Organisatie | Terschelling |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement van Orde Commissie Sociaal Domein gemeente Terschelling |
Citeertitel | Reglement van orde raadscommissie sociaal domein terschelling |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | raadscommissie sociaal domein |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
06-06-2018 | gewijzigde regeling | 22-05-2018 | 2018/27 |
In dit reglement wordt verstaan onder:
a. Commissie Sociaal Domein: de door de raad ingestelde commissie Sociaal Domein
b. Voorzitter: de door de commissie uit zijn midden benoemde voorzitter.
c. Lid : een door de raad benoemd lid van de fractie, die namens de fractie mag deelnemen aan de Commissie Sociaal Domein.
d. Drie decentralisaties: de decentralisaties van de AWBZ, Participatiewet en Jeugdzorg naar de gemeenten.
Taken en bevoegdheden commissie Sociaal Domein
a. De commissie Sociaal Domein is een commissie voor overleg ter voorbereiding op en advies aan de raad over de uitvoering van de drie decentralisaties.
b. De raad te ondersteunen, in de breedste zin van het woord, bij zijn kaderstellende rol binnen het Sociaal Domein.
a. Het leiden van het werk en de vergaderingen van de commissie Sociaal Domein. De voorzitter neemt deel aan de vergadering en heeft stemrecht.
b. Het aansturen van de leden en de secretaris van de commissie Sociaal Domein.
c. Het bewaken van de uitgangspunten en werkwijze en het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming van de commissie Sociaal Domein.
d. Het woordvoerderschap van de commissie Sociaal Domein.
e. De voorzitter kan één of meer van zijn taken mandateren aan de secretaris, één van de leden of één van de ambtelijke medewerkers.
a. De griffier fungeert als secretaris van de commissie Sociaal Domein.
b. Voert het secretariaat van de commissie Sociaal Domein.
c. Adviseert de commissie Sociaal Domein over zaken die het werk van de commissie betreffen.
d. Adviseert de commissie Sociaal Domein en de raad over de verdere ontwikkeling in taken en werkwijze van de commissie.
a. De raad benoemt aan het begin van elke raadsperiode voor de duur van die raadsperiode per fractie een lid, op voordracht van de fracties, dit kunnen ook commissieleden, niet zijnde raadsleden, zijn.
b. Bij tussentijdse vervanging wordt een lid dat namens een fractie zitting heeft vervangen door een lid van dezelfde fractie
a. Bij afwezigheid van de voorzitter wordt hij vervangen door één van de leden.
b. Leden kunnen zich bij afwezigheid laten vervangen door een fractiegenoot.
De commissie Sociaal Domein vergadert tenminste eens in de 2 maanden op de 2e dinsdag van de maand.
De secretaris van de commissie Sociaal Domein zorgt dat alle leden uiterlijk 10 dagen voor een vergadering een oproep vergezeld van een agenda ontvangen.
De secretaris stelt, in overleg met de portefeuillehouder, de agenda voor elke vergadering op.
Om besluiten te kunnen nemen dient twee derde van de commissie Sociaal Domein aanwezig te zijn in de vergadering.
Besluiten worden zo mogelijk unaniem genomen, maar tenminste bij meerderheid van stemmen.
De secretaris is verantwoordelijk voor het administreren van de aan- en afwezigheid van voorzitter en leden van de commissie Sociaal Domein.
De vergaderingen van de commissie Sociaal Domein zijn niet openbaar. Raadsleden mogen als toehoorder aanwezig zijn. Alle raadsleden ontvangen het verslag van de vergaderingen van de commissie Sociaal Domein.
a. De commissie Sociaal Domein kan in voorkomende gevallen worden aangevuld met adviseurs extern, of ambtelijk na overleg met het college voor het leveren van ambtelijke bijstand.
b. In de regel worden de portefeuillehouders Sociaal Domein uit het college uitgenodigd bij de vergaderingen aanwezig te zijn.
c. De commissie Sociaal Domein kan advies van derden inroepen.
a. Van iedere bijeenkomst van de commissie Sociaal Domein wordt een verslag op hoofdlijnen opgesteld.
b. Het verslag wordt in de eerstvolgende vergadering vastgesteld.