Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Buren

Reglement Burgerlijke Stand Buren 2017

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBuren
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement Burgerlijke Stand Buren 2017
CiteertitelReglement Burgerlijke Stand Buren 2017
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 16 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek
  2. artikel 1 van het Besluit burgerlijke stand 1994
  3. artikel 2 van het Besluit burgerlijke stand 1994
  4. artikel 3 van het Besluit burgerlijke stand 1994
  5. artikel 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2017nieuwe regeling

29-11-2016

Gemeenteblad d.d. 14 december 2016, nr. 2016/176076

B&W/16/02229

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement Burgerlijke Stand Buren 2017

Burgemeester en wethouders van de gemeente Buren;

Gelet op het bepaalde in artikel 16, Boek I van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994;

B E S L U I T E N :

Vast te stellen het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de (externe) buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.

REGLEMENT BURGERLIJKE STAND BUREN 2017

Artikel 1. Begripsbepaling

Het reglement verstaat onder

  • a.

    de wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek (Wet van 14 oktober 1993 tot herziening van Titel 4 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek (Stb. 1993, 555);

  • b.

    het besluit: Besluit Burgerlijke stand 1994 (Stb. 1994, 160) als gewijzigd bij besluit van 19 december 1994, Stb.900;

  • c.

    het college: college van burgemeester en wethouders van Buren;

  • d.

    ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (art. 16 van Boek 1 van het Burgerlijk wetboek);

  • e.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente, of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is, als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (art. 16 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek);

  • f.

    externe buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is, als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (art. 16 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek) voor het eenmalig voltrekken van een huwelijk of het registreren van een partnerschap.

  • g.

    het gemeentehuis: alle huizen welke bij besluit van burgemeester en wethouders als zodanig zijn aangewezen;

  • h.

    woonplaats: als ingezetene van Buren ingeschreven staan in de Basis Registratie Personen (BRP).

  • i.

    “huis der gemeente”: een gebouw, aangewezen door het college van burgemeester en wethouders, waar regulier huwelijken voltrokken worden, partnerschapsregistraties of omzettingen plaatsvinden.

Artikel 2. Ambtenaar van de burgerlijke stand, buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand en externe buitengewoon ambenaar van de burgerlijke stand

  • 1.

    Het college kan tot ambtenaar van de burgerlijke stand benoemen ambtenaren in dienst van de gemeente Buren;

  • 2.

    Het college kan buitengewoonambtenaren van de burgerlijke stand benoemen.

  • 3.

    Het college kan externe buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand benoemen voor het eenmalig voltrekken van een huwelijk of het registreren van een partnerschap.

  • 4.

    Het minimum aan ambtenaren van de burgerlijke stand, (zoals bedoeld in artikel 2 lid 1 a en b van dit reglement) is twee.

Artikel 3. Benoeming

  • 1.

    De benoeming van de ambtenaren van de burgerlijke stand geschiedt voor de periode waarin zij bij de gemeente Buren, team publiekscentrum, werkzaam zijn.

  • 2.

    De benoeming van de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand geschiedt voor een periode van vijf jaar. De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand heeft de mogelijkheid om voor afloop van deze termijn een nieuwe benoemingsperiode aan te vragen.

  • 3.

    Het college behoudt de mogelijkheid het benoemingsbesluit van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand in te trekken.

  • 4.

    De benoeming van een externe buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand geschiedt voor het voltrekken van één huwelijk, het omzetten van één geregistreerd partnerschap in een huwelijk of het registreren van één partnerschap.

Artikel 4. Eenmalig te benoemen externe buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

Deze ambtenaar, die op verzoek van een aanstaand bruidspaar of aanstaande geregistreerde partners wordt benoemd, ontvangt geen vergoeding van de gemeente Buren. De huwelijks/partnerschapsregistratie leges blijven in zijn geheel wel verschuldigd.

Naast het voldoen aan de wettelijk gestelde eisen moeten de volgende bewijsstukken overlegd worden:

  • a.Benoemingsbesluit tot (b)abs elders in Nederland;

    • b.

      Een audiëntieblad van beëdiging van een rechtbank in Nederland;

    • c.

      Geldig legitimatiebewijs.

Artikel 5. Leiding van dienst

Het hoofd van de afdeling Inwonerszaken is belast met de leiding van de burgerlijke stand.

 

Artikel 6. Kosteloze huwelijksvoltrekking

  • 1.

    Kosteloze huwelijksvoltrekkingen, partnerschapsregistraties en de omzetting van een partnerschap in een huwelijk worden voltrokken/geregistreerd door een ambtenaar van de burgerlijke stand, werkzaam bij de afdeling Inwonerszaken, team Publiekscentrum.

  • 2.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand kan niet worden gekozen.

  • 3.

    De voltrekking/registratie duurt maximaal 10 minuten.

  • 4.

    Er vindt geen voorgesprek plaats met de ambtenaar van de burgerlijke stand die de  voltrekking/registratie sluit.

  • 5.

    De huwelijksvoltrekking/partnerschapsregistratie vindt plaats in een daarvoor aangewezen ruimte in het gemeentehuis te Maurik.

  • 6.

    Bij de huwelijksvoltrekking/partnerschapsregistratie mogen er (behalve het bruidspaar en de abs) ten hoogste 10 personen aanwezig zijn.

  • 7.

    Bij de plechtigheid is geen bode aanwezig.

  • 8.

    Er wordt geen toespraak gehouden tijdens de ceremonie.

  • 9.

    Van het bruidspaar of partners moet ten tijde van de melding en het voltrekken/registratie van het huwelijk/partnerschapsregistratie tenminste één persoon ingeschreven staan in de basisregistratie personen van de gemeente Buren.

Artikel 7. Locatie

De ambtenaar van de burgerlijke stand en de (externe) buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun wettelijke taken in het gemeentehuis te Maurik of een daartoe door het college aangewezen locatie.

De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen voor zover daartoe gewichtige redenen bestaan, elders binnen de gemeente hun wettelijke taken verrichten.

 

Als gemeentehuis waar huwelijken, omzettingen en partnerschapsregistraties kunnen worden voltrokken/geregistreerd, geldt elke locatie binnen de gemeentegrenzen van Buren die door het college permanent of éénmalig is aangewezen als huis der gemeente onder voorwaarde dat:

 

  • -

    de veiligheid van de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand is gewaarborgd;

  • -

    de locatie een bouwwerk is, hieronder wordt ook verstaan een ruimte in de openlucht behorende bij die locatie. Voorwaarde is dat er bij slecht weer uitgeweken kan worden naar het gebouw van de locatie om de veiligheid van de aanwezigen, de (b)ambtenaar van de burgerlijke stand en de bode te waarborgen. Het bruidspaar blijft verantwoordelijk voor de gehele gang van zaken;

  • -

    Bij gebruik van een huwelijks/partnerschapsregistratie locatie, anders dan het gemeentehuis te Maurik, geldt dat de kosten voor het gebruik van de locatie voor rekening zijn van het bruidspaar.

Artikel 8. Openstelling

Kosteloze huwelijksvoltrekkingen, omzettingen en partnerschapsregistraties vinden ingevolge artikel 4 Wet rechten burgerlijke stand maximaal tweemaal per week plaats.

1. De burgerlijke stand is voor het publiek geopend:

a) voor huwelijksvoltrekking, omzettingen en partnerschapsregistraties  van maandag tot en met zaterdag van 00.00 uur tot 24.00 uur;

b) voor kosteloze huwelijksvoltrekkingen, omzettingen en partnerschapsregistraties, ingevolge artikel 4 Wet rechten burgerlijke stand, op maandag van 09.00 uur tot 09.30 uur, plaats in het gemeentehuis te Maurik;

c) op afspraak voor overige werkzaamheden op maandag tot en met vrijdag, tijdens de uren waarin het gemeentehuis te Maurik voor het publiek is geopend;

2. de burgerlijke stand is gesloten als de in lid 1 vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door burgemeester en wethouders aangewezen dagen waarop de burgerlijke stand niet of slechts gedeeltelijk is geopend.

3. de burgerlijke stand kan op zaterdag, zondag en andere dagen dat het bureau regulier gesloten is, voor het publiek beperkt geopend zijn op door burgemeester en wethouders, na voorafgaande bekendmaking, te bepalen uren.

4. de burgerlijke stand kan op verzoek van een belanghebbende worden geopend op zaterdag, zondag en de andere dagen dat het bureau gesloten is, als de belanghebbende aantoont dat met de verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van de burgerlijke stand.

5. In bijzondere gevallen kan het college besluiten tot afwijking van de in het eerste lid aangegeven uren.

 

Artikel 9. Annulering huwelijk

  • 1.

    De gemeente heft de leges voor een huwelijk, partnerschap of omzetting volgens de tarieven  vastgelegd in de tarieventabel behorende bij de legesverordening.

  • 2.

    Bij annulering van een gemaakte trouwafspraak, partnerschap of omzetting worden bij annulering binnen vier weken voor de geplande datum leges in rekening gebracht. Dit bedrag is vastgelegd in de tarieventabel behorende bij de legesverordening.

  • 3.

    De annulering van een gemaakte trouwafspraak, partnerschap of omzetting moet schriftelijk gebeuren.

  • 4.

    In individuele gevallen kan het college afwijken van het gestelde van dit artikel.

Artikel 10. Overgangsbepaling

  • 1.

    Benoemingen die zijn gedaan op grond van een voorgaand reglement en die nog van kracht zijn op de dag voorafgaand aan de inwerkingtreding van dit reglement, blijven van kracht op grond van dit reglement. Vanaf de datum inwerkingtreding van dit reglement gelden voor die benoemingen de regels van dit reglement;

     

  • 2.

    In gevallen waarin dit reglement niet voorziet, besluit het college.

Artikel 11.Slotbepalingen
  • 1.

    Het reglement kan worden aangehaald als “Reglement Burgerlijke Stand Buren 2017”.

  • 2.

    Het reglement treedt in werking op 1 januari 2017

  • 3.

    Het “Reglement burgerlijke stand” van 27 april 1999 wordt vanaf de dag van inwerkingreding ingetrokken

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van Buren op 29 november 2016.

 

De secretaris, Mr. I.P.C. van Wamel-Geene

De burgemeester, J.A. de Boer MSc

Bijlage TOELICHTING OP HET REGLEMENT BURGERLIJKE STAND BUREN 2017

Algemeen:

De wet draagt aan de ambtenaar van de burgerlijke stand een aantal taken op. De ambtenaar van de burgerlijke stand is in de uitvoering van zijn taken zelfstandig en staat als zodanig niet in een hiërarchische verhouding, tot collegae en gemeentebestuur. Door het afleggen van zijn ambtseed heeft hij zich persoonlijk verbonden tot vervulling van de hem door de wet opgedragen verplichtingen. Het aan de ambtenaar van de burgerlijke stand opleggen van bepalingen of van verplichtingen niet overeenkomstig wettelijke bepalingen, kan worden bestraft met een maximum gevangenisstraf van twee jaar of een geldboete van de vierde categorie (365 Sr).

Artikel 1. Begripsbepaling

In dit artikel worden de basisbegrippen uit het reglement opgesomd en beschreven. Vooral het onderscheid tussen de ambtenaar van de burgerlijke stand en de (externe) buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt hier expliciet gemaakt (artikel 16, Boek I, Burgerlijk Wetboek).

Voor de ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:

- de ambtenaar moet in dienst zijn van de gemeente Buren of van een andere gemeente;

- de ambtenaar is belast met het opnemen in onder hem berustende registers van de burgerlijke stand van akten en daaraan toe te voegen latere vermeldingen, alsmede al datgene wat de instandhouding van de registers en de zorg voor de toegankelijkheid van de daarin neergelegde gegevens betreft (artikel 16d, eerste lid Boek I BW):

- de ambtenaar maakt geen onderscheid in de zin van het bepaalde in de Algemene wet gelijke behandeling (AWGB).

Voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:

- de buitengewoon ambtenaar kan in dienst zijn van de gemeente Buren of van een andere gemeente;

- de buitengewoon ambtenaar kan een persoon zijn niet in dienst van de gemeente Buren;

- de buitengewoon ambtenaar kan uitsluitend worden belast met de huwelijksvoltrekking/omzetting en partnerschapsregistraties (artikelen 63, 64, 65, 67 en 80a van Boek I van het Burgerlijke Wetboek).

- de buitengewoon ambtenaar maakt geen onderscheid in de zin van het bepaalde in de AWGB.

Voor de externe buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:

- de externe buitengewoon ambtenaar kan in dienst zijn van de gemeente Buren of van een andere gemeente;

- de externe buitengewoon ambtenaar kan een persoon zijn niet in dienst van de gemeente Buren;

- de externe buitengewoon ambtenaar kan uitsluitend worden belast met de huwelijksvoltrekking, omzetting en partnerschapsregistraties (artikelen 63, 64, 65, 67 en 80a van Boek I van het Burgerlijke Wetboek);

- de externe buitengewoon ambtenaar wordt benoemd voor het voltrekken van één bepaald huwelijk of het registreren van één bepaald partnerschap.

Artikel 2. Ambtenaar van de burgerlijke stand, buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand en externe buitengewone ambtenaar van de burgerlijke stand.

In dit artikel wordt bepaald welke (externe/buitengewone) ambtenaren in de gemeente benoemd kunnen worden (artikel 16, Boek I Burgerlijk Wetboek).

In lid 1 wordt bepaald dat het college de mogelijkheid heeft ambtenaren van de burgerlijke stand te benoemen. Het betreft ambtenaren in dienst van de eigen gemeente (lid 1a.) en ambtenaren in dienst van een andere gemeente (lid 1b.).

Lid 1a biedt de mogelijkheid om een nadere beperking vast te stellen dat alleen ambtenaren worden benoemd tot ambtenaar van de burgerlijke stand die werkzaam zijn bij een bepaalde afdeling (bijvoorbeeld team Publiekscentrum). Deze beperking is optioneel.

Met lid 1b wordt bepaald dat er ambtenaren van de burgerlijke stand in de gemeente kunnen zijn, die in dienst zijn bij een andere gemeente. Deze ambtenaren moeten worden benoemd door burgemeester en wethouders van de gemeente waar de ambtenaar zijn werkzaamheden als ambtenaar van de burgerlijke stand gaat verrichten.

In lid 2 wordt bepaald dat conform artikel 16, lid 1 van Boek I van het Burgerlijk Wetboek, het minimum aantal ambtenaren van de burgerlijke stand, in dienst van de eigen en/of andere gemeente, twee is. Als het college daartoe beslist kan het aantal ambtenaren van de burgerlijke stand meer dan twee zijn.

Met lid 3 wordt geregeld dat er externe buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand kunnen worden benoemd. Deze personen kunnen in dienst zijn van de eigen of een andere gemeente, maar dit hoeft niet. Ieder persoon kan (op verzoek) door het college worden benoemd voor externe buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand.

Met lid 4 wordt geregeld dat er buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand kunnen worden benoemd. Als de gemeente dit aantal aan een maximum wil binden, dan kan dat in dit artikel worden opgenomen. Deze personen kunnen in dienst zijn van de eigen of een andere gemeente, maar dit hoeft niet. Ieder persoon kan door het college worden benoemd voor buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand.

Artikel 3. Benoeming

In dit artikel is vastgelegd voor welke periode een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand kan worden benoemd (artikel 16, Boek 1, Burgerlijk Wetboek).

Lid 1 stelt de beperking dat alleen ambtenaren werkzaam bij de afdeling Inwonerszaken, team Publiekscentrum, tot ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen worden benoemd. Het belang hiervan is gelegen in het feit dat de aanwezigheid van vakkennis hierdoor meer is gegarandeerd en dat de noodzakelijke professionaliteit wordt gewaarborgd. Deze benoeming geldt voor de tijd dat de ambtenaar in dienst is van die afdeling. De benoeming geschiedt door het college.

Lid 2 stelt dat een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor een bepaalde periode wordt benoemd. Deze is bepaald, ongeacht de leeftijd, voor een periode van vijf jaar. De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand heeft de mogelijkheid voor afloop van deze termijn schriftelijk een nieuwe benoemingsperiode aan te vragen. De bevoegdheid tot benoeming van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand is gemandateerd aan het hoofd van de afdeling Inwonerszaken.

Lid 3 geeft het college de mogelijkheid om het benoemingsbesluit van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor het verlopen van de benoemingstermijn in te trekken.

Lid 4 stelt dat er een externe buitengewone ambtenaar van de burgerlijke stand (op verzoek) kan worden benoemd voor het éénmalig voltrekken van een huwelijk of het éénmalig registreren van een partnerschap, dan wel omzetting. Dit huwelijk of partnerschap en het eenmalige karakter van de benoeming wordt in het individueel benoemingsbesluit vermeld. De bevoegdheid tot benoeming van een externe buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand is gemandateerd aan het hoofd van de afdeling Inwonerszaken. De externe buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand ontvangt geen vergoeding.

Artikel 4. Eenmalige benoeming externe buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

De benoeming is gemandateerd aan het hoofd van de afdeling Inwonerszaken.

Om voor éénmalige benoeming in aanmerking te komen moet voldaan worden aan de in dit artikel gestelde voorwaarden.

Artikel 5. Leiding van de dienst

Het hoofd van de afdeling Inwonerszaken heeft de algemene leiding over de burgerlijke stand. De (b)abs is zelf inhoudelijk verantwoordelijk voor de verrichte werkzaamheden. Door de voorafgaande beëdigingsprocedure heeft hij zich persoonlijk verbonden tot vervulling van de hem wettelijk opgelegde verplichtingen. Hij staat dan ook als zodanig niet in een hiërarchische verhouding ten opzichte van zijn ‘werkgever’ en dus ook niet tot het hoofd van de afdeling Inwonerszaken. Alleen de rechter kan hem bevelen geven. De (b)abs is wel verantwoording schuldig aan het gemeentebestuur voor de opgedragen werkzaamheden. De normale disciplinaire sancties gelden ook voor de (b)abs als hij zijn ambtsplichten verwaarloost.

Artikel 6. Kosteloze huwelijksvoltrekking

Er is veel vraag naar kosteloze huwelijksvoltrekkingen/partnerschapsregistraties. In dit verband wordt verlangd dat één van de partijen in de BRP van de gemeente Buren is ingeschreven om in aanmerking te komen voor een kosteloze voltrekking/registratie. Hierbij wordt geen persoonlijke toespraak gehouden en is er geen voorgesprek met de  (B) ambtenaar van de burgerlijke stand. De voltrekking duurt maximaal 10 minuten en de huwelijken/partnerschapsregistraties worden voltrokken/geregistreerd in een speciaal daarvoor aangewezen ruimte. Bij deze huwelijken/registraties mag het bruidspaar en maximaal 10 andere personen aanwezig zijn.

Artikel 7. Locatie

In dit artikel wordt bepaald waar de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zijn werkzaamheden moet verrichten. De werkzaamheden moeten in het gemeentehuis te Maurik (of een daartoe door het college aangewezen andere locatie) worden verricht. Als daartoe gewichtige redenen bestaan, mag de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zijn werkzaamheden ook elders binnen de gemeente verrichten (artikel 1 Besluit burgerlijke stand 1994 en artikel 64 van Boek I van het Burgerlijk Wetboek).

Voor huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties in de trouwzaal in het voormalig weeshuis te Buren gelden de afspraken zoals vermeld in de “Overeenkomst tot ingebruikgeving”.

Artikel 1:63 BW bepaalt dat een huwelijk (partnerschap) in het openbaar in het gemeentehuis moet worden gesloten. Het begrip gemeentehuis is hier ruim uitgelegd en hoeft geen gebouw te zijn; het kan ook een (omheinde) tuin behorende bij die locatie zijn. Een huwelijk/partnerschapsregistratie kan daarom ook buiten worden gesloten. De veiligheid van de (B)abs moet bij het sluiten van huwelijken/partnerschapsregistraties in de openlucht worden gewaarborgd: de (B)abs kan na overleg met de leiding van de burgerlijke stand weigeren het huwelijk/partnerschapsregistratie te sluiten als deze van mening is dat de veiligheid niet is gewaarborgd.

Op alle huwelijks/partnerschapsregistratie locaties is het toegestaan om in de buitenlucht te trouwen.

Bij de beheerder/eigenaar van de locatie is een overeenkomst afgesloten waarin voorwaarden zijn opgenomen waar een buitenlucht huwelijk/registratie aan moet voldoen.

De bruidsparen ontvangen bij de bevestiging van de afspraak van de huwelijksvoltrekking/partnerschapsregistratie een bijlage waar deze voorwaarden in staan vermeld

Als door het bruidspaar een locatie wordt gekozen voor hun huwelijksvoltrekking/partnerschapsregistratie, anders dan het gemeentehuis te Maurik en het voormalig weeshuis te Buren, is het bruidspaar zelf verantwoordelijk voor de eventuele huur van de locatie.

Artikel 8. Openstelling

In dit artikel wordt bepaald wanneer de burgerlijke stand geopend is (artikel 16c, Boek 1, Burgerlijk Wetboek).

In dit artikel moeten zowel de reguliere dagelijkse openingstijden worden bepaald als de openingstijden voor de zaterdag, de zondag, de algemeen erkende feestdagen en de overige daarvoor door het college aan te wijzen dagen waarop de gemeentelijke diensten niet of slechts gedeeltelijk zijn geopend.

Artikel 8, lid 3

De burgerlijke stand kan op zaterdag, zondag en andere dagen dat het bureau regulier gesloten is, voor het publiek beperkt geopend zijn op door burgemeester en wethouders, na voorafgaande bekendmaking, te bepalen uren.

kan: heeft betrekking op gebeurtenissen zoals bijvoorbeeld een ramp.

Artikel 8, lid 4

De burgerlijke stand kan op verzoek van een belanghebbende worden geopend op zaterdag, zondag en de andere dagen dat het bureau gesloten is, als de belanghebbende aantoont dat met de verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van de burgerlijke stand.

Het is ook mogelijk dat een huwelijk/partnerschapsregistratie wordt gesloten als er gewichtigde redenen aanwezig zijn (denk hier aan ernstige ziekte van bruid of bruidegom).

ARTIKEL 9. Annulering huwelijk

Bij annulering van een huwelijk, partnerschap of omzetting behoudt de gemeente het recht om leges te heffen. Bij een annulering korter dan vier weken voor het huwelijk/partnerschapsregistratie zijn door de medewerker van het team Publiekscentrum en de Babs al diverse werkzaamheden verricht. Deze werkzaamheden zijn doorberekend in de annuleringsleges.

Als door de partners een nieuwe huwelijks/partnerschapsregistratie datum in deze gemeente wordt besproken, zullen geen annuleringskosten in rekening gebracht worden. Een mededeling van annulering moet schriftelijk worden ingediend onder vermelding van datum huwelijk, omzetting of partnerschapsregistratie, ondertekening door beide partners. Hierbij moet een kopie van een legitimatiebewijs van de ondertekenaars worden overlegd.

Lid 4 van dit artikel geeft de mogelijkheid om per individueel geval te kijken of er afgeweken kan worden om annuleringleges te heffen (hardheidsclausule). Onder individuele gevallen kan men verstaan: overlijden/ernstige ziekte van een familielid 1e graad of partner, het niet meer beschikbaar zijn van een trouwlocatie (brand/faillissement)

Artikel 11. Slotbepaling

In dit artikel wordt bepaald onder welke naam het reglement moet worden aangehaald en wanneer het in werking treedt.