwonenden is het belangrijk dat eventuele overlast waar mogelijk wordt beperkt. Voor ondernemers werken terrassen omzet-verhogend en zijn een essentieel onderdeel van de bedrijfsvoering. Rekening houdend met de verschillende belangen zijn de volgende beleidsregels opgesteld.

2. Begripsbepaling

De begripsbepalingen uit de Algemene Plaatselijke Verordening Bergeijk 2019 zijn van toepassing. In aanvulling daarop:

 

A. Terras:

een buiten de besloten ruimte van de inrichting liggend deel van het horecabedrijf waar sta- en of zitgelegenheid kan worden geboden en waar tegen vergoeding dranken worden geschonken of spijzen voor directe consumptie ter plaatse worden verstrekt;

 

B. Eilandterras:

een terras dat los van de gevel is gelegen, voor of in de directe nabijheid van het betreffende pand;

 

C. Rode loper:

een op de situatietekening ingetekende route van 3.50 meter breed en 4.20 hoog waarover de hulpverleningsdiensten zich kunnen verplaatsen ten tijden van een calamiteit;

 

D. Terrasinrichting:

onder terrasinrichting wordt verstaan: stoelen, banken, tafels, zonwering, parasols, terrasheaters, terrasafscherming, menuborden en alle overige objecten die op het terras geplaatst zijn ten dienste van het terras en/of het overige deel van de inrichting;

 

E. Terrasafscherming:

een wegneembare en verplaatsbare afscherming in de vorm van schermen, schotten, bloem-/plantbakken e.d.;

 

F. Opslag:

de opslag van terrasinrichting in perioden dat het terras niet wordt uitgebaat;

 

G. Uitstraling:

de uitstalling van het terras in perioden dat het terras open wordt gesteld voor bezoekers.

3. Juridisch kader

Het bestemmingsplan is samen met de Drank- en Horecawet en de APV het toetsingskader voor een gemeente om te beoordelen of een terras tot de mogelijkheden behoort. Daarnaast kan de gemeente privaatrechtelijk, als eigenaar van de grond, geen toestemming geven voor het inrichten van een terras op haar grond. Het stellen van nadere regels in het belang van de openbare orde of de woon- en leefomgeving omtrent terrassen is vastgelegd in afdeling 5 artikel 2:10 lid 3 Algemene Plaatselijke Verordening (APV). De APV van Bergeijk definieert een terras als volgt: terras: een buiten de besloten ruimte van de openbare inrichting liggend deel daarvan waar sta- of zitgelegenheid kan worden geboden en waar tegen vergoeding dranken kunnen worden geschonken of spijzen voor directe consumptie kunnen worden bereid of verstrekt.”. Deze nota is van toepassing op alle terrassen zoals bedoeld in de definitie in de APV. Het al dan niet toestaan van een terras is afhankelijk van de ruimte, het gebruik en/of de functie van het gebied.

Op dit moment zijn niet alle terrassen in overeenstemming met het bestemmingsplan en is het onduidelijk hoe, of en op welke manier de gemeentegrond kan en mag worden gebruikt. In overleg met de betreffende horecaondernemers zal worden bezien of en zo ja hoe hieraan kan worden voldaan.

4. Beleidsregels

Aan het opstellen van een terras zijn voorschriften verbonden welke hieronder zijn beschreven. Er blijft ruimte voor inbreng van de horecaondernemer en er wordt zo veel mogelijk maatwerk geleverd.

In de Wabo zijn regels opgenomen voor het bouwen van vergunningsplichtige bouwwerken. Ook verwijst de Wabo naar de algemene maatregel van bestuur, zijnde het Besluit omgevingsrecht (Bor), waarin vergunningvrije bouwactiviteiten staan vermeld.

In het Bouwbesluit staan bouwtechnische voorschriften opgenomen waaraan alle bouwwerken minimaal moeten voldoen. Ook verbouwingen vallen onder het Bouwbesluit.

Het Activiteitenbesluit is onderdeel van de Wet Milieubeheer en bevat milieuregels voor bedrijven. Ook horecabedrijven vallen onder het besluit. Het Activiteitenbesluit kent eisen voor verschillende milieuaspecten, waaronder geluid, lucht, bodem, externe veiligheid, afval en afvalwater.

Voor het aanvragen van een schriftelijke toestemming van de gemeente zijn geen leges verbonden.

4.1 Periode

  • 1.

    Een terras mag gedurende het gehele jaar worden opgesteld in overeenstemming met de beleidsregels.

  • 2.

    Voor een terras geldt dezelfde sluitingstijd als die voor de horecagelegenheid waartoe het behoort. Na sluitingstijd mogen er geen bezoekers meer worden bediend of aanwezig zijn op het terras.

4.2 Plaats/afmetingen van het terras

  • 1.

    Een terras mag niet breder zijn dan de gevel van de horecagelegenheid, tenzij anders is overeengekomen met de gemeente. Dit dient schriftelijk te zijn vastgelegd.

  • 2.

    Het toegestane aantal vierkante meters dat voor een terras mag worden gebruikt is opgenomen in de drank- en horecawetvergunning.

  • 3.

    De omvang van het terras wordt vastgelegd in een situatietekening.

  • 4.

    Het driehoeksplein op ’t Hof mag, door aangrenzende horecagelegenheden, met schriftelijke toestemming van de gemeente worden gebruikt om een eilandterras uit te baten.

  • 5.

    Objecten als parasols, bloembakken, windschermen etc. mogen niet buiten het terras uitsteken.

  • 6.

    Ten tijde van een evenement dient de zogenaamde rode loper (calamiteiten-route), zoals weergegeven op de bij het evenement behorende situatietekening, een vrije doorgang van 3.50 meter breed en 4.20 meter hoog te hebben.

  • 7.

    Eilandterrassen mogen op het driehoeksplein op het Hof worden geplaatst, mits zij voldoen aan de volgende eisen:

    • a.

      Op het Hof mag geen terrasafscheiding worden geplaatst die in de grond/bestrating moet worden verankerd.

    • b.

      Op het Hof mogen geen parasols worden geplaatst die in de grond/bestrating moeten worden verankerd.

    • c.

      Op dagen dat de weekmarkt wordt gehouden mag er geen terras worden geplaatst. Tenzij daar schriftelijk afspraken over zijn gemaakt met de marktbeheerder.

    • d.

      Indien er een evenement op het driehoeksplein plaatsvindt mag er geen terras worden geëxploiteerd, tenzij de organisator van het evenement daar schriftelijk mee heeft ingestemd.

    • e.

      Bij een kerkdienst in de Hofkerk mag er geen terras worden geplaatst op het driehoeksplein. Tenzij daar schriftelijk afspraken over zijn gemaakt met de uitvaartorganisatie.

    • f.

      Mag niet in strijd zijn met andere wet- en regelgeving.

4.3 Inrichting terras

Algemeen

  • 1.

    Terrasinrichting mag niet worden bevestigd aan bomen of in de grond of in de bestrating, en/of aan straatmeubilair, tenzij met schriftelijke toestemming van en in overleg met de gemeente Bergeijk.

  • 2.

    Een terrasinrichting die vastgemaakt is aan de gevel, bomen, straatmeubilair of in de grond of de bestrating wordt bevestigd, dient in voorkomende gevallen voor kosten van de horeca-exploitant/pandeigenaar, te worden verwijderd en/of afgebroken.

    • a.

      De uitbater van een terras is verplicht het terras schoon te houden en zwerfvuil in de directe omgeving van het terras op te ruimen.

  • 3.

    Er mag (tenzij daar door de gemeente een schriftelijke ontheffing voor is verleend) geen permanent of tijdelijk tappunt worden ingericht.

  • 4.

    De uitbater van het terras dient er voor te zorgen dat slangen, kabels en leidingen ten behoeve van voorzieningen zodanig worden afgedekt, dat hierover niet gestruikeld of gevallen kan worden.

  • 5.

    Het gebruikte terrasmeubilair en de aankleding dienen bij brand een ondergeschikte bijdrage te leveren.

Obstakelvrije zone

  • 6.

    Elk terras dient een obstakelvrije voetgangers-doorgang van minimaal 1.5 meter breed en 2.2 meter hoog vrij te houden (wanneer de tafels en stoelen in gebruik zijn). De uitbater van een terras mag zelf bepalen of deze voetgangerszone om of door het terras heen loopt mits de verkeersveiligheid niet in het gevaar komt.

  • 7.

    Terrasinrichting moet minimaal 0.50 meter van de weg worden geplaatst (gemeten vanaf de trottoirband).

  • 8.

    Hulpverleningsdiensten en voetgangers dienen ongehinderd doorgang te hebben.

  • 9.

    De voor de rijbaan bestemde gedeelten van de openbare weg (autorijbaan, fietspaden etc.) dienen volledig obstakelvrij te zijn zie ook 4.6.2..

  • 10.

    Toegangen, nooduitgangen dienen te allen tijde vrij te zijn van obstakels.

  • 11.

    Vanaf een nooduitgang dient een obstakelvrije route ter breedte van de nooduitgang naar de openbare weg te leiden.

Terrasafscherming

  • 12.

    Terrasafscherming voor de inrichting van het terras zijn toegestaan, mits deze voldoen aan de volgende eisen:

    • a.

      Worden geplaatst binnen het terrasoppervlak.

    • b.

      Moeten te allen tijden eenvoudig verplaatsbaar en verwijderbaar zijn.

    • c.

      Mogen maximaal 2 meter hoog zijn waarbij het gedeelte vanaf 0.80 meter boven het maaiveld volledig transparant dient te zijn uitgevoerd.

    • d.

      Mogen de toegang tot woningen en andere gebouwen niet blokkeren.

    • e.

      Eventuele reclame uitingen op bouwwerken niet zijnde gebouwen (terrasafscherming) moeten in lijn zijn met de in de welstandsnota gestelde criteria.

    • f.

      Mogen niet in strijd zijn met andere wet- en regelgeving.

  • 13.

    De plaatsing van bevestigingspunten voor terrasafscherming in de bestrating mag uitsluitend na schriftelijke toestemming van de gemeente.

  • 14.

    Bevestiging in het straatwerk dient verwijdering van terrasafscherming mogelijk te maken, zonder daarbij boven het straatwerk uitstekende bevestigingselementen achter te laten.

  • 15.

    Het is toegestaan om planten- en bloembakken te gebruiken als terrasafscherming. Hierbij moet rekening gehouden worden met het feit dat er volledige transparantie behouden blijft.

Zonnescherm/luifel

  • 16.

    Een zonnescherm of luifel mag slechts worden aangebracht mits deze voldoet aan de volgende eisen:

    • a.

      De hoogte vanaf het maaiveld tot aan de onderkant van de volant van het zonnescherm/luifel bedraagt minimaal 2.2 meter.

    • b.

      Het zonnescherm of luifel mag tot een maximum van 4 meter uit de gevel reiken.

    • c.

      Eventuele reclame uitingen op bouwwerken niet zijnde gebouwen (zonneschermen/luifels) moeten in lijn zijn met de in de welstandsnota gestelde criteria.

    • d.

      Mag niet in strijd zijn met andere wet- en regelgeving.

Parasols

  • 17.

    Parasols mogen worden geplaatst, mits zij voldoen aan de volgende voorwaarden:

    • a.

      Hebben een semi-permanent karakter.

    • b.

      Moeten zich uitgeklapt binnen het terrasoppervlak bevinden.

    • c.

      In uitgeklapte toestand moet de onderkant van de volant zich op minimaal 2.20 meter hoogte bevinden.

    • d.

      Eventuele reclame uitingen op bouwwerken niet zijnde gebouwen (parasols) moeten in lijn zijn met de in de welstandsnota gestelde criteria.

    • e.

      Mag niet in strijd zijn met andere wet- en regelgeving.

  • 18.

    De plaatsing van bevestigingspunten voor parasols in de bestrating mag uitsluitend plaatsvinden met schriftelijke toestemming van de gemeente.

  • 19.

    Bevestiging in het straatwerk dient verwijdering van parasols mogelijk te maken, zonder daarbij boven het straatwerk uitstekende bevestigingselementen achter te laten.

Opslag terrasinrichting

  • 20.

    Het terrasmeubilair van een horecagelegenheid mag niet tegen de gevel worden opgeslagen, tenzij daarover met de gemeente schriftelijke afspraken zijn gemaakt.

  • 21.

    Het terrasmeubilair van een horecagelegenheid moet zodanig zijn opgeslagen dat het niet kan wegwaaien en het geen (brand)gevaar oplevert voor omliggende panden en/of objecten.

4.4 Drank- en voedselverstrekking

Drankverstrekking

  • 1.

    Het is op basis van de Drank- en Horecawet niet toegestaan om publiek te bedienen dat zich buiten het terras bevindt.

  • 2.

    Mobiele tappunten zijn niet toegestaan op een terras, tenzij daar schriftelijk toestemming voor is verleend door de gemeente.

Voedselverstrekking

  • 3.

    Het is niet toegestaan bak- en braad apparatuur te gebruiken op een terras, tenzij daar schriftelijk toestemming voor is verleend door de gemeente.

Gebruik glaswerk en plastic bekers

  • 4.

    Tijdens evenementen mogen op de terrassen in de directe omgeving van het evenement na 21.00 uur uitsluitend plastic bekers dan wel evenementenglazen worden gebruikt.

4.5 Ander gebruik van de grond

  • 1.

    Het terras (of terrasgedeelten) wordt zo nodig aangepast of verwijderd ten behoeve van de opstelling van de weekmarkt, de kermis, festiviteiten, of (grootschalige) evenementen. Een dergelijke maatregel wordt tenminste veertien dagen voorafgaand aan het evenement aan de betreffende horecaondernemer schriftelijk gecommuniceerd.

  • 2.

    Uitbreiding van het in de Drank- en Horecawet vergunning opgenomen terras door de horecaondernemer is uitsluitend toegestaan na schriftelijke toestemming van de gemeente.

4.6 Incidentele terrassen

  • 1.

    Gedurende evenementen kan, in overleg met en na schriftelijke toestemming van de gemeente, het terras tijdelijk worden uitgebreid met de inachtneming van in dit document gestelde voorschriften.

  • 2.

    De rijbaan mag worden gebruikt voor het uitbreiden van het terras wanneer bij verkeersbesluit de rijbaan vrij is van autoverkeer. Hierbij dient de rode loper (calamiteiten-route) vrij van obstakels te blijven.

4.7 Overig

  • 1.

    Indien de gemeente, of een nutsbedrijf werkzaamheden moet uitvoeren aan of onder de bestrating, zijn zij niet aansprakelijk voor mogelijke schade aan eventueel aangebrachte elementen en/of terrasinrichting. De horecaondernemer zorgt dat het terras opgeruimd wordt.

  • 2.

    Indien hulpverleningsinstanties werkzaamheden moeten uitvoeren op het terras, zijn zij niet aansprakelijk voor mogelijke schade aan eventueel aangebrachte elementen en/of terrasinrichting.

  • 3.

    Het ten gehore brengen van muziek op het terras is niet toegestaan.

  • 4.

    Bij sluiting van het terras dient de gebruikte ruimte in oorspronkelijke toestand te worden opgeleverd. Noodzakelijke herstelwerkzaamheden worden door de gemeente voor rekening van de ondernemer uitgevoerd.

  • 5.

    Bij beschadiging van bomen en/of openbaar groen zal de vervangingswaarde van de boom en/of openbaar groen in rekening worden gebracht. Ook in gevallen waarbij door de gemeente niet tot directe vervanging wordt overgegaan.

  • 6.

    De horecaondernemer ziet er op toe dat de regels, vastgesteld in het terrassenbeleid, worden nageleefd.

4.8 Openbare orde en veiligheid

Handhaving

  • 1.

    Aanwijzingen door een medewerker van de gemeente Bergeijk en/of de politie en/of een medewerker van hulpdiensten, gegeven in het belang van de openbare orde en/of de verkeersveiligheid, dienen stipt en onmiddellijk te worden opgevolgd.

  • 2.

    Vastgestelde overtredingen van het terrassenbeleid kunnen op een van de volgende manier worden gehandhaafd:

    • a.

      Schriftelijke waarschuwing, tevens waarschuwing tot sluiting terras; en/of

      • i.

        Bij een 2e overtreding kan worden gehandhaafd middels sluiting van het terras voor 1 week (aaneengesloten).

      • ii.

        Bij een 3e overtreding kan worden gehandhaafd middels sluiting van het terras voor 1 maand (aaneengesloten).

      • iii.

        Bij een 4e overtreding kan worden gehandhaafd middels sluiting van het terras voor een half jaar tot maximaal 1 jaar (aaneengesloten).

    • b.

      Preventieve dwangsom.

5. Hardheidsclausule

In alle gevallen waarin bovengenoemde voorschriften niet voorzien, beslist de gemeente.

6. Inwerkingstreding en citeertitel

  • 1.

    Dit beleid treedt in werking op 1 oktober 2019.

  • 2.

    Dit beleid wordt aangehaald als het 'Terrassenbeleid gemeente Bergeijk 2019'.

Aldus besloten in de collegevergadering van 17 september 2019.

Burgemeester en wethouders van de gemeente Bergeijk,

H.A.J.Loos

Secretaris

A. Callewaert-de Groot

Burgemeester