Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Kampen

Verordening Auditcommissie Kampen 2017

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieKampen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening Auditcommissie Kampen 2017
CiteertitelVerordening op de Auditcommissie Kampen 2017
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpbestuur

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 84 van de Gemeentewet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

20-01-2021wijz. gehele tekst

17-12-2020

gmb-2021-13119

3639-2021
06-04-201720-01-2021nieuwe regeling

02-03-2017

gmb-2017-51975

16ADV00564

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Auditcommissie Kampen 2017

De raad van de gemeente Kampen,

gelezen het voorstel van de auditcommissie van 18 januari 2017;

gelet op artikel art. 84 Gemeentewet

B E S L U I T:

Vast te stellen de navolgende Verordening op de Auditcommissie Kampen 2017:

Verordening Auditcommissie Kampen 2017

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    accountant: de in de Controleverordening gemeente Kampen bedoelde accountant die belast is met de controle op de in artikel 197 van de Gemeentewet bedoelde jaarrekening.

  • b.

    rekenkamercommissie: de commissie die bij verordening is belast met de rekenkamerfunctie.

  • c.

    college: het college van burgemeester en wethouders.

  • d.

    commissie: de auditcommissie.

  • e.

    controleprotocol: het controleprotocol voor de accountantscontrole op de jaarrekening.

  • f.

    controleverordening: controleverordening van de gemeente Kampen op grond van artikel 213 van de Gemeentewet.

  • g.

    onderzoeken van het college; de onderzoeken van het college op grond van artikel 213a van de Gemeentewet.

  • h.

    voorzitter: de voorzitter van de auditcommissie.

  • i.

    raadscommissie; de commissie Bestuur en Middelen.

Artikel 2. Doel

De auditcommissie is ingesteld met als doel het versterken van de controlerende functie van de gemeenteraad door:

  • 1.

    Het voeren van overleg over de afstemming van de onderzoeken door de accountant, de rekenkamercommissie en het college.

  • 2.

    De raad te adviseren over mogelijke verbetering van de planning- en controlinstrumenten.

  • 3.

    De raad te adviseren over de verordeningen op grond van artikel 212, 213, 213a van de Gemeentewet.

  • 4.

    De raad te adviseren over de Verordening Rekenkamercommissie gemeente Kampen.

Artikel 3. Taken en bevoegdheid

De auditcommissie heeft de navolgende taken en bevoegdheden:

  • 1.

    De commissie adviseert over het Programma van Eisen voor de aanbesteding van de accountantscontrole en bereidt het aanbestedingstraject voor van het contract met de accountant.

  • 2.

    De commissie doet een voordracht aan de raad voor een te benoemen accountant.

  • 3.

    Voorafgaand aan de accountantscontrole vindt afstemmingsoverleg plaats tussen de commissie en de accountant met de mogelijkheid om specifieke aandacht te besteden aan bepaalde posten of organisatieonderdelen.

  • 4.

    De commissie adviseert over het vast te stellen controleprotocol.

  • 5.

    De commissie bespreekt met de accountant zijn rapport van bevindingen over de controle van de jaarrekening en brengt hierover advies uit aan de raad.

  • 6.

    De commissie evalueert de werkzaamheden van en met de accountant en adviseert hierover indien nodig de raad.

  • 7.

    De commissie adviseert over de overige door de accountant ten behoeve van de raad uitgebrachte adviezen.

  • 8.

    De commissie bevordert dat de raad inzicht krijgt in de wijze waarop door het college aanbevelingen van de accountant worden uitgevoerd.

  • 9.

    De commissie heeft overleg met de rekenkamercommissie over de planning en uitvoering van haar werkzaamheden.

  • 10.

    De commissie treft de voorbereidingen voor het doen van een voordracht aan de raad bij de vervulling van een vacature in de Rekenkamercommissie. Haar werkzaamheden daartoe stemt zij af met de Rekenkamercommissie.

  • 11.

    De commissie bevordert dat de raad inzicht krijgt in de wijze waarop door het college de door de raad vastgestelde aanbevelingen van de Rekenkamercommissie worden uitgevoerd.

  • 12.

    De commissie kan adviseren over de afstemming van de onderzoeken van de accountant, de rekenkamercommissie en het college.

Artikel 4. Samenstelling

  • 1.

    De commissie wordt als volgt samengesteld:

  • .
    • a.

      De commissie bestaat uit tenminste 5 leden.

    • b.

      De leden zijn lid van de gemeenteraad of bij voorkeur uit de raadscommissie.

    • c.

      De raad benoemt de leden van de commissie.

  • 2.

    De commissie benoemt uit haar midden een voorzitter.

  • 3.

    De griffier is adviseur van de commissie en coördineert haar ondersteuning.

  • 4.

    De commissie kan interne en externe adviseurs verzoeken de vergadering bij te wonen en advies uit te brengen aan de commissie.

  • 5.

    De commissie kan andere raadsleden of leden van de raadscommissie uitnodigen de vergadering bij te wonen voor advies aan de commissie.

Artikel 5. Zittingsduur

  • 1.

    De benoeming geschiedt voor de zittingsperiode gelijk aan die van de leden van de raad. Dit geldt eveneens voor tussentijdse benoemingen.

  • 2.

    Het lidmaatschap van de commissie vervalt door het niet meer voldoen aan het vereiste in artikel 4 lid 1 sub b, door ontslagname of door een met redenen omkleed besluit van de raad.

Artikel 6. Taken van de voorzitter

De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de commissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de taken en bevoegdheden en het bevorderen van zorgvuldige advisering over commissieaangelegenheden. De voorzitter wordt daarbij ondersteund door de griffier of één van zijn plaatsvervangers.

Artikel 7. Vergaderingen, quorum, besluitvorming en verslaglegging

  • 1.

    De commissie vergadert minimaal vier maal per jaar of zo vaak als zij nodig acht, ter bespreking van de in artikel 3 benoemde taken.

  • 2.

    De vergadering van de commissie gaat niet door indien tenminste de helft plus één van de leden afwezig is.

  • 3.

    De vergaderingen van de commissie zijn besloten, tenzij de commissie anders bepaalt.

  • 4.

    In haar adviezen en voorstellen aan de raad streeft de commissie naar consensus. Indien er een minderheidsstandpunt is wordt daarvan (met redenen omkleed) melding gemaakt.

  • 5.

    Van iedere vergadering wordt een besluitenlijst gemaakt onder verantwoordelijkheid van de griffier. Het verslag wordt vastgesteld door de commissie.

Artikel 8. Informatie en adviezen raad

De commissie informeert de raad via de raadscommissie over haar werkzaamheden.

Artikel 9. Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als de “Verordening Auditcommissie Kampen 2017”.

Artikel 10. Inwerkingtreding

De verordening treedt de dag na de bekendmaking in werking.

 

Aldus besloten in de openbare vergadering van 2 maart 2017

drs. H.A. van der Meulen,

griffier

drs. mr. B. Koelewijn,

burgemeester