Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Opsterland

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Opsterland houdende regels omtrent werktijden Werktijdenregeling gemeente Opsterland 2017

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieOpsterland
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Opsterland houdende regels omtrent werktijden Werktijdenregeling gemeente Opsterland 2017
CiteertitelWerktijdenregeling gemeente Opsterland 2017
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling treedt in werking op de vroegst mogelijke datum.

Deze regeling vervangt de Werktijdenregeling gemeente Opsterland 2015.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 160 Gemeentewet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

03-10-2017nieuwe regeling

28-02-2017

Gemeenteblad 2017, 170255

.

Tekst van de regeling

Intitulé

Werktijdenregeling gemeente Opsterland 2017

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Opsterland;

 

gezien de afspraken die in de CAO Gemeenten 2011-2012 zijn gemaakt over modernisering en flexibilisering van de werktijden in de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling – Uitwerkingsovereenkomst (CAR-UWO);

 

gelet op artikel 160 van de Gemeentewet;

 

gelet op artikel 4:1 van de CAR-UWO, zoals die per 1 januari 2014 luiden;

 

gelet op de Arbeidstijdenwet;

 

gelet op de instemming van de Ondernemingsraad van 20 december 2016;

 

BESLUITEN

 

Vast te stellen de

 

WERKTIJDENREGELING GEMEENTE OPSTERLAND 2017 

 

Algemeen

Deze regeling is bedoeld om de spelregels rondom standaard werktijden vast te leggen. Daarbij worden kaders aangegeven waarbinnen leidinggevenden en medewerker eigen regelruimte hebben en waar ruimte is voor maatwerk. De regeling gaat uit van sturing op resultaten en niet op sturing van aanwezigheid.

 

In de regeling zijn geen artikelen opgenomen over begin-, eindtijden en bloktijden. Werktijden en werkroosters worden door medewerker en leidinggevende in overleg vastgesteld waarbij rekening wordt gehouden met de aard van de functie en de persoonlijke omstandigheden.

 

De leidinggevende is verantwoordelijk voor een voldoende bezetting en of bereikbaarheid.

 

Artikel 1 Begripsbepaling

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    Dagvenster: Het dagvenster loopt van maandag tot en met vrijdag tussen 7:00 uur en 22:00 uur.

  • b.

    Formele arbeidsduur: De arbeidsduur per week volgens de aanstelling.

  • c.

    Feitelijke arbeidsduur: De arbeidsduur per week zoals die voor de medewerker voor een rooster is vastgesteld.

  • d.

    Medewerker: De ambtenaar als bedoeld in artikel 1:1, lid 1a, van de CAR, alsmede uitzendkrachten, detacheringskrachten, stagiaires en personen die anderszins werkzaam zijn bij de werkgever; evenals de werknemer als bedoeld in artikel 2:5 van de CAR.

Artikel 2 Toepassing regeling

  • 1.

    De werktijdenregeling geldt voor alle medewerkers in dienst van de gemeente Opsterland. De regeling bestaat uit een standaard- en een bijzondere regeling.

  • 2.

    De standaardregeling geldt voor alle medewerkers die zelf regelruimte hebben voor het bepalen van hun werktijden.

  • 3.

    De bijzondere regeling is van toepassing op medewerkers die op wisselende tijden volgens rooster of bloktijden werken, waarvoor de individuele werktijden eenzijdig door de werkgever worden vastgesteld. Het college bepaalt welke functiegroep(en) onder de bijzondere regeling vallen. Deze functiegroep(en) en functies zijn opgenomen in bijlage 1 van deze regeling.

Artikel 3 De standaardregeling conform artikel 4:2 CAR-UWO

 

Artikel 3.1 Dagvenster

Medewerkers kunnen werkzaamheden verrichten binnen het dagvenster van maandag tot en met vrijdag tussen 7.00 uur en 22.00 uur.

Artikel 3.2 Bezetting en werkafspraken

  • 1.

    De leidinggevende is verantwoordelijk voor de bezetting van de afdeling en/of de bereikbaarheid van het team.

  • 2.

    Eenmaal per jaar worden tijdens het planningsgesprek basisafspraken gemaakt tussen de leidinggevende en de medewerker over de werktijden en werkplanning binnen het dagvenster. Deze afspraken worden schriftelijk vastgelegd.

  • 3.

    Uitgangspunt bij het maken van de basisafspraken over de werktijden is een efficiënte en effectieve bedrijfsvoering, een goede procesgang van de werkzaamheden op de afdeling/team, bereikbaarheid voor interne en externe klanten en een optimale samenwerking op en tussen de afdelingen.

  • 4.

    Bijstelling van de schriftelijk vastgelegde afspraken kan in overleg plaatsvinden. Zo nodig worden eens per jaar de basisafspraken over werktijden en werkplanning geëvalueerd. Overleg hierover is een vast onderdeel van de gesprekkencyclus.

Artikel 4 Buitendagvenstervergoeding

  • 1.

    Indien de medewerker buiten het dagvenster werkzaamheden moet verrichten, komt hij in aanmerking voor de buitendagvenstervergoeding conform artikel 3:8 CAR-UWO.

  • 2.

    De medewerker die een functie bekleedt waaraan een functieschaal 11 of hoger verbonden is, heeft conform artikel 3:8 CAR-UWO geen recht op een buitendagvenstervergoeding.

Artikel 5 De bijzondere regeling conform artikel 4:4 CAR-UWO

  • 1.

    De bijzondere regeling is van toepassing op de in bijlage 1 opgenomen functiegroep(en) en functies.

  • 2.

    De leidinggevende stelt voor deze groep eenzijdig de individuele werktijden vast conform artikel 4:4 CAR-UWO en neemt daarbij de bepalingen uit de artikel 4:5 en 4:6 CAR-UWO in acht.

  • 3.

    Tevens stelt de leidinggevende eenzijdig de werktijden vast voor individuele medewerkers, die belast zijn met bijzondere taken.

  • 4.

    Het college kan met instemming van de OR de in de bijlage 1 genoemde functiegroep(en) en functies wijzigen.

  • 5.

    Medewerkers in de bijzondere regeling, kunnen conform de bepalingen in de CAR-UWO aanspraak maken op de overwerkvergoeding (artikel 3:2), toelage onregelmatige dienst (artikel 3:3), en verschuivingsvergoeding (artikel 3:4).

Artikel 14 Slotbepalingen

In alle gevallen waarin deze regeling niet of niet naar billijkheid voorziet, beslist de directie.

Artikel 15 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking op 1 januari 2017.

  • 2.

    Deze regeling wordt aangehaald als “Werktijdenregeling gemeente Opsterland 2017”.

  • 3.

    Gelijktijdig met de inwerkingtreding van deze regeling wordt de “Werktijdenregeling gemeente Opsterland 2015” ingetrokken.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van burgemeester en wethouders van 28 februari 2017,

De secretaris, de burgemeester

Koen van veen Ellen van Selm

Bijlage 1  

Functiegroepen/functies die onder de bijzondere regeling vallen:

 

  • Medewerkers buitendienst

    Gemeente Ooststellingwerf:

    • -

      medewerker technisch uitvoerend A

    • -

      medewerker technisch uitvoerend B

    • -

      medewerker technisch uitvoerend C

    • -

      medewerker technisch uitvoerend D

    • -

      medewerker vakinhoudelijk B

       

       

       

      Gemeente Weststellingwerf:

    • -

      medewerker uitvoering A

    • -

      medewerker uitvoering B

    • -

      medewerker uitvoering C

    • -

      specialist C

       

       

       

      Gemeente Opsterland:

    • -

      medewerker technische uitvoering A

    • -

      medewerker technische uitvoering B

 

  • Medewerkers zwembad

    Gemeente Weststellingwerf:

    • -

      medewerker uitvoering A

    • -

      medewerker uitvoering B

Bijlage 2  

(vervallen)