Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Twenterand

Reglement burgerlijke stand gemeente Twenterand 2018

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieTwenterand
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement burgerlijke stand gemeente Twenterand 2018
Citeertitel
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 16 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

10-08-2018Nieuwe regeling

31-07-2018

gmb-2018-168853

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement burgerlijke stand gemeente Twenterand 2018

 

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Twenterand;

Gelet op het bepaalde in artikel 1:16 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 t/m 4 van het Besluit Burgerlijke Stand 1994;

b e s l u i t:

het ‘Reglement burgerlijke stand gemeente Twenterand 2018’, houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van de burgerlijke stand, als volgt vast te stellen:

Artikel 1 Begripsbepaling

Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:

  • 1.

    de wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek (Wet van 14 oktober 1993 tot herziening van Titel 4 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek Stbl. 1993/555);

  • 2.

    het besluit: Besluit Burgerlijke Stand 1994 (Stbl. 1994/160 gewijzigd bij besluit van 19 december 1994, Stb. 1994/900);

  • 3.

    ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (artikel 16, leden 2 en 3 van de Wet);

  • 4.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders van Twenterand (artikel 16, leden 2 en 3 van de Wet);

  • 5.

    gemeentehuis: locatie aangewezen voor het sluiten rechtsfeiten;

  • 6.

    leiding van de dienst: de teamleider van het team Dienstverlening is belast met de leiding inzake de uitvoering van de burgerlijke stand;

  • 7.

    het Reglement: Reglement burgerlijke stand gemeente Twenterand 2018;

  • 8.

    trouwen: het voltrekken van een huwelijk, het registreren van een partnerschap, dan wel het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk;

  • 9.

    het bureau van de burgerlijke stand: het kantoor van het team Dienstverlening waar de ambtenaar van de burgerlijke stand kantoor houdt;

Artikel 2 Ambtenaar van de burgerlijke stand / Buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1.

    Het college van burgemeester en wethouders kan tot ambtenaar van de burgerlijke stand benoemen ambtenaren in dienst van de gemeente Twenterand en ambtenaren in dienst van een andere gemeente.

  • 2.

    Het minimum aantal ambtenaren van de burgerlijke stand is twee.

  • 3.

    Het college van burgemeester en wethouders kan buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand benoemen:

    • a.

      die uitsluitend belast zijn met het voltrekken van huwelijken en de registratie van partnerschappen;

    • b.

      die slechts voor één dag worden benoemd, mits zij al in een andere gemeente benoemd en beëdigd zijn als (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 4.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, die slechts voor één dag wordt benoemd:

    • ontvangt geen salaris voor de voltrekking van een huwelijk of geregistreerd partnerschap - wordt alleen benoemd om in de gemeente Twenterand een huwelijk of geregistreerd partnerschap te voltrekken.

  • 5.

    De (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand verklaart voor zijn benoeming geen onderscheid te maken tussen de verschillende relatievormen en sluit deze huwelijken en partnerschappen ook.

 

Artikel 3 Benoeming

  • 1.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd. Deze periode mag maximaal het tijdvak betreffen, gedurende hetwelk de ambtenaar in dienst zal zijn van de gemeente Twenterand of van een andere gemeente.

  • 2.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd. Deze periode eindigt in ieder geval op 1 januari van het jaar waarin gemeenteraadsverkiezingen worden gehouden. Het college van burgemeester en wethouders kan buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand herbenoemen.

  • 3.

    Op verzoek kunnen personen, die in een andere gemeente benoemd zijn als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand en als zodanig beëdigd zijn, voor één dag of huwelijk benoemd worden als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand in de gemeente Twenterand.

Artikel 4 Locatie

  • 1.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun wettelijke taken in het gemeentehuis.

  • 2.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen, voor zover daartoe gewichtige redenen bestaan, elders binnen de gemeente hun wettelijke taken verrichten.

  • 3.

    De huwelijksvoltrekkingen als bedoeld in artikel 4 van de Wet rechten van de burgerlijke stand vinden plaats in het gemeentehuis.

  • 4.

    Aanwijzing van een locatie tot gemeentehuis voor incidenteel gebruik is pas effectief nadat het bruidspaar, de locatiebeheerder én de gemeente een contract hierover hebben afgesloten. In dit contract staan de voorwaarden voor aanwijzing tot gemeentehuis.

Artikel 5 Voorwaarden voor aanwijzing van een gemeentehuis

  • 1.

    Aanwijzing van een locatie tot gemeentehuis voor incidenteel gebruik geschiedt pas nadat het bruidspaar heeft gekozen voor een huwelijkssluiting in een locatie binnen de gemeentegrenzen, anders dan het gemeentehuis. De dag, het tijdstip en de locatie zijn uiterlijk tien weken vóór de huwelijkssluiting aan de ambtenaar van de burgerlijke stand kenbaar gemaakt.

  • 2.

    Als gemeentehuis kunnen slechts worden aangewezen locaties waarvan het gebruik een permanent karakter draagt. De aanwijzing van een gemeentehuis voor incidenteel gebruik mag niet leiden tot strijd met de openbare orde of de goede zeden hoe ook genaamd.

  • 3.

    De beheerder van de locatie stelt de locatie voor de duur van de huwelijkssluiting ter beschikking aan de gemeente. Gedurende deze periode heeft de locatie de status van gemeentehuis.

  • 4.

    De tot gemeentehuis aangewezen locatie dient voor de duur van de huwelijkssluiting voor ieder vrij bereikbaar en toegankelijk te zijn. In de tot trouwzaal bestemde ruimte mag gedurende de gehele plechtigheid niet worden gerookt.

  • 5.

    Indien de locatiebeheerder een vergoeding voor het gebruik van de locatie vraagt is deze geheel voor rekening van het bruidspaar.

  • 6.

    Voor de inrichting en aankleding van de locatie is het bruidspaar verantwoordelijk. In ieder geval dienen een tafel, stoelen en voldoende verlichting aanwezig te zijn. Aanwijzing leidt, anders dan bij overeenkomst, niet tot verantwoordelijkheid van de gemeente voor de inrichting, aankleding en verzorging van de locatie.

  • 7.

    De veiligheid van de aanwezigen dient te zijn gewaarborgd. De mogelijkheid bestaat dat bij de brandweer wordt geïnformeerd of het pand brandveilig is, bijvoorbeeld als er meer dan 50 gasten aanwezig zijn. Het bruidspaar dient de informatie te verstrekken waarop dit bepaald kan worden.

  • 8.

    Het niet voldoen aan de bepalingen van dit artikel kan voor de gemeente reden zijn de huwelijkssluiting niet op de overeengekomen tijd en locatie te laten plaatsvinden.

Artikel 6 Leiding van de dienst

De teamleider van het team Dienstverlening is belast met de leiding inzake de uitvoering van de burgerlijke stand.

 

Artikel 7 Openstelling

  • 1.

    Het bureau van de burgerlijke stand is voor het publiek geopend:

    • a.

      voor huwelijksvoltrekkingen of registratie van partnerschappen op maandag tot en met vrijdag van 09.00 – 16.00 uur;

    • b.

      voor huwelijksvoltrekkingen of registratie van partnerschappen op zaterdagen van 10.00 – 14.00 uur

    • c.

      voor meldingen voorgenomen huwelijk of geregistreerd partnerschap op afspraak op maandag tot en met donderdag van 09.00 – 12.00 uur en dinsdag tot en met donderdag van 13.30 –16.00 uur;

    • d.

      voor overige werkzaamheden op maandag tot en met vrijdag van 08.30 – 12.30 uur en dinsdag tot en met donderdag van 13.30 – 16.00 uur

  • 2.

    Voor huwelijksvoltrekkingen in andere bij raadsbesluit aangewezen huizen dan de in artikel 1, lid 5 genoemde gemeentehuizen kunnen in overleg met de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand andere tijden worden vastgesteld dan de in lid a en b van dit artikel genoemde tijden, doch niet later dan 22.00 uur.

  • 3.

    De burgerlijke stand is gesloten, indien de in lid 1 vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijke gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door de secretaris aangewezen dagen, waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend.

  • 4.

    De burgerlijke stand kan op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan het college van burgemeester en wethouders, op zaterdag, zondag en andere dagen dat het bureau regulier gesloten is, beperkt door burgemeester en wethouders worden opengesteld, indien de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.

  • 5.

    De burgerlijke stand kan op zaterdag, zondag en andere dagen dat het bureau regulier gesloten is, voor het publiek beperkt geopend zijn op door het college van burgemeester en wethouders, na voorafgaande bekendmaking, te bepalen uren.

  • 6.

    In bijzondere gevallen kan het college van burgemeester en wethouders besluiten tot afwijking van de in het eerste lid aangegeven uren.

Artikel 8 Kosteloze huwelijksvoltrekkingen/ registratie partnerschappen

  • 1.

    Het kosteloos voltrekken van huwelijken en het registreren van partnerschappen, als bedoeld in artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand, kan geschieden op maandag om 09.00 en 09.30 uur op de locatie Manitobaplein 1 te Twenterand, tenzij het een algemeen erkende of daarmee gelijke gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet.

  • 2.

    Het kosteloos voltrekken van huwelijken en het registreren van partnerschappen, als bedoeld in lid 1, vindt plaats in aanwezigheid van uitsluitend de getuigen genoemd in de akte en eventueel alle minderjarige kinderen van de personen die een huwelijk of geregistreerd partnerschap aangaan.

  • 3.

    Het kosteloos voltrekken van huwelijken en het registreren van partnerschappen, als bedoeld in lid 1, wordt verricht zonder ceremonie door een door de gemeente aangewezen ambtenaar van de burgerlijke stand zonder een voorafgaand gesprek.

  • 4.

    Het kosteloos voltrekken van huwelijken en het registreren van partnerschappen, als bedoeld in lid 1, wordt alleen voltrokken als één van de aanstaande echtgenoten/partners ingeschreven is in de basisregistratie personen van de gemeente Twenterand.

 

Artikel 9 Reservering huwelijk

Een huwelijksdatum kan maximaal 1 jaar voor de huwelijksdatum worden gereserveerd nadat het voornemen tot het sluiten van een huwelijk is kenbaar gemaakt.

 

Artikel 10 Schakelbepaling

  • 1.

    De bepalingen in dit reglement over het huwelijk en de huwelijksvoltrekking zijn ook van toepassing op het geregistreerd partnerschap en het sluiten van het geregistreerd partnerschap.

  • 2.

    De bepalingen zijn ook van toepassing op de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk.

  • 3.

    In gevallen waarin dit reglement niet voorziet, besluit het college van burgemeester en wethouders.

 

Slotbepalingen

  • 1.

    Het reglement kan worden aangehaald als Reglement burgerlijke stand gemeente Twenterand 2018.

  • 2.

    Dit reglement treedt in werking op de dag na die van de bekendmaking onder gelijktijdige intrekking van het Reglement Burgerlijke Stand, vastgesteld op 26 juni 2007.

 

 

TOELICHTING OP HET REGLEMENT BURGERLIJKE STAND GEMEENTE TWENTERAND.

Artikel 1Begripsbepalingen

In dit artikel worden de basisbegrippen uit het reglement opgesomd en beschreven. Met name het onderscheid tussen de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt hier expliciet gemaakt (artikel 1:16, Burgerlijk Wetboek).

Voor de ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:

  • a.

    De ambtenaar moet in dienst zijn van de gemeente Twenterand of van een andere gemeente.

  • b.

    De ambtenaar is belast met het opnemen in onder hem berustende registers van de burgerlijke stand van akten en daaraan toe te voegen latere vermeldingen, alsmede al datgene wat de instandhouding van de registers en de zorg voor de toegankelijkheid van de daarin neergelegde gegevens betreft (Artikel 1:16d, eerste lid, Burgerlijk Wetboek).

Voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen;

  • a.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kan in dienst zijn van de gemeente Twenterand of van een andere gemeente;

  • b.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kan een persoon zijn niet in dienst van de gemeente Twenterand of van een andere gemeente;

  • c.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand is uitsluitend belast met de huwelijksvoltrekking en registratie partnerschappen (artikelen 45, 45a, 63,64,65,67,77a, 80a derde lid en 80g Boek 1, Burgerlijk Wetboek).

Artikel 2Ambtenaar burgerlijke stand/buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand

In dit artikel wordt bepaald welke (buitengewone) ambtenaren van de burgerlijke stand benoemd kunnen worden.

In lid 1 wordt bepaald dat het college de mogelijkheid heeft ambtenaren van de burgerlijke stand te benoemen. Het betreft ambtenaren in dienst van de gemeente Twenterand en ambtenaren in dienst van een andere gemeente.

Met lid 1 wordt bepaald dat er ambtenaren van de burgerlijke stand in de gemeente kunnen zijn, die in dienst zijn bij een andere gemeente. Deze ambtenaren moeten worden benoemd door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente waar de ambtenaar zijn werkzaamheden als ambtenaar van de burgerlijke stand gaat verrichten.

In lid 2 wordt bepaald dat, conform artikel 1:16, lid 1 van het Burgerlijk Wetboek, het minimum aantal ambtenaren van de burgerlijke stand, in dienst van de eigen en/of andere gemeente, twee is. Indien het college van burgemeester en wethouders daartoe beslissen kan het aantal ambtenaren van de burgerlijke stand meer dan twee zijn.

Met lid 3 wordt bepaald dat er buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand kunnen worden benoemd. Indien de gemeente dit aantal aan een maximum wil binden, dan kan dat in dit artikel worden opgenomen. Deze personen kunnen in dienst zijn van de gemeente Twenterand of van een andere gemeente, maar dit hoeft niet. Ieder persoon kan door het college van burgemeester en wethouders benoemd worden tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand. Bij collegebesluit van 26 oktober 2004 is de benoeming door het college gemandateerd aan de portefeuillehouder Algemeen Bestuurlijke Zaken.

 

Artikel 3Benoeming

In dit artikel is vastgelegd voor welke periode een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand kan worden benoemd (artikel 16, Boek 1, Burgerlijk Wetboek).

Met lid 1 wordt bepaald dat een ambtenaar van de burgerlijke stand voor een bepaalde periode dient te worden benoemd. Deze periode mag maximaal de periode zijn dat de betreffende ambtenaar in dienst is van de gemeente Twenterand of van een andere gemeente. Tevens bestaat de mogelijkheid om een andere maximale benoemingsperiode op te nemen, zoals de tijd dat de ambtenaar in dienst is bij een bepaalde afdeling of een tijdsperiode. De periodes kunnen per individueel geval in het benoemingsbesluit van het college van burgemeester en wethouders worden bepaald of collectief in dit artikel.

Met lid 2 wordt bepaald dat een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor een bepaalde periode wordt benoemd. Deze periode kan individueel in het benoemingsbesluit worden bepaald of collectief in dit artikel. De maximale benoemingsperiode eindigt op 1 januari van het jaar waarin gemeenteraadsverkiezingen worden gehouden. Herbenoemen is mogelijk.

Artikel 4Locatie

In dit artikel wordt bepaald waar de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zijn werkzaamheden moet verrichten. De werkzaamheden moeten in het gemeentehuis (of een daartoe door de raad aangewezen andere locatie) worden verricht. Indien daartoe gewichtige redenen bestaan, mag de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zijn werkzaamheden ook elders binnen de gemeente verrichten (artikel 1 Besluit burgerlijke stand 1994 en artikel 1:64 van het Burgerlijk Wetboek).

Voor locaties waar huwelijken kunnen worden voltrokken geldt elke plaats binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Twenterand onder voorwaarde dat:

  • 1.

    de locatie tijdens de plechtigheid openbaar toegankelijk is

  • 2.

    de locatie toegankelijk is voor mindervaliden

  • 3.

    de eigenaar dan wel gebruiker van de locatie schriftelijk toestemming heeft verleend

  • 4.

    op de locatie meer dan 50 personen aanwezig zijn er een melding ‘brandveilig-gebruik’ dient plaats te vinden.

  • 5.

    de veiligheid van de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand is gewaarborgd.

Artikel 5Voorwaarden voor aanwijzing van een gemeentehuis

Aanwijzing van een locatie als gemeentehuis ten behoeve van de huwelijksvoltrekking is slechts mogelijk indien aan een aantal voorwaarden is voldaan. Zo moet tijdig duidelijk zijn wanneer het huwelijk wordt voltrokken zodat de nodige administratieve voorbereidingen kunnen worden getroffen. Voorts dient de beheerder van de trouwlocatie zijn medewerking te verlenen zodat de ambtenaar zijn werkzaamheden naar behoren en in zelfstandigheid kan uitvoeren.

De openbaarheid moet zijn gegarandeerd en er mag geen gevaar bestaan voor de openbare orde. De locatie dient vrij en eenvoudig toegankelijk te zijn.

Artikel 6Leiding van de dienst

In dit artikel wordt bepaald wie is belast met de leiding van het bureau burgerlijke stand (artikel 2 Besluit burgerlijke stand 1994). Het college van burgemeester en wethouders wijst ingevolge dit artikel de ambtenaar van de burgerlijke stand aan die is belast met de leiding van de “dienst”. De term “dienst” kan worden uitgelegd als het bureau van de burgerlijke stand. De teamleider van het team Dienstverlening is belast met de leiding en als zodanig aangewezen. Uit praktische overwegingen en om adequaat te kunnen reageren op veranderingen zijn de ambtenaren van de

 

burgerlijke stand van het team Dienstverlening eveneens inzetbaar als leidinggevende van de burgerlijke stand. De verdeling van de dagelijkse werkzaamheden maakt daarvan deel uit.

Artikel 7Openstelling

In dit artikel wordt bepaald wanneer het bureau van de burgerlijke stand is geopend (artikel 1:16c Burgerlijk Wetboek). In dit artikel zijn zowel de reguliere dagelijkse openingstijden opgenomen als de openingstijden voor de zaterdag, zondag, de algemeen erkende feestdagen en de overige daarvoor door het college van burgemeester en wethouders aan te wijzen dagen waarop de gemeentelijke diensten niet of slechts gedeeltelijk zijn geopend.

Artikel 8Kosteloze huwelijksvoltrekkingen/ registratie partnerschappen

Dit artikel bepaalt wanneer een huwelijk/registratie partnerschap kosteloos kan worden voltrokken. Ingevolge de Wet rechten burgerlijke stand moet in gemeenten van boven de 10.000 inwoners twee keer per week gelegenheid gegeven worden tot kosteloze huwelijksvoltrekking, registratie van een partnerschap of omzetting van een geregistreerd partnerschap of van een huwelijk.

Deze huwelijken/geregistreerd partnerschappen worden zonder ceremonie door een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand voltrokken. Bij het voltrekken worden geen andere aanwezigen dan de getuigen en alle minderjarige kinderen van de personen die een huwelijk/geregistreerd partnerschap sluiten toegelaten.

Blijkt dat meer personen aanwezig zijn geweest dan toegestaan, wordt alsnog het huwelijk/geregistreerd partnerschap overeenkomstig de legesverordening in rekening gebracht.

Tevens wordt het woonplaatscriterium als voorwaarde gesteld om in de gemeente Twenterand een huwelijk/geregistreerd partnerschap te kunnen sluiten. Voor een kosteloze huwelijksvoltrekking/partnerschapsregistratie in de gemeente Twenterand dient tenminste één van beiden ingeschreven te staan in de Basisregistratie personen van Twenterand.

Artikel 9Reservering huwelijk

Artikel 10Schakelbepaling

Slotbepalingen

Het op 26 juni 2007 vastgestelde Reglement wordt gelijktijdig met het vaststellen van het Reglement 2018 ingetrokken. Ook het mandaatbesluit van 26 oktober 2004 is door het college ingetrokken. De bepalingen uit dit mandaatbesluit zijn opgenomen in dit reglement

Vriezenveen, 31 juli 2018

De secretaris, De burgemeester,

H.J. ten Brinke drs. A.E.H. van der Kolk