Organisatie | Drechtsteden |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Verordening cliëntenparticipatie werk en inkomen Drechtsteden 2015 |
Citeertitel | Verordening cliëntenparticipatie werk en inkomen Drechtsteden 2015 |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2015 | Nieuwe regeling | 02-12-2014 | Onbekend |
Gezien het voorstel van het Drechtstedenbestuur van 4 september 2014;
Gelet op het door de Stichting Cliëntenraad Regio Drechtsteden uitgebrachte advies;
Gelet op de behandeling in de Carrousel en het bijbehorend advies aan de Drechtraad
Gelet op artikel 47 van de Participatiewet,
vast te stellen de navolgende:
Verordening cliëntenparticipatie werk en inkomen Drechtsteden 2015
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Bij de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:
De cliëntenraad adviseert de Drechtraad, het Drechtstedenbestuur en de directie gevraagd en ongevraagd over alle onderwerpen die het beleid, de uitvoering, de controle, de evaluatie, de dienstverlening en kwaliteit betreffen met betrekking tot het sociale beleid op het gebied van Werk en Inkomen dat onder de verantwoordelijkheid valt van de Drechtraad.
De cliëntenraad kan ter uitvoering van haar taken een beroep doen op de deskundigheid bij de Sociale Dienst Drechtsteden, zelfstandig onderzoeken doen of laten doen, interne en externe deskundigen raadplegen, werkgroepen instellen waarin ook niet-leden kunnen deelnemen en activiteiten ontplooien om de betrokkenheid van cliënten te bevorderen.
Van het lidmaatschap en voorzitterschap van de cliëntenraad zijn uitgesloten raadsleden van de onder artikel 1a genoemde gemeenten, medewerkers van de GR Drechtsteden en de daarbij aangesloten gemeenten, leden van het Drechtstedenbestuur en personen die op andere wijze bij het bestuur van de Drechtsteden zijn betrokken.
Leden van de cliëntenraad die in een traject in het kader van arbeidsinschakeling ingevolge de Participatiewet, de lOAZ, of de IOAW zitten, of daar in geplaatst worden tijdens hun lidmaatschap, krijgen de gelegenheid dit traject te combineren met een volwaardig lidmaatschap van de cliëntenraad. Bij de inrichting van het traject wordt daarmee rekening gehouden.
Artikel 9 Rekening en verantwoording
Jaarlijks vóór 1 april brengt de cliëntenraad aan het Drechtstedenbestuur verslag uit van haaractiviteiten en bevindingen over het voorgaande jaar. Daarbij wordt in een financieel verslagtevens verantwoording afgelegd over de besteding van de toegekende subsidie conform devoorwaarden die daaraan in het besluit tot subsidieverlening worden gesteld.
Het Drechtstedenbestuur draagt er zorg voor dat cliënten die lid zijn of zijn geweest van decliëntenraad, uit hoofde van hun lidmaatschap op geen enkele wijze worden benadeeld in hunpositie ten opzichte van de Sociale Dienst Drechtsteden.
Eens per jaar evalueert de cliëntenraad mondeling haar functioneren met de verantwoordelijkportefeuillehouder.
Artikel 12 Onvoorziene gevallen
In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist het Drechtstedenbestuur na decliëntenraad gehoord te hebben.
Aldus besloten in de openbare vergadering van 2 december 2014
de coördinerend griffier, de voorzitter,
mr. M. van Hall drs. A.A.M. Brok
Toelichting op de verordening cliëntenparticipatie Werk en Inkomen Drechtsteden
Ten opzichte van de verordening cliëntparticipatie zoals deze door de Drechtraad is vastgesteld op 3 juni 2014 zijn inhoudelijk geen wijzigingen aangebracht. De grondslag is echter aangepast van de Wet Werk en Bijstand naar de Participatiewet. Ook is een toelichting toegevoegd.
Met deze verordening wordt uitvoering gegeven aan artikel 47 van de Participatiewet. Dit artikel draagt de gemeenteraad op bij verordening regels vast te stellen over de wijze waarop personen als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Participatiewet of hun vertegenwoordigers betrokken worden bij de ontwikkeling van het gemeentelijke beleid. Personen als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Participatiewet zijn personen:
als bedoeld in artikel 34a, vijfde lid onderdelen b en c, van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (hierna: WIA), artikel 35, vierde lid, onderdelen b en c, van de WIA en artikel 36, derde lid, onderdelen b en c, van de WIA tot het moment dat het inkomen uit arbeid in dienstbetrekking gedurende twee aaneengesloten jaren ten minste het minimumloon bedraagt en ten behoeve van die persoon in die twee jaren geen loonkostensubsidie als bedoeld in artikel 10d van de Participatiewet is verleend;
Om een goede werking van de cliëntenraad te waarborgen worden de leden van de cliëntenraad ondersteund en gefaciliteerd door de Drechtsteden.
Alleen de artikelen die een toelichting behoeven worden hieronder behandeld.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Begrippen die al zijn omschreven in de Participatiewet, de Algemene wet bestuursrecht (Awb) of de Gemeentewet worden niet afzonderlijk gedefinieerd in deze verordening. Deze zijn vanzelfsprekend van toepassing op deze verordening.
Cliëntenparticipatie geeft inhoud aan belangenbehartiging in algemene zin en de mogelijkheid om het Drechtstedenbestuur en de Directie gevraagd en ongevraagd van adviezen te voorzien. Het beleidsterrein voor advisering strekt zich uit van de Participatiewet, IOAW en IOAZ, tot de inrichting en uitvoering van lokaal beleid (zoals arbeidsmarktbeleid, participatiebeleid en minimabeleid). De adviezen kunnen worden gegeven in de fase van beleidsvoorbereiding en uitvoering van het gemeentelijk beleid (bijvoorbeeld beleidsvoorstellen, verordeningen, nota’s, gevolgde procedures). Tegelijk heeft ze een adviserende rol in de uitingen naar de doelgroep aangaande dit beleid.
Het zevende lid regelt dat de cliëntenraad op onderdelen om nadere informatie kan verzoeken. Wanneer er bijvoorbeeld zaken onduidelijk zijn of zeer complex, kan de cliëntenraad zowel bij de Sociale Dienst Drechtsteden als via een externe expert aanvullende informatie inwinnen om zo een goed advies op de materie uit te kunnen brengen.
Dit artikel (achtste en negende lid) regelt tevens uitdrukkelijk dat de cliëntenraad geen bevoegdheid heeft in individuele- en uitvoeringsvraagstukken. Ook wanneer de Drechtsteden geen beleidsvrijheid hebben bij het uitvoering geven aan wetgeving, adviseert de cliëntenraad niet.
Omdat het niet mogelijk is om alle personen persoonlijk te betrekken bij het beleid ligt het voor de hand een cliëntenraad samen te stellen die bestaat uit vertegenwoordigers van de doelgroepen zelf of vertegenwoordigers uit belangenorganisaties (lid 1 en 2).
De leden van de cliëntenraad worden benoemd door het Drechtstedenbestuur. Hiertoe draagt de cliëntenraad kandidaten voor (zesde lid).
Artikel 4 De voorzitter en artikel 5 zittingsduur
Er is uitdrukkelijk gekozen voor een onafhankelijke voorzitter, zonder stemrecht.
Alle leden worden benoemd voor een periode van telkens 4 jaar, met een maximum van 8 jaar. In dit artikel wordt tevens geregeld hoe een lid van de cliëntenraad zijn lidmaatschap neer kan leggen of verliezen.
Artikel 6 vergaderingen, vergaderorde en besluitvorming en artikel 7 overleg tussen de Sociale Dienst Drechtsteden en de cliëntenraad
In artikel 7 is bepaald hoe vaak het periodiek overleg tussen de cliëntenraad en de directie van de SDD en de portefeuillehouder moet plaatsvinden. Voorts is bepaald hoe de cliëntenraad zelf zorg draagt voor het uitbrengen van een advies aan het Drechtstedenbestuur. Bij de vergaderingen met de directie en/of de portefeuillehouder is een ambtelijk secretaris aanwezig die zorgt voor de agenda en verslaglegging.
Artikel 8 Facilitering en financiële middelen en Artikel 9 rekening en verantwoording
De cliëntenraad moet jaarlijks, voor 1 oktober, een begroting ter goedkeuring indienen. Ook moet de cliëntenraad jaarlijks achteraf verantwoording afleggen over de besteding van de middelen, zoals vastgelegd in artikel 9.
Het budget is ter besteding van de cliëntenraad. Ten laste hiervan kunnen onder meer kosten worden gebracht die verband houden met deskundigheidsbevordering, het inwinnen van advies, achterbanraadpleging en organisatiekosten.
Dit artikel borgt expliciet dat (oud)leden van de cliëntenraad niet anders dan andere cliënten van de Sociale Dienst Drechtsteden worden behandeld en bejegend door de SDD.
Dit artikel behoeft geen verdere toelichting
Artikel 12 Onvoorziene gevallen
Dit artikel behoeft geen verdere toelichting
Artikel 13 Intrekken oude verordening
De bestaande verordening ‘cliëntenparticipatie Werk en Bijstand Drechtsteden’ wordt ingetrokken met de inwerkingtreding van deze verordening.
Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2015. Aangezien er geen inhoudelijke wijzigingen zijn ten opzichte van de vastgestelde verordening ‘cliëntenparticipatie Werk en Bijstand Drechtsteden’ zijn er geen overgangbepalingen van toepassing.