Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Ouder-Amstel

Verordening op de ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2010

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieOuder-Amstel
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2010
CiteertitelVerordening op de ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2010
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, artikel 33 lid 3

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

03-03-2010Onbekend

01-04-2010

Onbekend

2010/24

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2010

De raad van de gemeente Ouder-Amstel,

Gelezen het voorstel van de griffier d.d. 23 maart 2010, nummer 2010/24,

Gelet op artikel 33, derde lid, van de Gemeentewet;

s t e l t va s t:

‘de verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning 2010’.

 

 

Paragraaf 1: Ambtelijke bijstand

Artikel 1

Een raadslid wendt zich tot de griffier met een verzoek om:

feitelijke informatie van geringe omvang;

inzage in of afschrift van documenten die openbaar zijn.

bijstand bij het opstellen van voorstellen, amendementen en moties of andere bijstand.

De informatie, bedoeld in het eerste lid, onderdeel a of b, wordt door de griffier, of op verzoek van de griffier door een ambtenaar gegeven.

Indien een ambtenaar twijfelt of het verzoek betrekking heeft op informatie bedoeld in het eerste lid, onderdeel a of b, stelt hij de secretaris daarvan in kennis. De secretaris beslist.

De bijstand, bedoeld in het eerste lid, onderdeel c, wordt verleend door de griffier of zijn plaatsvervanger. Indien de gevraagde bijstand niet door de griffier kan worden verleend kan de griffier de secretaris verzoeken, één of meer ambtenaren aan te wijzen, die de gevraagde bijstand zo spoedig mogelijk verlenen.

Artikel 2

Een ambtenaar verleent op verzoek van de griffier of de secretaris ambtelijke bijstand tenzij:

het raadslid niet aannemelijk heeft gemaakt dat de bijstand betrekking heeft op de werkzaamheden van de raad;

dit het belang van de gemeente kan schaden;

de omvang van de bijstand niet in evenredigheid is met de andere werkzaamh eden.

De secretaris beoordeelt of ambtelijke bijstand op grond van het eerste lid geweigerd wordt.

Indien de bijstand op grond van het eerste lid wordt geweigerd deelt de secretaris dit met redenen omkleed mee aan de griffier en aan het raadslid dat het verzoek heeft ingediend.

Artikel 3

Indien het verzoek om bijstand van een ambtenaar door de secretaris wordt geweigerd kan de griffier of het betrokken raadslid het verzoek voorleggen aan de burgemeester. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk over het verzoek.

Artikel 4

Indien een raadslid niet tevreden is over door een ambtenaar verleende bijstand, doet hij of de griffier hiervan mededeling aan de secretaris.

Indien overleg met de secretaris niet leidt tot een voor beide partijen bevredigende oplossing leggen zij de zaak voor aan de burgemeester. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk over de zaak.

Artikel 5

Een raadslid kan aangeven dat een verzoek om ambtelijk bijstand of de inhoud van het gegeven advies geheim wordt gehouden. Van dit verzoek wordt onmiddellijk door de griffier melding gedaan bij secretaris en college, waarbij de zaken die geheimhouding behoeven worden gerespecteerd.

Indien het college of leden van het college informatie wensen over een verzoek om ambtelijke bijstand of de inhoud van het gegeven advies wenden zij zich daartoe rechtstreeks tot het betrokken raadslid.

Paragraaf 2: Fractieondersteuning

Artikel 6

De fracties, zoals bedoeld in artikel 7 van het reglement van orde, ontvangen jaarlijks een financiële bijdrage als tegemoetkoming in de kosten voor het functioneren van de fractie.

Deze bijdrage bestaat uit een vaste vergoeding ad € 1.250,-. Daarnaast ontvangt elke fractie uit het resterende beschikbare budget een variabele vergoeding naar rato van het aantal raadszetels.

Artikel 7

Fracties besteden de bijdrage om hun volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende rol te versterken.

De bijdrage mag niet gebruikt worden ter bekostiging van:

uitgaven die in strijd zijn met wettelijke bepalingen en overige regelingen;

betalingen aan politieke partijen, met politieke partijen verbonden instellingen of natuurlijke personen anders dan ter vergoeding van prestaties (diensten of goederen) geleverd ten behoeve van de fractie op basis van een gespecificeerde, reële declaratie;

giften;

uitgaven welke dienen te worden voldaan uit vergoedingen die de raadsleden ingevolge het rechtspositiebesluit raads- en commissieleden toekomen;

meerdaagse opleidingen voor raads- en commissieleden.

Artikel 8

De bijdrage voor fractieondersteuning wordt voor 31 januari van een kalenderjaar verstrekt.

In een jaar waarin verkiezingen plaatsvinden wordt het bedrag verstrekt voor de maanden tot en met de maand waarin de verkiezingen plaatsvinden. In de eerste maand na de maand waarin de eerste vergadering van de nieuw gekozen raad plaatsvindt wordt het bedrag verstrekt voor de overige maanden van dat jaar.

Artikel 9

Indien het zeteltal van een fractie ten gevolge van verkiezingen verandert, wijzigt de bijdrage

bij vermindering van het zeteltal: op de eerste dag van de maand na de maand waarin de eerste vergadering van de nieuw gekozen raad plaatsvindt.

bij vermeerdering van het zeteltal: op de eerste dag van de maand waarin de eerste vergadering van de nieuw gekozen raad plaatsvindt.

Bij splitsing van een fractie wordt de op grond van artikel 6 vastgestelde bijdrage voor de oorspronkelijke fractie verdeeld over de betrokken fracties naar evenredigheid van het aantal bij de splitsing betrokken leden. De afgesplitste fractie en de oorspronkelijke fractie hebben tot aan de reguliere gemeenteraadsverkiezingen geen aanspraak op de vaste vergoeding ex artikel 6, tweede lid.

Bij splitsing van een fractie wordt het aan de oorspronkelijke fractie verstrekte bedrag verrekend overeenkomstig de verdeling die volgt uit het tweede lid van dit artikel.

Artikel 10

Elke fractie doet, in een daarvoor bestemd onderdeel van de jaarrekening, kort en in hoofdlijnen verslag van de besteding van de bijdrage voor fractieondersteuning.

Paragraaf 3 Slotbepaling

Artikel 11

In de gevallen waarin de artikelen 6 tot en met 10 niet voorzien of bij twijfel omtrent de toepassing van deze artikelen beslist het fractievoorzitteroverleg op voorstel van de voorzitter van de raad.

Artikel 12

Deze verordening treedt in werking met terugwerkende kracht tot 3 maart 2010.

De “Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning 2004” wordt met ingang van 3 maart 2010 ingetrokken.

Ouder-Amstel, 1 april 2010

De raad voornoemd,

de raadsgriffier,

W.van Zanen

de voorzitter,

M.T.J. Blankers-Kasbergen

BIJLAGE bij deVerordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning 2010

Verdeelsleutel over 2010

Fractie 1 zetel : 1250 + 113,34 = € 1363,34

Fractie 2 zetels: 1250 + 226,68 = € 1476,68

Fractie 3 zetels: 1250 + 340,02 = € 1590,02

Verdeelsleutel over 2011 e.v.

Fractie 1 zetel : 1250 + 276,67 = € 1526,67

Fractie 2 zetels: 1250 + 553,34 = € 1803,34

Fractie 3 zetels: 1250 + 830,01 = € 2080,01