Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Oirschot

Integraal Veiligheidsplan De Kempen Uitvoeringsprogramma 2017-2018

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieOirschot
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingIntegraal Veiligheidsplan De Kempen Uitvoeringsprogramma 2017-2018
CiteertitelIntegraal Veiligheidsplan De Kempen Uitvoeringsprogramma 2017-2018
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp
Externe bijlageBijlage 1 Integraal Veiligheidsplan De Kempen

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

25-07-2018nieuwe regeling

01-12-2016

gmb-2018-158955

Tekst van de regeling

Intitulé

Integraal Veiligheidsplan De Kempen Uitvoeringsprogramma 2017-2018

 

 

In 2015 hebben de gemeenten Bergeijk, Best, Bladel, Eersel, Oirschot, Reusel-De Mierden, Veldhoven en Waalre het Integraal Veiligheidsplan (IVP) de Kempen 2015-2018 vastgesteld. Daarin zijn de prioriteiten en strategische thema’s op het gebied van veiligheid voor de acht gemeenten, die samen politie basisteam De Kempen vormen, benoemd. Die prioriteiten zijn:

 

Prioriteiten Oost-Brabant

  • ·

    Woninginbraken (als onderdeel van vermogenscriminaliteit);

  • ·

    Georganiseerde (ondermijnende) criminaliteit;

  • ·

    Problematische jeugd en jeugdgroepen inclusief alcohol en drugs;

  • ·

    Geweld (straatroof, overvallen, relationeel geweld, uitgaansgeweld, geweld tegen werknemers met publieke taak).

Prioriteiten basisteam De Kempen

  • ·

    Veilige woonomgeving - sociale kwaliteit (bewonersparticipatie, (woon)overlast, kwetsbaren). Lokale prioriteiten

  • ·

    Veilige evenementen.

De operationele uitwerking van die prioriteiten was opgenomen in het Uitvoeringsprogramma IVP de Kem­pen 2015-2016. Dit programma nadert zijn afronding.

Voor de periode 2017-2018 is, voortbordurend op het hiervoor genoemde uitvoeringsprogramma, een nieuw uitvoeringsprogramma voor de periode 2017-2018 opgesteld. Er is geen reden om een of meer van de eerder vastgestelde prioriteiten te schrappen. Wel stellen wij voor de periode 2017-2018 een wijziging in de focus voor. Hieronder wordt in het kort per prioriteit aangegeven waar we onze aandacht op gaan richten de komende twee jaar.

 

Woninginbraken (als onderdeel van vermogenscriminaliteit)

In de periode 2015-2016 is geïnvesteerd op het delen van expertise in de aanpak van woninginbraken. De resultaten daarvan zijn goed. Continue aandacht voor woninginbraken blijft echter nodig. We stellen voor de huidige aanpak voort te zetten en maatregelen verder te implementeren.

 

Georganiseerde (ondermijnende) criminaliteit

In de periode 2017-2018 zullen wij de in de afgelopen jaren ingezette integrale aanpak van georganiseerde (ondermijnende) criminaliteit verder versterken door:

  • ·

    Vaststellen en implementeren van het actieplan ondermijnende criminaliteit;

  • ·

    Versterking van de weerbaarheid van bestuurders en medewerkers van de gemeente;

  • ·

    Implementatie van en samenwerking bij de nieuwe beleidslijnen Bibob;

  • ·

    Continuering van de toepassing van en samenwerking bij de Wet Damocles;

  • ·

    Inrichten van informatieveiligheid;

  • ·

    Slagvaardiger aanpak van milieucriminaliteit.

Problematische jeugd en jeugdgroepen inclusief alcohol en drugs

Problematische jeugd manifesteert zich in enkele gemeenten van het basisteam De Kempen. In de periode 2015-2016 is geïnvesteerd in het delen van expertise in de aanpak. De resultaten daarvan zijn goed. Deze werkwijze zal in de periode 2017-2018 gecontinueerd worden.

 

Geweld (straatroof, overvallen, relationeel geweld, uitgaansgeweld, geweld tegen werknemers met publi e-ke taak)

In de periode 2015-2016 is geïnvesteerd in het delen van expertise in de aanpak van geweld. De resultaten daarvan zijn goed. Continue aandacht blijft echter nodig. We stellen voor de aandacht voor geweld tegen werknemers met een publieke taak in het algemeen te verschuiven naar de eigen medewerkers, met name naar het versterken van hun weerbaarheid, om beïnvloeding als gevolg van morele druk en/of agressie te voorkomen.

 

Veilige woonomgeving - sociale kwaliteit (bewonersparticipatie, (woon)overlast, kwetsbaren)

Op de thema’s Sociaal Calamiteiten Protocol, Nazorg ex-gedetineerden, veiligheidsnetwerken (keurmerken

veilig wonen, veilig ondernemen, veilige school en veilige zorg) en de persoonsgerichte aanpak is in de periode 2015-2016 geïnvesteerd. Implementatie van het Sociaal Calamiteiten Protocol zal in 2017 plaats­vinden. Bij de thema’s Nazorg ex-gedetineerden en Persoonsgerichte aanpak wordt al intensief samenge­werkt. Deze samenwerking zal de komende jaren worden voortgezet.

Voorgesteld wordt in 2017-2018 de focus te leggen op de volgende nieuwe thema’s:

  • ·

    Verwarde personen;

  • ·

    Huisvestiging bijzondere doelgroepen (die binnen het segment van de reguliere sociale woning­bouw geen plaats vinden en daardoor in een commercieel segment onder het reguliere sociale woningbouw segment terechtkomen, zoals in recreatieparken en bij huisjesmelkers);

  • ·

    Statushouders/asielzoekers;

  • ·

    Beleidslijn toepassen Wet Victoria;

  • ·

    Vergroten aangiftebereidheid;

  • ·

    Radicalisering.

Veilige evenementen

In de periode 2015-2016 is door Eersel en Best geïnvesteerd in het opbouwen van expertise op dit thema. Wij stellen voor deze expertise in de periode 2017-2018 ook te gaan inzetten ten behoeve van de andere gemeenten in het basisteam.

 

Strategische thema’s

In het beleidsplan 2015-2018 is naast prioriteiten een aantal strategische thema’s benoemd. Verschil met de prioritaire thema’s is dat er geen bijzondere doorontwikkeling en/of intensivering van de aanpak nodig is. In essentie zetten we het niveau van de lopende aanpak voort. Dat betekent dus dat de thema’s woning­inbraken, problematische jeugd, geweld en veilige evenementen in de periode 2017-2018 tot strategische thema’s benoemd worden.

Voor de strategische thema’s die in het beleidsplan zijn benoemd, te weten:

  • ·

    Verkeersveiligheid;

  • ·

    Ambulancezorg;

  • ·

    Rampenbestrijding en crisisbeheersing; Stellen wij voor de periode 2017-2018 de volgende focus voor:

Verkeersveiligheid

De verkeersanalyse die 2-jaarlijks wordt herijkt, heeft in de periode 2015-2016 een uitstekende basis ge­boden om de verkeersveiligheid continu te borgen. Wij adviseren deze werkwijze in 2017-2018 te continue­ren.

 

Ambulancezorg (en overige vormen spoedeisende hulp)

Dit is één van de weinige onderwerpen uit het uitvoeringsprogramma van 2015-2016 waarvoor de geplan­de actie nog niet is afgerond. Wij stellen voor de risicoanalyse in relatie tot de opkomsttijden in de periode 2017-2018 af te ronden en de daaruit voortvloeiende adviezen en besluiten vervolgens te implementeren.

 

Rampenbestrijding en crisisbeheersing

Ook voor dit thema is het uitvoeringsprogramma voor 2015-2016 nog niet volledig afgerond. Wij stellen voor de mogelijkheden tot samenwerking op dit thema te onderzoeken en daar waar mogelijk te intensive­ren.

 

Leeswijzer

Hoofdstuk 1 Overzicht van in 2017-2018 te nemen maatregelen/uit te voeren projecten. Daarbij is aangegeven welke gemeenten kartrekker zijn.

Hoofdstuk 2 Inhoud van een maatregel of project, het beoogde doel daarvan en de daarbij in te zetten instrumenten.

Hoofdstuk 3 Trends.

Hoofdstuk 4 Financiën.

Hoofdstuk 5 Vervangingsregeling Integraal Veiligheidscoördinatoren