Organisatie | Harlingen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Vrordening op de organisatie van het ambtelijk apparaat |
Citeertitel | Organisatieverordening 2003 |
Vastgesteld door | |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2003 | 01-01-2011 | Onbekend | 27-11-2003 Onbekend | Onbekend |
Organisatieverordening gemeente Harlingen
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Harlingen:
gelet op de artikelen 160 en 212 van de Gemeentewet;
gelezen Wet op de Ondernemingsraden, Rechtspositieregeling Harlingen, Verordening op de
ambtelijke bijstand, Treasury Statuut en Regeling organieke functiebeschrijving en functiewaardering
"VERORDENING OP DE ORGANISATIE VAN HET AMBTELIJK APPARAAT"
De indeling van deze verordening is als volgt:
1. Hoofdkenmerken en structuur ambtelijke organisatie.
HOOFDSTUK 2 GEMEENTESECRETARIS.
Artikel 2.3.1. Ondersteuning college
De gemeentesecretaris ziet toe op een goede voorbereiding van de collegevergaderingen en
op een gedegen, tijdige en geïntegreerde advisering aan het college.
Hij zorgt ervoor dat de collegebesluiten vast worden gelegd in een besluitenlijst.
Hij ziet erop toe dat de collegebesluiten voortvarend en correct worden uitgevoerd.
Gevraagd en ongevraagd zorgt hij voor informatie die voor de collegeleden individueel en
gezamenlijk noodzakelijk is om hun functie goed te kunnen uitoefenen.
Artikel 2.3.2. Ondersteuning burgemeester
De gemeentesecretaris ziet toe op een gedegen, tijdige en geïntegreerde advisering aan de
burgemeester als zelfstandig gemeentelijk bestuursorgaan.
Hij draagt er zorg voor dat de besluiten van de burgemeester als zelfstandig gemeentelijk
bestuursorgaan voortvarend en correct worden uitgevoerd.
Hij zorgt (gevraagd en ongevraagd) voor informatie die voor de burgemeester noodzakelijk is
om zijn functie als zelfstandig bestuursorgaan en als voorzitter van het college en de raad
Met het oog op eenheid van beleid ziet de gemeentesecretaris toe op de coördinatie van
ambtelijke adviezen aan het college van burgemeester en wethouders.
De gemeentesecretaris ziet toe op de ambtelijke coördinatie van de voorstellen van het
college van burgemeester en wethouders aan de gemeenteraad.
Voorts ziet de gemeentesecretaris toe op de coördinatie van de uitvoering van de besluiten.
Artikel 3. 1. 1.Taken afdelingen
1.De in hoofdstuk 1 genoemde afdelingen hebben de navolgende hoofdtaken:
De afdeling Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en milieu:
Voorbereiding en uitvoering van het beleid op het gebied van:
Voorbereiding en uitvoering van het beleid inclusief het beheer op het gebied van:
Voorbereiding en uitvoering van het beleid en/of het beheer op het gebied van:
Voorbereiding en uitvoering van het beleid inclusief het beheer op het gebied van:
De afdeling Middelen en Ondersteuning:
Voorbereiding en uitvoering van het beleid inclusief het beheer op het gebied van:
De stafdeling Bestuur- en managementondersteuning:
Voorbereiding en uitvoering van het beleid inclusief het beheer op het gebied van:
Artikel 3.1.4. Hoofdtaak afdelingshoofd
De taken en verantwoordelijkheden van het afdelingshoofd zijn opgenomen in de door het
Artikel 3.1.5. Hoofdtaak coördinatoren
De taken van de respectieve coördinatoren zijn opgenomen in de door het college
Voor de uitvoering van de werkzaamheden zijn de afdelingshoofden, respectievelijk de
coördinatoren verantwoording schuldig aan de gemeentesecretaris respectievelijk de
Artikel 3.1.7. Concerncontroller
De functie van concerncontroller wordt door het hoofd van de afdeling Middelen en
Ondersteuning vervuld. Hij is verantwoordelijk voor de informatievoorziening bij het integrale
begrotingsproces. De uitvoering van bepaalde controllingtaken kan de concerncontroller aan
andere functionarissen van de afdeling Middelen en Ondersteuning opdragen.
De concerncontroller heeft een eigen functionele verantwoordelijkheid voor de financiële,
rechtmatigheids- en doelmatigheidsaspecten van het integrale begrotingsproces. Hij toetst
beleidsvoorstellen aan vastgestelde kaders voor het begrotingsproces.
Indien de concerncontroller bij de uitoefening van zijn werkzaamheden een ten opzichte van
de gemeentesecretaris of een afdelingshoofd afwijkend standpunt inneemt, doet hij hiervan
Artikel 3.1.8. Eerstverantwoordelijke afdeling
Indien een zaak zich over het taakgebied van meer dan één afdeling uitstrekt, wijst de
gemeentesecretaris zonodig een afdeling aan die als trekker verantwoordelijk is voor de
voorbereiding en uitvoering en ook voor de tijdsplanning en bewaking van de voortgang.
Indien bij een zaak meer afdelingen direct zijn betrokken, is de trekkende afdeling, onverlet
de eigen verantwoordelijkheid van de andere betrokken afdelingen, eindverantwoordelijk
voor de voortgangsbewaking en de bewaking van de integraliteit van het project.
Artikel 4.1. Samenstelling Managementberaad
De gemeentesecretaris en de hoofden van de afdelingen vormen gezamenlijk het
De gemeentesecretaris is voorzitter van het managementberaad. Bij gebrek aan overeenstemming
Artikel 4.2. Status en taken managementberaad
Het managementberaad is de vergadering, waarin onder leiding en verantwoordelijkheid van
de gemeentesecretaris bespreking en coördinatie plaatsvindt van de diverse
bedrijfsprocessen. In het managementberaad kunnen ook voorgenomen of door te voeren
HOOFDSTUK 6 ADMINISTRATIE EN BEHEER
Artikel 6.1. Administratie en beheer
Het college ziet toe op de organisatie van de administratie en het beheer van vermogenswaarden.
Dit toezicht betreft zowel de rechtmatigheid als de doelmatigheid.