Organisatie | Oirschot |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oirschot houdende regels omtrent opleggen bestuurlijke boete in verband met schenken alcohol onder 18 jaar Horeca sanctie beleid Oirschot |
Citeertitel | Horeca sanctie beleid Oirschot |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | algemeen |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-08-2016 | nieuwe regeling | 19-07-2016 |
Deze bekendmaking is slechts een tekstplaatsing om de regeling tevens op overheid.nl beschikbaar te kunnen stellen. De oorspronkelijke bekendmaking heeft op woensdag 24 augustus 2016 in het Weekjournaal plaatsgevonden.
Beleidsregel inzake het opleggen van een bestuurlijke boete in verband met het schenken van alcohol onder de 18 jaar, wederverstrekking en het doorschenken aan beschonken bezoekers
Sinds 1 januari 2013 is de gemeente aan zet als het gaat om de uitvoering van de Drank- en Horecawet (DHW). De wet is gericht op alcoholmatiging (met name onder jongeren) en het effectief terugdringen van alcohol gerelateerde overlast en verstoring van de openbare orde. De wet kent enkele voor de gemeente belangrijke wijzigingen.
Zo is het toezicht op naleving van vrijwel alle bepalingen van de Drank- en Horecawet overgegaan van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) naar de gemeente. Het toezicht op de Tabakswet is wel bij de NVWA gebleven. Het is van belang dat bij de niet-naleving van de Drank- en Horecawet of de Algemene plaatselijke verordening (Apv) sancties kunnen worden ingezet, om naleving af te dwingen.
Verder is de leeftijdsgrens voor alcohol van 16 naar 18 jaar verschoven en moeten gemeenten over een preventie- en handhavingsplan beschikken. Vanaf 2014 voert de gemeente Oirschot controles uit. Deze controles worden uitgevoerd door de Stichting Stadswacht Helmond. Wij richten ons met name op de verkoop van en het schenken van alcohol onder de 18 jaar.
In de onderhavige beleidsregel is uitgewerkt hoe de gemeente Oirschot optreedt richting horeca-ondernemers en paracommerciële instellingen bij overtredingen met betrekking tot het schenken van alcohol onder de 18 jaar, wederverstrekking en het doorschenken aan beschonken bezoekers. De beleidsregel geeft horeca-ondernemers en paracommerciële instellingen inzicht in de consequenties van dergelijke overtredingen.
Preventie- en Handhavingsplan 'Alcohol'
Op 24 juni 2014 is door de gemeenteraad het Preventie- en Handhavingsplan 'Alcohol' vastgesteld, met 1 juli 2014 als datum van inwerkingtreding. Dit betreft een uitvoeringsplan voor de integrale aanpak op het terrein van educatie, handhaving en regelgeving. Als uitvloeisel van dit plan is deze beleidsregel opgesteld.
Met 'alcoholverstrekker' wordt in ieder geval bedoeld: horecaondernemers, verenigingen (o.a. sportverenigingen) en stichtingen met een horeca-exploitatie
(o.a. dorpshuizen), supermarkten, slijterijen en alcoholverstrekkers bij bijzondere gelegenheden van tijdelijke aard (bijvoorbeeld bij evenementen en schoolfeesten).
Onder ‘overtreder’ wordt de natuurlijk persoon en rechtspersoon die de overtreding (mede)pleegt verstaan volgens artikel 5:1 van de Algemene wet bestuursrecht.
Een bestuurlijke boete, ook administratieve boete genoemd, is een punitieve (bestraffende) sanctie. De procedures last onder dwangsom en last onder bestuursdwang zijn gericht op het beëindigen van een illegale situatie. De bestuurlijke boete dus niet. Het achterliggende idee is dat het opleggen van een boete een afschrikwekkende werking heeft waardoor dezelfde overtreding in de toekomst niet meer zal worden begaan.
De wettelijke bevoegdheid (lees: beginselplicht) tot het doen naleven van wetten en regels is gelegen in artikel 125 van de Gemeentewet en in hoofdstuk 5 van de Algemene wet bestuursrecht, met name in de artikelen 5:21 en 5:32.
In enkele bijzondere gevallen is de handhavingsbevoegdheid geregeld in de desbetreffende bijzondere wet. Verder zijn in de artikelen 172 t/m 178 van de Gemeentewet diverse bevoegdheden toegekend aan de burgemeester in het kader van handhaving van de openbare orde, het toezicht op openbare gelegenheden, ordeverstoring vanuit woningen, ongeregeldheden e.d.
De bevoegdheid tot het opleggen van een bestuurlijke boete vloeit voort uit artikel artikel 44a van de Drank- en Horecawet.
1.3.Uitgangspunten handhavend optreden
Bij het constateren van overtredingen van wet- en regelgeving wordt als algemeen uitgangspunt gesteld dat er in beginsel altijd tegen overtredingen wordt opgetreden. Dit uiteraard voor zover de wettelijke bevoegdheden en de prioriteitenstelling dit toelaten.
Daarnaast worden de volgende uitgangspunten gehanteerd:
Bij het beoordelen van een overtreding en het bepalen van de juiste sanctie wordt rekening gehouden met:
het subsidiariteit- en proportionaliteitsbeginsel. Dit wil zeggen dat de sanctie moet worden toegepast die het meest in verhouding staat tot de overtreding en het beste past om het gestelde doel te bereiken. Dit betekent dat bij een overtreding niet standaard één bepaalde interventie mogelijk is. De toezichthouder moet in elke specifieke situatie bepalen welke sanctie de beste is. Daarbij wordt corrigerend opgetreden en eventueel ook sanctionerend.de mogelijke gevolgen van die overtreding;
Hoofdstuk 2 Sanctiemaatregelen
De Awb en andere wetten (waaronder Drank- en Horecawet) geven aan welke sancties het bevoegde gezag kan inzetten tegen het voorkomen of voortduren van overtredingen. Deze zijn:
Opleggen van een last onder bestuursdwang, waarbij door feitelijk handelen de overtreding door of namens gemeente ongedaan wordt gemaakt (artikel 125 van de Gemeentewet en afd. 5.3 van de Awb). Hieronder valt ook het sluiten en verzegelen van gebouwen en terreinen. De kosten van het toepassen van bestuursdwang kunnen worden verhaald op de overtreder;
Daarnaast kan op basis van een aantal artikelen in de DHW (alleen) strafrechtelijk worden opgetreden door middel van het opmaken van een proces-verbaal. Let op: niet alle genoemde sancties mogen gelijktijdig worden toegepast. Hiervoor dient naar de wettelijke mogelijke samenloop van sancties gekeken te worden (o.a. Awb en DHW). Het toepassen van maatregelen ter handhaving van de openbare orde valt onder de Gemeentewet.
In de onderhavige beleidsregel beperken wij ons tot de sanctiemaatregel “opleggen van een bestuurlijke boete”.
De afhandeling van de geconstateerde overtredingen bij de reguliere horeca voor het schenken van alcohol onder de 18 jaar en het doorschenken aan beschonken bezoekers zal plaatsvinden volgens het volgende handhavingsplan:
Bij de eerste overtreding wordt een bestuurlijke boete opgelegd aan de betreffende alcoholverstrekker. De hoogte van de boete is vastgelegd in het Besluit Bestuurlijke boete Drank- en Horecawet. Daarnaast wordt de alcoholverstrekker uitgenodigd voor een gesprek met de gemeente. Tijdens dit gesprek worden afspraken gemaakt om overtredingen in de toekomst te voorkomen.
2e overtreding (binnen 1 jaar)
Opnieuw een bestuurlijke boete. De hoogte van de boete kan met 50% verhoogd.
3e overtreding (binnen 1 jaar)
Opnieuw een bestuurlijke boete. De hoogte van de boete kan met 100% verhoogd.
De afhandeling van de geconstateerde overtredingen bij paracommerciële instellingen voor het schenken onder de 18 jaar, wederverstrekking en het doorschenken aan beschonken bezoekers zal plaatsvinden volgens het volgende handhavingsplan:
Bij de eerste overtreding wordt een zogenaamde “gele kaart” uitgedeeld aan de betreffende alcoholverstrekker. Tevens zullen er maatwerkafspraken worden gemaakt met de alcoholverstrekker/instelling over de onmiddellijke invoering van een effectief leeftijdscontrolesysteem en/of verplichte training voor het personeel en/of het geven van voorlichting aan bezoekers. Deze maatwerkafspraken moeten binnen één jaar na de overtreding door de alcoholverstrekker/instelling worden genomen. De alcoholverstrekker/instelling informeert de gemeente actief over de voortgang en resultaten van de maatregelen. Indien de inspanningsverplichting niet wordt nagekomen en/of niet wordt gerapporteerd over de maatregelen, volgt alsnog een boete.
2e overtreding (binnen 1 jaar)
Bij een tweede overtreding binnen het jaar wordt een “rode kaart” uitgedeeld, hetgeen betekent dat wij een bestuurlijke boete opleggen aan de betreffende alcoholverstrekker. De hoogte van de boete is vastgelegd in het Besluit Bestuurlijke boete Drank- en Horecawet.
3e overtreding (binnen 1 jaar)
Opnieuw een bestuurlijke boete. De hoogte van de boete kan met 50% verhoogd.
De afhandeling van de geconstateerde overtredingen bij de detailhandel voor het verkopen van alcohol onder de 18 jaar zal plaatsvinden volgens het volgende handhavingsplan:
Bij de eerste overtreding wordt een bestuurlijke boete opgelegd aan de betreffende alcoholverstrekker. De hoogte van de boete is vastgelegd in het Besluit Bestuurlijke boete Drank- en Horecawet. Daarnaast wordt de alcoholverstrekker uitgenodigd voor een gesprek met de gemeente. Tijdens dit gesprek worden afspraken gemaakt om overtredingen in de toekomst te voorkomen.
2e overtreding (binnen 1 jaar)
Opnieuw een bestuurlijke boete. De hoogte van de boete kan met 50% verhoogd.
3e overtreding (binnen 1 jaar)
Opnieuw een bestuurlijke boete. De hoogte van de boete kan met 100% verhoogd.
3.4 Overige alcoholverstrekkers
De afhandeling van de geconstateerde overtredingen bij de overige alcoholverstrekkers (bijvoorbeeld bij evenementen en schoolfeesten) voor het verstrekken van alcohol onder de 18 jaar, wederverstrekking en het doorschenken aan beschonken bezoekers zal plaatsvinden volgens het volgende handhavingsplan:
Bij de eerste overtreding wordt een bestuurlijke boete opgelegd aan de betreffende alcoholverstrekker. De hoogte van de boete is vastgelegd in het Besluit Bestuurlijke boete Drank- en Horecawet. Daarnaast wordt de alcoholverstrekker uitgenodigd voor een gesprek met de gemeente. Tijdens dit gesprek worden afspraken gemaakt om overtredingen in de toekomst te voorkomen.
2e overtreding (binnen 1 jaar)
Opnieuw een bestuurlijke boete. De hoogte van de boete kan met 50% verhoogd.
3e overtreding (binnen 1 jaar)
Opnieuw een bestuurlijke boete. De hoogte van de boete kan met 100% verhoogd.
In geval van herhaling van de overtreding binnen een bepaalde tijd wordt strenger opgetreden. Zie hierboven. Algemeen geldt dat indien een alcoholverstrekker of alcoholgebruiker dezelfde overtreding binnen één jaar na de eerste constatering begaat dit als recidive wordt beschouwd, ook als er toen geen sanctiebeschikking is opgelegd.
Voor zover de periode van één jaar verstrijkt zonder overtreding door de alcoholverstrekker of alcoholgebruiker, vervalt deze termijn en wordt bij een nadien gepleegde overtreding in beginsel weer gestart met de eerste stap in de sanctiestrategie in de oorspronkelijke sanctiecategorie. Als de aanbevolen sanctie niet effectief blijkt te zijn (geweest), ligt het voor de hand in geval van recidive te kiezen voor een ander (effectief) sanctiemiddel.
Als een overtreding vaker heeft plaatsgevonden, maar de overtreder vanwege juridische constructies verschillend is, is in formele zin geen sprake van recidive. Als kan worden aangetoond dat de overtreder dezelfde natuurlijke persoon betreft dan dient de overtreding te worden aangemerkt als recidive. In de sanctiebeschikking dient dit expliciet te worden verantwoord.
Jongeren van 12 tot 18 jaar, die zijn staande gehouden/aangehouden voor bijvoorbeeld artikel 45 van de Drank- en Horecawet hebben de keuze: naar de Officier van Justitie of naar Halt.
In een Halt-afdoening kunnen jongeren rechtzetten wat zij fout hebben gedaan, zonder dat zij in aanraking komen met het Openbaar Ministerie.
Hoofdstuk 4 Aanvullende kaders en uitgangspunten
Er kunnen zich situaties voordoen die dermate ernstig zijn dat van deze sanctiestrategie wordt afgeweken. Dat kan betekenen dat bij zeer ernstige overtredingen of acute bedreiging van veiligheid een stap wordt overgeslagen. Bijvoorbeeld wanneer er sprake is van cumulatie van overtredingen in of nabij een horecabedrijf met een zodanige negatieve invloed op de omgeving dat de openbare orde en/of fysieke leefomgeving in ernstige mate wordt aangetast. Dan worden de afzonderlijke stappen per overtreding niet genomen.