Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Oirschot

Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Oirschot houdende regels omtrent het lokaal gezondheidsbeleid

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieOirschot
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van de gemeenteraad van de gemeente Oirschot houdende regels omtrent het lokaal gezondheidsbeleid
CiteertitelLokaal Gezondheidsbeleid gemeente Oirschot 2017-2020, Gezond Samenleven
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp
Externe bijlageLokaal Gezondheidsbeleid 2017-2020, Gezond Samenleven

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

09-03-201706-03-2018nieuwe regeling

31-01-2017

Gemeenteblad 2017, 33070

16.I001006

Tekst van de regeling

Intitulé

Lokaal Gezondheidsbeleid gemeente Oirschot 2017-2020, Gezond Samenleven

De raad der gemeente Oirschot;

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 15 november 2016;

gegeven de agendering door het Presidium d.d. 6 december 2016;

 

besluit:

  • 1.

    In te stemmen met het lokaal gezondheidsbeleid gemeente Oirschot 2017-2020, Gezond samenleven.

Samenvatting

 

Het opstellen van gezondheidsbeleid is een wettelijke verplichting voor iedere gemeente vanuit de Wet Publieke Gezondheid (WPG). Daarnaast biedt het lokaal gezondheidsbeleid de gemeente de mogelijkheid om actief te sturen op de gezondheid en het welbevinden van haar inwoners. Onder de paraplu van “Vitaal Oirschot” hebben we de afgelopen periode nieuw beleid geschreven, dit heeft geresulteerd in de nota “Gezond Samenleven, lokaal gezondheidsbeleid gemeente Oirschot 2017-2020” die voor u ligt.

 

Totstandkoming nota

Eerder verschenen koersnotities zoals onze Toekomstvisie, het programma Samenwerken aan de Samenleving, de Kadernota en ons Sociaal Beleidskader geven ons richting bij het formuleren van het nieuwe gezondheidsbeleid. Daarnaast hebben we gesprekken gevoerd met diverse partners, de mening van ons Inwonerpanel gepeild en een symposium georganiseerd. Tot slot hebben actuele gegevens over de ontwikkeling van de gezondheid van de Oirschotse bevolking in kaart gebracht.

 

Ontwikkeling gezondheid Oirschotse bevolking

In hoofdstuk twee hebben we uiteengezet hoe de gezondheid van de Oirschotse bevolking zich ontwikkelt. Enkele opmerkelijke zaken die we in deze samenvatting willen benoemen, zijn de volgende:

  • >

    Meerderheid inwoners voelt zich (psychisch) gezond.

  • >

    Vergrijzing en meer mensen die (langer) leven met een ziekte.

  • >

    Toename druk op mantelzorgers.

  • >

    Veel mensen lid van een vereniging of vrijwilliger.

  • >

    Forse groep mensen voelt zich eenzaam, vooral bij ouderen.

  • >

    Leefstijl bij grote groep volwassenen voor verbetering vatbaar.

  • >

    Normalisering drugsgebruik onder jongeren en jong-volwassenen.

  • >

    Alcoholgebruik onder jongeren hoger dan in rest van regio.

  • >

    Veel ouders vinden alcoholgebruik door jeugd normaal.

  • >

    Zorg bij veel inwoners over de fysieke leefomgeving (en invloed daarvan op gezondheid).

 

Een positieve en brede visie op gezondheid

We vertrekken vanuit de gedachte dat ieder mens het vermogen heeft om zich aan te passen in het licht van de sociale, fysieke en emotionele uitdagingen van het leven. Dit betekent dat we een positieve visie op gezondheid hanteren: we vertrekken vanuit de mogelijkheden, veerkracht en eigen regie van mensen.

 

Daarnaast kijken we brede blik naar het begrip gezondheid. Gezond zijn is meer dan alleen fysiek gezond zijn; het gaat ook (en misschien wel vooral) om mee kunnen doen, welbevinden en kwaliteit van leven. De relatie met andere beleidsterreinen is daarmee groot zowel op sociaal-maatschappelijk (relatie met zorg, welzijn, participatie en opgroeien en opvoeden) als op fysiek-ruimtelijk gebied (leefbaarheid en de fysieke leefomgeving).

 

Ambitie

De ambitie van het nieuwe gezondheidsbeleid sluit aan bij onze Mission Statement en luidt als volgt: Oirschot kent een een gezonde leefomgeving voor onze inwoners en een gemeenschap waarbij iedereen volwaardig meedoet en mensen zorgen voor elkaar. We willen de gezondheid van onze inwoners op een positieve manier stimuleren die past bij de huidige tijd en de specifieke situatie en aansluit bij de eigen kracht en mogelijkheden van mensen zelf.” 

 

Vier speerpunten voor komende jaren

In de nota hebben we vier speerpunten benoemd waar we de komende jaren extra aandacht voor hebben:

  • 1.

    Eenzaamheid bij volwassenen

    • -

      Grotere bewustwording en herkenning eenzaamheid binnen de Oirschotse gemeenschap

    • -

      De omgeving herkent eenzaamheid beter en weet wat te doen

    • -

      Vergroten sociaal netwerk onder ouderen en zeer eenzame volwassenen

  • 2.

    Alcohol- en drugsgebruik door jeugdigen (binnen context weerbaarheid)

    • -

      Jeugdigen zijn bewust van risico’s van bepaald gedrag

    • -

      Jeugdigen kunnen “nee” zeggen tegen ongezonde verleidingen (ook bij groepsdruk)

    • -

      Omgeving herkent risicogedrag en weet de weg naar hulp en ondersteuning

  • 3.

    Weerbaarheid van ouders

    • -

      Ouders kunnen opvoedkundige taak aan en kunnen gezond gedrag bij kind stimuleren

    • -

      Ouders hebben opvoedvaardigheden om kind(eren) te begeleiden bij ontwikkeling

    • -

      Ouders kunnen risicogedrag herkennen en hierop acteren

  • 4.

    Een gezonde leefomgeving

    • -

      Een zo toegankelijk mogelijke openbare ruimte

    • -

      De fysieke leefomgeving nodig uit tot gezond gedrag

    • -

      Schadelijke effecten van fysieke ontwikkelingen op gezondheid zijn tot minimum beperkt

    • -

      Inwoners zijn geinformeerd over de gevolgen van ruimtelijke ontwikkelingen op gezondheid

 

Uitvoering

Gezondheidsbevordering krijgt een nadrukkelijkere plek binnen het nieuwe subsidiebeleid dat ook in 2016 wordt ontwikkeld binnen Vitaal Oirschot. Subsidie-aanvragen (projectsubsidies) leggen we langs de “gezondheidslat” (mate waarin van het initiatief een gezondheidsbevorderende werking uitgaat). Aan de subsidieverstrekking aan verenigingen stellen we strengere inhoudelijke voorwaarden. Hierbij verplichten we verenigingen jaarlijks enkele activiteiten te organiseren die een bijdrage leveren aan de doelen van het nieuwe gezondheidsbeleid. Bij professionele instellingen gaan we nadrukkelijker sturen op maatschappelijke outcome: onze beleidsdoelen formuleren we nadrukkelijker in onze uitvraag.

 

Daarnaast hebben we een uitvoeringagenda opgesteld (zie hoofdstuk zes). Hierin beschrijven we de activiteiten voor de komende jaren die aansluiten op de doelstellingen van de verschillende speerpunten. Hierbij benoemen we zowel activiteiten die we zelf oppakken, als de activiteiten die bij profesionele instellingen en verenigingen thuishoren. Bij dit laatste sturen we zoveel mogelijk vanuit onze rol als regisseur (met als middel onze subsidieverstrekking). Ook werken we gebiedsgericht. Hierdoor onstaat ruimte om aan te sluiten bij wensen en initiatieven die in de gemeenschap ontstaan.

[leeg artikel]

[lege alinea]

Aldus besloten in de openbare vergadering van de gemeenteraad van Oirschot van 31 januari 2017,

De gemeenteraad,

Han Struijs, Ruud Severijns,

griffier voorzitter