Organisatie | Ouder-Amstel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening voor de controle op het financieel beheer en op de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Ouder-Amstel |
Citeertitel | Verordening voor de controle op het financieel beheer en op de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Ouder-Amstel |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
artikel 13 Gemeentewet
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2017 | Onbekend | 20-04-2017 weekblad voor Ouder-Amstel | 2017/16 |
Verordening voor de controle op het financieel beheer en op de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Ouder-Amstel
In deze verordening wordt verstaan onder:
de controle van de van de in artikel 197 van de Gemeentewet bedoelde jaarrekening, uitgevoerd door de door de raad benoemde accountant van:
het overeenstemmen van het tot stand komen van de financiële beheershandelingen en de vastlegging daarvan met de relevante wet- en regelgeving, zoals bedoeld in de nadere regels die bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden gesteld op grond van het zesde lid van artikel 213 van de Gemeentewet;
een in opdracht van de raad ten behoeve van de verslaglegging opgestelde verantwoording van een afzonderlijke organisatie-eenheid binnen de gemeentelijke organisatie, welke verantwoording onderdeel uit maakt van de jaarrekening.
Artikel 2 Opdrachtverlening accountantscontrole
De raad stelt voor de aanbesteding van de accountantscontrole het programma van eisen vast. Dit bevat de periode waarvoor de accountant wordt benoemd, met inachtneming van het eerste lid van dit artikel. In het programma van eisen worden voor de jaarlijkse accountantscontrole in ieder geval opgenomen:
In afwijking van lid 3, letters d en e kan de raad in het programma van eisen opnemen, dat de raad jaarlijks voorafgaand aan de accountantscontrole in overleg met de accountant vaststelt de posten van de jaarrekening, de posten van de deelverantwoordingen, de gemeentelijke functies en de gemeentelijke organisatieonderdelen, waaraan de accountant bij zijn controle specifiek aandacht moet besteden en welke rapporteringstoleranties hij daarbij dient te hanteren.
Artikel 5 Toegang tot informatie
De accountant is bevoegd tot het opnemen van alle kassen, waardepapieren en voorraden en het inzien van alle boeken, notulen, brieven, computerbestanden en overige bescheiden waarvan hij inzage voor de accountantscontrole nodig oordeelt. Het college draagt er zorg voor dat de accountant voor de uitvoering van zijn controlewerkzaamheden een onbelemmerde toegang heeft tot alle kantoren, magazijnen, werkplaatsen, terreinen en informatiedragers van de gemeente.
Het college draagt er zorg voor dat de ambtenaren van de gemeente zijn gehouden de accountant alle informatie te verstrekken, opdat de accountant zich een juist en volledig oordeel kan vormen over de rechtmatige totstandkoming van baten, lasten en balansmutaties en het gevoerde beheer en over de getrouwheid van de daarover verstrekte informatie.
Artikel 6 Overige controles en opdrachten
Het college kan de door de raad benoemde accountant opdracht geven tot het uitvoeren van specifieke werkzaamheden met betrekking tot de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid voor zover de onafhankelijkheid van de accountant daarmee niet in het geding komt. Het college informeert de raad vooraf over deze aan de accountant te verstrekken opdrachten.
In aanvulling op het in de wet voorgeschreven verslag van bevindingen brengt de accountant over de door hem uitgevoerde (deel)controles verslag uit over zijn bevindingen van niet van bestuurlijk belang aan de ambtenaar van wie het geldelijk beheer, het vermogensbeheer, de administratie en de beheersdaden zijn gecontroleerd, het hoofd van het organisatieonderdeel waar de ambtenaar werkzaam is, de financiële functie dan wel andere daarvoor in aanmerking komende ambtenaren.
Het college draagt de zorg voor de uitvoering van het beleid betreffende de specifieke uitkeringen volgens de eisen van rechtmatigheid van de ministeries. Het college is voor de controle van de rechtmatige besteding van specifieke uitkeringen bevoegd de opdracht te verlenen aan een andere dan de door de raad benoemde accountant, indien dit in het belang van de gemeente is.
Het college draagt de zorg voor de verantwoording aan derden (belastingdienst, ABP, Sociale verzekeringsbank, en dergelijke) en neemt hierbij de gestelde controle-eisen in acht. Indien een deel van deze verantwoording dient te worden uitgevoerd door een accountant, is het college bevoegd hiervoor de opdracht verlenen aan een andere dan de door de raad benoemde accountant, indien dit in het belang van de gemeente is.
Bij de constatering van de schending van integriteit waardoor en waarbij de accountant de controlewerkzaamheden die leiden tot het afgeven van een verklaring moet opschorten, rapporteert hij deze bevindingen terstond aan de burgemeester en aan de auditcommissie. Indien de schending van integriteit de burgemeester betreft, rapporteert de accountant aan diens plaatsvervanger.
Overeenkomstig artikel 213 lid 2 gemeentewet brengt de accountant een accountantsverklaring en verslag van bevindingen uit. De accountantsverklaring en het verslag van bevindingen worden voor verzending aan de raad door de accountant aan het college voorgelegd met de mogelijkheid voor het college om op deze stukken te reageren.
Artikel 8 Inwerkingtreding, intrekken oude verordening en overgangsrecht
Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2017, met dien verstande dat zij van toepassing is op de accountantscontrole van de jaarrekening (en deelverantwoordingen) van het verslagjaar 2017 en later. De Controleverordening gemeente Ouder-Amstel, vastgesteld op 15-11-2003 wordt ingetrokken, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de accountantscontrole van de jaarrekening (en deelverantwoordingen) van het verslagjaar 2016.
Deze verordening kan worden aangehaald onder de naam “Controleverordening Ouder-Amstel 2017”.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 20 april 2017
De VNG heeft uitsluitend voor de Financiële verordening ex. artikel 212 Gemeentewet een geactualiseerde modelverordening opgesteld. Voor de controleverordening ex. artikel 213 Gemeentewet is dit niet het geval.
De voorliggende verordening is een geactualiseerde versie van de bestaande verordening, rekening houdend met de bestaande praktijk en de deelnemende gemeenten in DUO+ verband. Afstemming heeft plaatsgevonden met de financiële functies in DUO+ verband.
Deze versie is geactualiseerd naar de bestaande wet- en regelgeving en de opvattingen over de rollen van gemeenteraad, college, organisatie en accountant.
Aandacht is besteed aan de eis dat er overeenstemming moet zijn tussen de jaarrekening en het jaarverslag. Dit ook met het oog op de wijzigingen van het BBV, waarbij informatie in bijvoorbeeld paragrafen (bijvoorbeeld: rente, grondexploitaties, kentallen, risico’s en weerstandscapaciteit) in nauwe relatie staan tot de jaarrekening.
Zo is vastgelegd dat de interimrapportage ter kennisneming wordt voorgelegd aan de auditcommissie. Eveneens is vastgelegd hoe moet worden gehandeld rond schendingen van integriteit.
Tot slot is verwoord dat de aanbesteding van de accountantscontrole plaatsvindt in DUO+ verband, zodat er één accountant wordt aangesteld voor de drie DUO+ gemeenten. Hiermee wordt mede invulling gegeven aan de efficiencytaakstelling, omdat er minder afstemming nodig is en dossiers ten behoeve van de controle eenduidig opgezet kunnen worden .
Er is voor gekozen om de contracteringsperiode te flexibiliseren van minimaal 3 tot maximaal 6 jaar. Dit om enerzijds een nieuwe raad in de gelegenheid te stellen tussentijds te wisselen en anderzijds vanuit de ervaringen van de afgelopen jaren de mogelijkheid te hebben om contracten te verlengen of te beëindigen.