Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Buren

Besluit Jeugdwet gemeente Buren 2018

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBuren
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit Jeugdwet gemeente Buren 2018
CiteertitelBesluit jeugdwet gemeente Buren 2018
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. wet Jeugdwet
  2. http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Buren/CVDR609776/CVDR609776_1.html

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

17-07-201801-05-2018nieuwe regeling

03-07-2018

gmb-2018-151585

Z.001833

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit Jeugdwet gemeente Buren 2018

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Buren;

gelet op de Jeugdwet en het Besluit jeugdwet;

gelet op de artikelen 2, derde lid, 11, vierde lid, 13, tweede lid, van de Verordening Jeugdhulp gemeente Buren 2018;

besluit: vast te stellen het Besluit Jeugdwet gemeente Buren 2018

Hoofdstuk 1 ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1 Begripsbepalingen

Voor de omschrijving van de begrippen in dit besluit wordt verwezen naar de Verordening Jeugdhulp gemeente Buren 2018. Als aanvulling hierop gelden de volgende begripsomschrijvingen:

  • a.

    Dienstverlening: hulp die een persoon, instantie of onderneming biedt aan de jeugdige.

  • b.

    Ouder: gezaghebbende ouder, adoptiefouder, stiefouder of een ander die een jeugdige als behorend tot zijn gezin verzorgt en opvoedt, niet zijnde een pleegouder.

  • c.

    Sociaal netwerk: personen uit de huiselijke kring of andere personen met wie de jeugdige een sociale relatie onderhoudt;

  • e.

    Tarief of kostprijs: het bedrag dat de gemeente aan een aanbieder moet betalen voor de verstrekking van een voorziening in natura.

Hoofdstuk 2 PERSOONSGEBONDEN BUDGET

Artikel 2 Budgetplan

1. De jeugdige of zijn ouders die een aanvraag doet voor een pgb heeft de verplichting een budgetplan in te dienen bij de aanvraag. Het budgetplan wordt in het onderzoeksdossier gevoegd en wordt gebruikt bij de beoordeling of de cliënt in aanmerking komt voor een pgb.

2. De jeugdige of zijn ouders geven - al dan niet tezamen met zijn sociaal netwerk - in het budgetplan tenminste de volgende onderdelen aan:

  • a.

    Wat de motivatie is om een aanvraag voor een pgb in te dienen;

  • b.

    Hoe men de aan een pgb verbonden taken op verantwoorde wijze uit gaat voeren;

  • c.

    Welke ondersteuning men zou willen inkopen met het budget;

  • d.

    Het gewenste resultaat van het verzoek om het pgb;

  • e.

    Hoe de kwaliteit van de ondersteuning is gewaarborgd, en;

  • f.

    Hoe eventuele meerkosten van de ondersteuning worden bekostigd

Artikel 3 Controle pgb

  • 1.

    De controle van de besteding van het pgb door de aanvrager aan het college vindt steekproefsgewijs plaats,  waarbij de steekproef minimaal een omvang heeft van 20% van de verstrekte pgb’s, na afloop van de verstrekking dan wel na afloop van enig kalenderjaar.

  • 2.

    Het verantwoorden van geleverde uren hulp geschiedt door het overleggen van een overzicht van deze geleverde uren alsmede hierop van toepassing zijnde overschrijvingsbewijzen. Deze worden getoetst aan het budgetplan wat ten grondslag ligt aan de toekenning van de dienstverlening.

Hoofdstuk 3 INDELING IN INDIVIDUELE EN OVERIGE VOORZIENINGEN

Artikel 4 Vormen van jeugdhulp

1. De volgende overige voorzieningen als bedoeld in artikel 2 lid 1 van de Verordening Jeugdhulp gemeente Buren 2018 zijn beschikbaar:

 

  • -

    Trajecten Patch

  • -

    Trajecten Match

  • -

    Trajecten Home-start

  • -

    Lichte ambulante opvoedhulp door de jeugdverpleegkundigen.

  • -

    Casemanagement bij multiproblem door gebiedsteam

  • -

    Jeugdgezondheidszorg maatwerkdeel

  • -

    Jongerencoaching en participatiebevordering, zoals uitgevoerd door het jongerenwerk

  • -

    Schoolmaatschappelijk werk;

  • -

    Voorlichting, cursussen en trainingen, waar onder veerkrachttrainingen.

  • -

    Begeleide omgangsregeling (BOR)

  • -

    Jeugdsportfonds

  • -

    Jeugdcultuurfonds

  • -

    Stichting Leergeld

2. De volgende individuele voorzieningen als bedoeld in artikel 2 lid 2 van de Verordening Jeugdhulp gemeente Buren 2018 zijn beschikbaar:

  • a.

    Jeugd ambulant

  • -

    Begeleiding Jeugd ambulant

  • -

    Behandeling Jeugd individueel en groep

  • -

    Dagbesteding Jeugd (dagactiviteit)

  • -

    Kortdurend verblijf Jeugd

  • -

    Persoonlijke verzorging

  • -

    Vervoer Jeugd

  • -

    Ambulante spoedhulp Jeugd

  • -

    Gezinsopname

  • b.

    Residentiële Jeugdhulp

  • -

    Residentiële zorg in de wijk

  • -

    Residentiële zorg op terrein

  • -

    Volledig pakket thuis

  • -

    Crisisopvang residentieel

  • -

    Beschermend wonen voor Cliënten (18-)

  • c.

    Jeugd Geestelijke Gezondheidszorg (JGGZ)

  • -

    Jeugd-GGZ behandeling generalistisch

  • -

    Jeugd-GGZ behandeling specialistisch

  • -

    Jeugd-GGZ behandeling hoog-specialistisch

  • -

    Jeugd-GGZ behandeling crisis

  • -

    Jeugd-GGZ diagnostiek

  • -

    Jeugd-GGZ diagnostiek Ernstige Enkelvoudige Dyslexie (EED)

  • -

    Jeugd-GGZ behandeling EED

  • -

    Jeugd-GGZ verblijf met overnachting (licht, midden en zwaar)

  • -

    Jeugd-GGZ verblijf zonder overnachting

  • -

    Jeugd-GGZ beschikbaarheidscomponent voor 24-uurs crisiszorg

  • -

    Jeugd-GGZ zorg door kinderartsen

  • d.

    Pleegzorg

  • -

    Pleegzorg

  • -

    Pleegzorg met beperking

  • e.

    Drangtrajecten SAVE

  • f.

    Jeugdbescherming

  • g.

    Jeugdreclassering

  • h.

    Spoedeisende zorg

  • i.

    JeugdzorgPlus

  • j.

    Gezinsopname

  • k.

    Academische JGGZ

  • l.

    Alle zorg die valt onder de landelijke inkoop jeugdzorg (door de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, www.vng.nl/landelijke-inkoop-jeugdzorg)

Hoofdstuk 4 SLOTBEPALINGEN

Artikel 5 Inwerkingtreding

 

  • 1.

    Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking en werkt terug tot 1 mei 2018.

  • 2.

    Het Besluit Jeugdwet gemeente Buren 2016 wordt ingetrokken per de datum van inwerkingtreding van het besluit onder 1.

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders op 3 juli 2018.

De secretaris, Mr. I.P.C. van Wamel-Geene

De burgemeester, J.A. de Boer MSc

Artikelgewijze toelichting Besluit Jeugdwet gemeente Buren 2018

Artikel 1. Begripsbepalingen

De begripsbepalingen behoeven geen nadere toelichting. Er zijn alleen begripsbepalingen opgenomen die:

  • 1.

    Bewust afwijken van die in de Jeugdwet

  • 2.

    Nodig zijn om het Besluit goed te begrijpen.

  • 3.

    of die daarin ontbraken, maar wel nodig zijn voor de uitvoering van dit besluit.

Artikel 2. Budgetplan

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.

Artikel 3. Controle van het pgb

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.

Artikel 4. Vormen van jeugdhulp

Anders dan in de Wmo 2015, waarin is gekozen voor een maatwerkvoorziening, wordt in de Jeugdwet onderscheid gemaakt tussen een individuele jeugdhulpvoorziening en een overige jeugdhulpvoorziening. Een individuele voorziening is een op de jeugdige of zijn ouders toegesneden vorm van jeugdhulp, waartegen bezwaar en beroep openstaat. Daarvoor is het nodig een beschikking af te geven. Overige voorzieningen zijn vrij toegankelijk voor degenen die zich voor ondersteuning of hulp wenden tot de betreffende voorziening. Gemeenten kunnen zelf bepalen welke vormen van jeugdhulp zij ‘achter een beschikking’ zetten, en welke vrij toegankelijk zijn (overige voorziening, geen beschikking vereist).

Overigens blijft het mogelijk dat huisarts, medisch specialist en jeugdarts direct, dus zonder gemeentelijke beschikking, doorverwijzen naar de voorzieningen die in dit besluit door de gemeente zijn benoemd als individuele voorzieningen (waarvoor een beschikking nodig is). De eis om een beschikking op te stellen geldt namelijk alleen als een jeugdige via de gemeentelijke toegang zich meldt met een hulpvraag. Het feit dat de gemeente geen directe invloed kan uitoefenen op de verwijzing door de huisarts, wil overigens niet zeggen dat de gemeente geen afspraken kan maken met de huisarts over zijn of haar doorverwijzingen naar jeugdhulp en de rol van het wijk- of gebiedsteam hierin. Een gemeente kan dergelijke afspraken alleen niet afdwingen, maar is afhankelijk van de bereidheid bij huisartsen om tot dergelijke afspraken te komen.

Artikel 5. Inwerkingtreding

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.