Organisatie | Son en Breugel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Auditcommissie gemeente Son en Breugel 2019 |
Citeertitel | Verordening Auditcommissie gemeente Son en Breugel 2019 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Verordening Auditcommissie gemeente Son en Breugel 2019 |
Geen
artikel 149 van de Gemeentewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
13-06-2019 | Nieuwe regeling | 13-06-2019 | 19.5830 |
1. De commissie heeft als doel afstemmingsoverleg te voeren met de accountant en uitvoering te geven aan de taken als bedoeld in artikel 4 lid 3 en artikel 7 lid 4 van de Controle-verordening.
2. De commissie treedt niet in de onderscheiden bevoegdheden van de raad en het college.
Artikel 3 Taken en bevoegdheid
1. De commissie adviseert de raad over alle activiteiten die van belang zijn voor een goede beheersing van de gemeente op het gebied van rechtmatigheid, doelmatigheid en doeltreffendheid in het kader van de kaderstellende en controlerende verantwoordelijkheid van de raad.
2. Onder de in het eerste lid bedoelde activiteiten wordt in ieder geval begrepen:
3. De commissie heeft geen directe opdrachtgevende rol naar de externe accountant, andere onderzoeksbureaus of de gemeentelijke organisatie.
Artikel 4 Samenstelling en benoeming
1. De commissie bestaat uit 3 raadsleden of 1 burgercommissielid en 2 raadsleden allemaal van verschillende raadsfracties.
2. De raad benoemt de leden van de commissie. De leden nemen zitting zonder last of ruggespraak.
3. De commissie heeft de volgende adviseurs:
4. De griffier (of zijn plaatsvervanger) is secretaris van de commissie en kan eveneens aan de beraadslagingen deelnemen.
5. De commissie kan andere interne en externe adviseurs verzoeken de vergadering bij te wonen en advies uit te brengen aan de commissie.
1. Besluiten van de Auditcommissie worden genomen bij meerderheid van het aantal uitgebrachte stemmen.
2. De Auditcommissie kan slechts beraadslagen en besluiten, wanneer meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.
3. Indien over een voorstel door geen van de leden stemming wordt verlangd, is het aangenomen.
4. Bij het staken van de stemmen wordt de besluitvorming over het onderwerp uitgesteld tot de eerstvolgende vergadering waarin meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is. Staken de stemmen ook in die vergadering dan beslist de stem van de voorzitter.
1. De zittingsperiode van de leden eindigt in ieder geval aan het einde van de zittingsperiode van de raad of bij ontslag als lid van de raad, c.q. bij ontslag als commissielid in het geval van een burgercommissielid.
1. De voorzitter wordt benoemd door de raad uit de leden van de commissie en is een raadslid.
2. De commissie kiest uit haar leden een plaatsvervangend voorzitter. De plaatsvervangend voorzitter is een raadslid.
3. De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de commissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitgangspunten en het bevorderen van een heldere besluitvorming over commissieaangelegenheden. De voorzitter wordt daarbij ondersteund door de secretaris van de commissie.
Artikel 8 Vergaderingen en verslaglegging
1. De commissie vergadert zoveel als zij nodig acht, ter bespreking van procedurele en inhoudelijke aspecten van de taken van de commissie.
2. De adviseurs voor de vergaderingen van de commissie worden conform artikel 4 uitgenodigd. De commissie kan besluiten om te vergaderen zonder één of meerdere adviseurs.
3. De vergaderingen van de commissie zijn openbaar, tenzij de commissie anders bepaalt.
4. De besluiten en adviezen van de commissie zijn openbaar, tenzij de commissie anders bepaalt.
5. Van iedere vergadering wordt een verslag gemaakt onder verantwoordelijkheid van de secretaris. Het verslag wordt vastgesteld door de commissie. De verslagen van de commissie zijn openbaar, tenzij de commissie anders bepaalt.
6. Het concept-verslag van de openbare vergaderingen wordt, na goedkeuring door de voorzitter, binnen 2 weken na de vergadering ter kennis gebracht aan de raad en het college.
1. De commissie informeert de raad en het college over gemaakte afspraken met de accountant en/of andere adviserende leden en beoordeelt of het wenselijk is de raad tussentijds te informeren over bevindingen aangaande haar werkzaamheden.
2. Op verzoek van de raad geeft de voorzitter een toelichting in een commissie- of raadsvergadering. Vertrouwelijke mededelingen worden in een besloten vergadering gedaan.